latten dekken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ebony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 12:53

maar ik krijg weer kommentaar en of ik er wel goed aan doe,maar er heeft nog bijna niemand vragen kunnen beantwoorden,alleen van de kleur en de tijd wanneer ik haar t beste kan laten dekken.

ik ben 24 en ben al vanaf mijn 4de met pony s bezig en doe dus niet zo maar iets,er word soms gereageerd alsof ik een meisje van 9 ben ofzo die net voor t eerst een eigen pony heeft.ik weet niet alles en daarom leg ik de vraag voor aan jullie,maar ik doe echt geen ondoordachte dingen hoor!

zou alleen graag antwoord willen op mijn vragen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 14:54

De hoogte van de hengst kan verschillen, het is heel moeilijk om te voorspellen hoe groot het veulen wordt. Wil je er zeker van zijn dat je een spanmaatje krijgt dat in hoogte bij de merrie past: koop er een spanmaatje bij.

Gevlekt is dominant, dus als je een zwarte hengst kiest, heb je 50% kans op vlekken. Net als je 50% kans hebt op merrie of hengst. Aangezien je geen hengst wilde: als je een gevlekt paardje koopt heb je 100% garantie dat het het gewenste geslacht is en dat het een merrie is.

7 jaar is een mooie leeftijd om te dekken. Of het goed gaat kan niemand zeggen...het blijft een gok.

Dekken gebeurt meestal twee tot drie keer gedurende een hengstigheid. Hoe vaak je gaat dekken hangt ook van de situatie af.

De tijd van het dekken zou ik persoonlijk zo vroeg mogelijk leggen, dan heeft het veulen de hele zomer nog voor zich. Ik zou dan wel op stal laten bevallen.

De duur van de dracht is niet anders dan die bij paarden.

Voor de rest: fokken blijft gokken....en er is geen echt antwoord op al je vragen....en iedereen heeft zijn voorkeuren.

Aangezien je eigenlijk al duidelijk weet wat je wilt, dat je het wilt en hoe je het wilt, vraag ik me eigenlijk af waarom je de vraag nog stelt of je je merrie nog moet laten dekken?

ebony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 17:23

ik zat gewoon te twijfelen en hoopte dat iemand mijn vragen kon beatwoorden.

als je er een van dezelfde groote neemt en weet dat de ouders en voorouders ook in die maat zitten en die van mijn merrie ook dan komt er waarschijnlijk geen veel groter of kleiner veulen uit.neem ik aan.
ik vroeg me alleen af hoeveel groter de hengst max. mag zijn wil je geen problemen veroorzaken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 17:27

Het veulen past zich aan de merrie aan. Hij groeit zo groot als de uterus het toelaat. Zo lang als je er geen Shire op zet kan het allemaal geen kwaad. En uit kleine Shetjes kan een grote Shet voortkomen. En uit twee grote Shetjes een ukkie. Het valt gewoon niet te voorspellen. Wil je zekerheid, dan koop je beter een volwassen en volgroeid dier...En dan heb ik al een leuke naam voor hem: Wysiwyg: Afkorting voor: What you see is what you get.

ebony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-03 23:07

maar ik denk echt dat als je de afstamming goed bekijkt en ze zijn allemaal aan bijde kanten een midden og kleine maat je er echt geen groote uit krijgt.een paar cm verschil kan wel maar echt niet veel meer!

ik vind t trouwens een maffe naam hoor!!!!in t engels klink hij leuker.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 23:29

Het is ook een engelse naam... komt uit de computerwereld. Je spreekt het uit als"Wiesiewig".

En de maat van een pony afleiden van de maat van de ouders is gevaarlijk. mijn eigen merrie is een onderdeurtje. Vader is 1.57, moeder 1.55m. Mij merrie is 1.45m.

Als je 10 cm een paard cm verschil noemt. Maar bij een shet is dat heel veel, en een span met 10 cm verschil vind ik persoonlijk geen gezicht.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 00:07

ebony schreef:
ik zit er over te denken om mijn merrie te laten dekken,
maar ik weet er weinig van af hoe t alle maal in zijn werking gaat.
t maken snap ik wel Haha! maar hoe met de hengstigheid,hoelang is een shetje meestal drachtig,en verloopt dit meestal goed?ze is bijna 7 jaar en heeft nog nooit een veulen gehad.
wat is de beste tijd om te laten dekken als ze hengstig is?
gebeurd het dekken meestal 1 keer of meerdere keren?
wie weet er een goeie dekhengst.
ebony is zwart en ik vind persoonlijk een zwart bond veulen erg leuk, moet ik haar dan laten dekken door een zwart bonte hengst of niet hoe zit dat met kleurvererving?ze is ong. 90 cm hoog ,wat mag dan de max. hoogte van de hengst zijn?

Een Shet draagt net zolang als een paard, gem. 11 maanden dus.
7 jaar kan prima om voor het eerst te laten dekken.

Tijdens de hengstigheid wordt meestal om de dag gedekt, dus het aantal keer hangt af van de lengte van de hengstigheid.
Bij shetjes gebeurt het ook vaak dat ze met een koppeltje merries en 1 hengst in het land worden gezet en daar een maandje blijven. Dan heb je iig 1 hengstigheid gehad, ook als de cyclus iets langer dan 3 weken is.

Zwart x zwartbont geeft niet altijd een zwartbont veulen. Het kan zelfs vos of vosbont worden.

Maar als ik dit topic zo lees, denk ik dat je (zoals Cassidy ook al zei) beter een spanmaatje kan kopen.
Het geslacht, de kleur en de maat weet je dan.
Als je nu al bang bent om de kosten van het dekgeld, reken dan eens uit wat het kost als je veulen ziek wordt en misschien niet eens de leeftijd haalt om beleerd te worden...
Deze manier van dekken (gokken op het juiste geslacht, kleur en maat) zie ik hier in de buurt wel vaker.
En dat eindigt 9 van de 10 keer in een veulen dat op een markt wacht op een enkeltje Italië...

Bij een hengstveulen mag je hopen dat je het dekgeld eruit haalt. Maar niet de verdere kosten (enten, ontwormen, smid, DA).
Vorig jaar heb ik hengstveulens met goede papieren voor €25,- weg zien gaan.
Zelf heb ik eens voor 150 gulden een 3 jarige hengst met zeer goed papier en 2e bez. op de HK gekocht. Voor 250 gulden kon ik hem én zijn 2 jarige broertje kopen.