Leorah schreef:Mijn mening is dat een paard in de wintermaanden onderdak moet hebben, of het nou een jong dier is of volwassen, dat maakt niet uit. Er zijn wel bepaalde ponyrassen die best buiten kunnen blijven, omdat ze daarop voorbereid zijn qua beharing enz, maar ik vind dat voor een paard niet het geval.
Bedoel je met onderdak dat ze in ieder geval de beschikking hebben over een inloopstal? Want ieder paard kan 24/7 buiten mits je verder niet ingrijpt in de natuur. De vacht past zich vanzelf aan naarmate het kouder wordt. Ik heb diverse rassen op mijn land staan en ook eens voor een jaar een paard en een arabiertje in opvang gehad en die deden het ook perfect buiten. De arabier kreeg niet zo'n dikke vacht als de rest maar was altijd lekker warm. Het paard was net een grote teddybeer met die dikke wintervacht. En deze had jaren 's winters onder twee dekens gestaan. Een schuilstal vind ik wel een vereiste zodat ze de keuze hebben om beschut te staan. Alhoewel ik moet zeggen dat die van mij er praktisch nooit in staan.
Maar ik vind het wel wijs van TS dat ze er nog even goed over nadenkt. Zo'n beslissing moet je niet ondoordacht nemen. Het is een hele verantwoordelijkheid die je voor lange periode aangaat. Je moet jezelf dan afvragen of je die mogelijkheid daar voor hebt en je moet ook op de lange termijn denken. Want ja, als het veulen bijvoorbeeld straks oud genoeg is om op te rijden heb je wel twee paarden die aandacht en verzorging nodig hebben. In de opfok ook uiteraard maar dat is anders. En de kosten niet te vergeten. Als je ze beiden lekker op het land zet zal het meevallen maar ik neem aan dat ie op een pensionstalling komt te staan en dan kunnen de kosten aardig oplopen. Al bij al iets om heel goed over na te denken! Succes!