Mishandeling of gebrek aan kennis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 00:38

natuurlijk houden indien er genoeg gras is is het probleem niet of dat er idd bijgevoerd word...
Ik lees dat je gebelt hebt..dit is goed..vaak krijgen ze eerst een waarschuwing dat ze hun dieren iig weer moeten bijvoeren!!!

goed dus dat je gebelt hebt..ben benieuwd..ondertussen kun je miss een plaatselijke paardenopvang op de hoogte brengen (als die ergens in de buurt is..ik ken dr hier 2... voorheen kon ik dr 3)

maar dit is allemaal in belgie en zuid-limburg dus wat te ver om even met ze te praten!
Miss krijgen hun ze ook overtuigd ze aan hen over te dragen!

cream_1986

Re: Mishandeling of gebrek aan kennis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 13:21

Ik ken hier geen opvangcentra voor dieren op wat asiels voor honden en katten na, ik woon hier pas een paar maanden. Ik denk ook niet dat ze zomaar op hun kant liggen, er zit nog wat vlees aan maar niet veel meer. Zoals ik al schreef was er al een melding gedaan, maar wanneer weet ik niet.

Heb een brief thuisgekregen met daarin een telefoonnummer wat ik met een maand bellen kan om te horen hoe het afgelopen is. Voor mij is het nu dus gewoon afwachten. Ik ga niets opzichtig bij die pony's staan doen (voeren, foto's maken), heb geen zin in moeilijkheden. Ik ben er van overtuigd dat de Dierenbescherming of de LID snel genoeg actie ondernemen en hun expertise voldoende is om dit beter af te handelen dan een van ons zou kunnen.

Afwachten dus!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:33

Ik denk dat je netjes gehandeld hebt,als er in de tussentijd nog dingen gebeuren kun je altijd nog opnieuw een melding maken.Het is afwachten dus....helaas.

pien1238

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:38

als je er zelf niet in je
1tje naar toe durft vraag dan of je vader of moeder meegaat
als ze geen rede hebben of zeggen dat het prima gaat met al die lekkeren moder :(
om hun heen kan je altijd nog de dieren bescherming bellen en dan heb je er zo veel als je kon aan gedaan ljikt mij
en als je er niet genoeg van weet moet je gwn niet zulke beestjes nemen

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:33

gewoon bellen

Nens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:13

Goed dat je gebeld hebt! Hoop dat ze hier snel een melding van krijgen, en er verbetering komt :)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 13:09

Hee Nadine, goed dat je gebeld hebt hoor, ik ben benieuwd hoe het afloopt. Je fietst er elke dag langs, dus dat kan jij dan ook mooi zo in de gaten houden....
Nouja in zoverre, op een dag zijn ze gewoon weg natuurlijk ;)

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 13:11

Ik hoop eigenlijk dat de eigenaren een wakeupcall krijgen en ze daarna een fijn leven krijgen. Zo niet, dan morgen ze weggehaald worden vind ik. Ik ga wat droog brood er bij in gooien vandaag als er geen auto's voor de deur staan. Anders vind ik het eng (chickenshit maarja :D)

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 15:54

Even een update:

Ik heb net de LID opnieuw gebeld omdat ik het adres niet goed bleek doorgegeven te hebben. :+ Er is iemand langs geweest en er zijn afspraken gemaakt met de eigenaar. Ze komen over een maand controleren of de situatie verbeterd is. Zag dat ze zaterdag gras uit hun electrische grasmaaier kregen, of dat nou de bedoeling is.... :\

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:59

Goed dat er afspraken gemaakt zijn. Hopelijk haalt het ook daadwerkelijk iets uit.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:09

cream_1986 schreef:
Even een update:

Ik heb net de LID opnieuw gebeld omdat ik het adres niet goed bleek doorgegeven te hebben. :+ Er is iemand langs geweest en er zijn afspraken gemaakt met de eigenaar. Ze komen over een maand controleren of de situatie verbeterd is. Zag dat ze zaterdag gras uit hun electrische grasmaaier kregen, of dat nou de bedoeling is.... :\

Ook zoiets weer terugkoppelen met de LID/dierenbescherming.
Die mensen moeten gewoon voorlichting hebben.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 22:37

ik hoop dat de eigenaren hun best doen , in iedergeval dat de pony's het goed krijgen..

Ellen_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:00

Goed dat je de DB hebt gebeld, ik ben benieuwd hoe dit afloopt! Hopelijk wordt er snel wat aan gedaan!!! Als je dieren neemt moet je ze ook goed verzorgen, dus eerst info inwinnen en bij tijdgebrek een verzorger erbij zoeken..

DonnaSomeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 11:23

Zoiets heb ik ook gezien, 2 grote shetlanders bij ons in de buurt, geen gras op de wei, alleen modder en een waterbak die een keer in de drie dagen gevuld werd, ik heb het een tijdje in de gaten gehouden. Ze waren enorm dun, bij de jongste, nauwelijks een jaarling, was het halster ingegroeid. Ik heb de dierenbescherming gebeld en die heeft 3 dagen later de beestjes opgehaald :D Staan nu op een kleine boerderij bij ons vlakbenze zien er goed uit. Alleen heeft de jongste nog iets minder haar op de plekken van het halster, maar dat komt ook al terug.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 14:40

Tja helaas zijn er nog steeds mensen die een huisdier nemen maar zich vervolgens niet verdiepen wat het beestje nodig heeft om een goed leven te hebben. Het lijkt mij dat als je een beest neemt waar je weinig over weet, je daar dingen over op zoekt wat je wel en niet moet doen... Kennelijk is niet iedereen zo slim.

Update: Witte merrie kijkt van een afstandje al wat aangekomen, maar nog steeds wormenbuikjes.

chareleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:45

ik denk dat die mensen niet beter weten ;) ze hebben gewoon 2 pony om het gras te maaien en om verder niks mee te doen maarja weet nie was voor mensen het zijn en meestal is het zo als je de mensen ziet weet je wel waarom ze het doen of wat er is ;)

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:41

ik heb altijd geleerd dat gras uit een gewone tuingrasmaaier gevaarlijk is voor paarden.
Als het nat is plakt het teveel aan elkaar, met eventueel gevolg dat alls verstopt raakt.

Maar goed dat je zo gehandeld hebt, en nu hopen dat ze een beter leven krijgen.

TesjeBesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:07

ik zou ook de dierenbescherming bellen daar zijn ze tenslotte voor ! ;)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:12

TesjeBesje schreef:
ik zou ook de dierenbescherming bellen daar zijn ze tenslotte voor ! ;)
Spuit 11...
Even hele topic doorlezen, dan zie je dat er allang gebeld is ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:22

ik heb ook een keer zoiets meegemaakt....ik reed ergens en zag een paard en pony in een 'wei' staan,broodmager.

De volgende dag ben ik terug gegaan heb ze beiden ontwormd,water verschoond,en ze met vliegenmiddel ingesmeerd.
(ik ben geen penny,maar iemand de ook vaak met de db op stap gaat....alleen wat ongeduldig)

En een net briefje achtergelaten,dat een paardenliefhebber ze ontwormd had,dat als de staat van de dieren niet zou verbeteren ze de winter niet zouden overleven.

Een paar weken erna waren ze verhuist,naar een andere weide met onbeperkt hooi en een schuilstal en waren zienbaar aangekomen......zo kan het dus ook.

Aangezien hier in frankrijk de db niet komt of te laat,pak ik dit soort gevallen nu zo aan....ik weet het ...helemaal fout maar niet voor de paarden in kwestie.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:05

geerke schreef:
ik heb ook een keer zoiets meegemaakt....ik reed ergens en zag een paard en pony in een 'wei' staan,broodmager.

De volgende dag ben ik terug gegaan heb ze beiden ontwormd,water verschoond,en ze met vliegenmiddel ingesmeerd.
(ik ben geen penny,maar iemand de ook vaak met de db op stap gaat....alleen wat ongeduldig)

En een net briefje achtergelaten,dat een paardenliefhebber ze ontwormd had,dat als de staat van de dieren niet zou verbeteren ze de winter niet zouden overleven.

Een paar weken erna waren ze verhuist,naar een andere weide met onbeperkt hooi en een schuilstal en waren zienbaar aangekomen......zo kan het dus ook.

Aangezien hier in frankrijk de db niet komt of te laat,pak ik dit soort gevallen nu zo aan....ik weet het ...helemaal fout maar niet voor de paarden in kwestie.

ik vind dit niet fout, ik vind dit hartstikke goed! +:)+ ik ben blij dat er zulke mensen als jou zijn!
je kan wel afwachten maar actie is t best!

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 08:16

Tja het is lastig. Ik zag zaterdag dat de ruin vlechten in zijn manen had, dus kennelijk komt hij wel in handen (en is hij redelijk geduldig haha). De merrie is inmiddels wat ronder. Toch heb ik niet het idee dat ze nou veel opgeschoten zijn.

Ik heb nog na zitten denken, langs gaan en aanbellen en eens een praatje maken, vertellen wat je allemaal doet met eigen paard en welke ervaring je hebt. Misschien dat ze interesse hebben om van je te leren. Maar ik heb er gewoon geen tijd voor om die mensen een dag van de week te ondersteunen, ik ben meer zo van lees een goed boek waar alles in staat of gebruik die als naslagwerk.

Of vragen wat ze allemaal met de pony's doen, of het de bedoeling is ze als kinderpony te gebruiken. Ik dacht nog, misschien vinden ze het fijn als ik hun kids wegwijs maak met de pony's en die beeste een beetje bijschool a.d. hand. Ze hebben er kleine kinders lopen zag ik laatst. Maarja, ben je weer uren bezig voor niets, terwijl ik juist een baantje zoek :D

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:53

charlottelot schreef:
als jij inderdaad denkt dat het een gevaarlijke situatie is zou ik gewoon bellen.

De dierenbescherming straal meer autoriteit uit en is en kan dit goed beoordelen.
succes
!

En dan is het maar te hopen dat ze komen, want veel haast hebben ze niet in alle gevallen.

Misschien kun je in gezelschap van een vriend/vriendin eens aanbellen en gewoon belangstellend vragen of het hun pony`s zijn ja of de nee. Veelal kun je vrij snel inschatten met wat voor type mensen je te maken hebt. Ik ben zelf altijd meer van het eerst aanspreken. En als je dat niet ziet zitten, kun je bovenstaande proberen.