Paard loopt alleen maar heen en weer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 07:14

als het bij de vorige eigenaar niet zo was dan zou het best kunnen dat het paard erg onwennig is,misschien mist ze een paard waar ze op de vorige eigenaar heel goed mee overweg kon?
alhoewel..een half jaar staat het paard daar nu?
dan is dat wel lang he?
kan het paard wel goed overweg met de andere paarden?
zijn de omstandigheden hetzelfde als bij de vorige eigenaar?

sommige paarden kunnen reageren op hoge tonen,bijvoorbeeld gemaakt door hoogspanningmasten.
of geluiden van wind door masten,buizen etc..daar kunnen ze erg onrustig van worden
wat heeft ze zelf al geprobeerd dan?

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:50

Hoe de exacte omstandigheden bij de vorige "eigenaar" waren heb ik alleen van horen zeggen:
tot december stond ze met haar veulen in de wei en daarna kwam ze opstal bij andere paarden. Ze stond er volgens mij 's nachts binnen en overdag buiten, ze werden er 8x (?) per dag gevoerd en ze werd er 5x per week gereden.

Hier staat ze 24/7 buiten. Nu het gras minder is/wordt worden ze 's ochtends en 's avonds bijgevoerd met hooi. De eigenaar voert haar daarnaast na het rijden bij met krachtvoer. Ze wordt denk ik 4x per week gereden, en op de dagen dat eigenaar niet kan komt er iemand anders het paard aandacht en eten geven. De eigenaar zelf komt zoveel mogelijk op dezelfde tijd.

De andere paarden doen tegen haar vrij sociaal, alleen het paard zelf lijkt weinig te snappen van rangorde in een kudde. Soms staat ze wel een tijdlang gewoon bij de anderen, al dan niet "gedwongen" door de leider van de kudde. Mijn ruin (de leider) is iig wel erg aan haar gehecht.
Ze doet me qua gedrag eigenlijk erg denken aan een autist. Ze lijkt meer mens- dan paardgericht te zijn.

Zelf vraag ik we af of dit paardje misschien gelukkiger zou zijn op een stal waar alles altijd op een vast tijdstip gebeurt, en waar ze 's nachts wel binnen zou staan.
(Dit wil ik zelf niet bieden, de anderen staan tenslotte ook gewoon 24/7 buiten en zijn daar erg happy mee.)

Monster_tos

Re: Paard loopt alleen maar heen en weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:03

De pony van mijn zusje doet precies hetzelfde. De pony heeft van haar geboorte tot haar 14e op dezelfde stal gestaan, en toen kwam mijn zusje haar meenemen. Ze heeft de eerste maand alleen gestaan en daarna is mijn paard er bijgekomen. Vooral toen ze alleen stond kon ze uren lang voor het hek heen en weer lopen, als we haar dan op stal zetten at ze haar hooi op en ging vervolgens in haar stal heen en weer lopen.
Nu mijn paard er bij staat doet ze het nog steeds wel eens. Vooral toen mijn veulen net geboren was en mijn paard haar niet in de buurt dulde. Nu het veulen ouder word en de pony ook aandacht krijgt van het veulen word het weer minder. Maar ze blijft het doen zo nu en dan, als ze naar binnen wil met slecht weer, of als er weinig gras staat en ze weet dat er binnen hooi op haar licht te wachten. Ik denk dat het inmiddels een verslaving is geworden waar ze nooit meer compleet van af komt.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:29

Bij ons op stal heb je ook een paar paarden staan die helemaal hyper worden als ze andere paarden naar binnen zien gaan, ook al staan ze nog met andere paarden in de wei. Over het algemeen halen we die nu als eerste naar binnen, vooral omdat er een paar langdurig geblesseerden tussen zitten. Soms wil het ook nog wel eens helpen om iets te knabbelen neer te leggen (lekkere pluk hooi/kuil).

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:46

Symphonic schreef:
Bij ons op stal heb je ook een paar paarden staan die helemaal hyper worden als ze andere paarden naar binnen zien gaan, ook al staan ze nog met andere paarden in de wei. Over het algemeen halen we die nu als eerste naar binnen, vooral omdat er een paar langdurig geblesseerden tussen zitten. Soms wil het ook nog wel eens helpen om iets te knabbelen neer te leggen (lekkere pluk hooi/kuil).

De anderen staan op het moment van weven/lopen gewoon bij haar in de wei, dus dat kan het niet zijn.
Kijk als ze alleen zou staan, zou ik het heel goed begrijpen.

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 12:56

Hier weer een berichtje van mij nadat ik heb gezien dat het topic weer actief is! :D
Met mijn paard gaat het echt super, ze doet het niet meer!(mischien nog wel eens maar niet dat we het zien)
We hebben de dierenarts om advies gevraagd en ik heb nu een poeder waar ze geesterlijk rustig van wordt en het is homopatisch. Die poeder geef ik haar bijna elke dag. Ik doe het dan door wat maismeel en dan het biks er gewoon bij.
Ze groeit echt verschrikkelijk, ze krijgt zelf een hangbuik! _O- Met rijden is ze zo verbeterd en ze zit gewoon lekker in haar vel.
Straks als ze weer naar binnen gaat staat ze weer lekker rustig met een groep in de bak overdag.(staat zomers 24/7 buiten)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:38

Haha, hopen dat het niet dat poeder is waar ze die hangbuik van krijgt dan. ;) Toch maar iets minder bijvoeren.

Gelukkig maar dat ze wat rustiger is... zal voor haar ook fijn zijn. ;)