wat te doen met 2000m2 onkruid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:12

geerke schreef:
gewoon maaien...verschillende keren...daar kan onkruid slecht tegen...het gras blijft dan over....het duurt wel even natuurlijk,maar het is de goedkoopste en makkelijkste manier.

Helaas geldt dit niet voor alle onkruiden.
Bovendien als je continu je gras blijft maaien is er helemaal niets voor de paarden over en heb je dus alsnog helemaal niets aan de grond.

Wij hebben zelf in een stuk van 8 hectare nogal veel last van ridderzuring. Dit is al verschillende keren gespoten maar bleef terugkomen.
Hierop hebben wij besloten 1x per jaar met de schep het land in te gaan om deze er zo veel mogelijk uit te steken. Sindsdien is het zuring % aanzienlijk gedaald.
Er loopt nooit vee in het stuk en wordt ca 4x per jaar gemaaid om in te kuilen.

KarenDekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:38

Misschien kan je de gifspuit in een kruiwagen doen ipv op je rug.
Verticuteren helpt ook tegen onkruid. Wij hebben ook zo'n ding, het is net een grasmaaier, alleen haalt deze de bovenlaag open zodat het gras weer lucht krijgt.
Inderdaad regelmatig maaien...
En je verdiepen in wat voor onkruid er staat en welk gif je hiervoor moet gebruiken.

Onkruid hoeft niet perse ONkruid te zijn. Laatst was ik aan het googlen op "zandkoliek", toen kwam ik ook veel informatie tegen over de vitamines in brandnetels en kleefkruid. Nu heb ik daar geen hekel meer aan en zie het niet meer als ONkruid, maar als extra voer voor de paarden. Ik pluk nu het kleefkruid weg en geef af en toe wat aan de paarden. De brandnetels spuit ik niet meer, maar knip ik af, hierdoor gaat de prik eraf en eten de paarden het op. Dus dan heb je er nog wat aan! Voor meer informatie moet je even zoeken op zandkoliek hier op bokt.

lyly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:12

ik heb een weide van 3000m²
deze staat ook vol met onkruid
ze zeiden tegen mij dat ik het moest verticuteren
iemand dat al gedaan of beter gewoon spuiten?

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 17:02

annastasia schreef:
Graslandbeheer is inderdaad plannen.
Welke onkruiden staan er precies in je weiland?
Niet alle soorten zijn namelijk met MCPA dood te krijgen.
Je moet ook precies doen wat er op de fles staat, met meer (dosering) krijg je het spul namelijk ook niet dood.
Boterbloem zou goed moeten reageren op: 2,4D Eagle, MCPA, mecoprop-p, Verigal D en Roundup.
spuittijdstip: kort voor de bloei.
Ridderzuring reageert juist bijna niet tot heel weinig op MCPA.
hiervoor zou je Eagle, mecoprop-p Verigal D of Roundup moeten gebruiken.
Spuittijdstip is vlak voor het doorschieten van de bloemstengel in het volle rozetstadium.
en paardenbloem reageert juist weer heel goed op: 2,4 D en MCPA.
Spuittijdstip is: kort voor de bloei of in het najaar op de bladrozet.

Het is dus niet zo dat je alles op alle tijdstippen met hetzelfde middel kunt spuiten.
Daarom zou ik je adviseren er iemand bij te halen van bv Agrarische unie of een loonwerker met verstand van zaken.
Zij maken dan een berekening van wat je nodig hebt, wanneer er gespoten moet worden etc.

Heb je ook al akkerbouwers in de buurt geprobeerd? Zij hebben vaak net wat kleinere spuiten.

Geen enkele akkerbouwer in de buurt heeft een kleine spuit.
Het is 90% paardebloemen en een gedeelte boterbloemen.

annastasia

Re: wat te doen met 2000m2 onkruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:18

Dan heb je in ieder geval het juiste middel te pakken.
2 liter per hectare moet je dan gebruiken.
Maar het zal nu niet gaan werken. Omdat de paardenbloem al in bloei staat. Zie ook bovenstaande post.

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 18:14

Okee, wanneer zou er dan gespoten moeten worden tegen paardebloemen? Het is nu gemaaid, kan er dan niet bij de eerst volgende droge periode gespoten worden? Of had dat in april/mei al gemoeten?

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:18

PAARDENbloem, vinden paarden heerlijk, als je het kan laten staan zijn ze je dankbaar,
Boterbloem en zuring eten ze niet maar paardenbloem zie ik niet als onkruid evenals brandnetel en braam, ze vinden het heerlijk en het is erg gezond

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 07:35

We hebben het vorige week gemaaid en nu houden de paarden het mooi kort.
Toen de paardenbloemen nog "hoog" stonden kwamen ze er niet aan.
Een paar paardenbloemen vind ik niet erg, maar ze verspreiden zich zo snel.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 08:52

Als je niet uitkijkt staat je hele stuk onder de paardenbloemen.
De buren hebben ook een stuk wat alleen maar uit paardenbloem bestaat.
WIj zijn ze iig niet dankbaar dat ze er niets aan doen.
De zadel verspreiden zich alle kanten op met als gevolg dat als wij niets aan onze weide doen, het er binnen een paar jaar net zo uit ziet.

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 10:17

Zo is het bij onze buren ook en de buren daarvan ook. Spuit jij elk jaar? en wanneer?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:26

Wij hebben een melkveebedrijf. En daarom een heel ander graslandbeheer als de ''paardenmensen''
We hebben door intensief gebruik en vaak ook andere grasmengsels weinig onkruid in het land staan.
Voor paardenbloemen hebben we wel eens gespoten. Maar zeker niet ieder jaar. Ik geloof dat ze in het voorjaar hebben gespoten tegen de paardenbloemen, nog voor de 1ste snede.
Verder spuiten we ca 1x in de 2 jaar tgen ridderzuring, maar dit is erg hardnekkig spul en zeker niet alles gaat dood.

We laten trouwens alles doen door de loonwerker. Omdat we anders met spuitlicentie etc zitten.

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:42

Xanti schreef:
Ik heb 3 weken geleden, voordat ik op vakantie ging gespoten met mcpa, 2 uur over gedaan, veel gif gespoten, meer dan op de fles staat en 3 weken later, toen we weerkwamen van vakantie, was het zoooo erg dat het net leek of ik 1 of ander groeimiddel had gebruikt.

Door mcpa gaat de plant zo snel groeien dat als het ware de cellen uit elkaar klappen en de plant dood gaat. Als je minder of meer gebruikt dan het advies werkt het idd als groeimiddel ;)

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 10:53

Ik heb het maximale gebruikt, maar misschien in de verkeerde periode.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:03

Citaat:
Er staan geen distels, het staat helemaal vol met paardebloemen en boterbloemen.
Grassoort, daar zeg je wat.........
Even de zak gekeken. Oranjebandmengsel, rendementsgraszaad staat er

Voor de bestrijding van paardebloemen en boterbloemen kun je het beste spuiten met Starrane en duplosan. Officieel moet je een certificaat hebben om hier mee te kunnen spuiten maar een beetje creatief en je komt er zo ook wel aan. Voor 2000 m2 inderdaad een rugspuit. Wij hebben een stuk van 11250 m2 en dat doe ik ook met de spuit, ernstige overlast van zuring, boterbloem, distels, etc. etc.
Kost een paar jaar spuiten maar dasn ben je eraf.

Het meest lastige is nog vindt ik dat het weer even precies moet meewerken om goed resultaat te krijgen met spuiten.....

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 11:14

BKS schreef:
Citaat:
Er staan geen distels, het staat helemaal vol met paardebloemen en boterbloemen.
Grassoort, daar zeg je wat.........
Even de zak gekeken. Oranjebandmengsel, rendementsgraszaad staat er

Voor de bestrijding van paardebloemen en boterbloemen kun je het beste spuiten met Starrane en duplosan. Officieel moet je een certificaat hebben om hier mee te kunnen spuiten maar een beetje creatief en je komt er zo ook wel aan. Voor 2000 m2 inderdaad een rugspuit. Wij hebben een stuk van 11250 m2 en dat doe ik ook met de spuit, ernstige overlast van zuring, boterbloem, distels, etc. etc.
Kost een paar jaar spuiten maar dasn ben je eraf.

Het meest lastige is nog vindt ik dat het weer even precies moet meewerken om goed resultaat te krijgen met spuiten.....

Dat is dacht ik het zelfde als mcpp en mcpa, we wachten tot de volgende droge periode en spuiten dan weer.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:33

je dat klopt is inderdaad hetzelfde. Mooiste is een hete droge week met 's nachts een beetje dampig weer. Dit gaf bij ons afgelopen voorjaar een prachtig resultaat, onze zuring is al met twee derde terugedrongen. En ik heb nog een goede tip, niet in de stress schieten om dat onkruid, met goed beheer ( spuiten en bemesten) ben je gewoon een paar jaar verder voordat de boel op orde is......

Xanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 20:03

BKS schreef:
je dat klopt is inderdaad hetzelfde. Mooiste is een hete droge week met 's nachts een beetje dampig weer. Dit gaf bij ons afgelopen voorjaar een prachtig resultaat, onze zuring is al met twee derde terugedrongen. En ik heb nog een goede tip, niet in de stress schieten om dat onkruid, met goed beheer ( spuiten en bemesten) ben je gewoon een paar jaar verder voordat de boel op orde is......

Ja je hebt gelijk, ik ben nogal streskipperig. We gaan de eerst volgende droge periode goed spuiten, bedankt iedereen voor het advies!

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:09

Ha ha ha ,geeft niks de eerste twee jaar zat ik ook in zak en as over dat onkruid dus ik weet hoe dat voelt. We krijgen er nu pas schot in......

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:49

Ik heb een beetje hetzelfde probleem. Had 3 weken terug gespoten met mcpa, voor mijn vakantie. Nu staat heel het weiland vol met klaver en paardenbloem. De boterbloemen zijn een beetje dood, maar lang niet allemaal. De distels ook een beetje. De brandnetels zijn redelijk weg. Zuring is ook niet dood gegaan.
Ook had ik roundup op de JJK gespoten die zijn wel dood, maar er zijn ook een zooi nieuwe op gekomen, dus ik moet weer aan de slag.
Onze wei is ook jarenlang niets aan gedaan.
Ik laat eerst de paarden het onkruid wel weer weg eten en dan kijk ik wel wat ik doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:02

Je kan van die telescoopspuiten kopen, voor zowel de rugspuiter als die je op de grond zet. Dan hoef je het ding niet op je rug te hebben en hoef je niet te bukken. Maar er is vast wel iemand die wil helpen.

Ga eens naar een goede fouragehandelaar, laat je voorlichten. Ik heb ook een flink verwaarloosd stuk gekocht, moet ook nog wat doen.

De onkruidplekken maai ik regelmatig af, de distels sowieso zodat ze niet in bloei komen. Tegen klaver is kunstmest een goede, daar kunnen ze niet tegen. Klaver is altijd sterker en sneller dan gras, mits je zorgt voor genoeg stikstof in de grond zodat het gras een groeispurt maakt.

Wij hebben 3 weken geleden phosfor gestrooid, ik zie al dat het gras groener is geworden en meer zijn kans krijgt. Het weer is nu ideaal ervoor, warm, veel regen en periodes met veel zon. Daarna gaan we onkruid spuiten, daar hebben we speciaal spul voor gekocht, wat het gras niet doodspuit, maar wel onkruid, gaan we met de rugspuit doen en ik heb ongeveer 3500 m2 te spuiten. Over ongeveer een week of 5 gaan we kalkamon strooien. Wij zitten op de klei en die is vruchtbaar, dus alles groeit snel, het soort grond is ook van belang voor jouw. Wij sproeien wel elke dag dat het droog is geweest. Klei wordt snel heel erg droog en ons gras heeft (nog) niet lang genoeg wortels..

Met zuring moet je oppassen, zorg dat die nog geen zaden heeft gevormd, die moet je uitsteken. De zaden zijn oliehoudend en kunnen wel 30 jaar in je grond zitten, als je ze laat zitten en bv alleen afmaait, dan verspreid je de zaden, is natuurlijk met elk onkruid, maar als je wei vol zit met zuring heb je echt een probleem....

Aan de hand van je onkruid kan je ook zien wat je grond te kort komt.