Mijn paard probeert me als ik in zijn stal kom te pletten!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:56

waarom zpu je in hemelsnaam willen knuffelen tijdens het eten....... laat het dier met rust dan

zijn stal is zijn veilige haven.......... net zoals een bench voor een hond............. maar dat betekend niet dat het dier ons mensen eruit mag werken wanneeer het hem/haar uitlkomt

ja mee eens ,ik vind dat ik in zn eten mag als ik wil ,maar dat doe ik al express niet ik kom hem eten geven als ale andere pension gasten zelf zitten teeten zodat nieman hem kan storen ,omdat ik denk dat hij dan helemaal flipt

zou het kunnen komen omdat hij bij zijn vorige eigenaar bijna dehelewinter enzo buiten heeft gestaan dus miss niet aan stal gewend is ,toen hij hier kwma ging het namelijk eerst goed ,maar eigelijk sinds hij een buurman kreeg die hem in zijn neus beet als hij stond te eten en tegen de tussen wal trapte? daar ben ik namelijk bang voor ....

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:57

bo0tjeee schreef:
Ook al wil je hem knuffelen tijdens het eten, jij bent de baas.
Ik kan zelfs met m'n handen in de voerbak en m'n paard stapt opzij. Als ik weer weg ga dan pas eet hij verder.

Vind ik wel zo veilig.

Hier precies zo. Zijn stal deelt ie maar met mij hoor, ik poets en zadel daar gewoon op, daar heeft ie maar mee te leven!

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:58

[ pag 1. hoor meis,]
ben en meneer meis ;)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:00

kan best zijn dat hhoofd hij wat voernijd heeft, maar dan mag hij nog niet naar jou uitvallen, ik heb met voeren op mijn vorige stal ook wel eens een krat van het hooi naar een hoofd geslingerd omdat het paard mij dacht te kunnen aanvallen. DAt was 1 malig en daarna wist ze dat ze het niet hoefde te proberen en kon ik gewoon voeren. Kijk bij zo een paard zorg ik wel dat ik ze verder met rust laat tijdens het eten, maar als het moet, wil ik gewoon de stal in kunnen

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:00

aslo schreef:
Waarom denk je dat veel manegepaarden zo strontsjaggie zijn? Al die kinds die steeds weer voor die tralies hangen en zo graag willen knuffelen etc. , ja daar worden ze vrolijk van ;)
[/quote]

Mijn paard staat ook op een manege, en die vind het heerlijk hoor. Die grote kop kan niemand langs zonder een aai :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:02

Ik zou de stal van je paard wel respecteren als veilige haven, en hem er niet onnodig vaak lastig vallen. Zeker als je hem pas hebt moet hij af en toe even rust hebben. Maar als je, ik citeer zammie even, héél dringend onderaan zijn buik wilt hangen, tijdens het eten, dan moet dat ook gewoon kunnen hoor. :j

Het hoeft in principe niet lang te duren. Hij zal je dan wsl op stal wat uitproberen, even kijken of dit kan, wat doet ze als ik eens iets stouts doe tijdens het rijden, etc.
En als hij het na 1 keer straffen nog doet schop je niet hard genoeg. :+

Men zegt wel dat een kudde geweldloos is etc.
Maar als er een nieuw paard bijkomt vallen er heus wel eens klappen hoor. Is een kwestie van even aftasten.
In het geval een een goede leider komt het minder voor, maar hé, niet iedere kudde heeft zo'n leider, en niet iedere eigenaar is zo'n leider. ;)
Geeft niet, leer je vanzelf. Gewoon naar de kudde kijken, en welke signalen ze met hun lichaam geven.
En naar ouwe rotten luisteren hé! :D

En eh, niet gewend aan een stal? Went hij er toch lekker aan. :Y)
Zolang hij alsnog iedere dag een paar uur met maatjes naar buiten mag, heeft hij niks te klagen hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:03

er worden hier ietwat quotes verkeerd gequote :D

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:04

waar sta je ergens? Misschien dat iemand je kan helpen als ze in de buurt wonen (wil ik ook best hoor ;) )

Zelfs in een gevestigde groep paarden word nog wel eens een mep uitgedeeld

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:05

KiWiKo schreef:
er worden hier ietwat quotes verkeerd gequote :D

Je onderschrift slaat trouwens weer eens de spijker op z'n kop. :')

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:13

Eva_D schreef:
*Heel (penny) bokt komt aanrennen om KiWikO voor dierenbeul uit te schelden*

Zelfs deze natural deelt weleens maat 37 uit, vorige week nog toen een zeker kleuter-paard mij dacht te kunnen bijten O:)

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 20:14

waar sta je ergens? Misschien dat iemand je kan helpen als ze in de buurt wonen (wil ik ook best hoor )

Zelfs in een gevestigde groep paarden word nog wel eens een mep uitgedeeld

heb me instructrice net gebeld ,die gaat me volgende les [vrijdag ] helpen met alles en daarna lessen ,en ik ga morgen zelf wel ff poetsen enzo ,en ik ga wel kijken wat werkt maar waar kan je hem dan het beste en schop of klap verkopen zodat hij ergeen problemen aan overhoud?

Jester_

Re: Mijn paard probeert me als ik in zijn stal kom te pletten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:30

Gewoon in zijn ribben, dan voelt ie het wel ;)
En ik denk niet dat je zoveel kracht heb dat je die kan breken :D

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:33

moet je is op ze gezocht letten en de ``voortekens`` voor als die het al in ze hoofd haalt om te gaan pletten dan een flinke klap gefen en een hoop kabaal maken laat hem maar is lekker schrikken en voelen dat het niet leuk is! als je het `1 x goed doet hoef je het niet nog een keer te doen.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 20:36

ok thks!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 20:46

hoe mijn nieuwe paard op stal is weet ik nog niet, maar bij Cheyenne [ pony met voernijd ] kon ik altijd de box in, tijdens het eten haalde we altijd de mestballen weg
en dan moest ze netjes om
en dat deed ze vanzelf al
het ligt er maar aan wat je ze aanwent ,stem verheffing is in het begin genoeg geweest
en ik ben ook niet te beroerd om een mep of schop uit te delen :+

en mijn nieuwe paard zal er ook aan moeten wennen dat er met de laatste voerbeurt s`avonds de drollen eruit gehaald worden :Y)

laat niet over je heen lopen,dan is straks het paard de baas over jou :+

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:57

Nou genoeg tips volgens mij
Succes vrijdag, hopen dat je instructrice je er ook nog even mee kan begeleiden. Iemand erbij is toch altijd wel fijn.

Komt denk ik wel goed, want je vind het niet zielig om een mep uit te delen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:05

Jeetje zeg, dat is akelig en nogal onaardig gedrag. Ik heb een beetje de indruk dat het gedrag een beetje is aangeleerd, zonder iemand aan te wijzen, maar je paard heeft zichzelf iets succesvols aangeleerd vrees ik.

Wat ik als ik jou was zou willen ujitzoeken waarom doet je paard dit? Slaan is toch echt een serieus teken van opd..v...len en dat kun je beter niet hebben.
Als je zelf gaat schoppen 'leer je' je paard dat schoppen naar elkaar erbij hoort, en dat het dus normaal wordt. Lijkt me minder prettig en er zijn zoveel manieren om iets te doorbreken.

Knoop eens een trui of vest om je middel, en als je in de stal bent en als het gebeurt wapper je ermee tegen je paard aan wat dan ook, maart laat het zich rot schrikken. Doet geen pijn, en het is te hopen dat hij zich echt een hoedje schrikt en op dat moment stopt met zijn gedrag. Dat doe jij dan direct ook. Dit kun je maar en paar keer doen om effect te hebben ermee.

Het gaat erom dat je vene heel duidelijk jouw punt maakt en dat is "NIET pletten vriend". Een zodra hij reageert stop je.

Nog een optie is, niet zo aardig maar wel effectief, is om met je knokkels over de ribbenkast te gaan, vaak gaan ze dan ook even opzij. Maar dat zijn noodoplossingen, het gaat erom dat je het gedrag wijzigt. Veilige haven of niet, je zal er gewoon in moeten af en toe.
Leg je DA maar eens uit dat hij de stal NIET in kan als je paard ziek is of iets anders moet gebeuren.

Maar als eerste, wanneer gebeurt het, wat gebeurt er precies en waarom denk je dat het gebeurt. Je schrijft ergens dat hij je tijdens het poetsen 'minder wil pletten', en dat zijn toch redenen om heel nauwkeurig te werk te gaan.

Want trappen naar elkaar is niet fijn, en pletten al helemaal niet.
;)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:40

Zo te lezen heb je al aardig wat tips gehad, daar ga ik ook in mee. Ik vroeg me af of je nagels hebt? Kan soms heel goed werken wanneer je geplet wordt om even je nagels in zn vel te zetten.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 06:56

Paardentango schreef:
Knoop eens een trui of vest om je middel, en als je in de stal bent en als het gebeurt wapper je ermee tegen je paard aan wat dan ook, maart laat het zich rot schrikken. Doet geen pijn, en het is te hopen dat hij zich echt een hoedje schrikt en op dat moment stopt met zijn gedrag. Dat doe jij dan direct ook. Dit kun je maar en paar keer doen om effect te hebben ermee.

Dat zou ik niet doen hoor.
Dalijk ziet hij buiten tijdens het rijden iets flapperen, en schrikt hij daar ook van.

Vind het nou niet echt een slim idee hoor.

Wat iedereen al zegt, als paarden in de kudde op hun plek worden gezet krijgen ze ook een klap.
Zet je paard maar goed op z'n plek hoor, anders walst hij dadelijk met vanalles dwars door je heen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:23

bo0tjeee schreef:
Paardentango schreef:

Dat zou ik niet doen hoor.
Dalijk ziet hij buiten tijdens het rijden iets flapperen, en schrikt hij daar ook van.

Vind het nou niet echt een slim idee hoor.

Wat iedereen al zegt, als paarden in de kudde op hun plek worden gezet krijgen ze ook een klap.
Zet je paard maar goed op z'n plek hoor, anders walst hij dadelijk met vanalles dwars door je heen.

Idd, 99 % van heel paardrijdend Nederland deelt wel eens een maatje vul-maar-in uit, als we paarden daarmee echt schoppen aan zouden leren, waarom doet iedereen het dan nog? :Y)

Haflinger op m'n oude manege probeerde dit trouwens ook vaak. (Was in stands, nog minder ruimte.) Bij mij was het een knie in d'r buik, grote brul, en over met de onzin.
Dus waar je ze moet raken? Overal waar je ze raken kan, paarden kijken onderling ook niet waar ze elkaar schoppen hoor.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:57

1 . val dat beest niet lastig in zn stal als hij is er duidelijk niet van gediend is dat je hem komt knuffelen enz. op de weide zou hij weg wandelen, maar dat kan in een stal natuurlijk niet, dus moet hij wat anders doen...vaak hebben ze ook al veel signalen gegeven dat ze nu geen zin in geknuffel hebben alvorens te gaan trappen, maar hebben wij 'lompe mensen' dat weeral eens niet gemerkt... ik ben er trouwens van overtuigd dat paarden makkelijker respect op brengen voor jouw persoonlijke ruimte als jij die van hun respecteert. dat wilt niet zeggen dat je hem altijd zn zin moet geven, maar wel dat je je paard moet kunnen lezen en hem op tijd en stond zn vrijheid gunt. t ene paard is nu eenmaal een knuffelkont en een andere dan weer wat afstandelijker. een knuffelaar moet dan leren dat hij zich niet altijd kan opdringen om aandacht te krijgen, maar af en toe mag je er wel eens op ingaan natuurlijk; als JIJ dat wilt. een afstandelijk paard moet dan weer leren verdragen dat we voor sommige dingen aan zn lijf moeten zitten, maar je respecteert verder dat hij niet zo dol op knuffelen en krabbelen is...

2 . misschien zou het interessant zijn om zelf wat aan je 'vaardigheden' naast het paard te werken. als hij je ook probeert te pletten enz bij het opzadelen, dan heb je werk aan de winkel want dan zit er iets niet 100% in de verstandhouding. leer hem dingen als achteruit gaan enkel op stemcommando of door te wijzen met je vinger (en dan niet een half stapje, maar vlot achteruit!) leer hem wijken voor druk zodat je door je hand op de flank te leggen aan een kant hem zn lijf opzij kan laten zetten enz enz. en BELOON vooral ook als hij het goed doet. als je niet weet hoe je paarden bewust dingen aanleert, neem er dan les in; bv van iemand die clickertraining doet.

3 . hij haat je niet persoonlijk maar reageert gewoon naar zn gevoel en waarschijnlijk toont hij ook gewoon hoe jij je gedraagt naar hem. daarmee bedoel ik niet dat jij hem trapt ofzo, maar wel dat je misschien toch onbewust iets te onzeker bent en dat hij daarom zich ietwat dominant naar jouw durft te gedragen... een leider zou instinctief een paard dat hem iets in de weg legt op zn plaats zetten. het gaat niet om hem eens flink af te rossen, maar wel om een instinctieve reactie, net zoals ze onderling ook doen

ik las even terug iets over met de knokels over de ribbenkast gaan om zn aandacht te trekken en hem naar je toe te laten draaien. gewoon zachtjes met twee vingers eens tikken werkt meestal ook al hoor ;) paarden trekken onderling mekaars aandacht ook door mekaar langs de zijkant te benaderen, en hoeven mekaar daar ook geen duw of knauw voor te verkopen. ze reageren vrijwel instinctief op een prikkel op de flank...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:23

Miss_Malfoy schreef:
Idd, 99 % van heel paardrijdend Nederland deelt wel eens een maatje vul-maar-in uit, als we paarden daarmee echt schoppen aan zouden leren, waarom doet iedereen het dan nog? :Y)

Goede vraag, stel ik al jaren aan mezelf en anderen, hoe komt het dat je paard zo trapt naar mensen? Schop jij ook wel eens ? Waarom moet je voor zoveel paard ook oppassen omdat ze trappen of bijten naar mensen ? Wie leert ze dat aan? Van wie leren paarden sociale vaardigheden, van groepsleden in de groep of kudde. Dus hoe doen we dat als mens?

Geweld is de meest simpele maar nogal ondoordachte oplossing, mij om het even wat een ander doet. Ik investeer liever in een prettige relatie met elkaar. Waar je een beetje nadenkt en handelt. Paarden zijn geen debielen of monsters en zijn echt voor rede vatbaar.

Denk nou niet dat ik een eitje ben, want ik durf ook best eens uit te vallen maar probeer hard om verstandig en net iets slimmer te zijn. Maar vooral na te denken over wat ik doe en waarom ik dat zo doe.
Meer niet.

'K ben geen paard, ben een mens. Dus leer het paard hoe het om moet gaan met mensen.
Mijn werk bestaat uit het oplossen van dergelijk, en heel vaak voorkomende cases, helaas komen wij meestal pas in beeld als er al heel veel is gebeurd.

Succes
;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:33

Nou , persoonlijk vind ik iets als knokkels over een ribbenkast halen een smeriger streekje dan het paard gewoon even laten schrikken door hem een prikje of duw te geven (hij loopt dan zelf tegen je hand aan als het ware , is niet zo gemeen als bewust je knokkels eroverheen halen....) of gewoon met een goed geplaatste schop als het ècht een zware overtreding is.

Zo'n schop met binnenkant voet (= grote oppervlakte) op een stevig / spekkig gedeelte doet echt geen zeer , maar het paard schrikt zich wel een hoedje en begrijpt de boodschap dondersgoed omdat dat iets is dat je normaal niet zomaar doet.

Gaan flapperen met een trui o.i.d. vind ik persoonlijk echt een enorm slecht en gevaarlijk advies !

Daarmee leer je het paard aan dat de baas boos is als die trui flappert.....en moet je voortaan altijd op blijven letten met jassen en wind enzo , dat je paard niet schrikt.

Ook erg leuk als iemand anders met zo'n paard op pad gaat...
je weet dat ze daarvan kunnen schrikken maar zo'n dier is het nog eens extra aangeleerd ook !

Dat is JUIST heel ondoordacht om dat te doen !

Een schop kennen ze allang , elk paard dat fatsoenlijk tussen andere paarden opgroeit (zoals elk paard zou moeten !) weet dat een schop of dreigen met een schop echt zeer serieus is.

Dus dat leren ze niet aan als je dat als eigenaar eens doet.
En je moet natuurlijk ook eerlijk zijn ermee , als je voor alles dat paard gaat schoppen , dat slaat nergens op.

Maar als het dier eens VEELS te ver gaat en je in gevaar brengt...dan is een schop-voor-de-schrik best veroorloofd hoor.

Dier schrikt alleen heel erg , weet dat het menens is , houdt er niks aan over behalve een wijze les.

En een paard is idd. (meestal :P ) niet dom dus als jij eerlijk straft dan weet hij dondersgoed dat hij het verdiend heeft ;)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:05

Mijn paard heeft ook een periode gehad, dat je goed moest uitkijken wanneer ze in de box stond. Ik heb dat altijd gerespecteerd als zijnde dat het haar eigen ruimte is, dus deed ik in de box alleen het hoognodige als erin zetten of eruit halen. Wanneer er geen poetsruimte in de gang is, kun je misschien je paard ergens buiten aanbinden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:04

Niet om gelijk te willen hebben of te krijgen, maar denk eens aan de functie van de staart van een paard.
In die context bedoelde ik de tip, niet zo letterijk als nu wordt uitvergroot.

Voor een paard zelf trapt zijn ar al veel signalen vooraf gegeven. Daar doel ik op.
Beetje nadenken en vragen stellen.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 16-07-09 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt