mijn paard heeft jarenlang swinters ook buiten gestaan. in een klei-land... was ook niet droog en waren de hoeven ook altijd `nat`. nooit last van stinkende hoeven gehad of hoefproblemen. nu stinken ze wel. gelukkig nog geen problemen mee gehad verder, maar ik heb liever 24/7 klei dan stal eerlijk gezegd. en dan puur alleen naar hoeven gekeken.
Ik denk dat als je ze het schoonst wil hebben, matten een goede oplossing zijn. IK heb hem op rubber matten staan. Hij mest in 1 hoek, aan 1 kant heb ik wat stro liggen (om mee te klooien), en op 1 plek plast hij, daar heb ik ook nog wat vlas liggen voor de geur, maar het meeste gaat er gewoon doorheen. Ik heb alleen wel een net paard, wat niet mest waar hij ligt en maar op 1 plek plast. Zo is zijn stro eigenlijk altijd schoon...
Zijn hoeven zijn nooit vies van de stal, wel van buiten, waar hij vooral staat, maar dat kan in mijn ervaring weinig kwaad. Ze staan op zware klei die flink modderig wordt, maar zelfs toen hij vorig jaar in een flinke modderpoel stond (waarvoor in de plaats wij nu een moooie paddock hebben) had hij geen last van zijn hoefjes of mok etc.
xxemmaaaaa
Geplaatst: 09-06-09 17:14
op onze manege hebben ze stro maar dat is echt smerig! als je paard de stal smerig maakt en er doorloopt krijg je echt van die dikke plakken onder de hoeven. Zelf hebben wij houtkrullen en dat bevalt erg goed!
Kristienh
Geplaatst: 10-06-09 15:24
Mijn paarden staan ook gewoon op krullen. En daar blijven de hoeven heel mooi schoon. Maar als je een paard het wat heel erg smeert is vlas of stro meestal wel weer schoner.
Het belangrijkste is denk ik, bij elke ondergrond, de stal dagelijks mesten. En (als tenminste je paard overdag naar buiten gaat) dat is meestal genoeg.
Ik gebruik (in de winter) zaagsel als onderlaag om het vocht op te vangen, en daarbovenop een laag stro. Ik schep wel elke dag de mest er uit, soms 2x per dag. Mijn paard heeft eigenlijk altijd schone hoeven
Garth
Geplaatst: 11-06-09 15:37
mijn ervaring is het best met kokossnippers moet je wel op tijd verversen, maar de hoeven blijven droog en het gaat er niet tussen zitten
En met hoeveel zakken begin je en hoeveel doe je er wekelijks bij (aantal zakken + aantal kilo's per zak). Verder ben ik benieuwd of het goed vocht op neemt.
Garth
Geplaatst: 11-06-09 19:01
ik ben vorig najaar gestart met 3 pakken van 20 kg nu gebruik ik aan een pak in de week je moet de pakken goed uit elkaar halen (dat deed ik in het begin fout) en dan vooral strooien op de plekken waar het het nodigst is ik haal elke dag de drollen er uit en evt te nattte plekken t houd heel veel vocht vast, ik geloof wel 7 of 8 keer, de snippers zijn een soort sponsjes met weer zoals nu laat ik de stal wat doorluchten, dan droogt t overdag wat ekstra wat ook fijn is dat ik geen urine meer ruik
Suzan1
Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-09 19:15
is de "kokosmest"wel goed af te voeren?
Garth
Geplaatst: 11-06-09 20:04
kheb maar heel weinig mest en dat breng ik elke maand met een aanhangkarretje naar de boer buiten het dorp kheb me ook laten vertellen dat kokosmest gewild is bij verwerkers omdat het buiten de mestwet valt, maar daar weet ikt fijne niet van
joyce B
Geplaatst: 11-06-09 20:57
paardenmatras in 1 deel van de stal, erachter en naast een deel strooisel zoals zaagsel/houtkrul/vlas/gehakseld stro of hennepstrooisel en ervoor kale bodem of harde rubber matten. Dan plassen ze in het strooisel en staat je paard verder goed schoon en droog, door de harde bodem lopen ze hun hoeven ook weer leeg. wel vaak de mest weghalen...
haflinger4me
Geplaatst: 11-06-09 21:09
ik weet wel dat mijn hoefsmid niet blij is met vlasstallen.Hij vertelde dat hij veel meer problemen heeft met hoefwanden ed sinds veel meer mensen vlas gebruiken. Volgens hem wordt de temperatuur in hoeven met vochtig vlas vlug te hoog.
Ik zou niet weten waarom de temperatuur van nat vlas hoger is als van nat zaagsel/houtkrullen of natte strokorrels. Alles wat nat is gaat broeien. Nat is dus per definitie niet goed.
Suzan1
Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-09 12:20
zou het kunnen -omdat vlas sneller composteerd dan krullen - dat vlas dan ook eerder kan gaan broeien?
We hebben het toch wel over het tijdsbestek dat iets onder de hoeven zit en dit toch wel haast dagelijks schoongemaakt wordt ??
Suzan1
Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-09 12:40
zekers, elke dag, dan voel je warmte (niet echt broeien hoor)... ligt er misschien ook aan, of het paard met natte voeten in de stal wordt gezet?
De ene keer zit er bijna niets onder en de andere keer zit het er vast in. Is per paard trouwens ook wel verschil. In platte hoeven blijft niet veel zitten.
laatst had ik hier een paard op stal met een smalle hoef, en veel holle ruimte. dan moet je nogal wurmen voordat je de inhoud er uit krijgt.
Het ligt er ook aan hoe 'open' de straal is. Bij een haast dictgegroeide straal zal er ook meer in blijven zitten als bij een goed opengesneden straal.