24/7 op het land, geen schaduw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: 24/7 op het land, geen schaduw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:55

Onze paarden staan sinds afgelopen weekend ook 's nachts op de wei en overdag op de paddock. Wel nog steeds 24 uur buiten en de helft daarvan op het gras, maar omgedraaid. Op de paddock hebben ze wel schaduw en op de wei pas in de namiddag helaas. Als ik die 's middags van de wei afhaalden zetten ze het direct op een drafje richting de schuilstallen om daar uit te puffen, dat zegt genoeg :n

Ik zou ook proberen om een schuilplek te maken. Het doet er niet toe of ze er gebruik van maken of niet, ze moeten de mogelijkheid hebben om te schuilen. Ik zou ook wel een partytent in de wei willen, maar ben bang dat ze ze hier allemaal om zouden schuren :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:04

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:12

Die dingen zijn allemaal heel erg leuk, maar wat als je van je gemeente dus gewoon helemaal niks neer mag zetten? Niks in de zin van echt helemaal nikse nie???

Vergunning aanvragen heeft geen zin, dus waarom zou ik me dan een vette boete op de hals halen voor iets waar geen gebruik van gemaakt wordt...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:17

Je krijgt nooit meteen een boete. Eerst altijd een aanmaning om iets voor een bepaalde datum weg te halen.
Doe je dat niet dan doet de gemeente het op jouw kosten en volgt er een boete.
Overigens is er in de nieuwe Dierwelzijnswet een verordening opgenomen dat de eigenaar verplicht is om voor schaduw/onderdak te zorgen. ALS die wet er door komt kunnen gemeentes er niet meer omheen en kunnen hooguit nog richtlijnen opstellen waaraan schuiling zou moeten voldoen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:19

Kunnen ze dan niet heel simpel zeggen; dan maar geen paarden meer op de wei? Er mag geen schuilstal op en een paard moet een schuilstal hebben, pech gehad?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:21

Nee dat kunnen ze niet zeggen, want in diezelfde wet komt te staan dat dieren(paarden) recht hebben op zoveel uur vrije beweging. Nu zal het woord 'wei' wel niet vallen, maar in veel gevallen komt het daar wel op neer.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:23

Oké, dat klinkt wel goed, ik wil al tijden lang een schuilstal hier, maar dan moet het wel mogen :Y)
Toch maar eens even met de staleigenaar gaan babbelen dan, kan je me ook vertellen wanneer die wet in werking gaat of waar ik dat kan vinden? Ik denk namelijk dat hij het ook niet zo'n geslaagd idee vind om te doen, dan moeten er twee komen voor 4 paarden :Y) (2 weilanden opgedeeld, hoewel, daar kan ik vast iets moois op verzinnen..)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:32

De wet is nu nog volop in voorbereiding
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=wet ... %3Dlang_nl
Overigens kun je op de scheidslijn tussen 2 weilanden één schuilstal neerzetten die je van binnen opdeelt in 2 stukken.
Ook als je een weiland opdeelt in meerdere stukken kun je de stal zo neerzetten dat je hem bereikbaar maakt afhankelijk in welk stuk de paarden lopen.
Soms moet je dan even -out of the box- denken :D en niet in mooie rechte lijntjes :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:34

Ja daar zat ik ook aan te denken, of iets van te voren het draad met een handvat maken zodat je de schuilstal bij de desbetreffende wei kan betrekken oid :j
Of dat je een schuilstal met twee deuren maakt, op elk stuk één en dan die dichtmaken die niet gebruikt wordt zodat je wel de volle stal kan gebruiken. En dan meteen even regelen dat er ook een automatische drinkbak in gemaakt wordt :+: (fantaseert nog even verder... :Y) )

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:44

DubbelDun schreef:
Je krijgt nooit meteen een boete. Eerst altijd een aanmaning om iets voor een bepaalde datum weg te halen.
Doe je dat niet dan doet de gemeente het op jouw kosten en volgt er een boete.
Overigens is er in de nieuwe Dierwelzijnswet een verordening opgenomen dat de eigenaar verplicht is om voor schaduw/onderdak te zorgen. ALS die wet er door komt kunnen gemeentes er niet meer omheen en kunnen hooguit nog richtlijnen opstellen waaraan schuiling zou moeten voldoen.

Precies, en die waarschuwing krijg niet ik maar mijn ph. Ik hoop ook echt heel erg oprecht dat die wet erdoor komt hoor (en dan krijgt ze ook echt wel een afdakje en de opdracht het te gebruiken ;) )!!! Hoop dan alleen dat de gemeenten niet van die idiote richtlijnen gaan opstellen waardoor het alsnog zo goed als onmogelijk zou worden. (Ik heb als gemeente ambtenaar gewerkt en weet uit ervaring in wat voor bochten ze zich kunnen wringen)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:06

@Breghje : daar heb je een goede opmerking in die laatste allinea. Maar dan zullen er hopelijk wel mensen zijn die daar een proefproces over gaan beginnen. Al met al kán dat dan weer een slepende zaak worden. Hopelijk zien gemeentes gewoon de noodzaak van die dingen in en worden wat meewerkender :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 14:16

Denkjen jullie dat als ik bijvoorbeeld zo'n partytent zou neerzetten en om de palen het afzet met schrikdraad en paaltjes om het slopen tegen te gaan, dat zou kunnen? Ik kan hem aan 2 kanten aan het hek vastzetten. Zou dat niet al te onveilig zijn?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:18

Ik heb daar ook aan gedacht, maar zoiets is wel héél windgevoelig..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 14:21

Iets op het land gaan bouwen gaat niet. Dan moet ik het eerst met de pensionhouder gaan overleggen en die is op vakantie.
Ik zie net dat het zaterdag al weer koeler gaat worden. Dan moeten ze het maar even nog een paar dagen overdag op stal uithouden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:22

Idd héél windgevoelig. Ik heb 4 jaar terug met die héle hete zomer ook een partytent in de wei gezet bij een zeer braaf paard. Een flinke windvlaag en de tent lag om, stokken verbogen en doek kapot. Terwijl hij toch met flinke grondankers vaststond.
Niet doen dus, zonde van je geld.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:12

DubbelDun schreef:
@Breghje : daar heb je een goede opmerking in die laatste allinea. Maar dan zullen er hopelijk wel mensen zijn die daar een proefproces over gaan beginnen. Al met al kán dat dan weer een slepende zaak worden. Hopelijk zien gemeentes gewoon de noodzaak van die dingen in en worden wat meewerkender :)

Ik zal weer eens gaan solliciteren :D Zonder gekheid, ik hoop dat er idd landelijk vastgelegde regulering komt voor bv schuilstal of afdak voor paarden/pony's, en dat gemeenten niet teveel een eigen hand erin kunnen hebben. Want ze hebben batterijen juridisch medewerkers die elke gaatje en hoekje van de wet kennen en om kunnen buigen.... Eerst maar eens afwachten of die wet er uberhaupt gaat komen, en daarna eens kijken wat ze voor ons verzonnen hebben... ;)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 16:18

Gemeentes kunnen echt zo moeilijk doen over vergunningen. Ik weet bij ons eigenlijk al zeker dat er geen schuilstal of iets dergelijks op het land mag komen. Bij ons is in november de binnenbak (kleine wordt gebruikt als paddock met een uitloop naa rbuiten eraan) neergehaald doordat hij met een storm gevaarlijk gammel was geworden. Maar echt niet dat er zomaar een nieuwe mag komen die iets lager is.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:02

Schaduw vind ik een vereiste, mijn paard heeft de keus en staat het grootste deel van zo'n warme dag als vandaag binnen.
's Avonds als het wat afkoelt zie ik haar meestal weer naar buiten lopen. Het andere paard heeft die keuze niet en wordt ook helemaal gek van de vliegen en de warmte. Die gaat dus tegen een uur of 11 naar binnen en gaat tegen 5 uur weer naar buiten.

Succes met het zoeken naar een oplossing!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 13:27

Hier gaan ze op het heetst van de dag naar binnen en dan staan ze ook echt te wachten bij het hek om naar binnen te mogen. Onze net geplante bomen kunnen nog te weinig schaduw geven. Ik heb niet het idee dat ze het erg vinden om binnen te staan, want ze doen dan een heerlijk middagdutje (sietsta). Die van de buren staan in de volle zon en die worden op een gegeven moment erg vervelend. Gaan rennen langs het hek richting de poort.. etc.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:16

xxappiexx schreef:
Schaduw vind ik een vereiste, mijn paard heeft de keus en staat het grootste deel van zo'n warme dag als vandaag binnen.
's Avonds als het wat afkoelt zie ik haar meestal weer naar buiten lopen. Het andere paard heeft die keuze niet en wordt ook helemaal gek van de vliegen en de warmte. Die gaat dus tegen een uur of 11 naar binnen en gaat tegen 5 uur weer naar buiten.

Succes met het zoeken naar een oplossing!

Ik heb schaduw voor haar gemaakt.... maar ze hoeft het niet :+ . Ze blijft gewoon met haar zwarte ass in de zon staan :roll: := . Nu wordt ze ook niet vervelend van de dazen, die jaagt ze wel weg maar gaat er niet door rennen oid. Dus ik heb mijn best gedaan in deze vind ik, ze vind de zon niet zo erg blijkbaar. Enige is dat ik wel misschien een nieuwe poging ga wagen met een vliegendeken, de vorige werdt als sjaal en voetveeg gebruikt dus ook daar moet ik nog eens stevig over nadenken.... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 14:18

Bij ons op stal staan ook alle paarden zonder beschutting. Tja, ze vinden het volgens mij prima. Staan er normaal bij, en de meeste worden af en toe helemaal afgespoten tegen de warmte. Ik zie als ik langs weilanden met paarden fiets ook heel vaak paarden die wel schaduw hebben in de zon staan, dusja..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:16

Nou ik heb gisteren toch mijn pony echt behoorlijk oververhit van het land gehaald hoor. Het was half 11 en een stalgenootje had ze nog niet binnen gezet, ze was helemaal aan het pompen en was bezweet. Pas na een kartier onder de tuinslang was ze weer een beetje zichzelf en begon ze te eten. Voor mij een duidelijke indicatie dat het écht te warm is op de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:18

Misschien kan jou pony er dan niet zo goed tegen, dat verschilt per mens ook, dus vast ook per paard. :) En om half 11 's avonds is het toch al veel koeler? Teninste ik had het gisteravond zelfs koud rond die tijd in een shirtje.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:27

Bij ons staan de paarden ook 24/7 op het land, zonder schaduw. Niet ideaal, maar om er eentje alleen op stal te zetten, is ook zielig. Mijn paard is altijd helemaal enthousiast als ze weer naar de kudde mag. Er is in al die jaren nog nooit een paard ziek geworden, gelukkig. We zitten wel vlakbij het IJsselmeer, en het waait altijd.
In de ergste hitte spuit ik de mijne altijd helemaal af, waarna ze ff lekker gaat rollen. Dat koelt ook een stukje en is fijner ivm insecten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 16:30

Half 11 's ochtends ging het om, ze staan er bij ons 's nachts op ivm de warmte. Mijn pony kan er idd slecht tegen volgens mij :j
Maar ze zal vast niet de enige zijn, die niet goed tegen de warmte kan. Haar weidegenootjes hadden ook het zweet op de boeg staan iig.