Jaarling 24/7 in de wei ( ziek geweest)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwtje68

Re: Jaarling 24/7 in de wei ( ziek geweest)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:37

Wees dan maar eigenwijs. Hopelijk blijft het goed gaan met zoveel krachtvoer. Maar ik heb er een slecht gevoel bij.
Beter gras en goed hooi voeren dan die rommel.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 10:46

Dit voer is afgestemd door de dierenarts ( wil niet zeggen dat hun alles weten hoor) daarom vraag ik het ook hier. Ik ga echt geen 3 kilo in 1 keer voeren. Beestje is nog iets aan de magere kant, ben bang als ik opeens minder ga voeren ze weer erg terug valt.
Kom dan met advies wat ik haar het best kan geven.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 10:48

Ik wil best wat minder gaan voeren, maar niet van 3 kilo naar niks gaan, dat is ook vragen om problemen lijkt mij.
Wat is in jullie ogen genoeg per dag 1,5 kilo 3 kwart als ik kom en 3 kwart als ik weg ga?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:10

Er is niks beters voor een paard dan goed gras en hooi!!
Weet zeker dat ze daar ontzettend van opknapt. Is er minder gras voer dan bij met goed weidehooi. Vergeet die brokken of geef hooguit een kilo per dag in 2 voerbeurten.
Ik heb altijd jonge paardjes gehad die zijn nu 5 inmiddels en oh wat zien ze er goed uit, dat is dankzij goed gras en goed hooi meer niet hoor. Als je me niet geloofd zie mijn profiel. ;)

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 11:16

Zeeuwtje68 ik geloof helemaal wat jij zegt, het punt een beetje is jij zegt dit en er zijn er al een hoop die zeggen dat ze mij weinig vinden voeren, dat is natuurlijk helemaal van de gekke.
Ze gaat de wei op dus het is logisch dat ik mider ga voeren, maar hoeveel minder.
Ik denk dat ik het af ga bouwen, ik begin met 2 dan 1.5 en misschien terug naar 1 kilo maar dit kijk ik gewoon even aan.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:58

mijn paard is het eerste jaar ook vreselijk ziek geweest, toen had ik hem alleen op goed gras staan en extra ruwvoer als nodig was, maar dat had die van mij niet goed gedaan, pas nadat ik m op 1 jarige leeftijd met brok begon bij te voeren 2 kilo per dag (gewone conditioner van pavo) toen begon ie pas te groeien.
dus is zeker niet voor ekl paard van toepassing dat ze het alleen op gras best doen.
paard is ziek geweest, meot beetje extra vitamines krijgen, dat geef je hem door middel van brok. dus ik zou zeker niet stoppen met brok geven.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:02

angela123 schreef:
Zeeuwtje68 ik geloof helemaal wat jij zegt, het punt een beetje is jij zegt dit en er zijn er al een hoop die zeggen dat ze mij weinig vinden voeren, dat is natuurlijk helemaal van de gekke.
Ze gaat de wei op dus het is logisch dat ik mider ga voeren, maar hoeveel minder.
Ik denk dat ik het af ga bouwen, ik begin met 2 dan 1.5 en misschien terug naar 1 kilo maar dit kijk ik gewoon even aan.

Tuurlijk moet je het af gaan bouwen van 3 kilo naar niks zou ook niet goed zijn.
Ik zou idd tot een kilo gaan, dus een halve schep per keer aanhouden.
En dan goed gras en voedzaam hooi geven. Ruwvoer is gewoon veel beter dan krachtvoer.
succes ermee hopelijk knapt je paardje snel weer op ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:52

max 2kg brok/dag, want je zit met de korte periode waarin je het kan voeren, en andere dingen kan ik je niet echt aanraden. omdat je met het probleem zit dat er weinig spreiding is van het voeren. Dus hopelijk is de weide "vet" genoeg voor het aantal paarden dat erop staat.
ik geloof er ook niet in dat je vandaag de dag zonder je weiland en hooi te laten analyseren je een paard gezond kan houden op alleen gras en hooi. Maar ik ben ook geen voorstander van kilo's krachtvoer/dag, voor mij ligt de absolute max op 3.5kg/dag en dit voor een paard dat elke dag middelmatig tot zwaar werk verricht, op rust krijgt ze slechts 1-1.5kg/dag afhankelijk van het seizoen en de hoeveelheid gras op de weide.

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 15:11

Ik heb ook geen idee hoe vet de wei is, heb gezien dat ze de paarden meerdere malen om zetten.
Als ik tijd heb rij is vanavond even langs , om het even wat verdere info te vragen.
Wil ook wel graag weten of er stroom op de omheing staat en hoe de paarden water krijgen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:23

Pfoe 3 kilo is wel héél veel voor een veulentje.. Mijn paard krijgt niks en die werkt gewoon :+
Zou een kilo geven en dan omdat je wil afbouwen wat slobber erbij, dat kunnen ze prima verteren, kan je ook gewoon mixen en tegelijk geven. Dus per dag 1 kg brok en 1 schep slobber en in de zomer als ze op hoog gras staat niks meer, in gras zit zoveel fructaan! Zeker als je dan nog brok geeft kan dat echt voor problemen zorgen, let daar dus goed op. Hier op stal staat er alweer een hoefbevangen omdat hij veel gras eet en nog gewoon brok krijgt. Die van ons krijgen in de winter wel een beetje brok, maar in de zomer dus niks ivm de suiker en het fructaan.