Hoe houden jullie je shet binnen het hek ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 22:47

Hera's hekwerk of een laag stroomdraadje of een dik hekwerk Haha!

Bij ons nieuwe huis hebben we hera's om het land staan. Geen geit die hieruit kan!

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 23:50

Ik heb tot nu toe ook geen grote problemen met mijn Shets. Ik heb ze namelijk met de paarden samen in het land staan en daar zijn ze dikke vriendjes mee, dus daar blijven ze dicht bij in de buurt. En aangezien die niet uit het weiland ontsnappen, blijven mijn Shetjes dus ook braaf in het land. Ik weet echter niet wat goedkoper is. Een paar paarden erbij of een degelijke afrastering. Knipoog

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 01:13

Heel simpel, mijn shets stonden altijd aan de roop.
Oftewel een pin in de grond met een lang touw eraan.
Ik verzette ze dan elke dag en het werkte prima!
In de winter gingen ze dan in de wei die goed afgezet was met een degelijke omheining.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 03:57

nou ik heb een hek van 2 mtr hoog mijn shet blijft net zolang etteren tot hij zijn neus door het gaas heeft.
dan gaat hij de onderplanken er afslopen
en gaat hij er onder door of hij gaat voor de stallen staan bevrijt me paard en gaan samen aan het hek vreten dus ik kon 3 weken terug 2 paarden gaan vangen (niet zo makkelijk als het lijkt)op die bewuste dag kom ik opstal hek eruit en geen paard te bekennen ik d8 ohh nee niet gestolen he ik heb heel de dijk afgezocht geen paard te bekenen ik helemaal in paniek iedereen opbellen dat ze moesten helpen zoeken maar ik sta onderaan een dijk en boven aan de dijk is een drukke auto weg en daar achter een park dus ik denk nou toch maar ff in het park kijken aan het eind van het park staan ze daar lekker samen te grazen ik was aan de enne kant opgelucht aan de andere kant zeer kwaad ik heb me shet gepakt aan ze voorpluk en me paard volgde zo ben ik dus terug naar stal gelopen en nu heb ik overal stroom draden en de shet staat extra goed beveiligd met 5 stroom draden want hij is maar 80cm maar hij ken heel hoog springen nu blijven ze staan waar ze horen *LOL*

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 10:02

Een erg herkenbaar probleem! Haha! Onze shet bleef eigenlijk altijd braaf binnen de omheinig, totdat ze vorig jaar een veulen kreeg Extreme duivel

Het veulen is een schat van een beest, maar vind zichzelf behoorlijk lief en denkt dat ze mag gaan en staan waar ze wil. En ja, natuurlijk was ze in het begin klein genoeg om precies onder de draad door te kunnen, dus ik er nog een draad onderspannen. Denk maar niet dat het helpt ze ramt er nog gewoon onderdoor Boos! Of het draadje hangt vervolgens slap of het is kapot geknapt. Zucht, wordt je hopeloos van. Maja, nu wordt het veulen groter en ramt de 'normale' omheinig ook gewoon mee, dus wat doet mama Shet, leuk! Ik ga erachteraan Extreme duivel Waardoor we vervolgens 2 knotsgekke shetlanders door de tuin zien rennen... Niets aan te doen, ze kunnen alleen in het achterste weiland (die is omheint met sloten en een hek, kunnen ze in geen mogelijkheid langs, of ze moeten zwemmen Haha!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 10:29

Mijn Shet blijft helemaal niet gezellig bij de paarden staan maar maakte ze gek door gezellig aan de andere kant van de omheining te gaan lopen Haha! Ik heb 4cm. lint op drie hoogte's, de onderste zit op ong. 40 cm. en er staat flink stroom op maar dat maakt allemaal niets uit.
Nu staat Shet in de tuin die voor een deel omheind is met groen tuingaas. So far so good maar met hem weet je het nooit. Ik heb hem nu acht jaar en tot nu toe is hij overal uitgekomen.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 12:09

Mijn oude shet die kwam echt overal uit! En hij ston din een bosrijk gebied en als er dan ruiters langskwamen, ging ie gezellig mee!
Ja lekker, heb je de hele tijd een shet die achter je aanloopt. En dan werd er weer gebeld:"Ja, die shet van jou die loopt nu daar en daar" en dan kon ik hem weer ophalen Frusty

Toen moest ie aan de pen Ach gut

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 13:42

Heel bekend probleem Haha!

Maar die van mij doen het alleen als ze zich vervelen -> dus als er geen of weinig gras in de wei staat, en dat is meestal in de winter Scheve mond
Wij hadden toen vier draden boven elkaar, maar ze kropen er of tussendoor, overheen, onderdoor en als dat niet werkte dan liepen ze er gewoon dwars doorheen
Toen hebben wij een groot gedeelte omheind met gaas, niet schapengaas, maar van dat groene stevigere gaas. Daarvoor twee draden boven elkaar en daar stroom op. Sindsdien zijn ze niet meer ontsnapt *afkloppen*
Overigens kiezen de echt de zwakke plekken in de omheining uit.

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:11

Wij hebben 6 draaden boven elkaar. En nog presteren ze het om er doorheen te gaan. Maak je de boel weer, gaat het 1 dag goed en dan vinden ze weer wat nieuws.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:15

haha ik ken ook het probleem, die eigenwijze kleine stinkerds!!!
zou er niet zoiets te bedenken kunnen zijn zoals bij geiten??
geiten die vaak door het hek klimmen , die krijgen dan zo'n vrijheidsbeeld-krans om hun nek waardoor ze niet verder komen als hun nek Haha!
zou voor shetlanders ook zoiets te krijgen moeten zijn Haha!

Gentle_Giant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:18

eehhh zes dichte plan ken bovenmekaar en heel hard bidden Nagelbijten / Gniffelen

Scheve mond Tong uitsteken Haha!

Silmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:31

ik hep ook zo'n liev klein ratje, maar eigenlijk komt hij niet door ons ijzere hek heen Haha!
eerststond ik bij 'fellor'en daar hadden we wel schrikdraad... een keertje met hun natte neus er tegen aan en ze houden er wel mee op,
tenzij ze er onder door gan, dan moet je maar iets van een 2de draad dr bij doen ofzo...
veel suc6 dr mee meiden OK dan!

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 15:45

Hier nog zo'n monster. Sinds kort heeft Mickey door hoe ze onder het draad door kan en nu ontsnapt ze uit elke wei. En zelfs uit de bak waar 3 stroomdraden boven elkaar zitten, ze gaat dan doodleuk over de onderste en onder de 2e door, met een beetje beuken. En er staat toch echt behoorlijk stroom op. Nu staat ze dus noodgedwongen aan een stick, omdat de buren niet erg blij waren met telkens een Shet in hun gazonnetje, en er bovendien een hengst in de wei staat waar ze ook beter niet per ongeluk bij in moet komen Haha!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 16:04

Ik zeg niks....drie stroomdraden en hij loopt er nog steeds achter....terwijl hij toch in een magere wei staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 17:07

Gewoon houten paaltjes in de grond met isolatoren erin. Dan drie stroomdraadjes op drie verschillende hoogtes. Werkt perfect, want in 3 jaar tijd is ze hem nog nooit gepeerd Haha!

PinoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 17:11

Een heel herkenbaar probleem en we hebben er ook nog steeds geen oplossing voor gevonden. We hebben tussen de ene en de andere wei 3 stroomdraden staan maar daar gaat meneer zelfs nog onder door :S

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 17:47

Shetlanders........... in de pan ermee! Vingers aflikken

Nee hoor grapje, ik heb ook 'slechte' weide ervaring met die kleine monsters Boos!

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 18:38

Hoe herkenbaar.

Gaan ze er niet overheen, danwel eronderdoor, ertussendoor en als dat niet lukt dan gewoon er dwars doorheen. Clown

Wij hebben nu een omheining met van dat stevige dikke groene gaas. Met daarvoor nog twee draden met stroom erop. En daar zijn ze tot nu toe echt nog niet uitgekomen!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 18:49

Ik had ook zo'n shet. Een hengstje dat overal uit kwam behalve uit de geitenwei.
Gaas en 5 lagen draad aangesloten op een apparaat op het lichtnet.
Zelfs de geiten kwamen daar niet uit, volgens de buren zou ik daar nog een olifant achter kunnen houden Haha!

Iduna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 19:30

Haha,ben gelukkig niet de enigste met dit probleem.Wij hadden er 1 die ging er gewoon dwars doorheen,1 eronderdoor en 1 eroverheen!Je zag ze ook heel vaak aan de draad ruiken!Klinkt gek maar is echt waar.We zijn ook wel eens zo dom geweest om ze op een stukje te zetten met van die plastic paaltjes en daar dan stroomdraad aan,je wilt niet weten wat een ravage we later aantroffen.Een kapitaal aan paaltjes naar de knoppen !Nu hebben we ipv draad lint met een koperen kern,dat geeft beter stroom door.Zorg ervoor dat het goed strak zit!Dat maakte bij die van ons echt een verschil.Genoeg stroom erop en ze zijn nu al 1 jaar niet meer uitgebroken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 19:43

Ik ben van ellende overgestapt op prikkeldraad. Meneer voelde blijkbaar niets van het schrikdraad en ging er gewoon door.
Het prikkeldraad heeft hij één keer tegen geduwd, maar daarna nooit meer (afkloppen!!).

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 19:48

mijne staat tussen hekken en sloten kep er dus geen last van >> blij om ook want ik weet zeker dat Flame ook zo'n ontsnapper zou zijn Haha!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 20:04

Heb 3 banden beoband, en daartussen nog drie stroomKOORDEN, zou nooit draad nemen, maar dik koord of band.
Blijven ze prima achter.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 20:15

Nou ik kom dus echt net van mijn paardjes terug, zie ik dit topic staan. ben dus net een kwartier bezig geweest al het draad weer op de goede plek terug te doen... Mijn shet stond weer eens op het erf (gelukkig kan hij niet de weg op Lachen ) Ik heb 2 draadjes onder elkaar, op 80 cm en op 30 cm, hier staat alleen geen stroom op en dan wringt hij zichzelf erdoor. Als er wel stroom opstaat doet hij het nu ook, want met zn dikke vacht voelt hij het niet. Pech voor hem want hij moet deze maand weer op een klein stuk met 2 of 3 draden en een flink stroomapparaat erbij (staat voltage op voor koeien dus een stuk hoger dan de paarden batterijen zeg maar) En dan ga ik hopen dat hij daar achter blijft... Scheve mond

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 11:02

Afbeelding

Deze omheining had ik wel wat van verwacht, maar daar blijft ze dus ook niet binnen Haha!