is deze weide groot genoeg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: is deze weide groot genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:21

Ik heb nu 2 E'tjes en een veulen en heb 5000 m2. Ze hebben de hele tijd op 1500 m2 gestaan en de rest heb ik nu laten hooien. Kwamen 120 baaltjes af.
Als je dus nu 1 ha zou kopen dan ga je dus het meeste land niet zelf nodig hebben. Leuk om uit de kosten te komen, maar je hebt er ook wel werk aan natuurlijk.

Perev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:42

Dit is prima. Het gaat inprencipe alleen om de hoeveelheid gras. Mensen die ik ken hebben ongeveer een halve hactare met een stuk of 8 paarden. Ze voeren gewoon kuil bij zodat de paarden tog genoeg te eten hebbe.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:17

het gaat ook om hoe stevig het land is. Hoe meer paarden op een klein stukje, hoe groter de belasting van de grasmat/zode, hoe groter de kans op stuklopen en tot modderlandje verworden...

Dus veel paarden op klein stukje land is alleen mogelijk als je op hoge, droge en stevige zandgrond zit.
Hier bij ons zou zo'n klein stukje binnen een zeer korte tijd van flinke regenval 1 sompige modderboel worden. Wij doen dus echt aan omweiden in de winter en dan nog lopen ze gaten in de grasmat.

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:22

Als ik het geld had, zou ik het zeker doen.
Dan heb je altijd ook je zekerheid qua stalling.
Wij huren een landje van 4500 vierkante meter, te kort voor ons clubje, maar wij zetten de club in de zomer op een zomerweide in pension.
Voor jouw twee eigen paardjes zou ik het genoeg vinden.
De bewegingsruimte vind ik veel belangrijker dan de hoeveelheid gras, dan maar hooi bijvoeren hoor.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:55

vind het wel apart dat 8000 m2 te véél is voor 2 paarden... Ik zou een moord doen voor zo'n stuk. Ik heb bij mijn ouders 2 weilanden van elk zo'n 2000 m2 en dit is echt véél te klein, hierop staat 1 fjord en 1 welsh A pony... 's nachts gaan ze zelfs nog naar stal dus ze staan er zo'n 12 uur per dag op... We moeten ze vaak aan het einde van de zomer of als het erg warm is en het gras dus weinig groeit hooi bijvoeren. We zitten nu al erover te denken elders nog een stuk land erbij te huren.. Daarnaast hebben we voor bij slecht weer nog een rijbak van 20x60 waar ze in kunnen staan, als ik ze met dat weer in de wei zou hebben zou er helemaal niks over zijn...

500 m2 wei is echt véél te weinig, je hoort voor het mooie eigenlijk een 5000 m2 pér paard te hebben om ze in de zomer niet bij te hoeven voeren..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:11

@boeflover : maar als je dus geen probleem hebt met wél bijvoeren dan kan iemand daar dus heel tevreden mee zijn ;)
5000 m² is de rechtlijn voor een paard wat 24/7 op het land kan blijven zonder bijvoer.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:20

Is het niet zo dat je volgens de welzijnswet maar maximaal 3 paarden per ha weidegrond op mag laten lopen?? Als dat zo is, is namelijk 2000 m2 voor 2 paarden echt veel te weinig.
Ik had ruim 3.5 ha weidegrond daar liepen 7 paarden op. Sinds ± 1½ jaar heb ik nog maar 1 ha over. Inmiddels heb ik al 3 paarden verkocht en er moeten er helaas nog een paar gaan.
Reden van verkoop te weinig ruimte en gras voor mijn paarden. (waarschijnlijk raak ik mijn laatste ha wei ook nog kwijt :( )
Ik vind het echt te weinig 2000 m2 weide..
Ik snap dat je graag een eigen stukje wilt hebben. Maar zoals al eerder gezegd is je krijgt onderhand postzegels van paddocks..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:22

De Dierwelzijnswet zegt dat een dier ruimte voor vrije beweging moet hebben, NIET hoeveel ruimte dat moet zijn en of dat op gras moet zijn.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:44

Die 8000 kun je hooien en een deel ervan verkopen.
Dat haalt jou weer voor een deel uit de kosten.
En je paarden staan altijd op een goed stuk.

2000 is snel kaal, je hebt dan nooit meer een mogelijkheid tot verplaatsen, met veel kans dat het gras echt kapot gaat.

Kijk ook hoe de stukken land liggen.
Is de 2000 snel net of niet.
Snel nat dan heb je van de herfst al niets meer.
Is het een droog hoog stuk valt het wel weer wat mee.

Persoonlijk zou ik nooit 2000 kopen en zeker niet als jij al aangeeft dat het veel te duur is.

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:54

Maar het gaat TS er toch om of je dit stuk(je) met schuilstal zou kopen, nergens gaat het erover of het ook genoeg qua gras is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 07:16

DubbelDun schreef:
opisop_shop schreef:
klopt, maar hooiopslag is toch wel een must lijkt me; je moet toch hooi bijvoeren in de winter. Of je dat nou op je koopland of huurland opslaat ;)

Maar of je wekelijks een klein voorraadje haalt, of ineens dik 100 balen op moet slaan. Dat kan je dan net opbreken als je die ruimte niet hebt :)

Kan dat bij jullie?
Hier sla ik echt voor de hele winter in, veel te bang dat ik anders midden in de winter zonder hooi zit; vorig jaar was er ook een groot tekort! Dus ik had het in de wei in een afgesloten stuk op pallets onder zeilen liggen, zo'n 150pak.
Nu we de paarden verhuisd hebben, heb ik er een schuurtje bij waar ik het in mag doen, daar komt komend zomer dus ook zo'n 200pak in dan heb ik genoeg om het hele jaar bij te voeren.

TS ik zou het alleen kopen als het een goede deal is.
Maar wie weet kun je nog wat aan de prijs doen?
Vind het trouwens ook wel risicovol om eerst te kopen en daarna zelf nog te willen verhuizen, tenzij al vaststaat dat je perse binnen een bepaalde grens wilt verhuizen.
Alles zelf doen kost veel tijd, dus je moet dan wel echt in de buurt blijven wonen denk ik?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 08:26

@opisop_shop : ja er zijn hier diverse fouragehandelaren/'zwarte'boertjes die hooi los verkopen. Vaak weten ze wel te rekenen zéker als het eind van de winter is.
Hooi op pallets onder zeil heb ik nooit aangedurft, ben bang voor schimmel. Ik heb het ooit in een partytent in de achtertuin gehad en dat bleef aan de buitenkanten ook niet goed.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:36

Ik zou dat niet kopen, is echt te weinig voor 2 paarden, het gaat veel geld kosten om altijd bij te voeren en je wei zal snel kapot gelopen worden, er komt dan gemakkelijk onkruid en over een jaar heb je geen grasmat meer maar een onkruid weiland.
Je hebt nu teveel gras, je kunt heerlijk hooi bouwen van eigen land, is altijd goedkoper dan hooi kopen en als je het laat sealen kan het zo buiten opgeslagen worden, het teveel verkoop je aan derden en zo zie je nog wat geld terug en dat verlaagt je kostprijs weer.

Als je dan het huis van je dromen hebt gevonden, wie weet wat er nog in het verschiet ligt,

zeemermin13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:32

het kan altijd groter.
hoe groter hoe lekkerder voor de beesjes. :D

maar dit is een redelijk groot landje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:02

Ik denk niet dat een paard het uitmaakt of een weiland 100 of 1000 meter lang is, rennen doen ze op die 100 meter ook ;)

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:11

je hebt inprincipe als je niet bij wilt voeren 3/4de ha nodig