Wat als de enige toekomst grasmaaier is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:57

Ik krijg altijd zulke rare gedachten over mensen als ik een advertentie zie "paard aangeboden, lagere prijsklasse, kan niet meer bereden worden". Betekend voor mij dat die mensen geen zin hebben geld te betalen voor een paard dat niet bereden kan worden, dus een gratis pensioenplek zoeken, en die mensen mogen nog voor het paard betalen ook! En wat er vaak vergeten wordt: hoefsmid, dierenarts, dekens, voer etc. gaat gewoon door, dus dat paard kost (ook al kan er niet op gereden worden) gewoon een smak geld iedere maand. Niemand zit op een "leerpaard" voor poetsen, wandelen te wachten, wat behoorlijk geld kost. Dat kun je met een gezond paard ook waar op gereden kan worden. Ik vind dat zo raar, als je er geen geld meer in wilt steken, breng het paard dan gewoon naar de slager.

Als je er nog wel wat geld in wilt steken, maar niet die 185 euro per maand: zoek een plekje op een weiland, maak een advertentie voor een plekje als grasmaaier waar je de gemaakte kosten voor wilt betalen. (hoefsmid, dierenarts, voer) Dat hoeft helemaal niet duur te zijn.

Edit: dit is niet boos bedoeld tegenover de TS, in dit topic wordt om ideeen gevraagd. Dit gaat om wat ik hier op Bokt elke dag wel aan advertenties voorbij zie gaan.

Sonja_vR

Re: Wat als de enige toekomst grasmaaier is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:09

k zou idd ook niet gaan voor weggeven of verkopen als grasmaaier
het risico dat het diertje de handel in verdwijnt is gewoon te groot,
maar zelf ergens onderbrengen op de wei in een groep als het dier verder wel onbelast pijnvrij kan leven
dat wel ...

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:00

Ten eerste: probeer niet gelijk aan het ergste te denken, herstel kost tijd en een peesontsteking is ernstig letsel. Hebben de mensen van de kliniek je een tijdsbestek gegeven? Als ze straks gezond wordt heb je je al die zorgen voor niets op de hals gehaald...

Dit gezegd hebbende even mijn mening op je "stel dat" vraag:
Als het mijn paard was, bleef ze bij me en ging ik me verdiepen in andere dingen die je op de grond met haar kunt doen. Ook zou ik andere stalling zoeken waar ze 24/7 in kuddeverband op de wei kan staan. Op die manier blijft haar lijf het soepelst. Dat moet je onder de 100 euro kunnen vinden (misschien zonder bak enzo, maar die heb je toch niet meer nodig, met een stukje lint en wat paaltjes kun je zelf een oefenruimte creeren in de wei of zelfs buiten wandelen/fietsen?). Pijnvrij in alledrie de gangen is voor mij wel een must!

Met weggeven/verkopen loop je inderdaad een risico dat ze in foute handen gaat komen. Zelfs met een contract kun je dat niet waterdicht afsluiten. Zou ik niet aandurven.

Ik wil je ook meegeven: wees eerlijk naar jezelf toe. Als jij iemand bent met sportambities en je hebt geld voor 1 paard, kun je je belemmerd gaan voelen. Net als een mens/mens relatie die je niet kan geven wat je zoekt, dat blijf je ook niet volhouden tot aan de dood. Hoeveel je ook van de ander houdt.
Dus: denk ook aan jezelf en wat jij wilt van het leven. Elke keuze die je weloverwogen maakt is de juiste. Hoe moeilijk dat soms ook is.

Maar voor nu: laat het even op zijn beloop gaan. Trek geen conclusies, wacht rustig het behandelplan af.

Meggggyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:02

Is het geen optie om je haflinger naar een kinderboerderij in de buurt te doen?
Of naar iets voor verstandelijk gehandicapten e.d. Deze mensen zijn vaak hartstikke blij met zo'n paardje.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:05

Meggggyyy schreef:
Of naar iets voor verstandelijk gehandicapten e.d. Deze mensen zijn vaak hartstikke blij met zo'n paardje.

Waarom zouden deze mensen blij zijn met de vermoedelijke dierenarts kosten die dit paard met zich mee gaat brengen?

Als ik zelf een weidemaatje zou zoeken ging ik om eerlijk te zijn ook naar een gezond exemplaar op zoek.
Het kost toch allemaal wel al genoeg.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:09

Ik heb precies hetzelfde.
Pony met peesblessure, geen arbeid meer mogelijk maar wel grasmaaier.
Ik heb er voor gekozen om haar weg te geven aan vrienden van mijn instructrice (nouja, we gaan woensdag kijken, ik moet het eerst nog goedkeuren :+ ).
Twee paarden is te gek voor ons, en om nou €215 in de maand voor stalling te blijven betalen met een paard waar je "niets" meer mee kan is te gek.
Een pijnlijke beslissing, maar het is beter zo voor onze pony.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:21

Meggggyyy schreef:

Deze mensen zijn helemaal niet blij met zo'n paardje.
Op de kinderboerderij moeten de dieren gezond zijn. En geen extra kosten met zich mee brengen. Het is geen opvang, en het is allemaal al zo duur en ze zijn al afhankelijk van giften, sponsoring, etc. Op veel kinderboerderijen worden de pony's bereden.

Paarden die op een gehandicapten manege lopen moeten juist getraind zijn en veel kunnen hebben (mensen die maar 1 kant op kunnen leunen etc.) en worden bereden.
Dus het klinkt wel leuk, maar het klopt niet.
Er is geen gratis afschuifadres, niemand zit daar op te wachten joh. Of je moet geluk hebben, zoals de post hierboven, via via.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:32

Tsja...voor mij is dat heel duidelijk.
Mijn pony [**] is tot aan zijn einde bij mij gebleven en was de laatste jaren van zijn leven ook een (aardig dure) grasmaaier. Hij had ook geen pijntjes maar was gewoon te oud om te berijden en hij vond het ook niet meer zo leuk. Heb er nooit over nagedacht om hem weg te doen. Vond het wel eens jammer dat het rijden er niet meer in zat, maar hé, een trouwe kameraad zet je niet zomaar aan de kant. Heb er ook geen moment spijt van gehad trouwens!
Maar dit was mijn eerste pony en hij verdiende het niet om afgedankt te worden, weet ook niet of als er een nieuw paard zou komen, ik weer hetzelfde zou doen, maar [**] verdiende dit, ik was dol op het beest.
Hij heeft dus ook altijd op een pensionstalling gestaan waar veel te zien was voor hem, iedere dag weidegang, 's avonds dik opgestrooid in de box en veel toezicht v andere pensionklanten en staleigenaar, ik kwam hem iedere dag verzorgen. En dat koste iedere maand wel een zakje geld. :j

Ik denk dat als je je pony uit handen geeft/afstaat, je hem toch ooit uit het oog verliest of dingen met hem ziet gebeuren die je liever niet had gehad. Een contract zegt niet alles, dan kan iemand nog altijd doen wat hij wil.

Maar Stef, wees eerlijk naar jezelf....als rijden je lust en je leven is dan is mijn bovenstaande verhaal waarschijnlijk geen optie.
Ik weet hoe dol je op de beesten bent (ken je nog van het begin-bokt tijdperk) maar iedere dag sjaggie naar je paard omdat je niet kunt rijden is voor beiden niet leuk...
Maak je keuze weloverwogen....terug draaien kan niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 13:37

Vind het een beetje kort door de bocht dat een paard je maatje niet is als je geen stalgeld wilt betalen voor iets waar je enkel naar kunt kijken. Mijn paarden zijn mijn hobby, mijn ontspanning, en dan wil ik er wel wat mee kunnen.
het eventuele weggeven zou voor mij alleen een optie zijn als ze pijnvrij zonder verdere behandeling kan blijven lopen, ik ga een ander niet op kosten jagen. Als het bijv betekend dat ze de rest van haar leven aan de pijnstillers moet of weet ik veel, dan houdt het gewoon op.

Yamadeva: de 28ste moet ze terug, De verwachtig was niet dat ze dan 100% verbeterd zou zijn, maar voorlopig zie ik uberhaubt 0 verbetering, en dat beangstigd me een beetje eerlijk gezegt.
Zorgboerderij zou wellicht een idee zijn idd.

Maar laten we idd hopen dat het zover niet komt en dat ze gewoon 100% op knapt.
Heb geen wedstrijd ambities, dus ze hoeft verder de sport niet in, maar wil er wel wát mee kunnen. En dan gaat het echt niet om rijden, maar zelfs longeren, grondwerk, vrijheidsdressuur... kan allemaal niet op het moment. Ik kom niet verder dan uit de wei halen, poetsen, en weer terug zetten

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:44

stef schreef:
Vind het een beetje kort door de bocht dat een paard je maatje niet is als je geen stalgeld wilt betalen voor iets waar je enkel naar kunt kijken. Mijn paarden zijn mijn hobby, mijn ontspanning, en dan wil ik er wel wat mee kunnen.
het eventuele weggeven zou voor mij alleen een optie zijn als ze pijnvrij zonder verdere behandeling kan blijven lopen, ik ga een ander niet op kosten jagen. Als het bijv betekend dat ze de rest van haar leven aan de pijnstillers moet of weet ik veel, dan houdt het gewoon op.

Dat probeer ik je ook duidelijk te maken.
Iedereen trekt ergens anders de grens. De ene persoon vind het poetsen en tutten leuk en voldoende, de ander wil af en toe eens buitenrijden en weer een ander heeft Z ambities. :)
Je moet inderdaad voor jezelf duidelijk stellen wat je nog wilt kunnen. Dat het paard pijnvrij is staat bij mij ook voorop. :j

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:50

Denk alleen dat je niet de illusie moet hebben dat er mensen zitten te wachten op een niet rijdbaar paardje. Je moet wel heel veel geluk hebben wanneer iemand zoiets zoekt. Ik begrijp hier in duitsland ook niet dat er konstant weidegenootjes worden aangeboden. Waarom zou iemand de kosten van een paard op zich nemen en er verder niets mee kunnen dan poetsen en wandelen. En die 185,-- per maand die je er nu voor betaald begin ik toch echt te twijfelen wanneer je paardje voor de helft ergens kan onderbrengen. Ik heb mijn paardjes onder eigen regie bij me thuis staan. En ik ben zeker aan vaste kosten per maand per paard zeker 100,00 kwijt. Bij een geringer bedrag vraag ik me af hoe ze het doen. Bezuinigen ze op bodembedekking of op hooi?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:00

Mocht het zo zijn dat de blessure er toe leidt dat ze geen arbeid meer aankan, maar wel pijnvrij zonder pijnstillers kan grazen, dan is de vraag hoeveel heb je daar wel voor over? Mijn vriendin heeft laatst haar oude pony op pensioen gedaan in friesland voor iets van vijftig euro in de maand. Op die manier houdt zij de touwtjes in handen en zijn haar maandlasten een stuk lager... Haar pony was verder trouwens wel gezond en kon ook nog bereden worden en had dus wellicht ook nog als kinderpony dienst kunnen doen. Verkopen wilde ze echter niet omdat ze vond dat ze nu iets voor de pony terug kon doen na alle jaren plezier die er van gehad heeft...

Iig hoop ik toch dat je haf aan de beterende hand raakt... :(:)

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:58

Ik hoop dat het goed afloopt met je paardje...

Ik heb al meerdere keren gezien dat een paard niet echt gelukkig is als hij als grasmaaier in het land loopt met een gebrek. Ik laat ze dan een laatste zomer in de wei en laat ze dan inslapen. Vind ik zelf de beste optie. Een paard is tenslotte een groot dier, dat veel kost.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:30

stef schreef:
Het is niet alleen het rijden waar het om gaat. Daar heb ik eventueel nog een ander voor dus dat maakt me niet zoveel uit.
Ik heb geen eigen land, en 185 euro per maand voor een paard waar je alleen naar kan kijken is een behoorlijke smak geld.
Daarbij kan ik haar 's winters geen weidegang bieden

Hier in het noorden zijn ook wel plekjes waar je voor 50 a 75 euro in de maand je pony het hele jaar door in de wei kunt laten lopen. En soms ook wel op volpensionbasis. En op marktplaat vind je soms ook elders in het land vrij goedkope adresjes die prima kunnen voldoen als je niet meer rijdt. Zou hem eerder op zo'n plek in pension zetten en dan regelmatig even gaan kijken, dan paard weggeven. Dan heb je er namelijk inderdaad geen zeggenschap meer over. Je draagt de lasten over op een ander, dus ook de zeggenschap. En terecht!
Alleen jammer dat de pony er dan mogelijk de dupe van wordt.

Houdt dus zelf de controle door in pension te zetten op goedkoop eenvoudig (maar wel vertrouwd) plekje, of neem je verantwoordelijkheid en neem definitief afscheid als je geen risico's wilt lopen maar ook geen kosten meer wilt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 20:30

Met alle respect, en het zal wel ontzettend not done zijn, maar paard ergens neer zetten waar ik eens in t half jaar ofzo naar toe kan zie ik echt niet zitten. Zeker niet met bijkomende kosten.
Voor mensen die dan vervolgens denken dat mn paard niks mag kosten en dat ik er niks voor over heb wil ik best de rekeningen van de DA in scannen?

Ik begrijp niet waarom het zo not done is om, als een paard niet meer kan waar je hem voor hebt aangeschaft, een ander plekje te geven.
Wat heel realistisch, alleen om naar te kijken heb ik dr niet voor. Alleen betekend dat kennelijk gelijk dat het mn maatje niet is.

Denk dat het ook gewoon heel erg verschillend is per paard. Mijn shet, mijn 1e eigen pony, gaat gewoon nooit weg, en die zou ik wel als grasmaaier kunnen en willen houden.
Ligt met James net ff anders, hoe lief en leuk ze ook is, en hoe goed de band ook is die we hebben.
De band die ik met Hon (de shet dus) heb, zal geen enkel paard ooit evenaren

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:38

hier hetzelfde verhaal. door een ongeluk staat mijn een goed lespaard van mij al 3 mnd op rust en de prognose is ook niet heel best.
kan me niet veroorloven haar aan te houden want de stal die zij bezet zou ook voor een paard kunnen zijn die wel dagelijks lessen loopt.
twijfel dus heel erg wat ik moet gaan doen want ben bang dat ze ergens terecht komt waar ze er toch op gaan zitten maar aanhouden is ook niet ideaal.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:58

Niemand zegt dat dat not done is, stef :n
Zoals Iessie net zegt, iedereen trekt de grens ergens anders,
jij trekt die grens daar, dat jij niet wil betalen voor dit paard als je er niets meer mee kan,
een ander zegt weer dat ze gewoon kunnen blijven staan.
Dat is ieder zijn eigen keus.

Ik zou eerst eens kijken wat je straks te horen krijgt en dan pas je druk gaan maken,
misschien is het helemaal niet zo erg.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:02

Mocht mijn pony niet meer te berijden zijn oid blijft ze lekker bij mij, mocht ik haar bij iemand anders plaatsen als gezelschapspony zal ze altijd in eigen bezit blijven zodat ik zelf kan beslissen hoe en wat. Ik snap best dat je je paard ergens anders onder wil brengen, maar ik zou hem wel in eigen bezit houden zodat je altijd zelf kan beslissen mocht het genoeg zijn, mochten ze hem daar niet meer kunnen houden, whatever.
Maar met mijn pony heb ik denk ik dezelfde band als die jij beschrijft met je shet, een andere pony heb ik niet (gehad) dus ik kan alleen vanuit deze situatie denken :j

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:11

Zonder alle antwoorden door te lezen wou ik toch ook even antwoorden.

Ik heb in 2000 een toen 13-jarige merrie gekocht waar ik erg aan gehecht was. Een emotionele aankoop dus. Ze werd goedgekeurd maar helaas heeft ze toch heel veel problemen gekregen. In 2005 heb ik besloten dat ze met pensioen kon. Ze was toen dus 18 jaar oud. Ik heb haar toen verhuisd naar een boerderij waar de verzorging super is. Dagelijks weidegang, uitmesten, frisse lucht. Noem maar op. Ik kon niks meer met haar doen maar ik voelde toch de plicht en wilde haar graag aanhouden. Ook al was haar enige functie dan grasmaaien... Met eigen muesli erbij voeren was ik toch ook 200 euro aan stalling kwijt. Dat boeit me helemaal niks. Helaas heb ik afgelopen vrijdag op 22-jarige leeftijd afscheid van haar moeten nemen. Ze is totaal onverwacht plotseling overleden. Ze vertoonde geen tekenen van ziekte en zag er super uit. De dag leek gewoon te beginnen voor haar maar toen ze op wei gezet werd trok ze zoals gewoonlijk een sprintje de wei in maar na een paar passen was het gedaan. Zomaar ineens. Waarschijnlijk dus een hartstilstand of iets dergelijks. Ze heeft de mooiste dood gehad die je je kunt wensen. Ik ervaar dit dan ook echt als een geschenk, dat ze zo is mogen gaan. Alsof dit een bedankje is voor de goede zorgen die ze gehad heeft de afgelopen jaren.
Kortom, ik heb 4 jaar lang 200 euro per maand voor haar betaald, los van de rest wat er nog bij komt (verzekering, smid, ontwormen). Ik heb dat er graag voor over en zou niet anders gewild hebben. Maar ja, dat is ieder zijn eigen ding.

marco28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:15

Mijn vriendin heeft een haflinger met ataxie,dus mag ook niet actief meer op gereden worden. die staat nu lekker in de wei en geniet van zijn rust.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:18

Ik denk niet dat het niet mag van de bokkers om hem weg te doen.
Maar dat je heel reeel moet kijken wie zo'n paard nog wil.
Hij kost nu misschien nog geen dure kosten, maar hoe zit dat over een jaar?
Persoonlijk zou ik een dergelijk paard niet kopen.
En ik denk dat er zo meer zijn.
Een paard wat ik al heb daar wil ik best de dierenarts voor laten komen, maar vooraf dat extra risico al nemen?
Voor een paard die niets meer kan dan gras maaien?

Ik heb zelf overigens ook al een grasmaaier staan.
Ik heb geluk, mijn paarden staan aan huis.
De grasmaaier heb ik al 14 jaar, die gaat niet meer.
Maar als ik hem niet aan huis had gehad had bij een boer een plekje voor hem gezocht.
En was daarnaast een paard van een ander gaan rijden omdat een tweede paard voor mij dan niet haalbaar was geweest.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:20

weet een enorm betrouwbaar en paardvriendelijk rusthuis in de buurt. Lijkt me ideale plek voor je paardje. Pb maar als je meer wilt weten. Er staan veel bejaarden maar ook paardjes die alleen nog maar mogen grazen.. En dat doen ze daar dan ook met zijn allen, heel relaxt (verschillende soorten en maten en mogelijkheden). Succes

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:22

Ik heb laatst ook ruzie gehad met een bokker. Ze zocht een plekje voor een afgekeurd paard en aangezien ik nog plaats had op stal heb ik een plaatsje aangeboden. Gewoon een pensionplaats dus. Maar mevrouw was van mening dat ik mijn box gratis aan MOEST bieden. En zo werkt het nu eenmaal niet, ik kan niet al mijn stallen volzetten met 'gezelschapspaarden' alleen al om het feit dat deze paarden niet minder eten, niet minder poepen, niet minder entingen en wormenkuren nodig hebben. Voor niets gaat de zon op....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:25

En wat dacht je van een veulentje fokken???? Natuurlijk als ze niet een erfelijke afwijking heeft.
Haflingers zijn erg in trek tegenwoordig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:26

geen papieren en ik weet niet of extra gewicht nu erg bevordelijk is voor een peesblessure