roest schreef:ik weet het, ben een ramp op papier

Maar over de bemesting/bijzaaien heb je wel gelijk. Ik gooi de mest uit mijn weilanden ook altijd direct op de composthoop., zonde om dat weg te gooien.
Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
joyce B schreef:Oh ja, als ik mijn verzamelde mest niet aan een ander kwijt kan, dan gaat het hier ook weer over het land, maar dan over een stuk wat niet meer begraasd wordt, maar eerst gemaaid. Helaas geen ruimte om het eerst een jaar te laten liggen om het te laten composteren.
Remy schreef:joyce B schreef:Oh ja, als ik mijn verzamelde mest niet aan een ander kwijt kan, dan gaat het hier ook weer over het land, maar dan over een stuk wat niet meer begraasd wordt, maar eerst gemaaid. Helaas geen ruimte om het eerst een jaar te laten liggen om het te laten composteren.
Als het kleinschalig is (max. 2 paarden) kun je het in compostbakken doen, zorgen dat er veel compostwormen in zitten die het werk doen en dan gaat dat heel snel.
Grobegni schreef:Wij slepen ook na het omweiden en dat is de stront zo verdwenen. Bij ons geen probleem, we zitten op zandgrond, dus de bodem is altijd heel erg schraal! De mest doet alleen maar goed!
En paardenmest is sowieso erg goede mest voor je land, mooi luchtig en vol mineralen.
roest schreef:Sjonge, ik heb wel wat wakker geschut, ik had het over de meeste, niet over iedereen.
Feitelijk ga ik niet in op het wel of niet verwijderen van de mest uit het land, maar om de bemesting zelf.
De meeste paarden staan op slechte weide, gras wat er toevallig stond of van dat heerlijke geile koeiengras. Laat staan dat er elke 2 jaar bijgezaaid wordt etc.
Afhankelijk van de grondsoort krijg je hier verschillende reacties op (bij ons dus mos en onkruid) oftewel verarming van de bodem.