Ik ken het hoor, het vinden van een goede stal is een groot drama.
Ik heb mijn paardje nu 3,5 jaar en dit is de 3e stalling waar hij staat.
We zijn begonnen op een manege. Heel leuk allemaal, twee binnenbakken, heerlijk buitenrijgebied voor de deur.
Maar de zorg voor het paard liet ten wensen over. Hij was zogenaamd een weidespringer en werd daardoor niet meer op de wei gezet en moest het maar doen met een vieze modderbak. Dit moest ik horen van kleine manegekinderen.
In de winter sluiten ze de waterleiding af ivm. bevriezen. Als ze dat nou even doorgeven....
Nee hoor, ook dat moest ik na een aantal dagen horen van manegekinderen dat ik mijn paardje wel met een emmer water moest geven.
En de paarden hadden geen voerbak en moesten de brok dus tussen de uitwerpselen uit vissen.
Heb hier maar een paar weken gestaan en in die weken heb ik ook direct wat anders gezocht.
Toen kwamen we op een pensionstal uit wat gewoon een 100% goede indruk maakte.
Was wel een half uur rijden maar goed, het leek de moeite.
Het ging een jaar goed inderdaad. Niks te klagen, gezelligheid onderling en alle faciliteiten die we nodig hadden.
Maar na dat jaar veranderde alles. De eigenaren hebben alles met zoveel liefde gedaan, en je zag alles minder worden.
Pensionklanten kregen ruzie om de stomste dingen, je paard op de wei krijgen werd een steeds groter probleem enz.
Kortom, het was niet meer de moeite om er een half uur heen en een half uur terug voor te rijden.
We zijn dus gegaan en er nog eenmalig terug geweest om mij op te geven voor een onderlinge wedstrijd.
We hebben één enkele opmerking gemaakt over het bekappen van de hoeven van Silence (eigenaar was hoefsmid) en kregen meteen een giga grote mond en mogen er nooit meer komen. Oke dan niet, zegt mij genoeg.
Dus weer gaan zoeken en toen kwamen we uit bij onze huidige stal.
Een pensionstalling met alles wat we nodig hebben. En vooral, mijn paardje komt een hele dag op de wei, 7 dagen per week met vaste weidemaatjes.
En dan het aller belangrijkste...je merkt aan alles dat de eigenaren dit doen uit pure liefde voor de paarden.
Alles is mogelijk en bespreekbaar, niet is teveel als je het normaal vraagt. Het is er gezellig, iedereen laat elkaar in de waarde, je kunt doen wat je wilt en bijna iedereen respecteert elkaar. En mijn paardje is er gelukkiger dan ooit. Je merkt aan alles dat hij het naar zijn zin heeft en als hij ergens veranderd is, dan is het wel op deze stal. Voor 100%. Het was dus wel duidelijk hoe belangrijk goede stalling is.
We hebben er een paar jaar voor moeten zoeken. (Hebben tussendoor ook heel wat andere stallen nog bezocht, maarja, ben nou eenmaal heel kieskeurig als het gaat om stalling aangezien mijn paardje daar wel 24 uur per dag moet zijn)
Nu hebben we iets gevonden waar we allebei happy zijn, dus ik hoop dat deze stal nog lang blijft bestaan zodat ik mijn paardje nog lang gelukkig zal kunnen houden.