Weide uitmesten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:58

elke dag bijhouden
en als je dat echt niet meer kan/ red qua tijd, toch een stal met volledige verzorging zoeken
een eigen weide onderhouden kost gewoon enorm veel tijd, geld en werk

Nuage

Re: Weide uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:03

Ja maaien helpt wel heb ik het idee. Ook met het verhakselen van de mest die er nog ligt. De hele lange plukken gras zit bijna niks meer in, die hoeven ze niet. Maaien helpt dan.
En zuring houdt niet van maaien. Wij maaien de zuring soms middenseizoen nog een keer weg met een kantenmaaier.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:06

Lastig he, vorig jaar hielden we netjes de weides bij door het uit te mesten, dit jaar niet. af en toe wordt de wei gesleept. we krijgen naar 4 jaar wel wat onkruid, maar het is goed te overzien.
waterbijvullen gebeurd iedere dag, net als hooi bijvoeren en bix bijvoeren. we zijn dagelijks ong 30 tot 60 minuten op het land bezig.

mest van je land is wel beter hoor, wij hebben een kleine hectare en verdeeld over 6 stukken overgens.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 22:08

Achterin de wei heb ik nog een stuk staan van ca. 50 x 15 meter met heel lang uitgeschoten gras en wat zuring, de JKK hebben we al uitgetrokken. Ik kan vragen of de stalhouder dat kan maaien en dan meteen de andere lange stukken meeneemt, want echt opeten wilt niet meer. Kan ik dan beter eerst de zuring wegsteken of gewoon mee laten maaien?

De pest is dat ik het hooi dan ook weer moet keren en van het land moet halen voor het gaat regenen. Pffff, dat soort dingen zijn wel lastig soms hoor.

Lynn_Nikita schreef:
elke dag bijhouden
en als je dat echt niet meer kan/ red qua tijd, toch een stal met volledige verzorging zoeken
een eigen weide onderhouden kost gewoon enorm veel tijd, geld en werk

Ja, daar heb je een punt. Zat er ook aan te denken al een paar keer. Maar paard is zó gelukkig met deze vrijheid. Dit is haar eerste jaar volledig buiten, het eerste jaar (sinds september) dat ik er volledig zelf voor zorg en ze zat nog nooit zo goed in haar vel! Ben op zoek naar iemand die mee wilt helpen met zowel de verzorging (weide onderhoud) als rijden, maar er reageren alleen heel jonge meisjes helaas..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:16

Ik heb eigenlijk niet echt recht van spreken want ik slaap naast mijn eigen loonwerker maar vooruit.

Ik vul elke avond 2 grote speciekuipen en daar doen 4 paarden het mee. Bij de shetlanders staat een 1000l vat wat je opendraait waarna het de speciekuip inloopt het vat vullen we 1 keer in de week. De mannen (rohan en keevan) hebben een privé meer waar ze uit kunnen drinken.

Bij geen van de weilanden ruimen we mest, hooguit langs de woonwijk omdat de mensen gaan zeuren. 1x in de 1 a 2 maanden gaat de sleep eroverheen. Geen haar aan mijn hoofd die eraan denkt om op zandgrond de mest eraf te halen. Dan nu zeker de mest erafhalen en dan in april het er weer op moeten strooien, ben wel goed maar niet gek! Voordeel van de mest slepen is ook dat het land gelijk voedingsstoffen krijgt en weer goed opgroeit. De plekken waar mest ligt of waar zuring staat worden 1x in de maand gemaaid waarna ik het ook gewoon laat liggen. Gaat prima zo.
Laatst bijgewerkt door Caira op 22-07-09 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:17

Wij laten na het maaien ook gewoon alles liggen..

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:18

Maar gaat gras niet dood van paardenmest? dat dacht ik altijd, dat dat heel slecht is voor weiland :=

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:19

daarom strooien we het van het voorjaar weer massaal uit over het land?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:21

MDJ schreef:
Maar gaat gras niet dood van paardenmest? dat dacht ik altijd, dat dat heel slecht is voor weiland :=

Grond verzuurd door de mest en je krijgt mogelijk een verhoogde infectiedruk door wormen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:22

Caira schreef:
daarom strooien we het van het voorjaar weer massaal uit over het land?

Geen paardenmest in ieder geval.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:24

Hier heb ik een aanhangertje achter de trekker en ga 1 a 2 keer in de week door het landje met een mestboy en gooi het direct de aanhanger in, veel sneller/handiger dan het gehannis met een kruiwagen!

Onkruid trekken we eruit en zuring scheppen we eruit, anders blijft het terug komen.
3 jaar gelden stond bijna overal zuring en nu is het op een paar hardnekkige na allemaal weg.
Maar uitspitten en onkruid trekken deden we 1x per week/2 weken, lag er net aan of we er zin in hadden

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:24

Dan weet ik niet in welke regio je woont, maar hier gebeurt niet anders.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:28

Hoge stukken gras maai ik met de bosmaaier en met een gardena bladhark (verstelbaar) hark ik dan de mest + gemaaide gras bij elkaar.
Ik heb m'n wei in 2 gedeeld en elke keer als ik wissel probeer ik het kort gegraasde stuk weer netjes te krijgen door maaien en harken.

Maar deze hark is echt ideaal voor al die losse stukjes mest, die met een schep niet te doen zijn.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:34

en daarom hebben wij een tractor gekocht, moet ook wel met dat aantal wat er nu loopt.
maar miran, kan me niet voorstellen dat die van jouw zo weinig drinken, hier breng ik 225liter p dag voor 5 merrie's en 1 veulen.. en elke keer is het OP

stront ruim ik niet op zomers, geen beginnen aan, dan moet ik mijn baan opzeggen omdat bij te houden, aangezien ik daar geen geld voor kjrijg, doe ik dat dus niet.
zodra de paarden verkasse naar het andere stuk gaat de maaier over de hoge stukken gras ( onkruid hebben we niet) en dan de sleep, ik heb de wei in 3 stukken gedaan, dus steeds is er net tijd genoeg om aan te groeien ( toevallig komen ze volgende week gieren)
Bij de stallen hebben we dikke half hectare, dat houd ik swinters wel weer wat meer bij, puur om gezuur van mensen tegen te gaan, maar daar slepen we swinters dan meer, ideaal swinters als het modderig is, trek je de boel weer beetje recht
waar mac en buddy staan hebben we wel zuring, maaier eroverheen en klaar
soms als ik goede zin heb, dan trek ik er een stel uit, maar laat dat gewoon liggen
de waterbakken gaan om de dag om om schoon gemaakt te worden, we gebruiken grond water en vind dat dat te snel uitslaat in de bakken..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:38

Maddox heeft trouwens 4 speciekuipen in de wei staan. Ze drinkt denk ik 1 zo'n kuip per dag leeg op de warmste dagen. Op normale dagen maar een halve.

Heb trouwens altijd gedacht dat iedereen de poep uit het land haalde en dat ik dus slecht was hahaha valt wel mee hoor ik al ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:40

welnee, je bent niet slecht hoor, als ik de mest eraf zou halen zou het zo verschralen dat er geen gras meer groeit. Of ik zou kunstmest of varkensmest moeten strooien en dan kan ik Irish binnen een jaar na de slager brengen denk ik zo. Gewoon de mest laten liggen en in het voorjaar wat kalk over het weiland en dan gaat het prima hoor.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:42

Ja kalk op het land moeten we ook weer eens doen.
Maar kan je dat ook zelf of moet je dan weer de loonwerker laten komen? Vind het altijd zo'n gedoe en met die kerel zijn geen afspraken te maken. Die rijd rustig mijn land door terwijl er paarden opstaan..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:44

Nou dan heb ik het toch anders hier...

Mest laten we liggen, eens in de week tot 2 weken rijden we er even met het trekkertje met een sleep overheen. Lange stukken gras heb ik niet, waar de paarden niet vreten eet onze os Billy het gras kort (heeft zo`n kolos in de wei toch nog een voordeel :D. Voor het water hebben we een hele lange tyleenslang (zo`n zwarte) van de pomp (grondwaterput laten maken, ideaal!!) naar zo`n doormidden gesneden witte kuubsbak. Da`s dus ook zo gedaan.

Wat trouwens ook werkt tegen lange plekken in de wei: Geef ze steeds een klein stukje nieuw erbij. Dit vreten ze in de regel mooi kort.

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:55

lekker herkenbaar dit...
mijn paarden (merrie met veulen en een pony) hebben ook het geluk de hele dag en nacht lekker te kunnen vertoeven in een ruim stuk weiland met inloopstal. Binnen staan of buiten lekker grazen naar eigen behoefte. In totaal is het anderhalve hectare verdeeld in 3 percelen.
Daar moet ik inderdaad wel het een en ander voor over hebben.
We hebben er geen stroom en geen stromend water.
Het water geven heb ik opgelost met een watertank op een aanhanger. En afhankelijk van de weersomstandigheden moet ik die 1 keer per week , of om de dag vullen.
Vorig jaar hebben we de stal vernieuwd, en onder het nieuwe dak een goot met regenpijp gemaakt. Dat water vang ik op en dat drinken ze ook. (moet het wel geregend hebben natuurlijk en ik bewaar het niet lang).

Mest ruimen is veel werk. Ik heb geen tractor, ik doe het al wandelend met de kruiwagen. Voorheen deed ik dat niet, maar na 2 gevallen rhodococcus ben ik toch waarde gaan hechten aan een schoner weiland. En ik moet zeggen, het is veel werk (bijna een kruiwagen per dag) maar de wei is er ook een stuk van opgeknapt. Het gras wordt korter gegegeten en we hooien ook ons eigen weiland, en het hooi wordt ook goed gegeten. Als ik de mest er tussen laat liggen zou dat toch een stuk minder zijn lijkt me. Het voordeel van zelf hooien en op kunnen slaan is natuurlijk dat ik er in de winter niet mee hoef te sjouwen.
Onkruid valt mee. Af en toe spuit ik tegen distels en brandnetels, en JKK ga ik te lijf met kunstmest. Vroeger had ik schapen, dat helpt ook, maar die brengen ook weer werk met zich mee.

Tussen het kruien en onkruidbestrijden door, vind ik het genieten om de paarden lekker in de wei bezig te zien. Zeker nu er zo n veulentje rond dartelt...

Het is veel werk maar een rijk gevoel, en ik zou niet willen ruilen met elke dag naar de pensionstal om mn paard er een uurtje uit de stal te halen... absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:55

Bij ons op de stalling halen ze elke dag de mest eraf 3 kruiwagens. er is strookbegrazing en als je het niet doet, ligt er meer mest dan gras. Hier is ook geen sleep. Wanneer land kaal is, gaan de schaapjes en de geiten er op. De 2 tinkers hebben 2 normale speciekuipen en de 3 kwpn'ers hebben 2 kuipen van 90 liter per stuk, gevuld met de tuinslang. Land wordt gelijkmatig afgevreten en geen onkruid en minder vliegen.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 22:57

Klopt mariska, ik moest ze eigenlijk voor het weekende al overweide, maar dacht jullie bekijken het maar, kei veel lange plukken en de tractor moet even na gekeken worden, dus konden niet maaien.
heb ze net ( in de stromende regen om 22u savondsover staan weide) maar zag vanmorgen al dat die hoge plukken al weer minder waren dan zondag!!
de verwende krengen haha
vind merrie's zowiezo verwender dan buddy en mac, die poepen mooi op een plek, en daar plassen die ook
de meiden niet, die schijten waar ze staan, en halen eerder hun neus voor iets op

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 00:12

Ik heb eigen grond, dus ik mag echt alles zelf doen! En ik vind het heerlijk! Overigens heb ik in de weide wel een koeienpomp waar de paarden uit drinken. Maar in de paddock niet, daar staan gewoon 2 bakken water. En het hek naar de paddock staat met dit weer toch echt open zodat ze beschutting hebben en niet als ze dorst hebben naar de andere kant van de weide hoeven te lopen. Het is een kleine moeite.

Uitmesten doe ik iedere dag. Fluitend. Ik heb een mestboy en ben daar dik tevreden mee. Kost me maar bar weinig tijd, ondanks dat ze in het weideseizoen schijten als reigers. :D

Al met al ben ik iedere dag met mesten, watergeven en schrikdraadjes verplaatsen in zo'n 15 minuten klaar. En dan lopen ze gewoon in een wei van zo'n 1500 vierkante meter+paddock.
In de weekeinden doe ik dan grotere klussen zoals eventueel schilderen, met de bosmaaier in de rondte zwaaien, onkruid trekken, kippenhok ontluizen, enz, enz. Er is altijd wel wat te doen.

Het enige advies wat ik je kan geven is dan ook: leer ervan te genieten! Dat doe ik ook. Het is toch een voorrecht dat je zo'n prachtige buitenhobby hebt?

En overigens rij ik gewoon 2 à 3 keer per week en longeer ik ook zo'n 2 keer per week. Ben op de 5 werkdagen gemiddeld zo'n anderhalf uur bij de paarden en in de weekeinden veel langer.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 05:36

heb nog wel eens hetzelfde als jou hoor chub, wil best vaker rijden maar moet toch landonderhoud doen.

maar probeer het positieve ervan in te zien, denk altijd, ik hoef niet naar de sportschool, dit is lichaamsbeweging en spieropbouw zat :D

ik laat de mest ook liggen, paar x per jaar trap ik het rond, elk jaar wat kalk erop, wel maaien we heel vaak de lange plukken weg.

dames zijn hier ook de verwende krengen, hengst en ruin zijn veel netter en eten veel meer op.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 06:40

Dees het is toch echt waar, maar met warme dagen gaat het wel sneller hoor, dat merk je wel. Maar het zijn geen 4 volwassen paarden he.
1 grote volwassen , 2 naarlingen een een minishet.
Met dit weer heb ik 1 plek vooraan in de wei waar dan een grote plas ligt, daar willen ze ook nog wel uit dringen terwijl de badkuip vol is.
Toen ze er net op stonden hadden we ook grote stukken met heel lang gras maar het is nu toch allemaal mooi opgevreten...die eten volgensmij alles behalve onkruid :P

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 07:34

Chubby is er geen mogelijkheid dat er ook iemand anders bij jou in het land komt staan, en je dus om de beurt mest? Wij mesten ons land ook elke dag uit, maar hebben ook anderen hier staan, die mee moeten helpen. We hebben vaste dagen dat we moeten mesten. Je hebt dan per keer wel meer, maar hoeft die andere dagen niets te doen. Werkt hier prima.
Wij mesten ook, ze eten om de mest niet meer heen, en je krijgt anders van die grote hoge stukken in het land, wat ze niet eten. Met mesten ben ik ongeveer ruim een halfuur bezig, dus dat is nog wel te doen. (4 volwassen paarden, 2 veulens)
We doen trouwens ook wel aan stripbegrazing, zodat we nooit in het lange gras hoeven te mesten want dat is geen doen.
Voor water staat er een 1000 liter vat, wat elke dag bijgevuld wordt. Onkruid trekken we, en af en toe spuiten we het dood.
Maar... 't is en blijft een heel werk he, je eigen paarden verzorgen! ;)