wat is de maat van jullie bak en waar hebben jullie de lantaarnpalen staan?
Ik heb een 20 bij 60 bak en heb 6 palen liggen. We moeten de kabel nog trekken en de palen de grond in zetten. We doen waarschijnlijk 3 aan beide lange zijden, maar ben erg benieuwd hoeveel licht dat zal geven.
Pucky2
Geplaatst: 03-08-09 16:58
een bouwlamp op een paal Maar dit schijnt wel in je ogen
Figaro
Geplaatst: 03-08-09 17:05
Een bouwlamp geeft ook erg scherpe schaduwranden buiten de bak, wat dus buiten de verlichte ruimte valt is dus echt pikkedonker. Paarden kunnennog wel eens paniekerig reageren op geluiden buiten de bak omdat ze het dus niet kunnen zien. Op mijn vorige stal stonden er twee bouwlampen op palen aan een lange zijde van de bak (20x40). Er stonden koeien direct naast de bak, nadeel vond ik dat de paarden vrij heftig konden reageren op de geluiden van de koeien, terwijl daar overdag helemaal geen problemen mee waren. Een ander nadeel vond ik dat de lampen vrij snel kapot gaan. Nu rijd ik in een bak met 4 lantaarnpalen (A,C,B,E) het licht is veel zachter, dus minder schaduwen.
risky
Geplaatst: 05-08-09 10:39
ik lees even mee, wil voor van de winter ook verlichting maar ik heb geen bak maar eentje uitgezet op de wei.
als ik bovenop de stal een bouwlamp plaats richting "bak" die op zo'n 25m afstand van elkaar liggen, zou ik dan wat licht hebben om te rijden, schauwen geeft niet, daar word ze dapper van als ik en paard maar iets zien
joyce B
ja, het beste kun je bij een lage stal de paal wel zo hoog mogelijk boven je dak uit laten komen, anders kijk je recht in de lamp en dan zie je alsnog niets.
Wegbenik
Geplaatst: 05-08-09 13:03
Wij hebben 4 lantaarpalen. Het duurt even voordat ze zijn opgewarmt, maar als ze eenmaal branden, doen ze het echt super :d
Wij hebben alleen onze rijhal verlicht, aangezien ik overdag aan huis train rijd ik zelden s avonds in de buitenbak.
Ik denk dat het handig is je te orienteren welke verlichting je wilt, denk daarbij ook aan de hoeveelheid LUX. Als je weet wat voor verlichting wenselijk is, kun je ook gaan uitmeten waar en hoehoog de palen moeten komen.
Om teveel schaduw effect te voorkomen zou ik aan beide zijden van je rijbaan verlichting neerzetten.
Wij hebben 2 oude straat lantaarns, die geven genoeg licht. Ze staan aan de korte zijdes en zijn ca. 8 meter hoog. Die oude straat lantaarns zijn vaak voor weinig te koop, bijv. via Marktplaats.
Havanna
Geplaatst: 06-08-09 08:43
vaak kun je via de gemeente wel aan oude lantaarn palen komen, zo hebben kennissen van mijn ook 6 lantaarns bij de bak staan die bij de gemeente wegkomen... qua stroom verbruiken deze lampen ook veel minder en geeft het een prettig licht
Jannepauli
Geplaatst: 06-08-09 08:45
Wij hebben op de hoeken van de rijbak lantaarnpalen staan die ooit dienst deden op het knooppunt Hoevelaken op de A1 - geeft dus een soort stadionverlichting. Altijd handig als je een kennis hebt die bij de wegenbouw werkt!
linky
Geplaatst: 06-08-09 08:54
Bij Nuon of Essent kun je vaak voor weinig gebruikte lantaarnpalen kopen; grote voordeel is dat je met 35-50 Watt per lamp (meestal 4 nodig, voor 20-60 dus 6) je hele bak verlicht hebt, tegenover twee bouwlampen al gauw 2000 Watt. En je hebt niet van die felle schaduwen, het vloeit mooi in elkaar over. Uiteraard wel goede dikke buitenkabel kopen om ze aan te sluiten?
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 09-08-09 12:16
Ik vind lantaarnpalen ook het fijnste, bouwlampen geven erg fel licht en sommige paarden schrikken daardoor ook sneller van schaduwen en donkere hoekjes. Bij ons op stal worden ook lantaarnpalen gebruikt, 2 palen langs de lange zijde om een buitenbak van 35 bij 60 te verlichten.