hoeveel voer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 11:11

Hi,

Het verschilt zo per paard dat het lastig te zeggen is. Hoe zien de andere paarden bij jou op stal eruit? Zijn ze allemaal mager (je ziet soms wel dat of alle paarden modder vet zijn of alle paarden mager)? Vraag gewoon of ze meer ruwvoer mag of geef het zelf bij. Hoe is het voeren op jullie stal geregeld? Wellciht kun j ebakjes neer zetten met het voer erin dat je wil geven. Vraag na wat voor brok ze voeren. Er zit ook vaak nog een kwaliteitsverschil in.

Plaats anders even een recente foto kunnen we zien hoe je paardje eruit ziet.

Mijn paarden worden gevoerd naar beweging. Ze staan op een standaard rantsoen en krijgen als ze veel doen meer. Nasir (arabier) krijgt 1 1/4 biks (sport) in de ochtend, dan kuil dan op het land. 's avonds 1 biks en 1/2 haver en kuil. en dan nog wat slobber met vit. e.

Ucky geven we 1 kilo sport brok per keer en 's avonds 1/2 haver erbij. Daar doen ze het goed op. Lopen veel. voor en na de wedstrijd krijgen ze veel slobber.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 11:25

Die van mij was eerst ook heel mager (te slank iig) ik voer haar nu 2 kilo onderhoudsbrok per dag en 6 plakken hooi per dag, ze staat overdag in de wei. en zo af en toe neem ik haar mee naar een grasland van ons en daar lat ik har dan een half uurtje grazen.
ik rijd er elke dag op.

griffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 11:42

Fitzroy schreef:
2 kg vind ik nog niet echt veel. Weet je overigens wat er gevoerd wordt, want er zit nog al wat verschil tussen een basis en een sportbrok.

Ze krijgt basisbrok.

Loesiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 11:46

Mijne krijgt 1,5 bak per dag ik weet niet hoeveel kg dat is Tong uitsteken

griffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 12:01

niet schrikken!!! Hier is een foto van haar. Ze is nu wel al wat voller, omdat ze eerst maar een 1 kg brok per dag kreeg en nu 2 kg per dag . Dus ze is wel al wat voller. Nou hier komt ie.

Afbeelding

Foto qua grootte aangepast door Sugarmiss

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 12:10

Het probleem ligt niet bij de hoeveelheid brok denk ik. Ruwvoer is namelijk de basis.
Je kunt beter de hoeveelheid hooi omhoog gooien. Zelfs onze welsh A pony's krijgen 2 plakken per dag!
De paarden krijgen echter 4 - 6 plakken per dag en zien er prima uit.
Mijn paardje, waar ik endurance mee rijdt en toch ook 1 -2 uur per dag gereden wordt, 5 a 6 keer per week, krijgt;

2 kg onderhoudsbrok
8 kg hooi (4 - 6 plakken) en af en toe een handje lucerne.

Mijn advies is dus om meer hooi te voeren.....van krachtvoer alleen kan een paard zich niet onderhouden....daar hebben ze hooi / kuil voor nodig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 13:16

Als mijn pony zo invalt bij de rug (en ribben maar dat valt wel mee op deze foto), dan wil ik ook meer ruwvoer/kuil... Hij mag van mij desnoods de hele dag kuil eten! Brok is niet een echte dikmaker, maar meer voor de energie. Voldoende gras op het land helpt ook dik maken...

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 13:36

mijn draver krijgt:
- 2kilo sportbrok
- 0.5 kilo muesli
- 2a3plakken hooi
- schep slobber na het rijden
- hele dag door gras
ik rijd bijna elke dag soms lang soms kort.

als je hem dikker wilt hebben helpt slobber wel, of maismeel als het echt heel erg is vraag anders eens aan de dierenarts

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 15:18

Die van mij (KWPN, 1.62m.) werkt 5 a 6x in de week en krijgt 3x per dag krachtvoer (in totaal 2 kg biks en 1 kg muesli) en 3x per dag kuil. Daarnaast krijgt ze nog 2 a 3x per week wortels en als ik gereden heb krijgt ze een 1/4 schepje muesli of slobber extra.

Ik denk dat het gewoon heel erg afhankelijk is van het paard, de ene wordt van lucht al dit en de andere kun je blijven voeren en wordt nooit dik. Mijn paard heeft altijd al weinig voer nodig gehad en als ze een paar dagen in het land staat is ze al vet...

Het scheelt ook veel of je paard het naar z'n zin heeft en of het een druktemaker is of niet, die zal veel meer verbruiken dan eentje die zich nergens druk om maakt!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 16:47

Okkie is een KWPN'er van 1.75m. krijgt best veel. Ik rijd hem 6x in de week, heeft elke dag 2 uur weidegang (minimaal) en ik rijd wedstrijden. hij krijgt hooi en 2.5 kilo Pavo Condition Extra 's morgens en 2.5 kilo 's avonds. hij krijgt als extra droog brood en lijnzaadolie.

maar het verschilt heel erg idd. wij voeren de paarden naar beweging, grootte, wat ze kunnen hebben en 'karakter' zijn ze druk, rustig, weinig en hoe hard ze werken.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 17:03

Ryan, KWPN, 5 jaar, 1,75 wordt intensief gereden krijgt 5,5KG brok per dag en 2x daags een berg kuil.

Mandy, Tuard, Theo Fjorden worden af en toe gereden. 1,5KG brok per dag en 2x daags een beetje kuil

Wilfred en Stacy Haflingers. Worden om de dag gereden. 1,5 a 2 KG brok per dag en 2x daags een beetje kuil.

Leery, 1,53, draver wordt iedere dag wat mee gedaan. 2KG brok per dag en 2x daags een berg kuil.

Kimmy, KWPN, 2 jaar krijgt 4KG brok per dag en 2x daags een berg kuil
Duke, Fries, 2 jaar krijgt 4KG brok per dag en 2x daags een berg kuil.

Ze komen allemaal iedere dag buiten en zijn allemaal niet te dik.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 00:35

griffie schreef:
niet schrikken!!! Hier is een foto van haar. Ze is nu wel al wat voller, omdat ze eerst maar een 1 kg brok per dag kreeg en nu 2 kg per dag . Dus ze is wel al wat voller. Nou hier komt ie.
....

Echt niet om van te schrikken hoor. Ziet er zeker niet ongezond uit van de foto te zien, hooguit inderdaad wat schraal.
Een uur of 6 per dag in de wei zoals die er op de foto uit ziet en in no time ken je haar niet weer.
Kan dit niet, dan onbeperkt hooi geven en klaar is kees.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 00:47

griffie schreef:
ik heb mijn paard nu op een manege staan en daar krijgt ze 's morgens en 's avonds eten. Ik probeer haar overdag zoveel mogelijk op de wei te zetten. En ik geef haar als ik zelf 's avonds de paarden voer haar wat meer te geven, omdat ik het zileig vind. Eigenlijk zou ik moeten zeggen dat ze haar meer voer moeten geven, maar hun zeggen dat ze daar gek van word en dat ze dan te veel eiwitten binnen krijgt.

Ik heb even wat verder terug gekeken in dit topic en krijg het idee dat het hooi in de pensionprijs is inbegrepen. Kan het mis hebben natuurlijk, maar voor de pensionhouder is het dan wel erg verleidelijk om hierop te bezuinigen. Zoals al vaker gezegd, twee plakjes hooi per dag is gewoon te weinig. Compenseren met meer brok (dat moet zelf betaald worden ?) is niet echt de juiste weg.
Twee voerbeurten per dag is ook niet echt iets wat de groei bevordert.

griffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 11:12

bedankt voor de informatie, ik ga vandaag naar de dierenkliniek voor haar voetje en dan vraag ik gelijk eens na wat ze aan voer kan hebben. En dan moeten ze het op de manegeg maar voeren. Want dat heeft ze gewoon nodig

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 13:40

zal inderdaad meer hooi voeren. Wat ook wil hebben om haar wat voller te krijgen is mais / maismeel. Let wel op om dit als extra te geven. Mijn arabier heeft ook last van schraalheid. Ik geef nu elke dag slobber erbij, en geef elke dag maisolie. Maisolie zorgt voor een extra laagje op het paard maar niet voo rmeer energie. Vaak wordt maisolie gemend met zonnebloem olie. (4:1) Wel rustig beginnen met geven, paarden die geen olie krijgen moeten er namelijk aan wennen.