Aansprakelijkheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 23:02

Zo dit is zeker een MEGA goede topic. Hyper!

Laatst is een vriendin van me van het paard van de 'buurman' afgevallen. Verdrietig Mijn buurman had duidelijk tegen haar gezegd dat ze op eigen risico ermee mocht rijden. Hier is ze ook mee accoord gegaan. Haar ouders wisten dit ook.

Jammer genoeg valt ze er vanaf en houdt er een zware hersenkneuzing aan over. Maar ze heeft wel gezegd dat ze op eigen risico op het paard stapte en er dus vanaf is gevallen. *LOL* Ze heeft ook alles van haar eigen verzekering vergoed gekregen. Gelukkig gaat het nu ook weer goed met haar en durft ze weer paard te rijden.

Maar zelf vind ze het gelukkig ook niks meer als normaal dat ze op eigen risico op andermans paarden rijdt. Dus gelukkig geen gezeur gehad. Als je een vreemde op je paard laat rijden kan je altijd nog een soort van 'contractje' in elkaar zetten Lijkt me wel het slimste.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 10:34

Dimple schreef:
Is het ook niet gewoon de aansprakelijkheid van degene die bijrijder is?? Zij of hij gaat toch op eigen initiatief op jouw paard zitten en je bent toch samen overeen gekomen dat jullie dat willen?

Ik mag aannemen dat de bijrijer ook verzekerd is dus waarom verhalen op de eigenaar van het paard??

Wellicht kan een contract of overeenkomst idd een uitkomst bieden

Ik heb ook een bijrijdster, en heb van te voren heeeel duidelijk gezegd dat ze zelf verantwoordelijk is. Mijn paard is geen wilde, maar het blijft een dier en kan altijd schrikken en opzij springen.
Ik verpilcht haar ook niet met cap te rijden, ze mag het zelf uitmaken, dit hebben we ook op schrift staan.
Mocht het dus ooit fout gaan, is het haar eigen verantwoording.

Daarbij denk ik idd dat dit best te verhalen valt op je WA-verz.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 11:59

Fitzroy"]
[quote="joyce B schreef:
. Met de uitzondering van het rijden van wedstrijden. Maar volgens mij is de rijvereniging daar wel weer voor verzekerd...

Wat bedoel je daarmee, Joyce? Zijn wedstrijden niet verzekerd?
Afijn, ik ga vanavond even braaf kijken waar onze WA-verzekering loopt en dan morgen even bellen. Niet onbelangrijk gezien de huidige situatie.
[/quote]

Zo vertelde de vrouw van de verzekering het wel. Zal wel met verhoogd risico te maken hebben denk ik. Als ik jou was zou ik inderdaad even bellen! Volgens mij moet de organisatie van de wedstrijd verzekerd zijn, en val je dan onder hun verzekering (vandaar dat (veiligheids)cap altijd verplicht is bij de wedstrijden en vaak ook bij de rijvereniging...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-03 12:17

Hier in Dld. ligt het allemaal iets ingewikkelder Lips are sealed !
Ik heb voor mijn paarden een verzekering afgesloten, waarbij vergoed wordt als hij (met - of zonder mij/bijrijdster erop) een ongeval veroorzaakt (bijv. hij vliegt de Autobahn op, veroorzaakt een kettingbotsing waarbij materiele schade ontstaat en/of persoonlijk letsel).
Als dat gebeurd terwijl ik erop zit, ben ik ook verzekerd; bij letsel én bij blijvende invaliditeit. Mijn bijrijdsters echter niet !!!
Zij moeten dus extra een ongevallen verzekering afsluiten, waarbij uitdrukkelijk vermeld staat, dat deze verzekering hun persoonlijk letsel ook dekt als het gaat om een ongeval met een -vreemd- paard!!