[ENQ] Marktanalyse paardenstalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 07:45

Als je een marktanalyse maakt, dan ga je onderzoeken wat er speelt in de markt. Dan kijk je wat het aanbod is in de regio, je kijkt at de prijzen zijn in de regio, naar de ligging en wat je concurrentie biedt en je kijkt naar potentiele klanten. Wat willen je klanten? Waar kiezen ze voor? En wat hebben ze daar voor over?

Misschien dat klanten wel net zo veel geld over hebben voor een stal met goede eb en vloed buitenbakbodem en goede ruim voldoende paddocks met eventueel nog een stukje wei voor de zomer, als een hele luxe stal voor de ruiter, met binnenbak, maar weinig uitloop voor de paarden. Dat zijn dingen die je moet onderzoeken.

Misschien kun je met minder veel paarden, en iets andere voorzieningen, wel een hogere pensionprijs per paard verdienen waardoor je uiteindelijk hetzelfde of meer overhoudt omdat je met minder paarden ook minder werk hebt en minder stallen en rijruimte nodig hebt.

Als je dat biedt waar de paardeneigenaar om vraagt, kun je meer vragen dan dat het net niet het plekje is wat ze willen...

Vervolgens ga je kijken hoe haalbaar het plan is. Kun je er genoeg mee verdienen? Is het plan niet haalbaar, dan zul je je misschien moeten herbezinnen op of je wel een stal kunt opzetten in die regio.

Wat je hier al leest is dat veel mensen afhaken op geen weidegang, en nog meer mensen afhaken op maar een paar uurtjes in een paddock in plaats van een hele dag buiten.

Voor 50 paarden zul je ook personeel aan moeten trekken, wat betaald moet worden, terwijl je 30 paarden misschien zelf nog kunt behappen. Dus dan hoeven de paarden alleen de exploitatiekosten en jouw salaris op te brengen en niet nog een extra salaris. Zo kun je gaan rekenen.

Je kunt wel een extra stal van hetzelfde bouwen, maar is daar behoefte aan?
Zitten al die sportstallen zonder weidegang en beperkte uitloopmogelijkheden met zulke lange wachtlijsten dat er nog zo'n zelfde stal bij kan met 50 paarden? Of moet je dan met hun op prijs gaan concurreren om je stallen vol te krijgen? Want elke lege stal kost geld...

Bij een marktanalyse luister je dus heel goed naar de wensen van de klant, en vraag je niet alleen hypothetisch wat iemand over zou hebben voor een bepaald concept, want dan weet je nog niet of die mensen daadwerkelijk bij je zouden willen staan, dan weet je alleen nog maar wat een marktconforme prijs is voor jouw concept. En straks bouw je je plan, en komen de mensen niet omdat het aanbod niet aansluit op hun wensen.
En ik geloof heilig, dat die wensen op vrije uitloop met liefst ook nog enkele uren weidegang per dag, steeds belangrijker worden in de toekomst. En de kans is groot, dat de mensen daar ook steeds meer voor over hebben. Dat dat buitenplekje met veel weidegang en minder ruiterluxe, straks net zo veel gaat opbrengen, zo niet meer, dan die stallen die op te klein oppervlak zitten en geen mogelijkheden hebben om iets te verbeteren, behalve als ze inkrimpen in aantal paarden of voorzieningen. En dat eenvoudigere weideplekje zal misschien investeren in betere bakbodems en mooiere stallen/omheining en overige voorzieningen op den duur.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 07:55

ik heb de enquete ook ingevuld.

Ik heb dan wel de "luxe" om mijn paarden bij huis staan te hebben sinds een paar jaar. Maar ik woon dan ook in een andere provincie. Heb wel jaren lang op een manege gestaan waar ze zomers eventueel 24 uur naar buiten konden maar dat het gras gewoon op was naar een maand. Swinters konden ze meestal niet eens een dagdeel naar buiten.

Ik vind dat je paarden ook wel in een paddock e.d. happy kunt houden.(het is niet ideaal natuurlijk).

AngeliqueB

Re: [ENQ] Marktanalyse paardenstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:07

Ik mis ook een aantal onderdelen, zoals genoemd: weidegang. Ik ben een recreatieruiter, en doe met driekwart van de faciliteiten niets. Zo'n stal is dus veel te duur voor mij....

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:10

Waarom heb je geen weidegang voor de paarden? Lijkt me toch wel het belangrijkte.. Kan me ook geen stal voorstellen zonder weidegang. Ik heb trouwens ook de enquete in gevuld. Succes ermee!

VetjevanVJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 11:18

Hallo allemaal!!

Bedankt voor het invullen en het geven van jullie commentaar! Ik ga de enquête sluiten en de antwoorden verwerken.

Deze vragenlijst heeft meer te weeg gebracht dan verwacht, moet ik zeggen haha. Wellicht is het beter te wachten met een nieuwe "paardvriendelijke" stal, tot er daadwerkelijk wetten/regels zijn ingevoerd en je niet met onmogelijke concurrenten hoeft te concurreren. Ik woon nu in een gebied met heel veel paarden, heel veel vraag naar stalling, weinig stallen die voldoen aan "het paardvriendelijk stallen", maar wel hele hoge stalprijzen. Het zou super zijn in dit gebied een stuk grond te kunnen bemachtigen waar je wel ruimte kunt creëeren om én je sport te beoefenen (ben daar meer op gericht dan recreatie, dus dat is wel mijn drijfveer zeg maar) én waar je paard paard kan zijn.

De stallen in dit gebied staan namelijk gewoon vol, waardoor ik ook het gevoel krijg dat velen onder ons zich nog niet bewust zijn van dit onderwerp en de impact op het paard. Tot die tijd zullen mensen dus zeker niet meer voor hun paard kiezen, maar meer voor gemak voor henzelf.

Ik krijg het gevoel dat de enquête voornamelijk door mensen buiten het drukke westen/randstad is ingevuld, welke dus ook op een andere manier met hun paard bezig zijn. Had ook niet verwacht dat dit verschil zo groot zou zijn, wel een eye opener..

Doet me dus wel goed te horen dat er nog wel degelijk mensen zijn die hier zo mee bezig zijn en zich bewust zijn van het onderwerp. Wie weet kunnen we de sector wakker schudden en een paardvriendelijk Nederland creëeren!

Nogmaals bedankt allemaal!!

Gr.Yvette

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 13:03

Om bvb. Leidschendam stikt het toch van de weilanden als ik zo op Google Earth kijk , dus daar moet vast iets te regelen zijn om een mooie stalling op te bouwen waar een paard zelf ook voor zou kiezen :)

Alleen tsja het is wel een investering inderdaad !

Maar lijkt me voor de toekomst een betere investering dan nu nog beginnen met het realiseren van een geheel nieuw op te bouwen ouderwets-ruiter-gerichte stal daar de bewustwording nu toch echt op gang aan het komen is , eindelijk +:)+

Misschien een nog beter idee :P
Gewoon op een andere manier je geld verdienen , goede baan , en dan voor jezelf een leuk boerderijtje kopen en wat paarden voor de hobby houden.

Denk dat je daar als paardenliefhebber over het algemeen toch veel gelukkiger mee wordt dan van het stallen van teveel paarden op te weinig grond om uit de kosten te komen , en allerlei gezeur en gezemel van pensionklanten , want onderschat dat niet hoor ;)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:22

Aangezien je de enquête sluit, sluit ik dit topic, zodat Bokkers niet onnodig nog deze enquête invullen.

Wij zouden het zeer waarderen wanneer je een deel van de uitkomsten met de testgroep zou willen delen. :)