Manieren tegen een gulzige eter.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ruiterder

Re: Manieren tegen een gulzige eter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:31

Als je paard gulzig eet moet je ruwvoer door zijn brok doen. het beste is luzerne of kort hooi. en altijd een uur voordat je brok geeft hooi voeren hierdoor komen de maag en darmen in werking en neemt je paard veel beter de voeddingsstoffen op die en de brok zitten. ik las dat er een tip werdt gegeven over voer door de stal strooien.. absoluut niet doen! zaagsel kan ook koliek veroorzaken en je paard vindt nooit al het voer zonde van de brokken en de kans op muizen is veel groter..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:36

Volgens mij heeft de TS geen zaagsel op de grond van de stal.... Of heb ik eroverheen gelezen? Het gros van de paarden staat naar mijn idee nog altijd op stro!

De meeste paarden hebben trouwens wel door dat ze geen zaagsel moeten eten..

ruiterder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:40

mo_van_dijk schreef:
Volgens mij heeft de TS geen zaagsel op de grond van de stal.... Of heb ik eroverheen gelezen? Het gros van de paarden staat naar mijn idee nog altijd op stro!

De meeste paarden hebben trouwens wel door dat ze geen zaagsel moeten eten..

vergis je niet hoeveel paarden koliek krijgen van strooisel zaagsel stro vlas..
Vriendin van mij is dierenarts en heeft hier onderzoek naar gedaan tijdens haar studie.

Dacht kan het altijd ff melden. Niet alle paarden zijn zo slim..

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 14:44

Hij staat wel op zaagsel. Door de stal heen gooien zal voor mij dan moeilijk worden.
Ik ga zowiezo de optie van brok in het kuil proberen.
Een voerbal vind ik ook een goede, alleen weet niet of het goed mogelijk is in een stal.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:45

Ja, dat is wel waar... Maar net alsof het paard (als hij al grond spul) eet er dan nog veel meer gaat eten. Die van mij snuffelt en blaast de bix vrij van het stro :D

ruiterder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:48

mo_van_dijk schreef:
Ja, dat is wel waar... Maar net alsof het paard (als hij al grond spul) eet er dan nog veel meer gaat eten. Die van mij snuffelt en blaast de bix vrij van het stro :D

hehe slim paard!! +:)+

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:53

Mijn paard at af en toe ook heel snel. Ik doe er nu lucerne door dat helpt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:47

Bij mij zou zo'n voerbal er nooit inkomen, je leert het paard dat als hij ergens tegen aan schopt/douwt hij wat lekkers krijgt. Je kan er lucerne bij voeren en goed door elkaar mixen, is wat stengelig en prikkerig en dus eten ze rustiger. Een liksteen in de voerbak, beetje stro of hooi snippers door het voer(stro werkt beter als hooi), een steen in de voerbak. nouja sucses ermee.
gr,

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:48

Wat hooi in zijn voerbak doen en daar de brok doorheen mengen. Dan moet hij veel meer zijn best doen om alle brokjes
ertussen uit te krijgen en kan hij dus minder schrokken.