Wat is een redelijke prijs?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:25

hier kun je het ook met gemak vinden hoor. in de zomer weide voor iets van een 30€ per maand, stalling en weidegang met geen bak/niet al te luxe bak, (lees je mag in een afgebakend stuk rijden) kost 100€. Daar zit hooi en stro in, weet niet of er voer inzit. voor 150 heb je dan net iets meer, lees: buitenbak. Wil je echt binnenbak enzo dan moet je naar de 200 a 300 € rekenen.

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:25

vorame schreef:
joyce B schreef:
ik ga verhuizen...

Hebben ze een website?

Ik verhuis mee. :)

Mag ik zeggen dat ik het niet geloof?

Zie mijn bericht, ik betaal 80 euro voor hetzelfde.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:27

Froexiie schreef:
Zie mijn bericht, ik betaal 80 euro voor hetzelfde.

ik zie het jou niet hebben over 3 binnenbakken. :)

x_elisa schreef:
Bij ons in de buurt kun je je paard stallen voor 50 euro per maand.
Zit weidegang bij in, en gebruik van 3 overdekte rijhallen.
Dus ik denk dat 50 euro wel redelijk is. :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:28

Ligt aan de regio..
Hier in Zuid-Limburg betaal ik nu voor een mini wei met paddock en uitloopstal, zonder hooi, stro, voer of wat dan ook, 75 euro.
En ik ga binnenkort verhuizen naar een wei die groter is, met paddock en uitloopstal, voor twee paarden (mogen zoveel paarden op als ik wil), ook zonder hooi, stro enz, voor 100 euro.

x_elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:30

vorame schreef:
joyce B schreef:
ik ga verhuizen...

Hebben ze een website?

Ik verhuis mee. :)

Mag ik zeggen dat ik het niet geloof?

In drenthe kun je echt stalling vinden dat zo goedkoop is :+
Het is wel kale huur, dus je moet wel zelf voor eten etc. zorgen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:32

Dan wordt het echt tijd om te verhuizen. :D

Maar heb je ook een website die dat aanbied?

x_elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:38

vorame schreef:

Bij *knip* kun je voor 50 euro staan. Op de website staan alleen geen prijzen dus nee :Y)
Niet alles is hier zo goedkoop hoor ;) Maar als je goed zoekt dan kun je hier voor weinig geld goede stalling vinden :P
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 02-10-09 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:40

vorame schreef:
Hier in de regio (zuiden) betaal je 50 euro voor alleen weide.
Zonder stal, zonder voer. Geen bak, alleen weide.

100 euro betaal je voor kale stalhuur.
weide met stal.
Maar waar je zelf nog stro en hooi moet kopen.

160/180
met alles erbij incl. buitenbak.

220 en meer
voor een binnenbak erbij

Hier in het Noorden/Noordoosten vergelijkbare prijzen.

45 tot 75 euro alleen weidegang, soms ook afhankelijk van grootte van je pony of paard. Soms wel, soms geen buitenbak.

75 tot 100 euro voor kale stalhuur. Meestal met buitenbak, enkele stal met binnenbakje.

120 tot 175 euro voor stal inclusief hooi/strooisel, wisselend wel of geen krachtvoer en wel of niet uitmesten.

175 tot 275 euro voor stal met binnenbak. wisselend wel of geen krachtvoer, wel of niet uitmesten (lagere prijs meestal meer zelf doen)

Erg verschillende prijzen afhankelijk of je in buitengebied zit of vlak bij grote plaats.

50 euro voor stalling met 3 binnenbakken? Inclusief, of exclusief alles...

Stro en hooi kost zo'n 2,50 tot 4 euro per pakje.
Persen hooi van eigen land kost vanaf zo'n 60 cent per pakje (kostprijs maaien/schudden niet meegerekend)
persen en wikkelen van balen vanaf zo'n 12,50 euro per grote baal (excl btw bij ons), 3,50 euro voor formaat hooipakje.

1 paard eet in de winter 1 grote baal per maand.
Stro prijzen van grote pakken weet ik niet, dat gaat per ton. Maar bij kleine pakjes verbruikte ik 3 pakjes stro per week, zo'n 13 per maand dus. Dat komt met kleine pakjes neer op 30 a 35 euro per maand, goedkoper als het stro van eigen land komt.
Zo'n stalhouder is dus al bijna al dat stalgeld kwijt aan hooi en stro, ookal zou hij beiden, zelf met eigen materiaal en eigen uren, van het land halen.

Dat iemand dat doet, of blijkbaar kan, is niet een goed voorbeeld voor de gemiddelde situatie.
Ik zeg toch ook niet tegen jou dat je hier elke dag mag komen schoonmaken en mijn terrein onderhouden 7 dagen er week, gratis, zonder er iets voor terug te geven? Jij moet toch ook nog ergens van kunnen leven? En je spullen kunnen onderhouden? Dat kost ook geld... Exclusief alles vind ik 50 euro per maand al erg goedkoop ivm onderhoud/afschrijving van het geheel. Dan heeft diegene niet veel lasten of veel neveninkomsten...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:42

x_elisa schreef:
vorame schreef:

Bij *knip* kun je voor 50 euro staan. Op de website staan alleen geen prijzen dus nee :Y)
Niet alles is hier zo goedkoop hoor ;) Maar als je goed zoekt dan kun je hier voor weinig geld goede stalling vinden :P

*knip* is niet zo heel veel jaren gelden Failliet gegaan dacht ik, er was ook gedonder wie het in eigendom zou hebben... Zal niet voor niets zijn. Weet niet door wie het is overgenomen, de vereniging vochten er om met iemand anders en hoe ze het financieel nu regelen. *knip* is redelijke uithoek. Dat speelt wel mee misschien. Moeilijker klanten te vinden en meer mensen met paarden aan huis.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 02-10-09 21:32, in het totaal 2 keer bewerkt

x_elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:45

Citaat:
*knip is niet zo erg lang geleden Failliet geweest... Zal niet voor niets zijn. Weet niet door wie het is overgenomen en hoe ze het financieel nu regelen. *knip* is redelijke uithoek. Dat speelt wel mee misschien. Moeilijker klanten te vinden en meer mensen met paarden aan huis.

Misschien is het niet echt de gemiddelde prijs wat je betaald voor stalling zoals dit, maar het is wel een voorbeeld van hoe goedkoop het kan, zonder verlies te draaien. :Y) Dus vandaar dat ik ook vind dat 50 euro voor stalling in een oude boerderij zonder licht enzo redelijk is, als je dus ziet wat je ook voor 50 euro kan krijgen ;)
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 02-10-09 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:47

Failliet gaan is nu niet echt zonder verlies draaien. :D

voor 50 krijg je de hypotheek niet eens betaald.
Laat staan onderhoud en water en licht erbij.

x_elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:54

vorame schreef:
Failliet gaan is nu niet echt zonder verlies draaien. :D

voor 50 krijg je de hypotheek niet eens betaald.
Laat staan onderhoud en water en licht erbij.

Ik wou er alleen maar mee zeggen, dat in vergelijking met wat je kunt krijgen voor 50 euro de Ts dus minder krijgt voor misschien meer geld. En doordat het een oude boerderij is, en er niet eens licht bij zit, denk ik dat 50/ 75 euro best redelijk is. En de eigenaar van de boerderij hoeft er niet van te leven.. ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:57

en daar ga je dus de mist in.

Dat kun je niet zo vergelijken.
Hoe goedkoop het kan hangt af van of iemand er zijn inkomen uit moet halen (bedrijfsmatig) of dat het een vereniging of stichting is zonder winstoogmerk.

Vervolgens hangt het er ook vanaf hoe duur de aankoop was van het terrein of de gebouwen, of hoe hoog de pacht- of huurprijs.

dan moet je nog kijken naar de staat van onderhoud en de kosten die daarbij komen kijken.

En naar hoeveel personeel er betaald moet worden.

En tenslotte moet je nog de gemeentelijke en andere vaste lasten meenemen en de belastingen over de inkomsten.

Als je 1 man personeel inhuurt voor zo'n heel complex, en die persoon verdient een laag loon van zo'n 1300 euro per maand, dan kost zo iemand vaak het dubbele aan het bedrijf. Zeg 2600 euro.
Als je stallingsprijs dan 50 euro is, kaal ga ik dan maar even voor het gemak van uit... Dan heb je dus al zo'n 50 paarden staan, alleen nog maar om diegene te betalen.

Heb jij hun bedrijfscijfers bekeken? Of alleen hun prijzen gezien die ze vroegen voor stalling? En staat daar hulp bij de verzorging/onderhoud gebouwen en terrein/kantinediensten/wedstrijden etc. tegenover? Of is dat inclusief verzorging.
En is dat ook inclusief krachtvoer en ruwvoer en strooisel?

Ik heb mijn paarden aan huis.
Ik ben aan hooi in de winter al 35 euro per baal kwijt als ik het in moet kopen.
Strooisel koop ik ook in, maar ze staan zelden op stal, dus die kosten vallen mee, maar zouden ze elke nacht op stal staan dan komt dat toch ook op zo'n 25 euro per maand.

en dan moet ik nog mijn mest laten uitspreiden, moet ik nog krachtvoer kopen en af en toe iemand laten komen voor onderhoud van het land, af en toe omheiningsdingen vervangen (elke poortgreep kost 2 euro)

En dan heb ik het nog niet eens over de hypotheekrente! en de kosten van de aanleg en het onderhoud van de stallen, de bak, de schuilstal en paddock, grasmaaier, etc.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:01

als je land pacht is dat vaak goedkoper dan de rente die je moet betalen als je het zou kopen. Dat scheelt natuurlijk wel.

Maar dit soort dingen is echt situatieafhankelijk en je kunt dus niet voor een ander bepalen of zijn prijs redelijk is of niet.
En 50 euro stalling met een stukje verzorging en inclusief ruwvoer en strooisel is echt niet redelijk voor 99% van de gevallen. Dat is vrijwilligerswerk met de kosten voor jezelf als goed doel...

Bij 500.000 euro hypotheeklast, is de rente elke maand (bij 6%) zo'n 2500 euro bruto.
Afhankelijk van je inkomen is daar dan een deel van aftrekbaar, maar als je bijna geen winst maakt, dan heb je dus ook bijna geen aftrek.

zoveel jaar geleden betaalde je in *knip* voor dagstalling bij evenementen al zo'n 12,50 euro per dag. Zou dat dan de melkkoe zijn die ze toen hadden?
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 02-10-09 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

x_elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 11:09

joyce B schreef:
als je land pacht is dat vaak goedkoper dan de rente die je moet betalen als je het zou kopen. Dat scheelt natuurlijk wel.

Maar dit soort dingen is echt situatieafhankelijk en je kunt dus niet voor een ander bepalen of zijn prijs redelijk is of niet.
En 50 euro stalling met een stukje verzorging en inclusief ruwvoer en strooisel is echt niet redelijk voor 99% van de gevallen. Dat is vrijwilligerswerk met de kosten voor jezelf als goed doel...

Bij 500.000 euro hypotheeklast, is de rente elke maand (bij 6%) zo'n 2500 euro bruto.
Afhankelijk van je inkomen is daar dan een deel van aftrekbaar, maar als je bijna geen winst maakt, dan heb je dus ook bijna geen aftrek.

Zoals ik net al zei is het kale stalling, en dus exlusief ruwvoer en strooisel.
En ik wil het ook niet voor een ander bepalen, ik zeg het alleen maar.
Het is absoluut niet mijn bedoeling om hier een discussie over te gaan voeren, en ik snap best dat jij er zo over denkt omdat ik zelf ook mijn paarden aan huis heb staan, en ook wel weet dat er best wat kosten bij komen kijken. :Y)
Maar de Ts moet er zelf over beslissen of zei het redelijk vind, en of ze het bruikbare informatie vind.

wenerspirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:36

Wat is een redelijke prijs...

Ligt ook altijd aan met hoeveel mensen je moet delen.

wij hebben op een stal gestaan, waar je 80 € per maand ging betalen alleen huur met s'morgens voeren. De rest moest je zelf verzorgen en zelf uitmesten en ook naar buiten en naar binnen zetten.

Je had 1,5 hectare en een vrij grote rijbak met springmaterialen.

Stallen 3x3 en erf was in redelijke toestand. Wel een wc, dat heb je niet overal.

Een complex met 23 stallen en 1 merrie-veulen stal. Dus veel mensen. En wat je dan krijgt is roddels, voer jatten, je mag niet rijden als iemand les heeft, of in de bak longeren,etc....

Dan moet je ook bedenken dat je voer moet halen. En waar je hooi vandaan krijgt en bodembedekking etc.. En hoeveel je in een keer kunt opslaan. Dat was hier wel mogelijk maar geen grote partijen en kosten waren 10 € per maand.

1x poetsplaats binnen, 5x buiten, bij de stallen was niet mogelijk.
Zadelkasten, maar niet dicht bij de poetsplaats.
Poetsplaats was ook wasplaats, waar het water bleef staan.

ik was dus kwijt per maand:

stalling 80 €
krullen 112 €, 4x4 balen á 7 €
voer 18 €, 2x zakken á 9 €
hooi 75 €, 30x balen á 2,50 €, per dag 1 baal
hokopslag 10 €
_________
totaal 295 €

Nu heb ik :

luxe stallen, 3,5x3,5
kantine
wc
2 ha weideland
rijbak voor 2 personen
springbak

Paarden worden s'morgens naar buiten gezet en gevoerd.
Je moet alleen zelf uitmesten. En de paarden s'avond binnen zetten.

Voer en vlas hebben we dicht bij de deur. Grote balen hooi worden geleverd en kunnen zat opgeslagen worden.

We kunnen rijden wanneer we willen.

Het is een oudere boerderij vernieuwd. Met 6 stallen, en 1 stal reserve, wij hebben drinkwater, licht, mesthoop naar het wet, stalling voor trailers, opslag binnen 2x hooizolder voor kleine balen hooi, opslag voor grote balen hooi(20 stuk), wasplaats buiten, 4x poetsplaatsen, 2x tussen de stallen.
Zadels en hoofdstellen hangen allemaal op een rijtje, makkelijk te grijpen bij het poetsen. Daaronder staan de poetskisten en de peesbeschermers liggen in vakken.

Er wordt niet gejat of geroddeld, je kunt naar je werk lekker ontspannen bij de paarden.

Nu betaal ik per maand:

stalling 135 €
vlas 52,80 €, 2x4 balen á 6,60 €, (potstal, vlas is goedkoper als krullen)
voer 18 €, 2x zakken á 9 €
hooi 28,50 €, 1x grote baal á 28,50 €, kwaliteits hooi, geen kuil
_________
totaal 234,50 €

Dus kun je zelf kiezen wat een redelijke prijs is, maar is ook altijd afhankelijk van wat je zelf wilt en waar je je voer moet halen en hooi,etc.. Benzine moet je ook rekenen, als je voordelig uit wilt.

Wij hebben ook bij een stal gestaan, waar alles all-in was, maar op een bepaalt moment kregen de paarden niet meer genoeg te eten. Dus ja, je moet er een goed gevoel bij hebben.

Trouwens, wij hebben nog 2 stallen vrij. Dus zoek je een stal, dan ben je bij ons aan het goede adres.

Je moet alleen alles zelf doen, in overleg kunnen de paarden gevoerd worden en buiten gezet worden. Stalling is in Overijssel, Bentelo.

Voer Havens, Hippostar, Pavo en eigen voer van leverancier
Vlas, krullen en koolzaadstro in de buurt, stro weet ik niet.
Hooi, kleine balen, 2,50 € in de buurt en grote balen hooi 28,50 € op bestelling.
2 ruitersportzaken in de buurt.

Zat bossen en zandpaden om buitenritten te maken.

Op 10 min afstand buitenlessen van een vereniging en 15 min afstand is een binnenmanege en concoursen, gebruik door 3 verenigingen.

Dus ik denk dat het wel een luxe stalling is voor weinig geld!

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:51

pension de vuurtoren is 100 euro met niks erbij heeft eigen weitje dan voor je paard binnen bak dus 65 ? redelijk

kido123Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:18

ik vind 80 euro wel een goede prijs... per maand..

eef_w

Re: Wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:26

wauw ik zie hier prijzen voor bij komen die ik bij mij in de regio nog niet gevonden heb wat goedkoop!!!!!!

Ik_Kelly93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:03

Ik vind rond de 75/85 een goede prijs per maand.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:31

Ik wordt jaloers als ik die prijzen zo zie :=
Ik ga 100,- betalen per maand voor een weiland met schuilstal + hooiopslag en moet zelf voer/stro etc. etc. betalen.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:28

Prijs is afhankelijk of je pony ook in de winter buiten staat in wei of paddock en natuurlijk nog wel meer.
Ik weet wel dat er hier in de omgeving alleen voor weidegang al €75 euro gevraagd wordt. Is dan voor een paard, waarschijnlijk zal een welsh minder zijn. Maar goed je hebt dan verder nog helemaal niets. Gewoon vragen zou ik zeggen, nee heb je en ja kun je krijgen.

pennyputs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:36

IK zoek nog een stalling voor een shetje in noord holland, wie weet er iets betaalbaars?

amosje

Re: Wat is een redelijke prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:41

ik vraag voor mijn stallen 120 euro per maand
hier is hooi, stro, water en uitmesten inbegrepen en weidegang
nieuwe rijpiste van 20 op 40 en pas gerenoveerde stal
lijkt me toch een normale prijs

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:42

hallo
ik zou persoonlijk denken rond de 100/125 bij ons in de omgeving is het voor een a pony 265 maar dan krijg je wel alles erbij
nou succes
doei doei