"kruiskruid" met paars bloemetje ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: "kruiskruid" met paars bloemetje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 09:51

Ik zelf ook heel erg hoor :D

Gisteren reden we langs een gemaaide bermkant waar nog net een paar paarse staken het overleeft hadden en ik dacht : dat is hem !!!!

Op de treugweg het ding geplukt , maar volgens mij is het hem toch niet , maar nu weet ik zachtjes aan door al die paarse bloemetjes helemaal niet meer wat het nu was dus ik zou hem ook niet meer herkennen als ik hem zag denk ik :o

Nu ja , maar duimen dat er van het weekend wat staat.
Als het goed weer is morgen ga ik morgen misschien al wel een extra dag :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:34

Ik weet welke bloemen je bedoeld, alleen weet ik niet hoe ze heten. In de gemeente Hengelo hebben ze Jacobs Kruiskruid in bermen gezaaid (hoe stom, maar ja) en daar groeien nu ook paarse varianten tussen. T lijkt echt gewoon JKK met een paarse bloem. Of ze giftig zijn weet ik eigenlijk niet... Ik vertrouw sowieso maar weinig onkruid.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:49

rowo schreef:
Ik weet welke bloemen je bedoeld, alleen weet ik niet hoe ze heten. In de gemeente Hengelo hebben ze Jacobs Kruiskruid in bermen gezaaid (hoe stom, maar ja) en daar groeien nu ook paarse varianten tussen. T lijkt echt gewoon JKK met een paarse bloem. Of ze giftig zijn weet ik eigenlijk niet... Ik vertrouw sowieso maar weinig onkruid.

Heb je aan de gemeente Hengelo gevraagd of het daar is ingezaaid? Vaak wordt er wel verteld dat de gemeente of de provincie Jakobskruiskruid heeft ingezaaid, maar in het verleden is dat maar op hele kleine schaal gebeurd, in ieder geval nooit door Natuur organisaties, Rijkswaterstaat etc. In waterwingebieden is het wel gebeurd en er zijn wat waterschappen geweest die het op kleine schaal hebben gedaan.
Wil je het eens navragen of de Gemeente Hengelo het in zaadmengels heeft gehad en de reactie hier plaatsen?

In Nederland groeien er in het wild geen paarse varianten van Kruiskruid. Ik hoop niet dat we nu ook bang worden voor alle paarse bloemen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 11:29

Waarom zou ik het navragen? Ik woon zelf niet in Hengelo...

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:14

En dan nog even als toevoeging:

JHet word wel degelijk door gemeentes gedaan, zaaien van JKK, JKK heeft een hele sterke en grote wortel die ervoor zorgt dan de bodem een flinke versterking krijgt, vandaar het zaaien vban JKK!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:32

Loes'sCorner schreef:

JHet word wel degelijk door gemeentes gedaan, zaaien van JKK, JKK heeft een hele sterke en grote wortel die ervoor zorgt dan de bodem een flinke versterking krijgt, vandaar het zaaien vban JKK!

Er is in 2006 een rapport geschreven in het kader van het vak Academic Consultancy Training Cursus aan de Wageningen Universiteit of er daadwerkelijk een toename van Jakobskruiskruid is en hoe daar bij de provincies, natuurorganisaties, waterschappen en andere instanties mee om wordt gegaan. Uit dat rapport bleek dat het veel minder grootschalig is ingezaaid dan aangenomen wordt. In tegenstelling wat vaak wordt geschreven in de media heeft Rijkswaterstaat bijvoorbeeld nooit Jakobskruiskruid in de zaadmengsels gehad ook is er geen enkele natuurorganisatie geweest die zaden van Jakobskruiskruid in zaadmengsels heeft gehad, wel heeft het bij sommige waterschappen in zaadmengsels gezeten in het verleden maar ten tijde van dat onderzoek in 2006 was daar al geen sprake meer van. Ook is er nagegaan of er nog zaadmengsels gebruikt worden waar Jakobskruiskruid in voorkomt. Er zijn aselect 10 Nederlandse zaadleveranciers van inheemse zaden benaderd met de vraag of zij zaadmengsels met Jakobskruiskruid verkopen of hebben verkocht. Gesteld kan worden dat Jakobskruiskruid bij geen van de ondervraagden in het assortiment voorkomt. In het verleden hebben enkele leveranciers het wel geleverd maar ze hebben de zaadmengsels aangepast mede onder invloed van de publiciteit over Jakobskruiskruid.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:35

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:39

Ik zie geen paarse bloemetje"?

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:55

zie er ook geen met paars bloemetje ?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:34

eerste foto rechts....
foto met paarse en gele bloem.
of moet ik nou om een brilletje. :P

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:37

Is het geen distel soort? Of zeg ik nu iets heel doms :o

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:01

OO ik zie het al, de allereerste foto heeft al uitgebloeide bloemen die bruinig worden. Dat kan inderdaad verwarring geven bij het herkennen van de plant.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:24

Loes'sCorner schreef:

En nu juist om deze reden is die ragfork een stuk gereedschap wat je in de schuur moet knikkeren en er niet meer uit moet halen !

Hoogstens als de grond zeiknat is kan je dat ding gebruiken...de tanden zijn nml. veel te kort ! je beschadigd de wortels van een volgeroeide plant en dit zal voor een hoop nieuwe plantjes zorgen !

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:51

xNursiex schreef:
Is het geen distel soort? Of zeg ik nu iets heel doms :o

Nee hoor, is niet zo dom. Distelsoorten heb je in verschillende kleuren, paarse en gele.
Het zijn net zoals de Kruiskruiden composieten. Melkdistels worden ook wel vaak verward met JKK.
Een handig kenmerk om Kruiskruiden uit te sluiten in het veld is bijv de steel te breken, melkdistels maar ook veel andere composieten hebben melksap in de stengel, Kruiskruiden hebben dat niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 10:39

Nou , gisteren en eergisteren in de wei bezig geweest , maar vreemd genoeg zie ik dus nergens meer die paarse rakkers , maar ineens wel veel meer JKK :?

Ik had vorig weekend wel alle paarse dingen eruit getrokken maar omdat de rest allemaal nog knopjes waren nam ik aan dat er heus nog wel meer van die paarse rommel tussen zou staan , maar dat blijkt nu allemaal toch gewoon JKK te zijn !

Waarschijnlijk is het dan toch dat de knopjes paars zijn en bij het opengaan de normale gele JKK worden , althans dat wat er nu nog staat...er staat nog veel in knop.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:33

oke dan ga ik ook maar paarse knopjes in de gaten houden
ik word er echt gek van moet elke dag haast een beginnend plantje JKK uit me wei halen ik ben echt bang dat ze het een keer eet of ruiken ze het gif wel ?

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:32

volgens mij is JKK meer gevaarlijk in de gedroogde vorm, of als er werkelijk niks anders meer te eten is. In de plantvorm vinden paarden het niet lekker, ze proeven dan dat het verkeerd is ofzo. Maar in gedroogde vorm, dan proeven ze dat niet meer, terwijl het plantje nog wel giftig is.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:29

oow oke dan hoef ik me een stuk minder zorgen te maken :)
(haal het natuurlijk nog wel weg hoor :P)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:17

pmarena schreef:
Ik had vorig weekend wel alle paarse dingen eruit getrokken maar omdat de rest allemaal nog knopjes waren nam ik aan dat er heus nog wel meer van die paarse rommel tussen zou staan , maar dat blijkt nu allemaal toch gewoon JKK te zijn !

Waarschijnlijk is het dan toch dat de knopjes paars zijn en bij het opengaan de normale gele JKK worden , althans dat wat er nu nog staat...er staat nog veel in knop.

Ik quote ook je startbericht
Citaat:
Een deel is JKK , en een deel lijkt er heel erg op. Zo in een snelle blik dezelfde type stengel , zelfde soort blad , zelfde soort knopjes....maar de bloeiende versie heeft duidelijk paarse bloemetjes !

Wat zou dat kunnen zijn :? Ik ken het niet :)

Het is gelukkig net iets makkelijker eruit te trekken dan JKK , die moet ik er meestal echt uitsteken maar dit spul laat zich vrij goed diep eruit trekken.

Nu wordt ik werkelijk nieuwsgierig wat je in je wei hebt groeien. Wil je toch eens foto 's maken? Ik zou het erg vinden als mensen ook bang worden van paarse bloemetjes. Dat de paarse bloemetjes er niet meer zijn kan natuurlijk ook zijn dat de paarden dat paarse plantje juist wel lekker vonden en het op hebben gegeten. Juist omdat dit zo tegenstrijdig is met je startbericht ben ik benieuwd wat er groeit in je wei.

Omdat over het algemeen paarden geen Jakobskruiskruid lusten en het niet eten zie je bloeiende planten in de wei. De planten die ze wel lusten die eten ze op en zul je niet bloeiend aantreffen.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 16:10

Bedoel je misschien Robertskruid? :?

Afbeelding

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 07:39

kan ook zijn dat er wat verschil in mening bestaat over de kleur paars, ik ken wel van diverse composieten het verkleuren van de buitenste ring van de bloemhoofdjes tot bordeauxrood of bietenrood/paars door droogte of schrale grond.

een andere mogelijkheid zou een verwilderd lid van de asters kunnen zijn, die kom je op meer plekken op verwaarloosde grond tegen, ook kom je de laatste jaren wat vaker de madelief-fijnstraal tegen in het rivierengebied op klei. op wikipedia vindt je wel foto's.

ik heb in de jaren tachtig voor een gemeente zaadmengsels toegepast, maar die commercieele mengsels waren zeer slecht op naam gebracht, vaak toch net de andere soort die er op leek of een kweekvarant van een botanische soort, ook waren de mengsel behoorlijk vervuild met niet benoemde soorten, waaronder ook jacobskruiskruid. vaak was het zelfs niet nodig dit mee te zaaien, het maken van het zaadbed was vaak voldoende om de bodemvoorraad wakker te schudden of door het frezen een enkele plant tot vele tientallen stekken te maken.
(details per PB) veel is dus niet altijd bewust uitgezaaid, maar onbewust vermeerderd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 07:41

Zo , heel erg druk gehad met voorbereiden van de verhuizing (lees : wei paard-klaar maken qua kruiskruid trekken / hoog gras maaien / schuilstalletje en schriklint plaatsen) en paardje verhuist , en nu heb ik eventjes 2 foto's ge-upload.

Het is niet spectaculair hoor , paarse bloemetjes heb ik dus niet (meer) gezien , maar het zijn echt paarse knopjes. Volgens mij komen hier gewoon gele bloemetjes uit want er waren nog genoeg paarse knopjes maar al dat er open ging waren gele bloemetjes. En dat waren er sowieso ook niet zo bizar veel daar ik immers niet wilde wachten totdat die mormels open gingen , ze moesten er snel uit ;)

Eerste foto : het kruiskruid met paarse knopjes (jammer genoeg een beetje grijziger op de foto dan in het echt , want dan is het duidelijk gewoon paars , dat "moeten" jullie maar van me aannemen ;) ) :

Afbeelding

En ter verduidelijking naast een takje gewone gele :

Afbeelding

Het grappige is ook dat er ook een paar "struikjes" waren met zowel paarse als gele knopjes.

Nu ja , bij deze een fotootje ter verduidelijking van die rare paarse versie tussen de normale gele :P

Het enige dat mij opvalt bvb. op deze foto , is dat bij dat paarse plantje de bladeren wat ronder en voller zijn dan bij die wat smallere , spichtigere gele.

Nog een foto van een stukje van het land , hier heb ik al het JKK er tussenuit getrokken , wat een werk jongens , pffft.
Is nu voornamelijk nog hoog gras en Bereklauw en af en toe een verdwaalde distel :

Afbeelding

Vriendlief is op de achtergrond aan het bosmaaieren :P

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:53

Nou zeg!! Ja het is Kruiskruid, ik ben het na gaan vragen omdat ik ook twijfelde toen ik de foto s zag. Ik heb net antwoord van het Nationaal Herbarium. ( ik heb nog meer experts aangeschreven of ze iets weten over waarom die knoppen paars zijn, als ik daar een antwoord op krijg zal ik het ook hier vermelden) Het Herbarium kent de paarse knoppen wel van Klein kruiskruid maar bij JKK nog nooit gezien, het kan stress of droogte zijn maar ze vermelden erbij dat die oorzaken van die paarse knoppen slechts speculatie is.
Ook op het waarneemforum heb ik het nagevraagd, daar ontstond ook enige twijfel of dit wel JKK was.

Ga er maar van uit dat het echt JKK is.
Ook waterkruiskruid zou kunnen, die is ook giftig dus voor het verwijderen blijft dat hetzelfde verhaal.

.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 17:17

Goh echt grappig dat men het zo apart vindt :)

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:27

De knop is nog niet rijp. Dus is hij nog paars. Bij het rijpen en open gaan komen de gele blaadjes. Het zijn de knoppen van het JKK. Het is helemaal niet raar. Elke JKK begint zo.

Ik heb ook een paar plantjes verwijderd dit jaar. Hopelijk blijven ze weg. (helaas groeien ze in de berm)