voer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 16:11

chantal_cs schreef:
de bruine suiker en zout worden erg veel bij cross-paarden gebruikt.. Zout is voornamelijk voor het zweten en de bruine suiker voor de vacht..

Ik geef de mijne ook wel eens wat extra zout.
Die drinkt namelijk heel erg weinig en plast dus ook niet veel. Gezien hij in het beginstadia zit van blaaskristallen sta ik erop dat m'neer goed drinkt (maar een pony luistert daar dus echt niet naar Haha! )

Ik geef hem ook wel eens een biertje (want daar moet je ook hard van plassen) dus dan "zuivert" ie z'n blaas nog eens goed en drinkt ie ook meer. (ik geef hem blond tafelbier met heel weinig alcohol , stel je voor als ie in het zakje moet blazen als we de baan op gaan Schijnheilig )

Oude pony'tjes moeten gesoigneerd worden hé Vork

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 21:04

Bij ons krijgen de paarden besterly olympic brok en havens reform-mix, dit krijgen ze drie tot vijf kilo, verschild van paard tot paard.
Z krijgen ook allemaal 1 schep pulp en 2 x per dag hooi.
De paarden die intensief moeten weken krijgen ook elke dag chevinal plus, dat is een vitaminen supplement, met alle vitamines die een paard nodig heeft, in de goede verhouding...

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 21:37

Leetje"]
[quote="SharirBobby schreef:
hé wel interessant onderwerp!
Oké nu waarom. hij krijgt pavo stibro omdat dat sportbrokken zijn, en hij wordt bijna elke dag gereden.

Zeker een interessant onderwerp!
Die van mij krijgt ook pavo Stibro, maar das geen sportbrok hoor
Stibro is basis brok, ik geef dat omdat ik een haflinger heb.
Ze krijgt per dag 1 1/2 kilo Stibro ( ze loopt 6 x pe week een uurtje ongeveer soms wat langer) en een halve kilo musli (pavo Herbasan)
Ik geef die herbasan als aanvulling er zitten veel kruiden ed in, en ze vinden het super lekker!
Voorderest krijgt ze hooi zon 3 a 4 plakken per dag. Zodra het weer het toe laat gaat ze op het land en krijgt ze minder hooi en der biks gaat ook omlaag...
Voorderest geef ik ze in de wintermaanden winterpeen. En op het moment gooi ik er een beetje appelazijn met knoflook ( van de paardendrogist) doorheen, voor een goede ruiperiode en tegen insecten.
[/quote]

ow sorry domme fout van mij Haha! ik dacht dat omdat er zo'n tuthola dressuurpaard op de zak stond
in iedergeval loopt hij er prima op wat voor soort het ook is hihi
het heet sinds kort trouwens anders he met nieuwe zakken

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 21:41

Angelique18"]
[quote="SharirBobby schreef:
hé wel interessant onderwerp!
Mijn e-pony staat op de wei, daarnaast krijgt hij 3 kilo pavo stibro per dag, en als hij snachts in z'n stal + uitloop vast staat (niet aan een touw, maar de uitloop dicht Haha! ) zoals vanacht, dan krijgt hij ook nog een dikke plak hooi (of 2 dunne net hoe de baal is Haha! )
Oké nu waarom. hij krijgt pavo stibro omdat dat sportbrokken zijn, en hij wordt bijna elke dag gereden.
hooi krijgt hij alleen snachts als z'n omheining dicht is, omdat anders z'n weigenootje hem wegjaagd, met als gevolg dat zij lekkeri n z'n stalletje hooi staat te peuzelen en hij de wei op wordt gejaagd Verdrietig
Vaak als ik ga rijden haal ik hem naar huis en dan staat hij meestal ff in de achtertuin en dan krijgt hij ook altijd een plak hooi.
Waarom ik hooi geef hoef ik dnek ik niet uit te leggen, goed voor de spijsvertering Vork

oja nog extra dingen, vergeet ik bijna!
knoflookpoeder Haha!, dat is tegen vliegen en muggen, en ook nog eens goed voor z'n ???? het is ergens goed voor maar ik weet even niet wat
en ook nog weleens zeewier, we hadden ooit een pot gekocht en hij is nu bijna leeg, dat zijn mineralen en is gewoon gezond, maar zonder is hij even gezond en fit hoor Haha!

Ik wil niet vervelend doen maar Pavo Stibro is geen sport brok maar een onderhouds brok.
In princiepe wordt dit gevoerd aan paarden die niet veel gereden worden.

Sh*t had ik over leetje dr reactie heen gelezen Lips are sealed
[/quote]

je reactie later gewijzigd ofzo?

ja fout van mij ik dacht het zal wel sportbrok zijnomdat er zo'n dressuurpaardje op de zak stond (tegenwoordig nieuwe zakken met nieuwe naam).
in iedergeval hij doet het er prima op Haha!
energie rijker voer moet hij niet krijgen want dan ontfloft hij denk ik Haha!

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 21:47

schoentje schreef:
Bij ons krijgen de paarden besterly olympic brok en havens reform-mix, dit krijgen ze drie tot vijf kilo, verschild van paard tot paard.
Z krijgen ook allemaal 1 schep pulp en 2 x per dag hooi.
De paarden die intensief moeten weken krijgen ook elke dag chevinal plus, dat is een vitaminen supplement, met alle vitamines die een paard nodig heeft, in de goede verhouding...

Hé interessant wat voor pulp voor jij? bietenpulp?
vind je dat geen gedoe dat je dat steeds van te voren in het water moet zetten?
Wij hebben ook nog pulp staan, bietenpulp (schijnt varkensvoer te zijn, maar een vriendin voerde het aan haar pony en zodoende gingen wij het ook eens uitproberen Haha! ). Maar ik vind het altijd zo'n gedoe dat je het dan sochtens in het water moet zetten om het savonds te kunnen voeren. (zo banketstaaf als het in de maag gaat uitzetten he).
En het lijkt zo op biks, dus fijn als iemand (die er niet zoveel verstand van heeft) denkt een handje biks te geven en die geeft dan pulp
En waarvoor voer jij het?
Je hoort het niet zo vaak dat pulp gevoerd wordt trouwens. (ik dan niet Haha! )

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 21:51

equin gold mix als extra opbouw steuntje voor de conditie en weerstand.
maar ook als ie wat harder moet werken, het geeft meestal net dat beetje extra en hij vindt het heel erg lekker (appel smaak snap je)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 21:57

Wij zetten pulp klaar als we het andere opvoeren, dan is het niet zo veel werk, omdat je toch al met het voer bezig bent. Wij zorgen idd dat de pulp veilig opgeborgen staat, ver van het gewone voer af. Wij voeren bietenpulp als afwisseling en extra voor paarden die wat mager zijn. Op de zak staat dat het eigenlijk voor koeien is, maar dat maakt niks uit, pulp is pulp...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 22:13

Is het niet praktischer om ipv van een theelepel zout over het voer, gewoon een liksteen neer te hangen Knipoog ??!
Als je paard weinig tot geen krachtvoer krijgt, kan je een mineraal liksteen ophangen, anders is een gewone zout-liksteen voldoende!
Mijn paard krijgt ´s ochtends:
2/3 schep müsli
handje lijnzaadvlokken (alleen tijdens het verharen!)
flinke snuf knoflookgranulaat
flinke snuf oregano (voor z´n darm Knipoog )
1/2 maatlepeltje vit. E
2 plakken hooi , 1 plak stro

´s middags:
3 plakken hooi

´s avonds:
Bijna het zelfde als ´s ochtends, alleen 3/4 schep müsli (als hij veel gedaan heeft, krijgt hij ook meer müsli !)
3 plakken hooi, 1 plak stro.

Bij het krachtvoer krijgt hij dan nog wat ik op dat moment heb; appels, wortels, bieten, bananen, mandarijnen/sinasappel (door het vruchtzuur, ben ik daar altijd een beetje voorzichtig mee!!)
Als hij weer problemen met z´n darm heeft (een beetje brei-ig) krijgt hij ´s ochtend en ´s avonds nog een bekertje biogarde joghurt door z´n müsli Lachen !
´s winters heeft hij nog wel eens de neiging om af te vallen, dan krijgt hij 2 handen maisvlokken per maaltijd extra; wordt ´ie rond van, maar krijgt niet meer energie Knipoog !

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 12:52

Sterre schreef:
Is het niet praktischer om ipv van een theelepel zout over het voer, gewoon een liksteen neer te hangen Knipoog ??!

werkt bij mij niet , hij likt er niet aan en hij MOET meer drinken voor zijn kristallen want uit zichzelf drinkt ie echt ontzettend weinig Scheve mond

Ik doe bijvoorbeeld alleen een snufje zout als ik slobber heb gemaakt (zit ook extra vocht in) maar daar is m'neer dan weer niet gek van dus dan moet je er ook nog is een halve pot honing doorheen draaien ook.

Tis er 1 met een gebruiksaanwijzing hoor

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 21:00

Jonge paarden krijgen alleen sportbrok en 2x per dag kuil. Deze paarden zijn voor de handel en staan meestal toch maar voor een korte periode bij ons op stal.

Gereden paarden meest alleen granenmix, weinig brok, wisselt van paard tot paard, lijnzaadolie, vitaminensupplement, 2x per dag HOOI (geen kuil)

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 21:12

Mijn paarden doen ook heel erg weinig met een liksteen.. dus dat heeft weinig zin, en daarbij kan ik zo ook mooi in de gaten houden hoeveel zout ze binnen krijgen, dat gaat met een liksteen niet erg goed...

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 21:32

Wij hebben meestal van die rode likstenen, wel van die kubus-sen , maar daar zijn 95% van de paarden toch dol op.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 22:46

Franske schreef:
Wij hebben meestal van die rode likstenen, wel van die kubus-sen , maar daar zijn 95% van de paarden toch dol op.

Dan heb ik er één van de overige 5%. Haha!
Sjaak heeft nog nooit wat met die rooie likstenen gedaan.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 22:59

De rode stenen zijn de mineraal-likstenen, de witte zijn de zout-likstenen Knipoog !

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 17:55

I k-now, maar in deze zit zeker wel een percentage zout, zijn geen Rockies , komen uit Belssss

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 18:40

Laine krijgt 2x per dag hooi Lachen.
En 3 x bix gewoon normale brok. (half,1/4,half)
Verder krijgt ze als het koud is of als ze hard gewerkt heeft..slobber met van alles te door.En normaal een halfje of iets minder muslie daar zit bij in een scheut appelazijn met knoflook,1 a 2 dopjes lijnzaadolie,2 schepjes kruidenmix(voor weerstand ,glans en nog iets),vitamine poeder *1schepje*,een handje knoflook/foenegriek/zeewier en soms wat honing..Lachen volgens mij was dit het wel ongeveer Verward

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 19:01

Ik ben nogal aan het experimenteren met het extra voer dat hij krijgt. Op stal hebben ze nu die nieuwe pavo, net boven de oude stibro. Daarvan krijgt hij zo'n anderhalve schep per dag. Ik heb eerst pavo 2, toen pavo 1 bijgevoerd omdat ik veel reed en hij sloom was, een halve tot een hele schep per dag.
Hij bleef slomig en stijf zonder looplust. Toen vitamine-E-supplement, en dat had na een week echt effect! Nu ben ik overgestapt op Fyto-Gold, een mengeling van graan en brokjes, met een hoog gehalte vitamine E. Ik voer het nu bijna een week, maar weet nog niet of het effect heeft, omdat ik nog steeds iets vitamine E bijgeef. Daar stop ik binnenkort mee.
Ik hoop dus dat hij zo vrolijk en los blijft als hij nu is. Zo niet, dan kan ik net zo goed weer de oude brok bijvoeren (goedkoper) en een goedkoper vitamine E supplement zoeken om bij te voeren.

's winters voer ik homeopatische hoestkruiden (luchtwegpatientje) en vanaf het voorjaar een kruidenmengsel tegen zomereczeem (naast een eczeemdeken in de zomer)
Als extraatje heb ik soms wortels, appeltje of wat oud brood...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 19:02

marloezzke schreef:
equin gold mix als extra opbouw steuntje voor de conditie en weerstand.
maar ook als ie wat harder moet werken, het geeft meestal net dat beetje extra en hij vindt het heel erg lekker (appel smaak snap je)

Aha gesnapt.

Zoveel mensen zoveel meningen he.
En dus ook over de supplementen lees ik.
De 1 vindt het onnodig en de ander heeft het nodig.
Vraag me weleens af of dit echt verschil in paarden of gewoon verschil in mensen is Haha!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 19:05

Ik heb trouwens gelezen over een middel dat Vitasporal horse heet.
Het zou je paard vlak voor of na een wedstrijd een echte opkikker geven.
Iemand hier ervaring mee en werkt dat echt zo snel?

Net zoals HMP horse voor kriebelhoest en voedingshoest.
Werkt dat nou nog echt ook in jullie ogen?

En nogmaals ik ben niet nieuwsgierig, ik weet gewoon graag alles Knipoog

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 15:23

sjakie"]
[quote="Franske schreef:

Dan heb ik er één van de overige 5%. Haha!
Sjaak heeft nog nooit wat met die rooie likstenen gedaan.
[/quote]

bij ons liggen er ook rode likstenen in de bak. ook als ze er dan niet aan likken, krijgen ze er toch wat van binnen, omdat het aan het voer plakt...