Paard het hele jaar naar buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:41

Maar zo te lezen heeft jouw paard de vrije keuze om te bepalen waar hij wil slapen. Die van mij slapen heus ook wel eens op stal, maar ook vaak genoeg niet. Een van hen gaat zelfs regelmatig nog wel eens binnen staan (misschien heeft het te maken met het feit dat hij donkerbruin is, want dat is met name bij zonnig weer). Maar ik denk toch dat er een groot verschil zit tussen vrijwillig op stal gaan staan (met dus de deur open) of het paard opsluiten. Want, als hij toch zo graag binnen wil staan, dan is het toch eigenlijk ook niet nodig om de deur dicht te doen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:42

Ik laat mijn paarden liever de keuze. Ook onze merrie van 19 met artrose staat liever buiten. Zij deed er wel het langste over, zij heeft het langst op stal gestaan, bijna haar hele leven. Zij was de grootste gebruiker van de schuilstal, maar zij stond er ook zo goed als nooit meer in deze winter.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:44

DUDIEFOREVER schreef:
Waarom zou je een paard niet 24/7 op de wei zetten..
Ik bedoel als ze de stal zo lekker vonden, waarom hebben we dan een deur ervoor, en waarom lopen ze er anders uit, als de deur open is --> Precies, omdat ze liever buiten staan!

:') Waarom heb jij een deur in je huis? :roll:

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:45

DUDIEFOREVER schreef:
Waarom zou je een paard niet 24/7 op de wei zetten..
Ik bedoel als ze de stal zo lekker vonden, waarom hebben we dan een deur ervoor, en waarom lopen ze er anders uit, als de deur open is --> Precies, omdat ze liever buiten staan!

Omdat sommige paarden als de deur open is en ook open blijft juist naar binnen gaan. Bijvoorbeeld omdat ze het lekker vinden in een dikke laag stro te slapen ;)

Mijn paarden hadden vroeger de keuze om binnen of buiten te slapen. De deuren stonden inderdaad altijd open (soms vond je dus ook twee maatjes in één stal). Helaas staan we niet meer op die stal. Je kunt op de stal waar ik nu sta kiezen: dag en nacht in de wei en in de zomer zonder schuilstal. Of overdag op de wei en 's nachts op stal.

Gezien de gewoonten van mijn paarden in de tijd dat ze zelf mochten kiezen, gaat de ene 's nachts op stal en de andere staat 24/7 buiten. Ik zou graag weer een stal hebben met permanente uitloop en volledig vrije keuze, maar die zijn er niet in mijn regio. Ik rij al 20 km heen en 20 terug om dit te realiseren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:46

Dat kan Arabesk en dudieforever, maar het is niet voor elk paard zo. Mijn paard had alleen in stands gestaan. We hebben haar de keuze gelaten, ze wil naar binnen.
Het is niet altijd perse een kwelling voor een paard, mits ze veel buiten zijn daarnaast. Mijn tinker waarover ik eerder in dit topic schreef, haat de stal en die staat er dan ook niet in.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:50

Mindim schreef:
Dat kan Arabesk en dudieforever, maar het is niet voor elk paard zo. Mijn paard had alleen in stands gestaan. We hebben haar de keuze gelaten, ze wil naar binnen.
Het is niet altijd perse een kwelling voor een paard, mits ze veel buiten zijn daarnaast. Mijn tinker waarover ik eerder in dit topic schreef, haat de stal en die staat er dan ook niet in.

Mee eens, ik denk dat het voor een paard heel verwarrend kan zijn als je ineens zijn levenspatroon waar hij aan gewend is geraakt door de war gooit

Lennox

Re: Paard het hele jaar naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:56

Mijn paarden kunnen dag en nacht buiten staan als ze dat willen, ze hebben de beschikking over een grote inloopstal. Je merkt dat ze juist 's zomers als het erg warm is het liefst even binnen staan 's winters verkiezen ze buiten. Als het niet heet is buiten kiezen ze ook liever voor buiten. Ze staan met twee andere paarden en eigenlijk brengt mij eczemer de meeste tijd door binnen. Die gaat zelf 's ochtends en 's avonds een aantal uren binnen staan. Die van ons kunnen zowel binnen als buiten eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 07:18

En weet je? Elk paard is weer anders. Ik heb twee paarden (en met tijd en wijle een veulen erbij). Ze staan 24/7 op een paddock met twee open stallen. Volledig eigen keus wat ze doen. Haf heb ik nu 10 jaar en sinds haar 2e. Ze is nu dus 12. Hoe "ouder" ze wordt, hoe meer zij uit eigen beweging op stal kruipt als het een beetje veel nattig is, of een beetje veel hard waait, of een beetje veel warm is. En dat terwijl zij altijd met weer en wind buiten stond omdat ze dat zelf wilde. Toen ik 14 was en haar net had, had ik zoiets van... -O- Als het hoosde ging ik juist met hooi naar stal om dr binnen 'te zetten'. Helaas liep ze net zo hard weer naar buiten als het hooi op was :')

Ik ben het dus niet geheel mee eens dat een paard alleen maar op stal gaat staan omdat hij daar te vreten krijgt. Bij mij krijgen ze zowel binnen als buiten eten. En vaak zat ligt er alleen mest op stal. Ze kunnen kiezen, ze zijn juist allebei gewend tot veel buiten staan, en toch zie ik dat ze nu vaker op stal gaan staan.

Een paard is niet gek, die zoekt ook de lekkerste plek op waar hij het naar z'n zin heeft. En daarom vind ik het een basisbehoefte dat je je paard ook een stal kunt aanbieden, zodat hij ten alle tijde ergens droog en beschut kan staan. Een bomenrij of iets dergelijks vind ik onvoldoende.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 07:25

Ik ga helemaal met Maya mee :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:01

Ik ook!
Merk met mijn paard precies hetzelfde, hoe ouder ze wordt hoe eh,.... meutiger. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:55

Mijn oudje kan in de winter moeilijker warm blijven en verbruikt al haar lichaamsvet voor haar inwendige kachel. Vandaar de deken en ik heb ook het idee dat ze het daarom binnen ook lekkerder vindt in de winter. Mijn tinker van 4 gaat vaak met de regen binnen staan, maar volgens mij meer omdat zijn vriendinnetje dat altijd doet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:19

in principe kan ieder paard 24/7 buiten , zolang het dier zeker in koudere/natte periodes maar ruim voldoende ruwvoer rijgt om het mototrtje te laten draaien , komt het over het algemene prima voor elkaar

tuurlijk zijn er probleem gevalletjes door leeftijd of bijvoorbeeld ziek oid
maar meestal kom je dan met een regendeen ook een heel eind

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:31

Mijn shet staat het hele jaar buiten met een haflinger en nog een shet! Ze hebben 2 schuilstallen waar ze in kunnen staan en nog een overkapping!
Mijn shet staat nu al een paar jaar heel het jaar buiten en hij vind het heerlijk! In de winter is hij net zo vrolijk als in de zomer!

Mijn pony staat in de winter overdag op het land van 8 tot 8! Hij moet ook echt naar buiten want het is af en toe echt een heethoofd en dan is er weinig mee te beginnen al staat hij heel de dag op stal!
Tuurlijk vinden niet alle paarden het heerlijk om buiten te staan! Je hebt ook paarden die het heerlijk vinden om binnen te staan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:32

Hier ook zomer en winter buiten... geen schuilstal, maar als ze willen kunnen ze schuilen in de binnenbak :)
ZIjn 7 lippizaners en een fries en een kruizing Draver X quater

dus ze kunnen zelf kiezen wat ze willen, maar geen specifieke schuilstal in het land ofzo.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:44

mijn paarden hebben hun eerste winter ooit buiten doorgebracht. mijn ruintje was constante weidegang niet gewoon, daar hij daarvoor als koerspaard werd gebruikt. nadat ik hem aankocht, heb ik hem in mei de wei "opgegooid", en hij staat nog steeds op de wei. had wel bang deze winter, daar het ineens zooooo koud was, maar hij heeft zijn schuilstal niet eens bekeken. detail: zijn baal van 400kg hooi lag buiten,mss daarom :9
De merrie was volgens haar vorige eigenaar een echte koukleum. in de winter wou ze haar stal niet meer uit!! en ze komt van een halfwilde kudde! ze kreeg ook geen winterhaar, dus ze had echt koud. maar vermits hare boyfriend buitenbleef, kon ze niet anders deze winter. ik heb haar lijnzaad bijgegeven, appelsientjes voor de weerstand, en dezelfde baal hooi, en ze genoot er gewoon van om in de sneeuw te staan.
Hij: dravertje
Zij: nrps, 80% arabier
Had zij echt koud geleden,kreeg ze een deken op, of mocht ze 's nachts binnen. sommigen kunnen er nu eenmaal niet tegen, maar soms moet je eventjes doorzetten, en hun lichaam verplichten warmte aan te maken. paarden kunnen tegen een goeie stoot. koude kunnen ze aan, warmte minder. daarom is een schuilstal, of bescherming, in de zomer meer noodzakelijk dan in de winter.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:04

Mijn paard heeft altijd buiten gestaan. Op stal is hij angstig en onzeker, omdat hij dat vrijwel niet kent, rust heeft hij daar absoluut niet. Hij breekt dan de hele boel af, omdat hij er niet in wil staan...
In het land hebben we veel bomen langs de randen en een afdak. Schuilen doen ze alleen in de zomer, als het 30+ graden is en ze daar lekker in de schaduw staan ;)