een behoorlijk probleem!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 10:02

Ik vind dagelijks meerijden in de manegelessen voor een paard dat nog amper is ingereden wel erg veel van het goede! Ze snapt de hulpen zelf nog niet eens hoe kan ze dan als leerpaard fungeren voor een lesser?
Daarnaast is het een jong paard, daar kan je niet direct alles mee. Hebben jullie daar niet bij nagedacht met de aanschaf? Ik zou het persoonlijk wat onverantwoordelijk vinden als je haar zou verkopen en een ander paard zou aanschaffen omdat het niet allemaal van een leien dakje gaat. Zo makkelijk zou er ook niet over gedacht moeten worden! Het is en jong paard dat het gewoon niet snapt!
Mischien dat je hulp van iemand anders kan inschakelen dan je instructrice? Mischien moet je haar zelfs weer van de manege af halen? Niet ieder paard is geschikt voor de manege, sommigen worden ronduit vals van al die mensen die het paard goed bedoeld een klopje willen geven....

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 11:44

Ik denk dat er wat teveel van haar verlangd wordt. Doe een stapje terug en rij haar terug een tijdje alleen met je instructrice. Een paardje van 4 is nog heel jong en het kan goed zijn dat het mentaal nog niet klaar is voor alles wat ze nu al doet.
Als het mijn paard was, zou ik alles veel rustiger aan doen. 2 of 3 keer per week rijden en voor de rest veel op de wei *LOL* .

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 14:04

quincy schreef:
Er is niets mis met haar tanden, rug of zadel. Er zit gewoon heel veel bloed in. Nu kan ik een andalusiër kopen voor slechts 1800 euro. 200% verkeersmak en kan goed dressuur en lage sprongetjes. Zou ik Quinz verkopen en deze schimmel nemen of niet?[/i]

En als het dan misgaat met dit paard, koop je dan weer een andere?
Sorry, maar ik vind eigenlijk dat je eerst moet proberen te bepalen waardoor de problemen van je paard worden veroorzaakt. Ik vind het niet eerlijk om haar nu zonder meer te verkopen omdat je een ander (mooier) paard kunt kopen.
Sluit eerst uit dat er lichamelijke problemen spelen en haal je paard uit dat half pension. Misschien is een andere instructeur ook geen slecht idee. Zo iemand heeft misschien een heel andere, frisse kijk op jouw paard.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 14:06

Buiten alle goede adviezen die hier al gegeven zijn (check zadel, niet met meerdere personen rijden, niet te intensief rijden etc.), hier nog een kleine toevoeging:

Veel jonge paarden krijgen na verloop van tijd een tegenslag.
In het begin gaat alles prima, maar naar een tijdje wil het niet meer lukken.
Geloof me maar, bijna elk jong paard krijgt er mee te maken.
Een maandje (of zelfs nog wat langer) rust en alleen weidegang wil vaak wonderen doen.
Zo kunnen ze het geleerde ook lichamelijk en geestelijk verwerken.