geen stalling voor mijn welshjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:32

jelledaantje schreef:
dat willen we ook doen en als het lukt met de tyd een eigen weide kopen maar weide's zijn maar schaars hier in de buurt ook andere verblijfsplekken.
maar dan zitten we nog met een jaarcontract die we getekend en betaald hebben dus zou aan de ene kan heel zonde zijn van het geld wat we heel hard ook konden gebruiken

Staat er in dat contract niks over het stalletje?
Wat een nare situatie!

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 12:33

Juut schreef:
Wat hebben jullie op papier staan?
Zijn er wel bomen of zo waar de pony's beetje beschutting hebben?

ja er staat een hele rij bomen maar ze staan namelijk nogal ongunstig zoveel beschutting hebben ze er niet van

maar er staat op papier dat we de weide voor een jaar huren maar indd niks over een stal maarja waarom bouwt hij een stal erop als hij het toch verhuurd en zelf thuis voor zijn eigen paarden stallen heeft en wij het niet mogen gebruiken ?

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 12:34

Breghje schreef:
Als er duidelijk is aangegeven dat de stalling voor jullie paarden werdt gebouwd en zoals Bienotje ook zegt het liefst zwart op wit gezien je ook een contract hebt voor de weide huur, dan zou ik nog eens om de tafel gaan met hem. Want als hij idd de stal heeft gebouwd voor jou paarden en ze mogen er nu niet in, dan zou je kunnen opperen dat hij het contract niet naleeft, en dus breuk pleegt en dat jij dus op zoek gaat naar een andere stal. En oja, heel graag ook het geld nog terug van de maanden waarvan de paarden geen gebruik maken van de weide.

Ik vind het ook een hele vreemde kronkel om stallen neer te zetten en ze dan niet te gebruiken, lijkt er ook een beetje op dat ie jullie geld heeft gebruikt om die stallen neer te zetten, jullie een jaar contract geeft wat ie daarna niet verlengt, of de huur verhoogd zodat je dan pas gebruik van de stallen zou kunnen maken.

Zo maar even een paar kronkels gevolg die in me opkwamen...

dat is ook zo dat hij ons geld gebruikt heeft om de stal te kunnen bouwen want zodra wij het geld hebben gestord begon hij opeens te bouwen met de stal ? beetje raar en we zaten er ook al aan te denken datie volgend jaar ons contract niet verlengt en ons eraf bonjourd zodat wij genood zaakt zijn om onze pony's te verkopen omdat we dan mischien geen andere weide kunnen vinden
Laatst bijgewerkt door Pepper3 op 10-07-09 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:35

Als er niets over de stal in staat kan je natuurlijk weinig beginnen.
Zou je ook niet met hem kunnen overleggen om iets in de weide te plaatsen wat beschutting geeft?

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 12:37

NOUKERD schreef:
Als er niets over de stal in staat kan je natuurlijk weinig beginnen.
Zou je ook niet met hem kunnen overleggen om iets in de weide te plaatsen wat beschutting geeft?

dat hebben we in het begin gevraagd toen we ons gesprek hebben gehouden voor het contract maar dit mocht ook niet

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:10

jelledaantje schreef:
Dat is ook zo dat hij ons geld gebruikt heeft om de stal te kunnen bouwen want zodra wij het geld hebben gestord begon hij opeens te bouwen met de stal ? beetje raar en we zaten er ook al aan te denken datie volgend jaar ons contract niet verlengt en ons eraf bonjourd zodat wij genood zaakt zijn om onze pony's te verkopen omdat we dan mischien geen andere weide kunnen vinden

Dus er was niks bekend van de stal voordat jullie het gingen huren?
Nou dan snap ik nu niet dat je zo moeilijk doet?

Ik zou iig nooit een weide huren voor een jaar zonder stallen.
Dat jullie de pony's zouden moeten verkopen als jullie geen weide hebben kunnen vinden, vind ik dat een slechte zaak. Slecht vooruit zien vind ik dat.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:20

jelledaantje schreef:
Breghje schreef:
Als er duidelijk is aangegeven dat de stalling voor jullie paarden werdt gebouwd en zoals Bienotje ook zegt het liefst zwart op wit gezien je ook een contract hebt voor de weide huur, dan zou ik nog eens om de tafel gaan met hem. Want als hij idd de stal heeft gebouwd voor jou paarden en ze mogen er nu niet in, dan zou je kunnen opperen dat hij het contract niet naleeft, en dus breuk pleegt en dat jij dus op zoek gaat naar een andere stal. En oja, heel graag ook het geld nog terug van de maanden waarvan de paarden geen gebruik maken van de weide.

Ik vind het ook een hele vreemde kronkel om stallen neer te zetten en ze dan niet te gebruiken, lijkt er ook een beetje op dat ie jullie geld heeft gebruikt om die stallen neer te zetten, jullie een jaar contract geeft wat ie daarna niet verlengt, of de huur verhoogd zodat je dan pas gebruik van de stallen zou kunnen maken.

Zo maar even een paar kronkels gevolg die in me opkwamen...

dat is ook zo dat hij ons geld gebruikt heeft om de stal te kunnen bouwen want zodra wij het geld hebben gestord begon hij opeens te bouwen met de stal ? beetje raar en we zaten er ook al aan te denken datie volgend jaar ons contract niet verlengt en ons eraf bonjourd zodat wij genood zaakt zijn om onze pony's te verkopen omdat we dan mischien geen andere weide kunnen vinden

Dan zou ik helemaal nu al op zoek gaan naar een stalling die wel gaat voldoen. Je hebt nog even de tijd in dit geval, dus meteen rond gaan kijken. Mocht je iets vinden zou ik mijn verlies eventueel maar slikken en gewoon weggaan, is een dure maar leerzame les geweest en de volgende keer zal je er niet instinken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:38

Denk dat wanneer je weiland met stalling huurt je nog eens zoveel kwijt zult zijn.'Bovendien twee stallen voor de hele welsh-fokkerij die je bent begonnen is dat dan niet wat weinig, of heb je gewoon de feiten niet overzien

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:51

jelledaantje schreef:
Juut schreef:
Wat hebben jullie op papier staan?
Zijn er wel bomen of zo waar de pony's beetje beschutting hebben?

ja er staat een hele rij bomen maar ze staan namelijk nogal ongunstig zoveel beschutting hebben ze er niet van

maar er staat op papier dat we de weide voor een jaar huren maar indd niks over een stal maarja waarom bouwt hij een stal erop als hij het toch verhuurd en zelf thuis voor zijn eigen paarden stallen heeft en wij het niet mogen gebruiken ?

Heel banketstaaf om te zeggen, maar zolang er niets op papier staat heb je geen poot om op te staan... :n

Susanne

Re: geen stalling voor mijn welshjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:55

Beetje vreemd dat die man moeite doet om een stal te bouwen, en er vervolgens iets voor maakt dat de paarden er niet in kunnen :? Wat is hier zijn bedoeling achter? Je zei al dat de man zei dat jullie er in mochten zitten en van het uitzicht genieten, maar dit is toch geen rede om een hele stal te bouwen??

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:08

Beetje vreemd is wel maar ook dom van ts zelf, had ze het op papier moeten laten zetten en dan had je snel gemerkt dat de man dit niet wou en had je het kunnen cancellen en anderen stal kunnen zoeken.

en nooit meer stalling voor 1 jaar betalen ;) dat zou ik zo ie zo niet doen eerlijk gezegt.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:17

Ik denk dat hij van de winter wel zorgt dat de ingang vrij is van de stallen. Althans dat lijkt mij. Wat betreft de winter hoef je je geen zorgen te maken. Pony's kunnen perfect 24/7 buiten staan. En een deken is helemaal niet nodig. Als je ze nu lekker buiten laat staan dan past de vacht zich vanzelf aan. Het zou fijn zijn als ze in de winter de mogelijkheid hebben om in de stal te staan als ze daarvoor kiezen maar als ik naar mijn pony's kijk die staan altijd buiten ongeacht het weer te grazen met hun kont in de wind. En ook ik heb welshjes. Dus het ras doet er ook niet toe.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:23

Ik vind het alleen typisch dat hij een stal in jullie wei heeft gebouwt, dat jullie hem niet mogen gebruiken kan je niets aan doen, staat immers niet zwart op wit. Maar mag hij hem dan midden in de wei die jullie huren zetten?

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 15:02

Shanty_Muis schreef:
Ik vind het alleen typisch dat hij een stal in jullie wei heeft gebouwt, dat jullie hem niet mogen gebruiken kan je niets aan doen, staat immers niet zwart op wit. Maar mag hij hem dan midden in de wei die jullie huren zetten?

ja dat heeft hij met ons besproken want hij had al een vergunning aangevraagt bij de gemeente

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 15:15

en het was vantevoren niet gepland dat we een welshfokkerij zouden beginnen maar we liepen bij die pony's uit op marktplaats en hij verkocht ze allemaal inclusief de dekhengst dus we wilden kijken of we zoiets ook op konden bouwen maar met alles moet je beginnen en leren tog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:18

Hoe vervelend ook, maar je hebt aannames gedaan waar je nu mee zit.

Als ik het goed begrijp is er níet besproken dat de te bouwen stallen ook onder de huursom van het weiland vallen (dat heb je in je naïviteit aangenomen). Uit je beginpost lees ik wel af dat je vóór het huren van het weiland wist dat er stallen op zouden worden gezet.

Als het zo zit kun je die verhuurder niets verwijten. Alleen jezelf misschien?

Maar als je nu op zoek wilt naar een oplossing. Je kunt altijd nog eens een goed gesprek met hem aangaan, rustig uitleggen dat er een misverstand is aangezien jullie de stallen erbij dachten te huren en misschien kunnen jullie gezamenlijk tot een compromis komen.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:22

Als jullie het land huren dan heeft de verhuurder volgens mij geen recht om er zomaar een stal op te bouwen. Mochten jullie die stal goed kunnen gebruiken en dat overlegd hebben, dan lijkt het me oke. Ik denk dat je wel een poot hebt om op te staan als je tegen hem zegt dat je ertegen bent dat die stallen op jullie gehuurde land staan, maar dat je er mee in wilt stemmen als je er eentje kunt gebruiken. Succes!

Verder vind ik het heel ondoordacht om op marktplaats maar een pony te kopen en dan maar een dekhengst erbij en vervolgends niet kunnen zorgen voor een juiste plek.

Met alles moet je beginnen en leren maar met dieren ligt dit in mijn ogen anders, zij mogen nooit de dupe worden van een ondoordacht plan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:23

jelledaantje schreef:
en het was vantevoren niet gepland dat we een welshfokkerij zouden beginnen maar we liepen bij die pony's uit op marktplaats en hij verkocht ze allemaal inclusief de dekhengst dus we wilden kijken of we zoiets ook op konden bouwen maar met alles moet je beginnen en leren tog

Je kunt pas een aktieve fokkerij beginnen als je je zaakjes goed voor elkaar hebt en tot die tijd moet je gewoon niet gaan fokken..
Eigenaar heeft jullie niet gezegd dat de stallen voor jullie zouden zijn dus jullie namen het aan, echter zoals ik zei denk ik dat je dan veel duurder uitkomt, stal met weidegang is zeker 150euro per stal per maand

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:27

Jullie hebben een huurcontract voor het weiland, niet voor de stal. Dat deze man er nu een stal neerzet, dat is zijn goed recht. Net zoals dat hij jullie verbiedt deze stal te gebruiken.

Misschien kom je iets verder door gewoon met hem te gaan praten. Vertellen dat je eigenlijk had aangenomen dat jullie gebruik mochten maken van de stal. Dat je bang bent dat je anders van de winter zonder stal zit etc.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:29

Wel erg vreemd, gaat die stallen bouwen en dan mogen de paarden er niet eens instaan. Zoals ik begrijp was de afspraak dat de stallen juist voor de paarden werden gebouwd?
En wat dan nog als er de stal vies word, die maak je toch regelmatig schoon neem ik aan?
Ik zou gewoon met hem gaan praten, om te vragen waar dit nou allemaal opslaat. Jullie betalen tenslotte niet voor niets zoveel voor de wei, en ook was het zo de afspraak dat er stallen zouden komen.

Ook snap ik wel dat je graag hebt dat je paarden naar binnen kunnen wanneer ze willen, ook al kunnen ze tegen de kou... paarden vinden het ook wel eens fijn om te schuilen, zoals met dit weer de laatste week.
Gaat ze niet alleen om de kou maar ook wel eens om de regen en wind. Ze kunnen er wel tegen maar tis toch fijner voor ze om een schuilplaats te hebben, ook voor jou een fijner gevoel.

Dus ik zou gewoon aan die man vragen wat dit nou voor een kwats is, en anders eisen dat je je geld terugkrijgt en een andere stal opzoeken.
Ik zou dit iig niet pikken!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:30

IlsjePilsje schreef:
Jullie hebben een huurcontract voor het weiland, niet voor de stal. Dat deze man er nu een stal neerzet, dat is zijn goed recht. Net zoals dat hij jullie verbiedt deze stal te gebruiken.

Misschien kom je iets verder door gewoon met hem te gaan praten. Vertellen dat je eigenlijk had aangenomen dat jullie gebruik mochten maken van de stal. Dat je bang bent dat je anders van de winter zonder stal zit etc.

Zoals je in het verhaal kunt lezen was het de afspraak dat hij een stal zou bouwen, ik neem aan dat als dat gezegt word je er niet vanuit gaat dat de paarden er dan geen gebruik van mogen maken? Een stal is een stal, wat is het in godsnaam voor een slap excuus om dan te zeggen dat het is om er zelf in te gaan zitten om van het uitzicht te genieten!? :?
Als hij iets belooft moet die het ook nakomen, en niet achteraf van gedachten veranderen ;)

Ohja, ook nog 1 ding; JULLIE huren de wei, dat wil zeggen dat JULLIE dan de eigenaar zijn en hij er niet zomaar op mag bouwen. Dan zou die er eerst toestemming voor moeten hebben van jullie. Maar hij doet het dus dubbel op; bouwen en dan ook nog eisen dat er geen gebruik van gemaakt mag worden. Nee, dit is niet eerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 17:37

[LZP] > [VSW]

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 19:19

Moelie schreef:
IlsjePilsje schreef:

Zoals je in het verhaal kunt lezen was het de afspraak dat hij een stal zou bouwen, ik neem aan dat als dat gezegt word je er niet vanuit gaat dat de paarden er dan geen gebruik van mogen maken? Een stal is een stal, wat is het in godsnaam voor een slap excuus om dan te zeggen dat het is om er zelf in te gaan zitten om van het uitzicht te genieten!? :?
Als hij iets belooft moet die het ook nakomen, en niet achteraf van gedachten veranderen ;)

Ohja, ook nog 1 ding; JULLIE huren de wei, dat wil zeggen dat JULLIE dan de eigenaar zijn en hij er niet zomaar op mag bouwen. Dan zou die er eerst toestemming voor moeten hebben van jullie. Maar hij doet het dus dubbel op; bouwen en dan ook nog eisen dat er geen gebruik van gemaakt mag worden. Nee, dit is niet eerlijk.

Als je iets huurt, dan ben je niet de eigenaar. Een eigenaar mag altijd dingen veranderen, tenzij dit tegen het contract in gaat. Bijvoorbeeld een contract voor een huur van 1 hectare en dan aangeven dat er maar 1/2 hectare gebruikt mag worden.
Er staat niets in het contract genoemd over een stal. Al was het toegezegd, dan had TS dit op moeten laten nemen in het contract.

En nee als iemand zegt dat er een stal gebouwd wordt, kun je er niet van uit gaan dat je die mag gebruiken.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 21:11

ccathalijne schreef:
Als jullie het land huren dan heeft de verhuurder volgens mij geen recht om er zomaar een stal op te bouwen. Mochten jullie die stal goed kunnen gebruiken en dat overlegd hebben, dan lijkt het me oke. Ik denk dat je wel een poot hebt om op te staan als je tegen hem zegt dat je ertegen bent dat die stallen op jullie gehuurde land staan, maar dat je er mee in wilt stemmen als je er eentje kunt gebruiken. Succes!

Verder vind ik het heel ondoordacht om op marktplaats maar een pony te kopen en dan maar een dekhengst erbij en vervolgends niet kunnen zorgen voor een juiste plek.

Met alles moet je beginnen en leren maar met dieren ligt dit in mijn ogen anders, zij mogen nooit de dupe worden van een ondoordacht plan.

zo is het niet hoor dat we zomaar een paar pony's kopen plus een dekhengst en niet weten wat we doen we hebben heus wel wat ervaring als we zoiets kopen en we kunnen altyd bij de vorige fokker terecht als we iets willen weten of advies willen en die pony's kwamen allemaal van de zelfde stal af omdat hij ermee stopte en wij alles over hebben genomen

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 21:18

het stond indd niet in het huurcontract dat we die stallen mochten gebruiken maar je gaat er van uit toch (is wel verkeerd geweest nu achteraf) dat als hij zelf stallen heeft en daar zijn pony's in staan en een heel stuk van de wei afwoont en niet gebruikt word dat wij die eventueel zouden mogen gebruiken omdat ze in onze wei staan die door ons gehuurd word .
en uiteraard ook het schoonmaken ervan dat dan door ons gewoon gedaan word maarja had gewoon betere afspraken moeten maken en ga nog even een keer langs om het eventueel te bespreken

(edit) en we wilde geen grootschallige fokkerij beginnen maar een klein fokkerijtje met alleen onze eige merrie's waar we er straks nog maar 2 van hebben inverband dat we er 1 moeten verkopen omdat we onverwachts een huisje gekocht hebben voor dat er dadelijk allemaal verwijten komen