afspuiten: warm of koud water?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:48

Mijn paard zweet heel erg met rijden, dus ik spuit haar regelmatig af na het rijden, meestal alleen de zweetplekken, maar soms ook helemaal.

Met kouder weer doe ik het met warm water, maar met warm weer ook wel gewoon met koud water.
Als je eerst goed uitgestapt hebt en daarna niet te lang de spuit erop zet kan dat volgens mij geen kwaad...

capopjekop

Re: afspuiten: warm of koud water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:22

Met het warme weer van de afgelopen dagen spuit ik ze na het werk af met koud water. Gewoon rustig bij de benen beginnen zodat ze aan de temperatuur kunnen wennen. En dan verder omhoog richting de hals en de andere zweetplekken. Daarna lekker laten rollen en ze zijn vrijwel meteen droog.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:28

Ik geef mijn verzorgpony ook wel eens een koude douche hoor...
Maar die hoeft dan ook nooit hard te werken, dus oververhit een koude schok krijgen, daar is geen sprake van.
En ik begin ook altijd netjes bij de benen, zodat ze kan wennen.
Na het afspuiten een stukje wandelen en ze is zo weer droog :)

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 17:27

ik spuit ze ook heel af en toe af. meestal is ze wel heel erg bezweet. dan is het wel even lekker om het schoon te maken lijkt me. ik heb eigenlijk ook alleen maar beschikking over koud water. aleen een beetje de hals en de buik. dan met een zweetmes. maar ze werd amper droog. ik had heel lang gestapt met dr. toen had ik bedacht dat het ook met een handdoek kon :9 toen nog even gestapt en gevoelt hoe warm ze was. ze was op tempratuur maar nog wel beetje nat. ik heb haar maar gewooon in het land gezet.

mijn veulen van me andere pony riep haar al. echt grappig. elke keer als we langs het hek komen. staat ze te hinniken. echt schattig zo een kleintje. eerst liepen de moeder(Blacky) en het veulen (Noa) apart van me andere pony (isabel) maar toen ging noa er telkens onder door. wel irritant maar ook wel grappig. ze vind isabel echt helemaal geweldig. nu lopen ze weer apart. naast elkaar. isabel heeft wat meer gras nodig. nu gaat ze er elke keer onderdoor.

sorry voor dit verhaal erbij. maar ik vond het even leuk te vertellen

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 17:29

toen ik op kamp ging. spoten ze een paard af en zetten het gelijk in de stal.
goed of niet goed?

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:31

In de winter spuit ik mijn paard nooit af, maar in de zomer elke keer na het rijden met koud water. Daarna lekker laten rollen in de bak en wat eten en dan de wei op. Nog nooit last mee gehad en kan best met lekker temperatuurtje. Wel word ze natuuurlijk eerst goed uitgestapt en afgezadeld etc.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:37

In de zomer spuit ik ook altijd gewoon af met koud water, ik zorg er wel voor dat ik eerst goed uitstap. Dan gewoon rustig beginnen bij de benen en dan langzaam de rest van het lichaam. Daarna even met een zweetmes eroverheen en dan lekker terug in de wei.

In de winter spuit ik nooit af, ik heb geen warm water en koud water vind ik dan echt té koud voor ze.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:11

Ik heb alleen beschikking tot koud water. Als ik heb gereden en goed heb uitgestapt spuit ik haar hiermee af. Alleen als het echt warm is doe ik dit en ook alleen de ergste zweetplekken. Dat wordt anders zo ranzig als je dat laat zitten. Doe dit al jaren en heb er nog nooit wat van gemerkt dat het slecht is.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:07

Ik heb ook op stal ook alleen beschikking over koud water,zet me paard alleen on de douche als het lekker warm is overdag,begin bij de benen en dan naarboven,anders doe ik lauw water met een spons op de plekken..