Wei schoonhouden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:38

roest schreef:
ik weet het, ben een ramp op papier :o

:))

Maar over de bemesting/bijzaaien heb je wel gelijk. Ik gooi de mest uit mijn weilanden ook altijd direct op de composthoop., zonde om dat weg te gooien.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:39

Oh ja, als ik mijn verzamelde mest niet aan een ander kwijt kan, dan gaat het hier ook weer over het land, maar dan over een stuk wat niet meer begraasd wordt, maar eerst gemaaid. Helaas geen ruimte om het eerst een jaar te laten liggen om het te laten composteren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:39

Ik probeer mijn wei bij te houden, qua uitmesten ben ik bij omdat ik het elke 2 dagen leeg haal. Maar het onkruid tiert nog welig, dus dat behoeft nogal wat werk.

Het lastige is dat het baasje van mijn weidegenootje wat luier is en dus niks bijhoudt := Dat levert bij mij nogal wat frustraties op :o De paarden staan nu niet samen, maar ik vind het echt zó sneu voor haar paardje..

Onze mest gaat trouwens op de mesthoop, welke gecomposteerd wordt door de boer en later weer uitgereden over andere stukken (hooi)land.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:42

joyce B schreef:
Oh ja, als ik mijn verzamelde mest niet aan een ander kwijt kan, dan gaat het hier ook weer over het land, maar dan over een stuk wat niet meer begraasd wordt, maar eerst gemaaid. Helaas geen ruimte om het eerst een jaar te laten liggen om het te laten composteren.

Als het kleinschalig is (max. 2 paarden) kun je het in compostbakken doen, zorgen dat er veel compostwormen in zitten die het werk doen en dan gaat dat heel snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:43

Bij ons gaat elke dag de mest eraf en er wordt wekelijks van weides gewisseld.
Verder wordt ook voor het voorjaar alle blad van de weides afgehaald, wordt het land bemest, en in het najaar wordt het gekalkt indien nodig.
Resultaat: prachtige grasmat, geen onkruid, geen boter- of paardenbloemen ed, geen zuring, geen hoge stukken door mest etc.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:49

Remy schreef:
joyce B schreef:

Als het kleinschalig is (max. 2 paarden) kun je het in compostbakken doen, zorgen dat er veel compostwormen in zitten die het werk doen en dan gaat dat heel snel.

Ik denk niet dat die wormen tegen 2 kruiwagens per dag kunnen eten ;) Wij hebben per jaar zo'n 30 kuub mest uit de mestbak en dan ook nog een deel dat we in de winter al op het kaal gegeten land waar ze niet meer lopen verspreiden.
Heb er wel eens aan zitten denken, maar dan heb ik heel wat meters compostbak nodig en denk niet dat de gemeente, en mijn vriend :P het daar mee eens zijn.

afgelopen winter en voorjaar mocht het over het maisland tegenover ons huis. Dat scheelde ook heel veel.

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:50

ik mest zelf het land niet uit dan ben ik zeker de hele dag bezig :P nie dt dat heel erg is maar daar heb ik zelf geen tijd voor en als er hele hoge plukken gras staan gaat me vader met de grasmaaier erover ;)
ze staan op een heel groot stuk en ze gaan in de zomer weer op een andere groot stuk en ze staan met 8 pony's :D

ikke20

Re: Wei schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:55

ik mest het elke dag uit of om de dag als ik geen tijd heb maar het gaat er wel uit. is voor 2 paarden maar heb niet veel land

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:14

we mesten hier de paddocks en nachtweitjes wel uit , de weides uitmesten is geen doen:n

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 02:45

Ik mest iedere middag uit, en dat bevalt prima! Ik geloof er ook heilig in dat dit samen met een goed ontwormings beleid een bijdrage levert in de gezondheid van de paarden.

Ik kocht het weiland zo'n 5 jaar geleden van iemand die dat niet deed. De wei stond vol onkruid. Zo erg dat ik zelfs heb laten spuiten door de plaatselijke loonwerker.
Ik laat het nu in het voorjaar injecteren, en 1 keer per jaar wordt er gehooid. Ook dit doet is toch erg goed voor het land, is mijn ervaring. Natuurlijk heb ik wel eens wat brandnetels staan aan de slootkanten en een paar verdwaalde zuring planten in de wei zelf. Maar daar heb ik mijn bosmaaier en tuin handschoenen voor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:24

wij staan op een weiland dat al tien jaar lang niet bemest is en er groeit geen onkruid :?, de eigenaar wil niet dat het bemest wordt dus we hebben geen keus.

Wij halen elke dag de poep eruit

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:26

Ik mest in prinicpe elke dag uit, het komt wel eens voor dat het een dagje blijft liggen uiteraard. Mijn paard mest dan mooi op bijna dezelfde plaats, waardoor ik mijn kruiwagen strategisch neer kan zetten en vrij snel klaar ben. Ook onkruid haal ik zoveel mogelijk weg, eens in de zoveel tijd een rondje kruiskruid en bijna elke week wel een paar keer de zuring eruit. Waar zuring, muur ed. groeit groeit geen gras meer en het is een weiland geen onkruidkwekerij. Ook omdat mijn paard niet meer 24/7 buiten mag als het gras niet meer groeit hoop ik op deze manier nog iets te hebben in het najaar zodat ze langer buiten kan blijven.

Enige nadeel is dat we ook bramen aan de kanten hebben, die moeten ook weer gesnoeid worden en dat is niet zo'n prettig karweitje. Brandnetels hebben we ook, ook omdat degenen die vorig jaar op deze wei stonden nooit mest hebben weggehaald of onkruid. Dus ik heb wat te doen! (Wei is in twee gedeeld, en ik huur een helft van een helft. Staan op beide stukken twee paarden)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:37

De wei aan ons huis ruim ik denk ik één keer in de week op. Soms sleep ik 'm met de trekker.
De wei die wat verder ligt sleep ik.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 07:38

Wij hebben een rooster, iedereen heeft een week weidienst met iemand samen dan en je moet zorgen dat zondag de wei helemaal schoon is zodat degene die maandag moet niet de zooi van de week ervoor nog op moet ruimen.
Wij hebben er 7 op een stuk land staan en ze maken er echt een zootje van, ze staan 24/7 buiten, dus het moet gewoon echt elke dag gedaan worden.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:53

hier ook,,er staan 7 op 1 stuk,maar ik kan ze ook verweiden.
maar ik haal niet elke keer de mest eruit soms gaan we alles verspreiden en dan worden de paarden verweid en na een aantal weken is het poep verdwenen en kunnen ze weer op dat stuk. we maaien wel de grote toppen gras er ook eerst uit.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:00

Wij slepen ook na het omweiden en dat is de stront zo verdwenen. Bij ons geen probleem, we zitten op zandgrond, dus de bodem is altijd heel erg schraal! De mest doet alleen maar goed!
En paardenmest is sowieso erg goede mest voor je land, mooi luchtig en vol mineralen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:09

maar je moet het dan inderdaad wel regelmatig slepen en bijmaaien. Als de mest hier te lang op 1 plek ligt, wat je wel ziet onder een vergeten hoop, gaat het gras eronder dood. En de plekken waar ze veelvuldig plassen, gaan ook dood. Vooral bij langdurig droog weer in de zomer.

Dus paardenmest is prima, maar liefst wel gecomposteerd en verspreid wanneer de paarden er de eerste tijd niet meer op hoeven lopen. Ideaal is het om het stuk wat eerst kaal gegeten is en daarna bemest met paardenmest de keer erop te maaien voor hooi of af te laten grazen door koeien of schapen. Dan haal je heel wat van de wormdruk weg.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:46

Grobegni schreef:
Wij slepen ook na het omweiden en dat is de stront zo verdwenen. Bij ons geen probleem, we zitten op zandgrond, dus de bodem is altijd heel erg schraal! De mest doet alleen maar goed!
En paardenmest is sowieso erg goede mest voor je land, mooi luchtig en vol mineralen.

Mijn wei wil ik niet gesleept hebben, omdat ik een zandeter heb. En al dat zand wat dan bovengesleept wordt kan ik missen als kiespijn, heb haar net een half jaar weer op de pootjes staan na een koliekoperatie. Plus heb ik altijd geleerd dat paardenmest alleen het land verzuurd, dat je dan ook weer met kalk in de weer moet enzo. (Als dat niet klopt, hoor ik het wel?) Dus ik schep wel mest. Dit jaar overigens is het voor het eerst in heel veel jaar dat er op bepaalde gedeelten ook kunstmest is gestrooid met meteen een anti JKK middeltje erin. Of het gaat werken moeten we nog achterkomen, maar zou wel een hoop ellende schelen!

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:57

De kleine weitjes mesten wij wel regelmatig uit, meestal na het verweiden.
De grote weides worden gesleept na het verweiden.
In het voor en najaar strooien we kalk, in de zomer 17-17-17.
Afgelopen week hebben we Magnesamon gestrooid, als experiment.
We kunnen wel wat gras gebruiken :D
Wij hebben nog veel last van onkruid omdat de weide behoorlijk verwaarloosd was.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:00

Bij ons staan paarden in een groepje van max 5, ze hebben een stuk weide die gedeeltelijk afgeschermd wordt met lint.
Dat lint wordt om de zoveel dagen een paar meter verzet zodat ze toch altijd lekker kunnen eten.
Mest blijft liggen en als ze het hele stuk opgegeten hebben gaan ze naar een nieuw stuk en gaat de stalhouder met de tractor en een sleep(achtig iets) overheen en mag het weer gaan groeien.

Ideaal :D

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:09

Ik doe het elke dag, ik zou het ook niet lekker vinden om in een vies huis te zitten. En als je het elke dag bijhoud is het alleen maar minder werk voor jezelf.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:13

roest schreef:
Sjonge, ik heb wel wat wakker geschut, ik had het over de meeste, niet over iedereen.
Feitelijk ga ik niet in op het wel of niet verwijderen van de mest uit het land, maar om de bemesting zelf.
De meeste paarden staan op slechte weide, gras wat er toevallig stond of van dat heerlijke geile koeiengras. Laat staan dat er elke 2 jaar bijgezaaid wordt etc.
Afhankelijk van de grondsoort krijg je hier verschillende reacties op (bij ons dus mos en onkruid) oftewel verarming van de bodem.

Lekker over één kam scheren :7
Je hebt het nu over de bemesting, het gaat er hier om hoe je de wei schoonhoud..

Wij mesten elke dag uit, wei is ongeveer 2jaar terug opnieuw ingezaaid,spul voor paarden. Geen 'geil koeiengras' al gaan ze daar ook niet dood aan ;) . Daarnaast wordt deze zeer regelmatig bemest en beregend.

Dus denk voortaan na voor je iets zegt.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:16

Wiuj mesten de wei meestal om de dag uit. 1 keer in de 3 dagen kan ook voorkomen maar langer dan dat laten we het niet liggen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:16

Ik heb niet zo'n grote weien, dus ik mest ook regelmatig uit. Het wordt anders een grote mesthoop. En die poepplaats wordt alleen maar groter en groter.

Ik kan het ook voor de buren niet maken om het niet op te ruimen. Een van de poepplaatsen ligt net naast hun tuin. Die zijn blij zeg, als ik het zou laten liggen :P .

Alleen de laatste week voordat ik ze verwei laat ik alles liggen. Dan gaan we met de weidebloter nog eens over het land om alle lange plukken die niet gegeten worden te maaien. De poep wordt dan vanzelf ook meteen uit elkaar geslagen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:23

Ik sta een stuk van stal af met de wei. Als we poep gaan ruimen moeten we dus telkens met kruiwagentjes over de weg om het in de mestput te kunnen dumpen. Nou ze daar staan halen we het dus eens in de zoveel tijd leeg in het weekend. Omdat we geen zin hebben om elke dag van de wei naar stal en stal naar wei telkens te moeten lopen. Dit weekend is het land aan de beurt en gaat alles er gewoon uit.