knoflook voeren..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

K.imberly

Re: knoflook voeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:19

Vorig jaar gaf ik mijn welshje ook af en toe een knoflookteentje.
was een tip van mn vader, knoflook word in het bloed opgenomen ofso waardoor de muggen, dazen en andere steekbeesten het minder lekker vinden.

Ik ga dit jaar denk ook weer wat knoflook voeren. want het werkte wel. (al heeft mijn welshje niet superveel last van die beesten als dazen vergleken bij een ander paard in haar wei):P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:23

Carolita schreef:
Ook mijn dierenarts zei dat knoflook niet goed is voor de lever van het paard. Ik hoor het steeds meer. Echt helpen deed het ook niet... Inderdaad een goeie vliegendeken en vliegenmasker werkt voor mij nu al jaren goed!

Mijn dierenarts ook.
Ik voerde het eerst ook, nu niet meer. Dat risico neem ik liever niet.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:26

mijn verzorgpony's krijgen knoflook in poedervorm,maar niet om op te eten maar in de stal.
ze staan sowieso vaker op stal, omdat eentje een soort zomereczeem heeft..

selma07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:00

Je moet idd knoflook niet langere tijd geven, dan kan het schade brengen aan organen in het paardenlichaam,
knoflook kan ook verlichting brengen voor paarden met een verminderde weerstand / ondersteunen bij verkoudheid en is goed voor de luchtwegen.

Ik zelf heb een haflinger die absoluut de geur van knoflook erg vies vindt en het daardoor ook niet wil eten.. ze heeft sowieso een hekel aan poedertjes tussen haar brokken

Succes er in ieder geval mee.. Denk dat een goeie vliegendeken met hals ook voldoende bescherming geeft tegen de dazen en vliegen.. en voor het rijden natuurlijk goed insprayen. Heb zelf goeie ervaring met power phaser van leovet vliegenspray vlekt ook niet dus ideaal voor een lichte kleur pony.

Groetjes

B_ettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:04

ik heb laatst zelf ook van dat knoflook voer gekocht bij een paardenwinkel maar dan moet je ongeveer 1 eetlepel door het voer heen doen (brok,muesli,......) en dan kan je paard/pony het opeten.
het kan ook uit de hand maar dat lijkt me zo sterk als je kale knoflook geeft

let op je mag het maar ongeveer 2-3 weken lang geven niet langer !
xx

dijonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:59

ik heb mijn paard ook tijden knoflook gevoerd goed voor de bloed zuivering etc. gewoon 1 of 2 teentjes fijn snijden en door zn voer anders eet hij het niet

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:10

Ik geef mijn paarden knoflook olie, van de paardendrogist. Ik begin er in het voorjaar mee. Dus voor dat de vliegen gaan steken zeg maar. Dat is wel belangrijk voor de werking. En het ene paard word helemaal niet meer geprikt en de ander soms nog. Dus vind wel dat het werkt. Ik geef het ook niet het hele jaar door. Belangrijk is op tijd beginnen. Ik heb bewust geen vliegen dekens op omdat ze bij mij tussen de bomen staan. En dat ik dat gevaarlijk vind als ze ergens achter blijven hangen. Dus ook zonder halsters e.d. En denk dat de dieren ook liever geen deken op hebben.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:12

ik heb van die snoepjes voor paarden.
die na knoflook ruiken ;)

annemariehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:34

Knoflook schijnt goed te helpen, maar het stinkt wel xD haha

marco28Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:19

wij geven knoflookpoeder aan het paard en mengen het door de slobber heen.

het stinkt wel goed ja haha

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:42

Je kunt het bij een ruitershop halen ! Heb ik ook gedaan ik heb knoflooksnippers en per paard mag ik 1 schepje (schepje krijg je erbij) .

wendjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:31

Ik geef mijn paard al jaren knoflook snippers door der voer heen. We beginnen ermee 1 week voor ze naar het land gaat en zodra ze op stal weer staat stop ik er weer mee. Maar het werkt perfect tegen de vliegen. Hele goeie ervaringen mee. Je kan het bij elke paarden winkel kopen of waar ik het koop: www.paardendrogist.nl

itsjessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:16

Heb ik ook gehoord, maar weet niet of 't werkt. Zag ze laatst wel liggen :).

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:28

Die van mij eten het niet, hoe ik het ook geef. Als het te gortig word met dazen en vliegen doe ik ze een vliegendeken om. Wel eens een trekpaard in zo'n deken gezien? :D En dan hebben ze ook nog een masker om. Maar het werkt wel.

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 08:33

Bij ons werkte het niet...

Wij gaven het ook tegelijk met voer, want anders aten ze het niet

ChilleChick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:08

ik voer me paard verse knoflook. |
Ze heeft dan minder last van vliegfen en dazen en dr vacht word ook heel mooi, en het is goed voor de spijsvertering.
Ik geef altijd 2/3 teentjes. leg het gewoon in het voer. Me paard likt dan de hele bak leeg.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:19

Jammer dat er geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan lijkt te zijn.
Ik denk niet dat knoflook paardenvoer is en ook niet dat het helpt tegen de vliegen. Check maar eens in je keuken, daar gaan de vliegen ook gewoon zitten op het in knoflook gemarineerder garnaaltje.
Bovendien vind ik het enorm stinken in combinatie met een paardengeur.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:34

Over het geven van knoflook aan paarden denk ik persoonlijk dat dit niet altijd zinnig is. Een paard heeft een vrij simpel verteringsmechanisme echter daardoor is het vrij complex. Ik meen ergens gelezen te hebben dat knoflook zelfs schadelijk kan zijn.

Dok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:50

Ik heb ook uit meerdere hoeken vernomen dat knoflook geen geschikt voer is voor paarden. En waarom zou je? Er zijn genoeg alternatieven die sowieso niet schadelijk zijn en waarschijnlijk nog beter werken ook. Ik heb een aantal jaar geleden zelf wel eens knoflook geprobeerd te geven, maar mijn pony moest het absoluut niet. Nu ik veel negatieve kanten hoor van knoflook zou ik een ander middel zoeken.

Zelf hou ik als regel aan dat als mijn pony het niet lust dan geef ik het hem niet (dus niet door de slobber om de smaak te verdoezelen) tenzij het om medicatie gaat. Dit omdat ik denk dat paarden in zekere mate zelf prima in staat zijn om uit te vinden wat ze wel en niet kunnen/moeten eten.

Dok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:50

Ik heb ook uit meerdere hoeken vernomen dat knoflook geen geschikt voer is voor paarden. En waarom zou je? Er zijn genoeg alternatieven die sowieso niet schadelijk zijn en waarschijnlijk nog beter werken ook. Ik heb een aantal jaar geleden zelf wel eens knoflook geprobeerd te geven, maar mijn pony moest het absoluut niet. Nu ik veel negatieve kanten hoor van knoflook zou ik een ander middel zoeken.

Zelf hou ik als regel aan dat als mijn pony het niet lust dan geef ik het hem niet (dus niet door de slobber om de smaak te verdoezelen) tenzij het om medicatie gaat. Dit omdat ik denk dat paarden in zekere mate zelf prima in staat zijn om uit te vinden wat ze wel en niet kunnen/moeten eten.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:56

Hoi ik geef het nu door de zemelen met water 1 schepje knoflook mijn tinker vind het heerlijk
ze mogen van het oeder 25 a 30 gram pd
hij krijft het nu sinds 2 weken en ik merk dat ondanks dat er veel dazen op de weide ernaast op de paarden zitten het bij hen toch veel minder is
normaal zag hij zwart van de dazen nu niet meer.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:02

ik geef mijn paard dagelijks verse knoflook door haar voer heen..ze heeft minder last van vlieg en steek beesten en ze krijgt er een mooie vacht van..

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:04

Dagelijks?
Dat zou ik niet doen, aangezien paarden er bloedarmoede van kunnen krijgen.
Twee weken achtereen, max...

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:08

@ puchje: ja ik voer het dagelijks..ze is nog steeds kern gezond :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:12

Iets met hoofd en in zand steken :)