Zelfgemaakte stal, tips gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:37

Sommige paarden hebben sneller de neiging om zand te eten uit verveling dus als ze op het zandgedeelte staat zou ik je paard hooi ter beschikking geven. Ik heb altijd een Arabier gehad en die werd niet dik van te veel gras, ik weet niet hoe dat bij fjorden zit. Ik denk dat kortgemaait gras niet zo erg is ivm gewicht (don't shoot me when i'm wrong :) )

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:40

Als je de tijd hebt zou ik het voorzichtig opbouwen.
Beginnen met van 18:00 uur tot 20:00 uur in het land
Daarna op 's nachts stal.
Volgende dag in de bak/zand. Dan weer van 18:00 uur tot 20:00 uur.
Dit een week later herhalen maar dan 2 uur langer (dus totaal 4 uur per dag)
Week later weer 2 uur erbij (6 uur per dag)
Zolang het gras maar niet extreem hoog staat. :-)

En als het gras ERG kort is kan je hem ook nog bijvoeren met droge kuilgras als ie op het zand staat (liever geen koeien kuilgras omdat dit te "vet" is)

Fjorden worden heel snel dik en het risico op hoefbevangenheid is groot als je de pony in 1 keer op gras laat grazen.

Nkitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 17:43

@Evantia: Ze eet nu ook geen zand, maar ben dus een beetje bang dat als ze ineens constant op kortgemaaid gras komt te staan dat ze zich als grasmaaier/vreetmachine gaat gedragen. Dat het iets teveel van het goede is en daarom zit ik eraan te denken haar snachts binnen te doen, wat ik aan de andere kant ook weer zonde vind.

@downhill: Nu staat ze dus op zand en weide, ze kan het zelf kiezen. Bij mij zou ze constant op het korte gras komen en krijgt ze er gewoon weide bij als het evt nodig is, daar zou dan langer gras staan. Het land omspitten of er heel veel zand opgooien voor een rijbak vond de boer namelijk niet zo grappig. Maar wennen is dus het sleutelwoord?

VDB

Re: Zelfgemaakte stal, tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:47

Jeps! En vooral rustig opbouwen en in de winter als het land weer nat wordt, weer voorzichtig opbouwen met hooi / droge kuilgras.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:32

Downhill schreef:
Als je de tijd hebt zou ik het voorzichtig opbouwen.
Beginnen met van 18:00 uur tot 20:00 uur in het land
Daarna op 's nachts stal.
Volgende dag in de bak/zand. Dan weer van 18:00 uur tot 20:00 uur.
Dit een week later herhalen maar dan 2 uur langer (dus totaal 4 uur per dag)
Week later weer 2 uur erbij (6 uur per dag)
Zolang het gras maar niet extreem hoog staat. :-)

En als het gras ERG kort is kan je hem ook nog bijvoeren met droge kuilgras als ie op het zand staat (liever geen koeien kuilgras omdat dit te "vet" is)

Fjorden worden heel snel dik en het risico op hoefbevangenheid is groot als je de pony in 1 keer op gras laat grazen.

Ik ben het hier niet geheel mee eens. Een paar uur op het land is inderdaad een optie, maar mijn inziens is het beter om met strookbegrazing te werken. Zo voorkom je dat ze in die paar uurtjes dat ze er wel mogen staan een enorme vreetaanval uitvoeren. Vervolgens krijgen ze op stal geen beweging en kunnen ze in hun natuurlijke behoefte van 16 uur per dag grazen niet voldoen.

Het gras mag best hoog staan, dat is geen enkel probleem. ik hou juist niet van heel kort gras. Dat "schiet in de stress". Het gras "denkt" dat het sneller moet groeien. Bij die groei komen meer suikers vrij waardoor hoefbevagenheid in de hand gewerkt wordt.

Bij ons staan 4 fjorden en 2 shetjes (waarvan 1 jaarlijks bevangen stond) nu met strookbegrazing op een weide met zeer hoog, uitgebloeid gras. Dit jaar hebben we strookbegrazing voor het eerst toegepast en het werkt als een tierelier. Geen pony's die te dik zijn en vooral geen shet die bevangen is.
Kijk vooral naar je fjord. Niet iedere fjord wordt snel te dik, daarin zit nog een wezelijk verschil.

Verder voer ik liever geen kuil (ook niet voor paarden), ten eerste omdat dit voor fjorden vaak nog te rijk is (liever hooi van een latere snede van een niet al te vet bemest land), ten tweede omdat de balen vaak te groot zijn. Met 5 pony's kregen wij geen baal op voordat het ging schimmelen. Ik denk dat dat met 1 fjord en een weidemaatje dus ook echt niet gaat lukken. Doordat kuil vaak te rijk is kun je het ook niet 24/7 aanbieden. Ruwvoer is toch iets waar ze onbeperkt gebruik van moeten kunnen maken om in hun behoefte van een constante maag/darmvulling te kunnen voorzien.

Verder vindt ik het voor een inloop stal prima voldoen. Voor een stal waar ze standaard meerdere uren per dag gedwongen in staan zou ik het ook niet voldoende vinden, maar op deze manier kan het prima. Ik zou overigens geen vaste voerbak in de stal maken. Dat voorkomt weer een schuurmogelijkheid. Als ze brokken moet hebben zou ik dat gewoon in een voeremmer met van die haken doen. Die kun je dan gewoon aan de staldeur ophangen.

Hooi kun je inderdaad het beste op de grond geven. Wij hebben als alternatief een hooikist, gekocht op bokt bij tante_t. Die had er een heleboel voor een klein prijsje. Wie weet zijn er nog wat over gebleven. Je kunt altijd even informeren. Ik zat altijd met het probleem dat zowel de fjorden als de shetjes er gewoon bij moesten kunnen. Dat klaphekje is echt ideaal, de shetjes kunnen er zo ook goed bij.
Dit is em:
Afbeelding
Zoals je ziet issie echt fjordproof :+

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:25

Ik vind het een best mooie, degelijke stal.
Wees maar blij met zo'n lieve vader! ;)

Ik zou wel voor de zekerheid extra controleren of het paard zich niet pijn kan doen aan bepaalde dingen.
Hooi zou ik gewoon op de grond leggen.