stapmolen is dat nou gezond??????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 10:21

Moet je wel de beschikking over weiland hebben, Dorine! Anders vind ik een stapmolen een goed alternatief.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 10:24

ik vind het redelijk onpersoonlijk, ook liever aan de hand. er kan ook altijd was mislopen met die knoppen, en is m.i. ook behoorlijk geestdodend. altijd cirkeltje cirkeltje cirkeltje... ik zou het niet annkunnen alleen zo uit de stal te mogen. wél als hij NIET 24/7 op stal stond.
revalidatie kan toch anders, en voor andere paarden vind ik het niet echt verantwoord als enige beweging.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 11:46

Ik denk dat een stapmolen goed is te gebruiken als afwisseling voor je paard, naast het rijden en in de wei.
Ze worden dan wel gedwongen om te bewegen maar ze hoeven niet in de krul o.i.d. Fijn ook voor een paard als het wat spierpijn heeft om zijn spieren weer wat los te stappen.
Ook uitstappen kan goed in de molen, nog even lekker bewegen zonder wat op de rug. Al doe ik dat ook wel even langs de weg.
Vor de pezen is het ook goed, stappen op het harde.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 12:25

Gelukkig hebben ze bij ons op de manege een stapmolen! 's Maandags is de manege "gesloten" en kan je je paard niet komen rijden, dus dan vraag ik altijd of hij een uurtje in de stapmolen wordt gezet, en dat is nooit een probleem. Heeft hij toch even zijn beentjes kunnen strekken! Haha!
Helaas is er niet voldoende weide om alle paarden buiten te zetten.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 12:31

Jola schreef:
Maandags is de manege "gesloten" en kan je je paard niet komen rijden

Pardon?!

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 12:50

Sjakie schreef:
Pardon?!

Ja, gewoon zoals het er staat. Paarden worden gewoon verzorgd hoor, manegehouders wonen bij de stallen. Als er eentje extra verzorging nodig heeft doen zij dat voor je. Die mensen staan echt altijd voor je klaar en voor hen is het ook wel fijn om 1 dagje alleen met hun gezin te kunnen zijn. Ze gaan ook nooit weg, er blijft altijd minimaal 1 persoon op de manege.
De paarden hebben dan een rustdag, maar ze zetten ze wel op de wei, in de paddock of aan de stapmolen e.d.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 13:02

wat gek dat je gewoon een dag niet mag komen. Maar goed als het prima werkt wie ben ik dan...

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 14:48

Fitzroy schreef:
Moet je wel de beschikking over weiland hebben, Dorine! Anders vind ik een stapmolen een goed alternatief.

Oke dat ben ik met je eens, want 24 uur per dag op stal daar zou je toch ook gek van worden. Voor zover mijn paard dat al niet van haar baasje wordt... Extreme duivel *LOL*

Aan de andere kant:
Ik heb zeer bewust stalling MET weidegang uitgekozen, puur omdat mijn paard dat nodig heeft. Ze is zeer energiek en kan dan wel wat afleiding gebruiken.. is al eens eerder gebleken toen ze bij de vorige stal niet naar buiten mocht vanwege de regen.
Mevrouw ging haar stal leeg eten en kreeg stro-koliek, twee dagen achter elkaar... de tweede dag trapte ze tijdens het rollen op haar rug met een achterbeen door de tralies en bleef steken...
Gelukkig liep alles goed af. Haha!

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 17:25

Mijn paarden gaan elke ochtend in de molen.. 's avonds krijgen ze hun beweging en verzorging. Ik vind het een prima ding.

Of het nou geestdodend is, weet ik niet. Hiervoor stapte ik mijn paarden aan de hand door het park en ik moet zeggen dat ze na 3 weken op dezelfde manier achter me aan liepen, zoals ze nu in de molen lopen. Wanneer paarden eenmaal iets een paar keer hebben gezien is de spanning er wel van af. Toch wanneer ze nu in de molen lopen (zoals vandaag zonnetje en lekker temp) dan moet ik ze met man en macht eruit halen. Want dan bevalt het de heren zeker wel.

De ene dag is de andere niet. Vandaag lopen ze fier met het hoofd omhoog, morgen kan het zo zijn dat het hoofdje helemaal ontspannen neerwaarts gaat.. Maar is het dan op zo'n moment geestdodend?

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 18:37

ja kan ze beter de wei ingooien lopen ze ook en is veel fijner voor ze.

Fysiek is er idd totaal niets meer mee, maar geestelijk ja. Ach een halfuurtje kan geen kwaad, langer lijkt me niets voor zo'n paard hoor.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 11:48

onpersoonlijk, geestdodend, kan allemaal, maar het is wel verdomde handig!!!!! Heb er ook een tot m'n beschikking en ze staat er zo wel 4 keer per week in hoor. Niet als vervanging van rijden ofzo maar wel om uit te stappen of nu nu ze zich rustig moet houden, hup in de molen en stappen maar. niets aan het handje. Ideaal!!!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 11:55

Margreet schreef:
Het zal best voordelen hebben, maar wat is er mis met 'ouderwets' zelf aan het handje stappen?! Beetje lichaamsbeweging is nog goed voor jezelf ook...

Helemaal mee eens, maar ik help wel eens op stal, en aangezien ze alle paarden en 2x per dag uit willen hebben worden ze dus ook gestapt. En na 10 paarden snap je het nut van de stapmolen wel hoor Lachen

Toch zou ik mijn pony liever niet in de stapmolen zetten.. ze kan de wei in en wordt gereden, dus zie het nut er niet van in, maar er zullen dus best situaties zijn waarin het nuttig is Lachen

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 11:57

Fleur vind er ook geen zak aan, maar ze loopt er wel elke dag een half uurtje in. En ga ik niet rijden, maar gaat ze in de paddock of ga ik buiten stappen staat ze er een uur in. Ik merk het altijd als ze er niet is ingeweest. Ze is dan druk en stijf.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 11:58

Pablo gaat bijna dagelijks in de stapmolen. Dat doet het personeel op stal op de werkdagen. Als het niet de stapmolen is dan gaat hij in de paddock. In het weekend probeer ik liever hem in de paddock te zetten of te wandelen, maar ook dan komt hij wel in de stapmolen. Niet het idee dat hij het erg vind en wordt er conditioneel beter van. En ik vind het belangrijk dat hij minimaal twee maal daags uit zijn box komt dus is dit een goed alternatief voor iemand die 40 uur werkt plus nog 10 uur reistijd. Lang leve de stapmolen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 12:13

Een stapmolen staat nog op mijn verlanglijstje (helaas pas als punt 5 ofzo...).
Stappen aan de hand is leuk, als je maar 1 of 2 paarden hoeft te doen per dag.
Hier lopen de paarden in de zomer op het land en in de winter komen ze een paar uur in de buitenbak los. Maar het grootste deel staan ze een beetje te slapen buiten...
Zeker voor de drachtige merries en de hengst lijkt het mij ideaal.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 12:28

ideaal ding, geestdodend ach je kan niet in t hoofd van t paard kijken. misschien vinden zij elke dag in de wei staan ook niet alles, of elke dag dressuren.
zeker met meerdere paarden is het ideaal en scheelt het een boel tijd

Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 12:28

Nikita gaat praktisch elke dag in de molen. Ze wordt er door de mensen van stal ingezet (als ik aan het werk ben) en loopt dan een half uurtje tot drie kwartier lekker onder de bomen.
Paarden, mensen en koetsen lopen af en aan bij ons op het terrein dus die worden uitgedaagd om een rondje mee te lopen Haha!. 's Avonds wordt er gewoon gereden.

In het weekend staat ze op de wei dus hoeft ze er zaterdags niet in. Op zondag ga ik altijd nadat ze op de wei heeft gestaan lekker het bos in, waar ze dan met schuim tussen de benen uitkomt (jawel, mevrouw vreet zich op.. zelfs rondje stappen is spannend). Dus mag ze daarna even lekker rollen en wordt ze lekker van top tot teen gewassen.
Lekker in de molen opdrogen is dan fijner dan het solarium. Dus mevrouw gaat aan de wandel, ik ruim spulletjes op en ga op het terras wat drinken.

Trouwens het is ook een erg fijn achtergrondgeluidje zo'n molen..
werkt echt ontspannend Haha!!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 15:49

wij hebben op stal een trainingsmolen waar je dus ok gebruik van kunt maken in wat snellere standen, maar gebruik hem meestal als mijn paard zeiknat is om hem nog wat op te laten drogen of als extra coolingdown, gebruik hem daarnaast ook wel om mijn paard zelf zijn ontspanning te laten zoeken door middel van touwtjes eraan als hij in de trainingsmolen staat, werkt erg goed en als je een keertje wat minder tijd hebt is het ook fijn of in de winter. dus ik vind het wel fijn.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 16:28

het lijkt me echt ideaal, maar goed het is alleen extra luxe in mijn geval.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 16:34

Mijn merrie heeft superdroge benen gekregen door het dagelijks stappen in de stapmolen. Daarnaast liep ze ook dagelijks een paar uur in de wei en werd ze ook regelmatig gereden.

Nu sta ik op een andere stal en gaat ze gewoon 's ochtends lekker de wei in en komt ze aan het eind van de middag weer op stal.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 21:03

Bij onze buren hebben ze er ook een, maar die beesten lijken er wel de hele dag in te staan, de jongste heeft er ook een tik aan over gehouden. Die houdt voortaan zijn hoofd scheef, is heel irritant. Hij moet dus altijd een longeersingel met hulpteugel om, anders doet ie zo raar.
De paarden krigjen trouwens vaak geen andere beweging als de stapmolen.

2e probleem is dat ie bij ons precies naast het huis ligt. Dus als het zand een beetje weg is gelopen trillen bij ons de schilderijden bijna van de muur. En we hebben nou eenmaal niet van die aardig buren die dan het zand naar het midden schuiven, nee ze laten de paarden zo 3 maanden lopen. Ook op zondag om half negen 's ochtends (ls ik wil uitslapen)
Maar goed, dat ligt niet echt aan de stapmolen, maar aan de buren.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 21:35

Ik vind een stapmolen wel handig hoor, en idd beter dan 24/7 op stal. Wij hebben op stal ook een stapmolen, maar ik heb Sher er nog nooit ingezet, ik zet haar liever los.
Maar ik kan me best voorstellen dat je je paard in de stapmolen zet. Idd, als je paard een blessure heeft ofzo. Of als je hem eigenlijk los wil gooien maar nog nergens bij kan, beter dan alvast even in de stapmolen dan in stal, toch? Zolang het maar niet het enige is wat je met je paard doet, maar extra, vind ik het wel goed.
Natuurlijk kan je dan aan de hand stappen, maar niet iedereen durft met zijn paard buiten het erf te stappen. En rondjes over de parkeerplaats lijkt me nog saaier dan in de stapmolen, bij ons hebben ze vanuit de stapmolen best leuk uitzicht, op de wei, de wielerbaan, de roundpenn en de buitenbak.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 21:38

maar het gaat weleens te ver hoor met die molens, er staat namelijk iemand bij ons op stal die te lui is om te rijden of te longeren en het paard heeft het op een of andere manier nie zo op de weide, (krijg je als ze er al minstens een half jaar nie in is geweest en altijd in haar stal staat en misschien 10 keer is gereden sinds oktober) ze doet dat beest iedere dag met deken op ff in ff in de molen ff stappen wat draven nog wa galoperen en dan hup de stal weer in sorry hoor maar ik wor daar wel zo chaggie van.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 21:40

Marlouzzke schreef:
ze doet dat beest iedere dag met deken op ff in ff in de molen ff stappen wat draven nog wa galoperen en dan hup de stal weer in

Dat is inderdaad niet meer: gebruik van de stapmolen maken, maar Misbruik!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 13:21

ik sta nu bijna een jaar met mijn paard op een stal waar een stapmolen is. Ik moest er even aan wennen, want ik had zo'n ding nog nooit gebruikt, maar ik moet zeggen dat het best heel handig is!
Op de vorige stal kon mijn paard heel veel los lopen, maar omdat hier meer paarden staan kan dat niet. Nu zet een een stalgenootje haar in de molen als zij er is (en de losgooibak is bezet) en ik die van haar als ik er ben. Dan komen er ze toch meer dan 1x per dag uit en ze hebben verantwoorde beweging. Ik moet wel zeggen dat we dat wel regelmatig afwisselen met de paarden los gooien, omdat ik een molen wel geestdodend vind voor een paard!

Verder is het erg handig als je uitmest (en de losgooibak is bezet) of als ze erg nat is na het rijden (of afspuiten/wassen).

Ik vind niet dat je een stapmolen moet gebruiken als 'vervanging van'. Mijn paard krijgt elke dag beweging naast het lopen in de molen (als ze er al elke dag in loopt) en ik stap na het rijden altijd aan de hand of onder het zadel uit.