torsion zadel of barefoot saddle

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 21:16

spreek wel duits En heb in het gastenboek een paar mensen gemaild en gevraagd over hun ervaring. er was een mevrouw en die had haar torsion geruild tegen een barefoot omdat die op de schoft beter lag.

Van de week heb ik mijn instructrice gevraagd langs te komen om enkele zadels te passen. Ik had namelijk het idee dat mijn barefoot zadel op de ruggegraat en schoft drukte. Dit bleek dus helemaal niet het geval te zijn.
Mijn passierdressuur lag ook goed maar hij liep daar met de achterhand minder goed mee met het barefootzadel liep die geheel ontspannen. En dat de ruggegraat voldoende ruimte heeft blijkt wel uit het feit dat je het kan voelen wanneer die met zijn hoofd naar beneden gaat. je kan ook je hand onder het dekje leggen bij de schoft en dat klemt niet.

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 12:16

Vlugger :

Wat een vreemd verhaal , de singel en fenders/stijgbeugelriemen zijn niet gepolsterd ?!

Ik kan je uit de eerste hand vertellen dat dat bij de Torsion ook niet zo is hoor Haha!

De singel van Barefoot is een mooi en prima ding voor een mooie prijs.
Hele nette kwaliteit , mankeert niks an.
Wel een heel stukkie goedkoper dan die van de Torsion , maarja Barefoot is ook nog een vrij onbekend merk.....

De fenders van de Torsion en Barefoot zijn vrijwel identiek (geen wonder , want de Barefoot is ook een kopie van de Torsion...met een paar verbeteringen Knipoog ) , alleen heeft de Torsion goudkleurige gespen (die een beetje goudkleur verliezen na verloop van tijd) , en de Barefoot heeft normale RVS gespen.

Het Torsion zadel is wit gevoerd , en de Barefoot honingkleurig.
Torsion heeft houtdelen voor en achter , Barefoot fiberglas , waardoor het zadel nog iets lichter is.
Zijn beide dik gepolsterd , hebben beide een met klitteband afneembare seatsaver , de Barefoot een comfortabelere door de flapjes voor en achter.

Het materiaal en de afwerking van de Barefoot kunnen beter , maar zijn meer dan prima.
Net als de Torsion zelf overigens , als je een echt topkwaliteit boomloos zadel wilt dan moet je een Tuend kopen , die zijn waanzinnig mooi ! *kwijl* .

Maar tussen de Torsion en het Barefoot-zadel zit naar mijn mening weinig verschil qua kwaliteit , iig niet genoeg om 2 keer zoveel voor een Torsion te gaan betalen.
Tenzij je natuurlijk een speciaal model wilt , zoals de dressuur ofzo.
Die heeft de barefoot (nog) niet.
En DAT is het grote voordeel van de Torsion , de veel uitgebreidere collectie , en de grotere naambekendheid Lachen

Over de druk op de ruggegraat : volgens mij valt dat allemaal nog wel mee , als je met goede pad rijdt , en het gevoerde zadel zelf , + de seatsaver , dan zit er al zoveel zacht materiaal tussen het paard en je kont... en idd , je zitbeenknobbels en billen zitten van nature al naast de ruggegraat Tong uitsteken

Maar ik geef zelf ook de voorkeur aan een vrijgehouden ruggegraat , vandaar ook dat ik nu een Equitex schabrakje in bestelling heb , die heeft een geul boven de ruggegraat lopen zodat de druk daarvan afgehouden wordt Lachen

Als mensen willen bestellen kunnen ze dat overigens ook via mij doen , is even duur en ik heb met de Duitse leverancier bepaalde afspraken gemaakt (op haar initiatief) , als er via mij 10 zadels verkocht zijn , krijg ik er 1 gratis , en die wil ik dan gaan gebruiken als test-zadel , zodat mensen die interesse hebben het Barefoot-zadel zelf kunnen proberen Lachen

Dus voor meer info of bestellen : PB-t Haha!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 19:35

oh dat is een goeie deal. kom je hem thuis afleveren? :p

nu nog bedenken welke ik nu eigenlijk wil en intussen sparen Lachen

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 20:47

Hihi , voorlopig moeten er eerst wat mensen via mij hun bestelling doorgeven , de meesten bestellen toch gewoon via de site , omdat ze bang zijn dat ik hun iets extra kost denk ik Tong uitsteken

Ik wil hem gerust thuis af komen leveren , als je binnen een straal van 15 kilometer woont Haha!
Ik heb immers ook nog gewoon mijn werk , en hier verdien ik geen snars aan *LOL*

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 23:40

Kun je niet de bestelling doorgeven op 'hun' adres?

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 14:54

Je bedoelt gewoon via Barefoot bestellen ?

Ja dat doen de meeste mensen zelf al , en dan lijkt het natuurlijk alsof ik er niks mee te maken heb....dus die bestellingen tellen niet mee om een test-zadel voor elkaar te krijgen....tja.

Lizz

Berichten: 8900
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 16:14

sugarmiss schreef:
Is er geen enduranceruiter hier die er al een paar honderd kilometer mee gereden heeft zonder problemen bij het paard, dat is voor mij een goede graaTmeter Haha!

Afbeelding
dit is Valerie Kanavy (staat ook op de foto Haha!) zij rijd op een torsion western als ik het goed heb (ben niet zo thuis in de namen) en zij is een enduranceruiter, maar dat hoeft natuurlijk niet te zeggen dat het gelijk een super zadel is. Bewijst wel dat het ook voor de endurance gebruikt wordt.

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 16:37

Torsion staat erom bekend dat er veel (hogere klassen) Enduranceruiters mee rijden. Zie de site http://www.gotreeless.com , daar staat er volgens mij een heel verhaal over , als ik me goed herinner uit mijn Torsion-tijd Haha!

demmie

Berichten: 131
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 18:03

Citaat:
Het lijkt er bijna op of iemand Buitenzinnig probeert te promoten over de rug van Barefoot.

Nou ik weet niet of dat het geval is maar wat ik wel weet is dat ik in ieder geval gewoon hele goede ervaringen heb met buitenzinnig en dat mag in ieder geval wel even gezegd worden... Lachen

ik heb je ook nog ff een pb-tje gestuurd...

Vlugger

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Reo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 19:14

Even een algemene opmerking over kwaliteit, je hebt schoenen van 20 euro, en je hebt schoenen van 200 euro. Het is ook allebei leer en het loopt lekker, Maar hebben jullie al wel eens in India geprobeerd een Rund te slachten??? Het is een heilig dier ................ Schijnheilig
Wat ik bedoel met polsteren is dat de singelophangingover de hele rug van het paard loopt en daaronder extra is gepolstert.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 20:59

Oh dan is het dus van varkensleer gemaakt Tong uitsteken . Vluggertje het lijkt wel of je je persoonlijk aangevallen voelt. Nou weet ik niet of het wel zo'n voordeel is dat de singelstoten over de rug van het paard lopen, want dat betekent toch dat er iets op zijn ruggegraat drukt. Bij barefoot gebeurt dat niet. Namaak hoeft niet altijd slechter te zijn. Ze kunnen ook zo goedkoop zijn omdat ze juist maar 1 model hebben. En een goedkoop hoofdstel kan ook jaren meegaan. Het rare is dat ik me niet heb laten overtuigen door de prijs maar door berichtjes die ik over het zadel heb gelezen. En die waren positief en mocht het na verloop van tijd toch zijn dat het sneller slijt dan een torsion dan zal het volgende zadel een torsion worden maar voorlopig ben ik super tevreden. Ik ben het met je eens voor een goed passend zadel moet je niet beknibbelen op het geld. Nu heb ik dus een goed westernzadel een passierdressuurzadel en een cmg veelzijdigheidszadel voor mijn paard. Alle drie de zadels waren niet onder de 1500,00 per stuk. Maar onder het barefoot zadel loopt ie beter en dat zal dan ook wel gelden voor het torsionzadel maar ik heb er nu beslist GEEN SLECHT zadel op liggen.

Vlugger

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Reo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 14:22

Vlugger voelt zich niet aangevallen.....ik heb alleen een paar Torsion copieën gezien (NIET het Barefoot) en die zaten slecht voor de ruiter (die bodem was van karton Lachen ) en waren ook niet echt zorgvuldig afgewerkt. Met de Torsion heb ik goede ervaringen, dus vandaar dat ik er nogal verknocht aan ben en dan wil je dat je mederuiters het net zo naar hun zin hebben en niet een foute beslissing nemen, VOORAL niet voor hun paard. En wbt de singelophanging, die loopt wijd over de rug, dus niet 1 dun stukje nylon of leer... Verder moet iedereen lekker doen waar hij (of zijn portemonnee) zin in heeft. Dus Dinopio, geniet van je paard en van je barefootzadel!!!

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 20:08

Vlugger , er zijn idd slechte namaak van de Torsion te verkrijgen.

Je zegt zelf al dat je nog geen Barefoot in het echt hebt gezien , dus je mag best een beetje minder hoog van de toren blazen.

Wij hebben er wel zelf 1 , en zijn tevreden over de kwaliteit.

Ik heb zelf ook 2 Torsions gehad , dat waren prima zadels , niks mis mee.
Behalve dan die zitting , die lag altijd in mijn kast omdat ik daar een zere kont op kreeg Haha!

Ik heb de Torsion nu weggedaan voor het Barefoot-zadel , dat zegt toch genoeg over mijn geloof erin dacht ik zo.

De Torsion is een prima zadel , de Barefoot nog iets beter qua comfort ,
en in een paar andere punten. Ik zou zelfs nog voor het Barefoot-zadel hebben gekozen als beide merken even duur waren , dat kan ik je eerlijk zeggen Lachen
Ik heb met allebei ervaring , en zo denk ik erover.

Ik vind het zeer onzorgvuldig van je om een zadel af te katten wat je zelfs
nog nooit gezien hebt , dat is erg bot en onnadenkend.

En bovendien beledig je daar ons ook mee , alsof wij een beetje goedkope slechte rommel op onze paarden gooien omdat we niet meer geld uit willen geven , zo breng je het nu.

Nou bedankt hoor , tssssk.

Ik vind je reacties op sommige punten echt te bot voor woorden Boos!

Wel fijn dat je zoveel plezier hebt van je Torsion ,
alhoewel je voor de helft van dat geld ook minstens zoveel plezier had kunnen hebben Haha!

Ik meen dat je je Torsion pas een maand of 2 hebt , ik rij al een jaartje of wat langer ermee rond , dus ik weet ook hoe fijn ze zijn Lachen

Als je een aantal nepperds hebt gezien , heb je toevallig die van de Horseman Outfitter gezien ? Lachen

Ik ben wel benieuwd of dat nog wat is , hij ziet er op de foto's erg dun en wat fluttig uit , kun je daar misschien wat meer over vertellen ?

Of over de andere merken die je hebt gezien ?

Zelf weet ik eerlijk gezegd verder geen merken die echt lookalikes van de Torsion zijn , dus informeer ons eens als je wilt ?

Vlugger

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Reo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:17

Hoi Pmarena, Ik kom nu pas weer even op BOKT kijken (werk, paard, druk druk druk) Ik heb er een aantal gezien op de Equitana en eerder al op de Spoga. Van 1 weet ik dat hij Frans was, van de firma UKAL en dat was echt te gek voor woorden (bijna een copie van een copie) en ook nog een paar bij die Pakistaanse stands, en die hebben dus ook Pakistaanse namen Verward Die van UKAL had de singelstoten gewoon op het leer genaaid zitten en die zaten verder nergens aan vast, bovendien kon je de stijgbeugelophanging voelen als je je arm onder het zadel hield en dan aan die stijgbeugelringen trok (pijnlijk!!)Bij Horseman kom ik nooit meer. Die man heeft me tot 2x toe een waardeloos westernzadel aangesmeerd Boos! (je bent soms te onwetend, maar al doende leer je) Ik heb onlangs wel iets boomloos van hem gezien, maar dat leek niet op een torsion. Het had meer iets weg van een Orthoflex, maar dan zonder die panelen De vrouw had het normaal op een IJslander, nu lag het op de rugleuning van de bank en dat is wat lastig proberen Knipoog
Zoals je ziet ben ik door schade en schande wat wijzer geworden. Helaas over de rug van je paard. Vandaar dat ik altijd probeer PAARDEN te beschermen. Schijnheilig Lachen Soms worden hun baasjes door mensen met dollartekens in hun ogen beduveld. En dat is rot voor alle betrokkenen

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:46

Laat iedereen voor zichzelf uitmaken wat hij/zij goed/slecht vindt. Niet alles wat duur is, is alleen goed en andersom. Even over dat bestellen via Pmarena, dat zou veel aantrekkelijker zijn wanneer de kopers een fikse korting krijgen }> .

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 10:20

Een beetje off-topic maar een vraag voor alle torsion of barefoot rijders (klinkt leuk : een bare-foot ruiter Haha! ).
Hoe komen jullie er boven op ? Ik zag laatst iemand die een heel systeem met een riem had gemaakt om er zelf op te kunnen komen. Dat zadel schuift toch onmiddelijk naar beneden ?
Of verstoor ik nu deze thread ? Lips are sealed Dan excuses... ik vroeg me dit alleen al tijden af.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 10:59

Hey Gaitkeeper, je kan gewoon opstappen als op een normaal zadel, diegene waar jij het over hebt singelt waarschijnlijk niet genoeg aan? Tong uitsteken

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48798
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 11:13

Bij wie mag ik eens een testrit komen maken met een Barefoot? en bij wie met een Torsion?

Wegens omstandigheden is het helaas niet mogelijk om het op mijn eigen paardje uit te proberen.... (= lang verhaal... ben bereid om het via PB uit te leggen).... uiteraard wil ik hiervoor best een kleine vergoeding geven....

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 11:40

Bij mij had je mogen komen, maar ja bij michelle kan je het niet 'echt'uitproberen natuurlijk, daarvoor is ze te klein en het enige wat ik nog doe is een beetje stappen Tong uitsteken

Misschien dat je bij pmarena eens mag komen?, maar die zal zelf nog wel een reactie geven Lachen

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 13:09

Mmmh...ik zit niet echt te wachten op testritten enzo , ik vind het niet echt netjes om elke keer mensen mee te nemen naar mijn paardje toe , ze staat immers toch gewoon bij mensen thuis , niet op een echte pensionstal ofzo.
Daarnaast is mijn pony er nu niet 1 waar ik mensen op wil laten die ik eigenlijk helemaal niet ken , daar is ze niet rustig genoeg voor , ik denk dat je wel weet wat ik bedoel Denies Lachen
Ik vind het ook niet eerlijk tegenover haar om iedereen erop te hijsen , ik moet zuinig zijn op het vertrouwen dat ik van haar heb.
Daarnaast is de kans ook klein dat je een prettig drafje of een relaxed galopje eruit krijgt , dus echt veel heb je er niet aan *LOL*

Daarom wil ik ook zo graag dat test-zadel voor elkaar krijgen , dan kan iedereen er lekker zelf thuis mee aan de gang gaan , krijg je de beste indruk en kun je er van alle kanten aan frummelen Tong uitsteken .
Zonder dat ik er met mijn neus bovenop sta , kun je zelf op je gemakje oordelen Haha!

Korting zit er helaas niet in denk ik Opala Haha! , de prijs is al zo mooi , en ik verkoop ze zelf niet , geef alleen informatie naar mensen die interesse hebben , en geef eventuele bestellingen naar Duitsland door.
Ze hebben het in Duitsland zelf erg druk , en spreken geen woord Nederlands , dus vandaar.
Barefoot heeft zelf ook geen testzadel beschikbaar en ze willen er ook niet aan beginnen omdat dat teveel rompslomp zou geven waardoor dat de prijzen omhoog zouden moeten , en dat willen ze nu juist voorkomen Lachen

En als je gewoon goed aansingelt , ligt het zadel heel stevig.
In het allereerste begin misschien nog niet , het moet zich de eerste 2 weken ofzo een beetje vormen naar het paard en dan kan het nog wat schuiverig zijn , maar na een paar ritjes merk je dat het echt gaat "liggen" .

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 19:43

Vlugger: even ter korrektie.
Een Ortho-Flex zadel heeft wel degelijk een (eikehouten) boom, alleen ligt deze niet op de rug van het paard, maar 'zweeft' er als het ware boven doordat het mbv 'bouten' op beweegbare panelen is vastgemaakt die wél op de rug liggen. Deze panelen vormen zich naar de rug en de schouderbewegingen.
Kijk voor het systeem eens op www.ortho-flex.com en http://www.american-flex.com/system.htm
Voor meer vragen kun je bij mij terecht, ik heb er één nl. Haha!

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 13:19

Hihi , koopt allen een flexibel zadel Tong uitsteken

Ik heb vandaag nog contact gehad met Barefoot , als je een zadel aanschaft bij hun , heb je 14 dagen de tijd om het uit te proberen , je mag er ook mee rijden , wel graag met een doek of iets eronder om alles schoon te houden.
Mocht het na 14 dagen proberen NIET bevallen en ziet alles er nog steeds netjes uit , dan mag je het terugsturen en krijg je je geld terug Lachen .

Maarja dan moet je het hele spul natuurlijk wel heel netjes houden , anders kunnen ze er daar ook niks meer mee Haha!

Hee SM , ik dacht dat jij 2 Ortho's had ? *LOL*

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 13:23

pmarena schreef:
Hee SM , ik dacht dat jij 2 Ortho's had ? *LOL*

Had ik, maar één (die lichte) was te breed voor mij, dus kreeg ik op lange ritten pijn in mijn bovenbenen. Dus maar verkocht Huilen Een medebokker is er nu heel blij mee.
Zoek nog steeds een vervanger Knipoog
Overigens voor mensen die een goekope Barefoot willen:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 10513&rd=1
Wel snel reageren anders is hij weg Haha!

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 16:54

Hoi sugarmiss kunnen pmarena en ik je nog steeds niet overtuigen Tong uitsteken
om een barefoot zadel te kopen.
Ik dacht eerst ook van hoe kan dat nou goed zijn dat het dekje op de rug ligt. Maar met een grandeur heeft de ruggegraat toch vrijheid en het leuke is dat wanneer mijn paard gras gaat eten ik ook voel hoe de ruggegraat omhoog gaat dus er zit duidelijk ruimte.

Wil anders wel eens met mijn zadeltje bij je langs komen

DubbelFun

Berichten: 89002
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 18:35

Ik ben erg kritisch en slik niet alles voor zoete koek Haha!
Het systeem op zich spreekt me wel aan, maar om er nu even een te kopen om te kijken of het bevalt Verward