Wel of geen schuilstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:14

Wij hebben wel een schuilstal in de weide staan,op wielen verrijdbaar dus,is een grote waar ze normaal koeien in vervoeren,de wielen graven we dan in zodat de klep waar ze op moeten lopen als ze naar binnen willen zakt,dit gaat perfect en ze maken er veel gebruik van,vooral als het zo warm is met die steekbeesten want die hebben we hier wel veel helaas,en we hebben een grote boom daar staan ze ook veel onder,zekers met de regen enzo...dus een verrijdbare schuilstal mag je altijd zetten,kijk naar zoiets uit bijv op marktplaats zo zijn wij er ook aangekomen...( ze hebben ook een vliegendeken met hals om)

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:18

Ik weet dat ze er wel mee bezig zijn om schuilstallen aan het verplichten zijn...
WAnt inderdaad niet alleen voor regen en wind, maar ook zon en beesten etc etc.....Ook al staan paarden er niet altijd in, ze moeten wel de mogelijkheid hebben om zelf te bepalen om te kunnen schuilen of een beschut plekje op te zoeken...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:22

Emaartje

in een ander topic heb ik het er ook al over gehad.
Hoe mensen er aan komen weet ik niet, maar ook een verrijdbare stal mag niet.

Lees ook de wiki daar maar eens op na.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:19

vorame schreef:
Emaartje

in een ander topic heb ik het er ook al over gehad.
Hoe mensen er aan komen weet ik niet, maar ook een verrijdbare stal mag niet.

Lees ook de wiki daar maar eens op na.

nou hier mag het toch echt wel,waar wij wonen,nooit problemen mee gehad en doen het al jaren zo... ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 08:07

Dat je er geen problemen mee hebt gehad is wat anders als dat het ook wettelijk mag.
Dan wordt het gedoogd.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:21

Precies, iedereen kan een containerstal oid in zijn weide zetten, de gemeente kan moeilijk wekelijks alle weitjes gaan controleren. Dus wordt je stal in feite gedoogd. Maar als er ook maar 1 klacht uit de omgeving komt, is het gedogen voorbij ;) Overigens zitten bij ons op stal ook dazen in de stallen en in de wei zitten de meeste dazen op de schaduwplekken...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:02

Hoe ziet jou stal er dan uit?
Wij hebben er hier 2 staan en in beide komen geen dazen.
1 staat in de zon ander onder de bomen.
De ene was eerst zonder voorkant, dat werkte niet, daar hebben we een voorkant ingemaakt. :)

gohya

Re: Wel of geen schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:10

Ik ben er achter gekomen dat pony's niet persé een schuilstal nodig hebben.Ik had een weiland met 2 grote stallen die dag en nacht open stonden,ze konden er zo in en uit.Maar geen enkele pony die in de stal ging staan als het bar slecht weer was.Ook nu heb ik een groot weiland zonder schuilstal,mag niet v.d. gemeente.Wel staan er veel grote bomen waar ze kunnen schuilen.En wat denk je?in een stortbui blijven ze gewoon in het open land staan.Ze draaien hun kont naar de regen en grazen rustig door.Ze staan 24/7 buiten en zouden zich dood ongelukkig voelen als ze op stal zouden moeten.Ook mijn veearts zei dat ze helemaal geen stal nodig hebben,hun vacht werkt prima tegen alle koude,regen,sneeuw,wind,enz.
Mijn pony's zijn ook nog nooit ziek geweest.
Ik vind dat je helemaal geen schuilstal nodig hebt,mits ze wel een plekje hebben waar schaduw is tegen felle zon.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:10

Gewoon buitenboxen in de tuin van de eigenaren, daar zitten er net zoveel als 20m verder in de weides. In de weides hebben we geen stal staan.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:20

Gohya,
Jij geeft ze tenminste wel de kans.
Voor regen staat er hier meestal maar 1 in.
Die vind regen niet leuk. ;)
Staat ook wel in de regen te grazen, maar dan ineens is hij het beu en gaat staan slapen in de stal.
Voor de dazen gaan ze allemaal op stal staan.
Maar dazen is wel erg regio gebonden.
Ik vind dat je een dier de keuze moet geven, gaan ze er dan niet in staan, prima.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:34

ik ben gisteren tijdje in de wei geweest en viel me op dat ze alle 3 na tijdje grazen de stal inrenden
bleven kwartiertje staan en gingen weer verder naar de wei grazen, weer een uur later renden ze weer alle 3 achter elkaar de stal in, dus ben blij dat ik er 1 heb, ook al heb ik ze er eerdre niet heel veel in zien staan, ze doen het bij mij toch
Ook met warm weer zie ik aan de hoeveelheid mest dat ze er meer instaan als normaal

pien1238

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:32

is niet nodig met goeie dekens enzo
moeten natuurlijk wel paarden zijn die daar tegen kunnen :D

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 07:58

Even meepraten over de optie verrijdbare stal:
Als je de constructie simpel weg kunt halen (rijden) is het geen onroerend goed en zullen ze wel zeuren, maar hebben juridisch geen poot om op te staan. Als je een loeigrote caravan (of een vrachtwagen met oplegger) op je erf neerzet mag dat ook :D.
Zodra je de wielen ingraaft, is ie niet meer simpel weg te halen en kun je wel problemen krijgen. Voor een stacaravan bijvoorbeeld heb je ook weer wél een vergunning nodig.
Grote probleem met een schuilmogelijkheid op wielen is dat de paarden hem wellicht ook kunnen verrijden := , dus je moet goed nadenken over de constructie.

Het gaat mijns inziens om een schuilMOGELIJKHEID, hoeft niet perse een stal te zijn, bomen is ook prima. Liefst zo dat er vooral op het heetst van de dag (tussen 12 en 4) schaduw op het land is.
Het gaat primair om de felle zon (een flinke hagelbui is ook niet aangenaam trouwens, net als de genoemde dazen). De meeste paarden hebben geen moeite met gewone regen, wind, sneeuw of kou - dat is menselijk: wij hebben geen vacht ter isolatie ;)
Een altijd droge ligplek kunnen bieden is ook fijn. Kleinere weilanden veranderen vaak in een grote modderpoel tijdens de natte seizoenen...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:03

Yama Deva, dat heb je toch echt mis.
Misschien dat het vroeger mocht, want dat zei ook iemand in een ander topic, die er bij navraag toch achter kwam dat het nu toch ook echt niet meer mag.

Dit kwam ik ergens tegen en zoiets is mij toen ook verteld.
Citaat:
Een container (model zeecontainer) wordt een bouwwerk op het moment dat het er langer dan 31 dagen staat. De wetgever gaat er dan vanuit dat de conainer niet bedoeld is om objecten mee te transporteren maar bedoeld is om ter plaatse te functioneren.

Als het object, in uw geval de container, dan niet valt binnen het bouwen van beperkte betekenis (zie wet Besluit bouwvergunningsvrij en licht bouwvergunningsplichtige bouwwerken) dan dient u vanaf dag 32 in het bezit te zijn van een geldige bouwvergunning.

Hetzelfde geldt voor een caravan niet zijnde een stacaravan. Als deze langer dan bovengenoemde termijn op 1 locatie staat (in dit specefieke geval ook gebruikt wordt) dan wordt dit een bouwwerk. Voor opslag van deze caravan wordt deze regeling niet toegepast, voor enig gebruik anders dan preparatie voor vertrek wel.

Citaat:
In gemeente X is een container geplaatst als jongerenontmoetingsplek (JOP). De vraag is nu of hiervoor een bouwvergunning moet worden aangevraagd. Er rust de volgende bestemming op het gebied: agrarisch buitengebied.
De container staat los op de grond. De afmetingen: 6 meter lang, 2.5 meter breed en ca. 2.5 meter hoog. Is een container wel een bouwwerk? Een container kan in principe altijd verplaatst worden. Als een bouwvergunning moet worden aangevraagd, hoe verhoudt zich dit tot artikel 17 Wro (vrijstelling t.a.v. bestemmingsplan i.v.m. tijdelijkheid van het bouwwerk), aangezien op termijn een andere locatie voor de JOP gezocht wordt. Heeft u informatie over dit onderwerp, m.n. toegespitst op jongerenontmoetingsplekken?

Antwoord: De container voldoet aan alle vier de criteria op grond waarvan mag worden geconcludeerd dat het een bouwwerk is. Hierbij heb ik aangenomen dat deze container langer dan zeven weken op dezelfde plek staat. Niet van belang is of een container verplaatst kan worden, maar of hij daadwerkelijk wordt verplaatst. De feitelijke situatie is bepalend. Zoals bekend is een (sta)caravan op wielen die feitelijk langer dan zeven weken op dezelfde plek staat en niet op een kampeerterrein staat, een bouwvergunningplichtig bouwwerk.

De afmetingen en de bestemming van de container zijn zodanig dat deze container niet vergunningvrij is, niet licht bouwvergunningplichtig, maar regulier bouwvergunningplichtig.

Indien de container voor maximaal vijf jaarop dezelfde plek zal staan, is het een tijdelijk bouwwerk waarop art. 17 Wro en voor de bouwvergunning art. 45 Woningwet van toepassing is. Dit is de zgn. tijdelijke bouwvergunning, ofwel de bouwvergunning met beperkte instandhoudingstermijn.

Deze is erg duidelijk van de gemeente landerd.

Citaat:
Week 38 Zeecontainer plaatsen: bouwvergunning nodig!

Al jaren lijkt een misverstand te bestaan over plaatsing van zeecontainers.
Veel mensen denken dat een zeecontainer zonder bouwvergunning kan worden geplaatst: lukt het niet om een vergunning te krijgen voor een schuurtje of stalletje, dan zet je toch gewoon een zeecontainer neer!
Dit kan dus volgens de Woningwet niet. Een zeecontainer wordt aangemerkt als een bouwwerk, waarvoor een bouwvergunning nodig is.

Regel
Om die bouwvergunning te verkrijgen moet de container voldoen aan de eisen die gesteld zijn in de Woningwet en het bestemmingsplan. Dit betekent onder meer dat een container meetelt voor de maximaal te bebouwen oppervlakte op een perceel. En ook dat een zeecontainer moet voldoen aan redelijke eisen van welstand, dus op zichzelf en naar de omgeving toe er een beetje "fatsoenlijk" uit ziet.
In dit laatste zit vaak het probleem: zeecontainers zijn geen fraaie bouwwerken, bieden een rommelige aanblik en verstoren daardoor meestal het aanzicht van de omgeving. Ze worden dan ook zelden of nooit door de welstandscommissie goedgekeurd. Om die reden is het heel lastig om een bouwvergunning te krijgen voor een zeecontainer.

Uitzonderingen
Zeecontainers worden bij wijze van uitzondering soms toegestaan als een tijdelijke voorziening, bijvoorbeeld voor opslag van materialen tijdens bouwwerkzaamheden. Ook dan is een -tijdelijke- bouwvergunning nodig!
Wilt u in dergelijke omstandigheden een container plaatsen, neem dan tijdig kontakt op met de gemeente om te bekijken welke formaliteiten nodig zijn.

Dwangsom
Als u toch zonder vergunning een of meer zeecontainers plaatst, is de kans groot dat de gemeente daartegen optreedt, ter handhaving van de regels en het beleid. Dat optreden gebeurt dan meestal in de vorm van een dwangsomprocedure: de overtreder krijgt de gelegenheid om de container(s) binnen een -meestal redelijke maar korte- termijn te verwijderen, op straffe van een aan de gemeente te betalen dwangsom

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:21

Ja, weet dat er veel gedoe is geweest over zeecontainers. Een zeecontainer kun je echter niet zelfstandig verplaatsen en dat mag inderdaad niet (meer).

Ik heb het over verrijdbaar, dus bijv vier palen met een dak en grote wielen eronder, eventueel 1 dichte wand die je op de windrichting kunt zetten, dat je met 1 of 2 man je land uit kunt rijden (of met trekhaakconstructie). Ook al laat je hem dan staan, het wordt voor de gemeente heel moeilijk om hard te maken dat het ding daar echt altijd staat. Als je hem een dag het land uit zou rijden heb je de 31 dagen al doorbroken. En wie bewijst dat je dat niet doet? Komen ze 31 dagen lang 24 uur posten? Met een zeecontainer moet je wel een transporteur hebben geregeld, dus kunnen ze bewijs vragen dmv een factuur ofzo, maar dit kun je zelf verplaatsen.

Het is absoluut regeltjes buigen en je kunt er wel gezeur mee krijgen, want ze zullen proberen je te ontmoedigen en het tegen te gaan (afhankelijk van de strengheid van je gemeente). Maar ik geloof dat je het wel zou winnen als het tot een rechtzaak komt. (Ben geen advocaat en kan niet met jurisprudentie komen ofzo, dus vandaar het woord "geloof").

Die caravan wordt volgens mij genoemd om illegale bewoning tegen te gaan, mijn buren hebben ook een oude caravan op hun terrein staan waar kinderen in spelen. Wordt dus gebruikt (is niet in opslag), wordt niet verplaatst, maar is hartstikke legaal!

Maak alleen geen complete schuur waar je voor de vorm wielen onder zet, want dan is het niet aannemelijk dat je hem verrijdt. Vandaar dat ik opmerk dat je na moet denken over de constructie... Sterk genoeg om paardenlijven te weerstaan, licht genoeg om verrijdbaar te zijn... Ik kan je geen bouwtekening geven helaas, maar wilde aangeven "waar een wil is, is een weg".
Laatst bijgewerkt door YamaDeva op 20-07-09 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:26

Dat mag ook niet.
Citaat:
Hetzelfde geldt voor een caravan niet zijnde een stacaravan. Als deze langer dan bovengenoemde termijn op 1 locatie staat (in dit specefieke geval ook gebruikt wordt) dan wordt dit een bouwwerk

Echt niet
Dat is geen regeltjes ombuigen, het mag niet. :)
Hij staat daar tot doel als stal.
En dat mag niet.
Een stal is een bouwwerk, wielen of niet. :)

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:11

Hè leuk, een meningsverschil! _-:( :=. Geintje hoor Vorame, vind het leuk dat je zo vol overtuiging tegengas geeft :(:) . Maar ik ga ook nog even door.
Laat ik trouwens even voorop stellen dat ik mijn mening uit. Ik ben geen jurist, dus kan niet met harde bewijzen zoals wetboek uittreksels of eventuele jurisprudentie gaan smijten. Ik verwoord alleen wat mijn hersenpan logischerwijze fabriceert... Die is best goed voorzien, maar zeker niet zonder fouten!

Hmm, ik vraag me echt af hoe sterk de gemeente zou staan als je het aan zou vechten...
Het gaat er volgens mij om of iets "roerend" of "onroerend" is om binnen de term bouwwerk te vallen. Dus niet het doel van het voorwerp (stal), maar de constructie (verplaatsbaarheid). Een zeecontainer of stacaravan is niet a al minute te verplaatsen, maar een caravan wel. Van wie is dat citaat dat je aanhaalt: een bokker of een ambtenaar/gemeentelijke verordening?
Weet dat gemeentes enorm moeilijk doen en dat ze regel op regel maken om het maar zoveel mogelijk te voorkomen en graag een beetje dreigen. Pas als het in de wet duidelijk omschreven staat is het mijns inziens bindend en rechtsgeldig.

vorame schreef:
Hij staat daar tot doel als stal.

Enne, uit nieuwsgierigheid: welk paard kan een gewone caravan als stal gebruiken? Die van mij zou er dan uitzien als een dikke slak met een huisje op zijn rug :D

Ik zou persoonlijk zo'n constructie als ik eerder heb beschreven wel aandurven, maar kan het me ook goed voorstellen als anderen dat niet doen. Het is inderdaad regels buigen/grenzen bewandelen.
Ik ga het niet meer voor jullie uitproberen hoever je kunt gaan, wij gaan volgend jaar emigreren naar Slowakije WANT DAAR HEB JE AL DIE REGELTJES NIET (kijkt nu echt überblij want is Nederland zo zat)
dit gaat off topic dus ik tem mezelf...

Als je echt wilt weten waar de officiele grenzen liggen, is er maar één optie: dan moet je een wetsdienaar bellen (advokaat o.i.d.) en die het uit laten zoeken. Dan weet je zeker waar je aan toe bent. Quotes van andere mensen zijn, net als die van mij, meningen... En ik heb hem nu genoeg geuit :x

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:44

Een paard hoeft niet persee een schuilstal wat wel fijn is is een boom oid in de weide voor schaduw dat is wel belangrijk ( hoewel de mijne dat ook niet heeft de boompjes zijn nog te klein om echt schaduw te creeren.)
in de natuur staat een paard ook niet in een stal mijn paardje wil er zelfs niet eens in
van de winter ( staat 365 buiten) had ik naast onze eigendomsweiden een weitje met stalletje gehuurd hij ging er alleen in als ik zijn hooi binnen legde nou ja eingelnijk meestal alleen met zijn kop als het ff kon hij vind een stal niks bij zijn vorrige baasje stond hij overdag buiten en de nacht binnen nu wil hij alleen nog maar buiten
toen het -20 was hebben we hem naar huis gehaald voor de nachten om te ontdooien nou we haalden hem tussen 22 en 23 uur naar huis en om 6 stond hij al te trappelen om terug naar de wei te mogen
gelijk rollen in de sneeuw en snuiven hij is veel gelukkiger buiten
die ervaring had ik met mijn vorrige paardje een merrie die 35 is geworden ook in t begin hadden we haar in de winter thuis op stal de en de rest v h jaar op wei maar toen we onze eigen wei kochten hadden we haar in de winter ook daar gelaten ( geen deken of zo want daar had ze een hekel aan ) ik heb haar nog nooit zo gelukkig gezien als toen ze vond het heerlijk het enige wat ze aan de sta fijn was volgens mij de aandacht want ze kreeg die de hele dag door was ook wel fijn je paardje achterom

het is vaak ons idee dat een paard binnen moet als het vies weer is uiteindelijk raken ze daaraan gewend maar van nature staat een paar liefst buiten zoekend naar iets te knabbelen