foto's van blikseminslag op weide: wat doe je bij onweer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:23

Hier sloeg het twee weken geleden in op het stroomdraad, nog geen 5 meter bij de paarden vandaan. We zagen het gebeuren, waren nog bezig even snel honden naar binnen te doen, omdat er zo'n bui aankwam. Het stroomdraad was verschroeid, en op verschillende plaatsen stuk, heel raar. En ook hier staat een hoogspanningsmast naast de wei, dus vond het ook heel raar. Gelukkig verder niets gebeurd, en paarden ongedeerd, maar had het nog nooit meegemaakt...

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:07

Na het lezen van dit bericht ben ik gisteravond zo,n beetje de wei uitgevlucht toen het begon te onweren :o
Waar kun je zo,n bliksembeveiliging halen? en wat zijn de kosten ervan? en hoe bevestig je zoiets?
Ik moet er niet aan denken dat dit gebeurd lijkt me echt doodeng!

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 08:16

Enkele weken geleden is naast mijn weide ook de bliksem ingeslagen in de boom. Ik had gelukkig mijn paard een uur eerder binnengehaald. Maar ik weet niet hoe het anders afgelopen zou zijn.
Hiervoor haalde ik ze eigenlijk nooit binnen, was eigenlijk toeval dat hij binnen stond. Maar nu zet ik ze toch liever binnen met onweer, de volgende keer heb ik misschien minder geluk en slaat de bliksem op de paarden in.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 11:56

Maar nou vraag ik me af he?
Hoe doen jullie dat met steeds naar binnen en buiten zetten als je gewoon moet werken?

Omdat ik nu thuis zit met zwangerschapsverlof+vakantie zou ik in theorie in staat zijn om steeds de paarden van de wei af te trekken. Hiervoor werkte ik echter 36 uur per week en kon ik niet 'even' op en neer rijden om de paarden binnen te halen. Dus bij mij blijven ze gewoon altijd buiten staan.
Ik heb in de 5 jaar dat we nu hier wonen en de paarden aan huis hebben staan slechts 1 keer vanaf mijn werk mijn buurmeisje opgebeld of ze, vanwege het vreselijk slechte weer (de beruchte storm van zo'n 2 jaar geleden), de paarden op stal wilde zetten. Met in het binnenland windkracht 9-10 was ik eigenlijk bang dat een van de bomen langs de wei het zou begeven :=

Britt

Re: foto's van blikseminslag op weide: wat doe je bij onweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:03

Als ik weet dat ik die dag niet makkelijk de mogelijkheid heb tot op en af halen en er is zwaar weer voorspeld blijven ze mooi op de paddock. Een dagje minder op de wei gaan ze niet dood van. Dat is het fijne van dag en nacht buiten staan, dan is de afweging niet zo moeilijk want ze staan toch buiten, maar ze kunnen wel in de stal gaan staan als het nodig is. (doen ze ook veel, watjes)

Charlie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:10

Ik heb zelf het probleem binnen/buiten zetten niet, maar bij een onweersbui die dichtbij is, of waarvan je weet dat hij over je land gaat, zou ik toch de paarden binnenhalen.

De kans dat er een inslag is is misschien niet groot, maar het gebeurd wel. (Het lijkt dit jaar ook wel vaker voor te komen dan andere jaren: inslagen in woonwijken, etc)
Zo is er bij een buurman wel eens de bliksem ingeslagen in een van zijn koeien...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:52

hier blijven ze ook buiten.
Gisteren was ik met een vriendin 1 van onze honden aan t trimmen in een ander stuk van de loopstal, bij het voeropslag. De paarden konden naar het bos en hadden de paddock waar de loopstal bij zit.
Ze zijn tijdens het onweer allen voor de loopstal gaan staan ipv erin, toen het onweer minder heftig was, zijn ze weer naar binnen gegaan.
ik vind het fijn om de keuze bij de paarden te laten.
bliksem kan idd overal inslaan. het lijkt me wel een nachtmerrie als dit gebeurd bij je paarden.
ik zou ze niet bewust op een open wei laten staan, maar goed, als ik idd aan t werk ben en het gaan ineens onweren, dan heb je weinig keuze.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:16

bluebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:19

Thanx voor de tip ik ga straks meteen even kijken ;)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:45

Ik haal mijn paard naar binnen als ik de kans krijg. Ze heeft een inloopstal maar ze gaat juist graag de wei op als het wat afgekoeld is, is ook logisch ;)

Maar de bliksem is hier een paar jaar geleden al eens in de wei ingeslagen dus ik zet ze wel voortaan binnen.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:59

Bij ons moeten de palen nog de grond in, draad en isolatoren heb ik al liggen. Bliksembeveiliging is geen overbodige luxe zo te zien.
In het dal staan wel hoogspanningsmasten.

In de nacht van 21-07 ging het hier echt te keer, ik ben s'nachts ook nog wezen kijken bij de pony's. Het zat recht boven ons en we wonen op 500m hoogte. Pony's gaan hier naar binnen met onweer.

wups81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:08

wow ik schrik wel van die foto's wat een schade zeg

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:13

Ik heb wel eens een koegezien, die een bliksem inslag had overleeft. Erg sneu, ze had net een kalf en de biest had het kalf nodig. Dus de koe moest eerst nog in leven gehouden worden. Helemaal gedesorienteerd.

Mijn paard loopt ook buiten met onweer. Wel staan er bomen om de wei, dus zal de bliksem daar eerser inslaan dan in het dier, maar ja,.... je weet jhet niet he?! Ze kunnen schuilen, maar dat doen ze niet. Ook ik heb zoiets van laat de keuze aan het dier over, de natuur regelt dat zelf wel.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:15

Mijn paardje staat 24/7 buiten en heeft (helaas) geen schuilstal..
Met hevige onweer zet ik hem wel binnen maar ik red dat gewoonweg ook niet altijd..
Vaak gooi ik wel gewoon het stroom eraf, dat geeft mij toch ook wel een iets veiliger gevoel..

wups81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:23

ja daar heb je gelijk in suzan de onweer slaat eerder in bij bomen en hogere voorwerpen

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 23:15

AnnemiekvM schreef:
Het zal je maar gebeuren...
Wij hebben geen bliksemafleiders op de omheining. Er staan wel heel veel bomen rondom de wei.

Bliksemafleiders op de omheining???? Daar dient toch de grondpen voor???

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 02:02

Citaat:
Afbeelding

Die heb ik ook! Zowel achterin de wei als in de paddock! Bevestigd door een professioneel electricien. Het kostte wat, maar dan heb ik ook wat voor mijn gemoedsrust.

In de wei naast die van mij is een aantal jaar geleden een veulen gedood door de bliksem. De bliksem was ingeslagen in het draad, (dat was zeer duidelijk te zien) en het veulen stond er blijkbaar naast en was hardstikke dood. Daar heb ik zo ongeveer een trauma aan over gehouden. Dus vandaar die bliksem afleiding. Maar als het even kan en als ik weet dat er onweersbuien aankomen laat ik liever de stroom eraf. Verder staan er op zich wel genoeg 'hogere punten' in de omgeving. Noem bomen, melkwagens, stallen, enz. Maar sinds die toestand met dat veulen ben ik eigenlijk niet zo dol meer op onweer... Toch een soort trauma.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 07:36

Ik vraag me af : heeft het eigenlijk wel ECHT nut om de stroom eraf te halen , is de kans dan ECHT kleiner dat het inslaat , want het blijft toch een zeer goed stroom-geleidend systeem....

En zulke beveiligingen als hierboven gepost worden , beschermen die echt de paarden in de wei of alleen het schrikdraadapparaat , ik krijg namelijk een beetje het gevoel dat dat laatste het geval is....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 08:22

@Pmarena: het is primair om je stroomapparaat en je huis te beschermen. Zeker in die installaties waar het netstroom betreft die direkt uit een woonhuis komt.

Ik weet niet of een wei waar stroom op staat eerder getroffen zal worden als een wei die niet onder stroom staat. Dat zou je aan een stroomdeskundige moeten vragen.
En wel of geen stroom op het draad, een inslag blijft iets wat niet te voorspellen is net zo min als de gevolgen dus.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 08:29

Bij ons is die jaren geleden ingeslagen, op de weide op het stroomdraad, resultaat: klok (= schrikdraadapparaat) stuk..
Wij daarop iemand laten komen en die heeft alles keurig gemonteerd incl. de bliksembeveiliging.
Volgens hem maakte het niets uit of wel of geen stroom op staat... anders zou de bliksem continue inslaan op bijv. hoogspanningsmasten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 08:31

@Alane: klinkt idd heel logisch.

Whisper95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 16:39

wat erg zeg! Wij hebben een hele grote kerk toren dus de bliksem pakt altijd de kerk toren en niet ons weiland.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 19:44

DubbelDun schreef:
Ik weet niet of een wei waar stroom op staat eerder getroffen zal worden als een wei die niet onder stroom staat. Dat zou je aan een stroomdeskundige moeten vragen.
En wel of geen stroom op het draad, een inslag blijft iets wat niet te voorspellen is net zo min als de gevolgen dus.

Ik denk dat geen stroom op het hek meer iets is van bescherming voor de rest van de apparatuur.
Net zoiets dat mensen de stekker van de tv uit het stopcontact trekken bij onweer.
Dus geen stroom betekent dan ook stekker van het weideapparaat uit het contact anders kan ie bij inslag alsnog kapot gaan.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 07:50

Die beveiliger met dat kapje, zoals bij Femke27, heb ik er ook op zitten. Nadat, vele jaren geleden, de bliksem op de draad was ingeslagen en het stroomapparaat in de (houten) stal uiteen was geklapt en deels verbrand hebben we die beveiliger er op gezet.
Tegenwoordig haal ik liever de stroom eraf als er onweer komt.
Je kunt het allemaal niet voor zijn, een bliksem slaat in waar op dat moment lading is. Dat kan een grassprietje zijn, je hoofd, maar ook het hoogste punt.
Ik ben, na enkele blikseminslagen van heel dichtbij te hebben meegemaakt, flink bang voor onweer. Ik kijk zo'n beetje alle programma's die daar over gaan. Je staat verbaasd als je eens wist wat er allemaal mogelijk is. :+ Een bliksemschicht heeft het bereik van 20 kilometer....dus als het 20 kilometer verder onweert kan het bij jou inslaan.
Niemand is veilig voor onweer, geen mens, geen dier, niet binnen, niet buiten. Het slaat dwars door muren heen....

Nog een plaatje van een paar koeien die onder een draad door stonden te eten toen er een inslag plaats vond.
Afbeelding

Nog een link hoe het kan werken...
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... het_omhoog

Elzepels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 10:27

Wat iedereen vergeet: als de bliksem in de omheining of omliggende bomen inslaat, kan dat tot op ca. 10/20 meter afstand alsnog dodelijk zijn voor je paard (heb bij een bliksembeveiligingsbedrijf gewerkt). Ook geeft schrikdraad wat aan staat een grotere kans op inslag.

Mijn advies: bij hevig onweer niet buiten laten staan, in een stal is het aanmerkelijk veiliger.