ideale-vergunningsvrije-(schuil)stal-ontwerp ? *help*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:07

Interessant topic.

Hoe zit het met de mest? Ga je die op de wei laten? Hou rekening met je buren, die kunnen er nl heel erg moeilijk over doen, stankoverlast en vliegenoverlast, is zou daarom je mesthoopje zo ver mogelijk van je buren houden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 17:03

De wei wordt al gebruikt door een Haf en een kleine pony en is daarvoor ook jaren door paarden gebruikt , dus dat is allemaal geregeld. Staat ook een stalletje op (illegaal) maar dat is de gemeente dit jaar eens stevig aan gaan pakken , de illegale stalletjes , dus die moet verdwijnen.

De ponies staan dan zonder stalletje en dat willen de huurders van het weiland ook niet....

Dus kunnen we elkaar mooi helpen : leveren wij het stalgebouwtje en zij leveren de wei :)

Er zitten geen buren dichtbij , huis is aan een dijk net buiten het dorp en rondom is het vrij. Dichtsbijzijnde buren zijn die schuin tegenover de weg en dat is een golfbaan. En de eigenaar daarvan is eigenaar van het halve dorp en dus ook van dat weiland en omliggende akkerland. Dus nergens last van wat dat betreft :)

Francis : die inspringing vind ik heel mooi ! En je 2 stalletjes hebben me ook aan het twijfelen gebracht....misschien is dat inderdaad wel beter.

Maar ik wil dus echt een open afdakje dat aan 1 lange kant dicht is , en aan 2 korte kanten , maar met een geheel open voorkant inderdaad zodat ze allemaal makkelijk weg kunnen als er eens onenigheid ontstaat.

Haf en ponietje lijken hele zachtaardige beestjes en die van mij is over het algemeen ook geen heks. Maar ik wil toch minimaal een afdakje van 5 meter breed , kleiner moet het niet worden denk ik anders krijg je sneller zo'n situatie dat er 2 binnen staan en er 1 net niet bij durft....en dan zul je net zin dat Rena die ene is die wel met de kop onder de luifel hooi staat te eten , maar een kont vol Rainrot heeft van de winter :P

Ik weet ook nog niet zo goed hoeveel ruimte er precies is.

Er staan 2 mooie bomen in de tuin en die wil ik graag sparen , is alleen maar extra afscherming / schaduw en ziet er natuurlijk lekker groen uit , dus daar wil ik alles aan doen om die te behouden.

Als je nu kijkt naar jouw tekening dan kijk je er zeg maar op vanaf de wei , achter de stal loopt de dijk , en rechts naast de stal is het huis. Keuken kijkt uit op die tuin.

Voor de nieuwsgierigen :P
http://www.klassemakelaardij.nl/index.php?woningID=42

De zijtuin waar nu het zwembad annex Koi-vijver staat gaat eruit wat ons betreft , je ziet daar nu een tuinschuurtje met gaas-uitbouw , dit is een kattenverblijf en op die plek zou het stalgebouwtje kunnen.

Liever willen we eigenlijk nog het stalgebouwtje daarachter. Daar ligt precies in het verlengde van de tuin nog een puntje grond van 325m2 waar niemand wat aan heeft , dat staat te koop / te huur maar de eigenaresse is met de noorderzon vertrokken en niet te pakken te krijgen :n

Als het nu niet al te duur is ( wat eigenlijk niet zou moeten daar je verder niks met dat puntje kan , een paar duizend euro zou het dus maximaal moeten zijn) dan kunnen we dat er nog wel bij kopen omdat we het huis zo ontzettend ver onder de prijs hebben kunnen bemachtigen. (Hadden we ook niet verwacht eigenlijk dat ons bod geaccepteerd zou worden).

Zou heel fijn zijn als we dat er bij kunnen trekken want dan heb je toch weer wat meer ruimte.
Maar desnoods anders maar gewoon de huidige tuin ervoor gebruiken , dat kan sowieso.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:03

pmarena schreef:
Maar ik wil dus echt een open afdakje dat aan 1 lange kant dicht is , en aan 2 korte kanten , maar met een geheel open voorkant inderdaad zodat ze allemaal makkelijk weg kunnen als er eens onenigheid ontstaat.

Da's heel simpel dan, kwestie van de halve voorwand van de inloopstal weglaten en het geheel een meter breder maken en de zadel/voer ruimte een meter kleiner.
Overstek mocht maar een meter lees ik, da's ook geen probleem, laat je het rondom een meter over steken, heb je rondom nog een schuilrand of plek om iets droog weg te zetten.

Francis

Re: ideale-vergunningsvrije-(schuil)stal-ontwerp ? *help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:56

Te laat om er aan te plakken dus dan maar apart.
Nu alleen dakoverstek aan twee kanten van de open inloop maar die zou je eventueel rondom kunnen maken als dat vergunningtechnisch mag.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:31

Sow P, hardstikke gaaf, gefeliciteerd hoor, echt een super woning. Ben wel benieuwd naar foto's van binnen of hadden ze die niet in de brochure. Mooi zo witte muren met die helder blauwe lucht, lijkt wel Frankrijk of zo. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 21:34

Ja dat denk ik ook zoiets Francis , echt hartstikke bedankt voor het meedenken !

Alleen zou ik dan wel de deur onder het afdak doen zeg maar , is beter bereikbaar.

Ja gaaf hè Russel , bedankt !! Was ook echt mazzel en alleen mogelijk dankzij een enorm verlaagde prijs en vriend die hele goede baan heeft :)

Foto's zijn echt op het juiste moment gemaakt met die zomerse sferen , geeft toch een heel ander plaatje dan midden in de winter :P

Echt slechte foto's van binnen inderdaad... halve huis staat er niet op....was dus wel spannend toen we gingen kijken :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:36

Ook even gekeken... holy cow, wat een huis zeg!! Lijkt idd wel buitenland. Cool hoor. En dan paardjes bij huis, wat wil je nog meer... Gefeliciteerd!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:04

@Pmarena: huis ziet er heul leuk uit hoor :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 23:04

Dank jullie allemaal :o

Zijn gewezen arbeidershuisjes van 4x5 meter , 2 naast elkaar.
In de jaren 50 hebben ze nog een keukentje eraan gebouwd bij allebei (nu keuken en halletje / bijkeuken) en ook alweer een tijd geleden zijn ze bij elkaar getrokken. Wel maf is dat bij de ene de verdieping een cm of 40 lager ligt dan bij de andere kant :P

Je kijkt vanuit de hele achterkant zo in de wei....echt enorm gaaf. Niet meer steeds 20 min. op de fiets om even naar Rena te gaan *juich*

Maarja nu nog dat stalletje voor elkaar krijgen dan :)

Wat denken jullie , zou het echt spectaculair zijn wat er op 1 januari 2010 gaat veranderen , als er al iets gaat veranderen...?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 00:45

Als het artikel in de link van DD klopt (en dat moet dan bij gemeente of provincie na te vragen zijn), dan is het misschien de moeite waard om even te wachten met de bouw, of nu bijv. alleen de inloopstal te zetten en dan op zo'n manier dat het makkelijk uit te bouwen is. Als het blijkt te mogen kun je groter aan bouwen dan nu gepland, mag het toch niet, dan bouw je alleen aan wat je nu gepland hebt. Heb je dit najaar wel vast een schuilstal en wacht je met de rest tot na 1 januari.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 00:51

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 00:53

DD had op pagina 1 dus ook al zo'n bericht geplaatst (en van iets betrouwbaarder bron dan RTL moet ik zeggen). Daar wordt dus 1 januari 2010 genoemd als datum.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:48

houd er ook rekening mee dat als 1 paard in de opening gaat staan en de baas is over de andere, deze niet meer in of uit kunnen, ik heb zelf de stal in 2e gedeelt, lastig uitleggen, maar er staat een schotje bij de ingang, ze kunnen er links of rechts in en rondlopen achter het schot.
Geen idee hoe ik dit kan tekenen, maar ik had hier 1 paard wat in de ingang ging staan, was verre van handig.
wat betreft hooi, wij hebben ook geen grote loopstal, we laten grote balen geseald hooi komen en slaan dit buiten op.
We hebben een stal in de loopstal, deze staat altijd open, daar kunnen ze in en uit en als er iemand opgesloten moet worden, dan kan die deur dicht.
Verder heb ik 2 "stieken" met poortgreep bij de ingang, zo is deze makkelijk af te sluiten en kan ik voer klaar zetten, ieder heeft een vaste eigen plek waar het krachtvoer ligt. Dit geeft duidelijk rust bij ze.

succes met je stal en paardjes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:10

Let wel dat die regel nog een voorstel is hè, de wet is nog niet aangenomen !!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 10:39

Nou het zal vast niet zomaar doorgaan die 100 m2...maar als het wel zo is zie ik het wel zitten hoor !

Dan 3 stalletjes van 3,5x3,5 meter , een afdakje van 3x6 meter , een carport van 30m2 ,
en van de rest nog een hobbyschuurtje voor gereedschap , fietsen enzo.... hihi.

Maarja laten we er maar vanuit gaan dat het gewoon bij die 30 meter blijft.
Maar dan wil ik inderdaad ook wel dit gebouwtje zo maken dat het nog netjes uitgebreid kan worden
zodra de mogelijkheden versoepelen. De gemeente-maneer had het er begin van het jaar ook al over dat
ze ermee bezig zijn om die 30m2 tot een grotere oppervlakte uit te rekken dus er zal vast wel IETS kunnen :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:56

Overigens staat ook in de regel dat het niet meer als 50% van het open oppervlak mag zijn ;)
Dus als je tuin 5x10 is (50 m2) mag je niet meer als 25 m2 bebouwen.

Ik kan me in mijn situatie dus niet voorstellen dat wij hier 1000 m2 zouden mogen bebouwen :D
Kan ik een binnenbak neerzetten :)
Maar het opent wel perspektieven voor als ik nog eens een andere stal wil :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 11:04

Ehm het gaat over 100 toch , nog een 0 erbij wordt wel HEEL erg veel :P

Nieuwe huis heeft 755m2 dus daar kom je een heel eindje :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:09

Met die 100 m2 is het nog even de vraag van waaraf ze gaan tellen; hoort de bestaande carpoort/schuur daar al bij of niet ??
Dat scheelt ineens 50 m2 nl :)

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:18

Heb even aan vriendlief nagevraagd wat de nieuwe regeling in zal houden (is zijn beroep). Bij de 100 m2 worden ook de bestaande bijgebouwen meegeteld. Als er nu al een riante schuur staat, zal je nog steeds geen grote stal mogen bouwen. Het geldt ook per perceel. Wij hebben ons huis bijvoorbeeld opgesplitst in twee wooneenheden (we hebben een huisnummer en een a-nummer), maar hebben één perceel. Voor deze regeling moeten alle bijgebouwen van het perceel meegerekend worden. Wij kunnen uitbreiding helaas wel vergeten door het grote bebouwde oppervlak bij mijn schoonouders.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:31

@Hobby: en dan gaan ze uit van de eerst ingediende bouwtekening?? Of wordt er ook dan al onderscheid gemaakt tussen het woongedeelte en een al aanwezige (aangebouwde) garage/schuur) ??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 14:51

DubbelDun schreef:
Met die 100 m2 is het nog even de vraag van waaraf ze gaan tellen; hoort de bestaande carpoort/schuur daar al bij of niet ??
Dat scheelt ineens 50 m2 nl :)

Er is nog geen schuur / carport...? Alleen dat kattenverblijf en dat gaat dus weg om plaats te maken voor een stalgebouwtje :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:35

Maar er is al wel een dubbele keuken aangebouwd zeg je, die zou dan daar ook onder vallen.

Hetzelfde geldt voor ons huis. Daar stond eerst een woongedeelte met bijkeuken en aangebouwde garage/schuur. Dat laatste is nu slaapkamer geworden, een extra woonkamer aangebouwd en daar weer aan een hal, schuur en carport/garage.
Als er m2's geteld worden vanaf de extra woonkamer, dan houden we weinig over van die 100 m2 :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 17:08

Nope , de aangebouwde keukens , en de uitbouw aan de achterkant , en dan nog de zwarte schuur die horen allemaal bij het woonhuis met volledige bouwvergunning : uitbreiding woonhuis dus. Dat staat los van de vergunningsvrije 30m2.

En als die vergunningsvrije 30m2 dan wordt opgehoogd naar 100m2..... ;)

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:42

Zal het morgen even aan mijn vriend navragen, maar ik vrees dat die gebouwen wel tot die 100 m2 behoren... Het gaat als ik het goed heb begrepen om het totaal aan bijgebouwen, ongeacht of er een bouwvergunning op zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:55

@Hobby: dat zou fijn zijn als je het wilt vragen.

Ik vermoed dat er ook wel dit addertje zit, zo ruimdenkend zijn ze meestal bij die nieuwe regels niet als men het doet voorkomen :)