Afrastering voor paard met slecht zicht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Afrastering voor paard met slecht zicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:14

Ik zou het een meter of 3 voor het hek leggen en dan een meter breed.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:18

Een strookje grint rondom werkt heel erg goed. Bij de uitgang van het land geen grind maar stoeptegels of iets dergelijks. Een touwtje spannen met daaraan een paar kleine belletjes (je weet wel die kleintjes voor aan de halsband van een kat) of stukjes van die feestslingers (van die driehoekige plastic vaandels) spannen werkt ook geweldig. Dat touwtje of de slingers kunnen evt weer weg als het paard de weide goed kent en weet waar het hek en het stroomdraad is.

Succes met je paardje. En maak je niet al te veel zorgen hoor, hij zal zich snel genoeg aanpassen aan zijn nieuwe situatie.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 11:51

Ben blij met jullie tips! Thanks!

Misschien ben ik wat te voorzichtig en weet ook wel dat paarden heel veel zelf kunnen, maar toch 't zijn m'n schatjes en wil alles voor ze doen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:00

Ik zou vóór de uitgang geen grind of snippers doen, maar idd iets van tegels.
Ik neem tensminste aan dat je hek niet onder stroom staat. Je wilt je paard dan niet 'bang' maken als je hem over het grind geleid het hek uit.

Ik neem aan dat je schrikdraad gelijk aan je omheining loopt en vandaar uit is idd 1,5 meter breed grind/snippers wel voldoende, er van uitgaand dat ie geen sprintjes gaat trekken en dus op tijd kan stoppen c.q. van richting veranderen als hij grind/snippers onder de hoeven voelt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:42

Daarom zou ik het dus ook eerder een stukje van het hek af leggen , een metertje of 3 , zodat het beestje nog wat ruimte heeft voordat het hek komt. Dan weet hij dat hij achter het grind o.i.d. voorzichtig moet zijn. En dan verspil je ook geen materiaal tegen het hek waar het toch weinig nut meer heeft.

Voor een heel weiland wordt het sowieso al alles bij elkaar een flinke oppervlakte als je helemaal rond moet....

Inderdaad niet bij de ingang / uitgang doen.
Wat je wel zou kunnen doen is ook materiaal rondom de drinkbak en voederplaats gebruiken zodat die ook een herkenbare eigen ondergrond hebben.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 14:22

Poei, heb meteen huis- en denkwerk ;-)
Het schrikdraad moet iid langs het hek gaan lopen. Het zou zomaar kunnen dat hij voor een andere ondergrond gevoelig is, hij had dit ook op de kliniek, hij stond al stil als de weg 5 cm op liep of als hij van de weg het gras in ging.........

De in- en uitgang wordt niet onder stoom gezet nee, maar die zou ook kunnen blijven zoals ie is???
De waterton is nu zwart, zou het handig zijn om deze te vervangen door een witte of licht-gekleurde????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:09

Misschien oplichtende verf erop smeren (zoals de strepen op de weg). Paarden schijnen deze erg goed te zien en vooral reageren ze er in het donker feller op (die van mij tenminste :D )

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 16:37

Ook weer een goeie tip !!!!!!!!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:42

Hihi verf hem paars , dan komt Rena hem iig. al niet leeg drinken :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:55

Ik heb een blind paard gehad dat zich prima in en wei met sloten erom notabene, kon redden. Ze vond dus ook zelf de plekken waar ze bij de sloot kon komen om te drinken en zoutblokken en andere dingen. Ze wist ook waar de andere paardne waren. De ogen zijn nl de minst belangrijke zintuigen.
Enige probleem was dat ik haar 1 keer per ongeluk tegen het enige stroomdraadje (de poort) heb laten lopen en sindsdien was ze daar heel onzeker. Zij voelde zeker niet de stroom, en dat geloof ik ook niet, dat ze dat op afstand voelen. Ze wéten door een ervaring, waar het stroomdraadje zit. Ze liep er dus nooit meer tegen aan, maar wilde ook maar slecht door die ingang.

Als je het hek of de directe omgeving daarvan laat tikken van stroom heb je ongetwijfeld hetzelfde probleem, want hoe kan het paard weten dat waar hij door moet geen stroom geeft?

Ik weet niet of het paard tegen het hek aanloopt omdat hij denkt dat het misschien open is? Want hij weet heus waar het is.

Iets heel anders, slechtziende/blinde paarden gaan beter voelen met hun hoeven en die raken ook sterk doorbloed tot bijna de oppervlakte dus de smid dat wel even weten voordat hij aan het werk gaat. (De mijne schrok zich nl een hoedje de eerste keer)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 12:26

Oh, ok, jij hebt dus een hele andere ervaring, vind ik ook fijn te horen!
Ik zie hem steeds vlotter mijn andere paard vinden, soms valt mijn mond weleens open, want daarvoor loopt ie dan regelrecht met looppas het hek in. Hij is dan wel even zo van "oeps das niet fijn" maar hij draait zich om en loopt weer terug........
Vandaar dat ik dacht aan schrikdraad, om te voorkomen dat hij steeds tegen het hek aan wandeld..........
Misschien ook nog even vertellen dat ik met het hek eigenlijk de afrastering bedoel en hij loopt "willekeurig" tegen de afrastering aan.........
Wel is het zo dat criollo's in het werk (in Argentinie) met de ruiter erop door hekken heen lopen die ze zelf met hun borst/hals openduwen, we weten ook dat hij dit kan, maar die neiging heeft hij eigenlijk alleen gehad in de rij- en longeerbak.............

Snap dat als je 1x een fout maakt je paard onzeker kan worden, die van ons herstelt snel, vaak na een week heeft hij er weer vertrouwen in..............
Hij loopt ook in 1x de trailer op, ook alleen............ Hij is echt heel braaf en we beseffen heel goed dat het ook anders had kunnen zijn, we zijn zeker trots op hem en willen voor hem het leven zo leuk/fijn mogelijk maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:37

Je bedoeld dus de gewone omheining. Dat is een ander verhaal. Apart, hij zou moeten weten waar die zich bevindt na een rondje door de wei, al zou hij het helemaal niet zien. Loopt hij ertegen aan om bij het ander paard te komen, of begrijp ik het dan verkeerd?
Waarom staat dat andere paard dan niet gewoon bij hem in de wei?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 16:01

Hij weet opzich ook wel waar hij zich bevindt en als hij in de buurt van het hek komt gaat hij ook langzamer stappen (hij doet alles in stap). Hij staat met zijn vertrouwde vriendinnetje in de wei, die ook echt alles van m pikt!
Dus hij weet wel ongveer waar de heining is maar af en toe stoot hij zich gewoon........... Er is één zijkant van de wei (met rood-wit lint) die ik niet geschikt vind als paardenafrastering, daarom hoopte ik dat "op te lossen" met schrikdraad............
Het andere hek (hopelijk goed te zien op de foto's) is een stevig houten hek en een betere heining voor hem..... vooral duidelijker denk ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wwrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:36

Hoi,

Mijn paardje is sinds een jaar aan beide ogen geheel blind. Hij staat nu 24/7 buiten met 2 lieve merrietjes met schrikdraad als omheining. Aan het schrikdraad heb ik lint gehangen wat wappert en hij hoort. Zolang er niets onverwachts gebeurd, paniek of schrik, gaat dit super en let hij heel goed op. Verder zijn z'n 2 maatjes ook vrij rustig. Door er 2 paardjes bij te zetten, merk ik dat hij zich zekerder voelt, als hij even niet weet waar de ene is hoort hij de andere. Het is dan ook fantastisch om te zien hoe hij zich heeft aangepast en hoe de twee andere paarden hem begeleiden naar bijv. een nieuw stukje gras of de waterbak.
Mochten zijn vriendinen in een ren/speelbui zijn, dan doet hij mee, maar blijft hij op een kleinere circel draven.

's Nachts of overdag buiten maakt voor mijn paardje niet uit. Wel merk ik als het erg waait dat hij heel onzeker wordt. Dan gaat hij gewoon lekker op stal. Het stoten van zijn hoofd of heup oid, daar probeer ik me maar niet druk om te maken. Een vriendin van mij is ook blind en zit, als ze niet blijft opletten, ook regelmatig onder de blauwe plekken.

Hij is weleens door het schrikdraad gegaan, door domme acties van andere, wat uiteraard niet leuk is. Gelukkig reageert hij dan goed op mijn stem en blijft hij wachten tot ik bij hem ben. Mijn paard is geen paniekerig type, maar juist rustig en afwachtend in onbekende, onzekere situatie. De dagen na dit incident bouw ik het vertrouwen weer rustig op door hem eerst aan de hand de wei door te leiden en te laten grazen. Vrij snel is zijn vertrouwen weer hersteld en gaat hij gewoon weer lekker grazen, kroelen of rollen.

Dat paarde die blind worden, of zijn hun zintuigen meer ontwikkelen ervaar ik aan de levende lijve, maar dat van de hoeven wist ik niet.

Ik zal dit topic zeker blijven volgen, ben erg benieuwd naar jullie ervaring.

Brigitta.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 10:48

Hoi Brigitta, bedankt voor je antwoordt!

Het gaat bij ons om het grijze paard. Hij wordt zeker goed opgevangen door mijn andere paardje, ze is erg lief voor hem!
Het rood-wit-lint dat we hebben opgehangen wappert lekker en daar reageert hij ook zeker op, hij kan het goed horen. Zie ook zijn orenspel als hij mijn paardje "kwijt" is, hij luisterd dan waar ze is. En met zijn neus naar voren gaat hij op onderzoek uit.
Als hij in de buurt van het hek komt gaat hij langzamer lopen!

Gisteren zag ik hem voor het eerst een stukje draven in het midden van de wei!
Uit zijn dak gaan (bijvoorbeeld bij het opstaan na het rollen explosie) doet hij dat in de "afmeting" van zijn stal, veilig uit je dak gaan!
Ben daar blij mee, want dat hebben ze nodig!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:15

Hee maar blijft hij zo dan , wordt zijn zicht niet beter ?

Daar is die operatie toch juist voor neem ik aan..... :?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 14:00

Ja, dat weten we dus niet. Zijn lenzen zijn verwijderd en hij heeft nu het zicht door een wc-rolletje of paard met oogkleppen......... Nu is het wel zo dat zijn ene oog vrij slecht is en al was voor de operatie, zijn retina (netvlies) zit wel goed vast maar zijn oogzenuw functioneert bijna niet (we hopen toch dat ie weer bij trekt die zenuw). Dus we houden dan 1 "goed" oog over.........
Ze konden in Duitsland nieuwe lenzen plaatsen al bleek tijdens de operatie dat het kapsel waar de lens in zou moeten niet meer geschikt was dus helaas geen nieuwe lens, anders had hij goed/normaal zicht gehad..........
Maar dit is wat we voor hem konden doen, anders was ie blind geworden en dit gaf hem nog een kans.........
Hi is niet steken blind maar zijn zicht is zeker niet optimaal........

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 12:16

We hebben een super knal kanariepiet gele badkuip kunnen aanschaffen, van 't weekend ophalen en hopelijk is 't wat!

E_special

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:58

Een kennis heeft een houtenomheining maar daarvoor toch een klein draadje gespannen waar evt stroom op kon!
Overigens had ze kleine stukjes lint aan de draadje geknoopt met hetzelfde idee als die klingelgeluiden eerder van het topic!
Ze hoorde ook aan het plastic )

nadeel was wel dat ik het wat slordig vond staan!
In ieder geval top dat je jezelf zo wilt inzetten om het zo prettig mogelijk voor het paard te maken

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 10:47

Wij hebben inderdaad ook van dat rood-wit-lint langs het hak gespannen en met wind wappert dat toch best heel aardig en geen een duidelijk geluid. We hebben nu ook aan ieder hek een stukje geknoopt zodat dit ook weer extra herrie maakt.

Het is in ieder geval wel de bedoeling dat er een stroomdraadje komt, we zullen het toch moeten testen of hij er goed op reageerd of steeds de "fout" maakt om er tegenaan te komen, dat lijkt me niet de bedoeling............

Het gaat wel goed met hem, hij heeft nu 2 nachtjes samen met zijn vriendin natuurlijk, buiten geslapen en dat ging helemaal prima!