Bak afzetten, schuin of recht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: Bak afzetten, schuin of recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:08

Wat voor hout hebben jullie gebruikt voor de dwarsbalken Zammie? Ziet er heel mooi uit, jullie bakrand!

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:15

wij hebben gewoon rest, en met stroomdraad afgezet,,
ik zou persoonlijk gewoon voor recht hebben, omdat de ruiter hoort te RIJDEN, en mensen die steeds hebben over de voeten blijven haken, of paard plakt aan de zeikant, vind ik dat je eerst les moet zoeken, als jij de basis kent kun je rijden en weet je dat je paard naar de benen moet luisteren, doet die dat niet, maak hem hem dat duidelijk door van de hoefslag af te rijden en zelf zijn evenwicht zoeken, en echt is minder breekbaar naar mijn idee, ik heb het idee dat als het schuin staat en je paard gaat even lekker staan krabben met zijn kont, dat het paaltje dan steeds meer graden gaat staan en op den duur het paard er zo over kan springen als je snapt, en rechtop is voor hen moeilijker maar het is en blijft je eigen keus natuurlijk ;),
hihi wel leuk dat je een bak krijgt in de wei, en dat je dit echt uitzoekt en niet zomaar domweg laat doen ;)

Afbeelding

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:30

Bij keuze altijd iets schuin zetten. Inderdaad je moet natuurlijk zelf sturen, maar zeker als er meer tegelijk in de bak rijden is een ietsjes uitzwaaiend paard/pony niet altijd te voorkomen, en met je voet/been/knie tegen een paal is dan geen pretje.
Maar let op, ook niet al te schuin. Meestal heb je toch een bodemplank om het zand of andere bakbedekking in de bak te houden. Als de palen nu te schuin staan trappen de paarden snel die onderste plank kapot.
Schuin of recht plaatsen maakt kwa moeilijkheid geen verschil. De palen worden er toch (meestal) gewoon met een kraan ingedrukt, dat kan dus gedaan worden op elke stand. Ook is schuin niet minder stevig met bijvoorbeeld schuren, ze gaan echt niet steeds schuiner staan op zo. Een goed bakpaal staat tenslotte met 2derde in de grond.
Wij hadden eerst houten planken maar op de lange termijn toch wel slijtage gevoeling (bij losgooien wel eens paarden door het hout geknald, dus hup nieuwe plank) toch ook wel onderhoud nodig (elk jaar beits of carboleum) Deze dingen kan je wel wat voorkomen door heel hard hout te nemen(maar heel duur!!!!).
Nu hebben wij Beo band. Koord vonden we toch wat gevaarlijk omdat het wat dunner en daardoor scherper is. Wij hebben kunstof beo band van 10 cm breed. In meerdere kleuren verkrijgbaar. Zelf makkelijk te spannen met bv een tractor. We hebben het nu een jaar. Hangt nog harstikke strak. slijtage vast. Onderhoudsvriendelijk(na de winter 1x de tuinslang erop om de bagger eraf te spuiten). ook met een paard wat er eens tegenaan knalt hebben wij nog geen schade.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 08:33

Wat kost beoband?
De omheining gaan we er vrees ik zelf in moeten zetten met de hand ;)
Hoe hoog moeten de palen zijn en op welke hoogtes hang je het lint?
Mij leek 3 lagen lint het mooiste.
Schuren zullen ze niet doen, als ze er los instaan komt er gewoon stroom op ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:35

Ik heb ook schuine palen, bevalt prima.

Ik heb trouwens twee rijen lint en in het midden planken. Maar die planken zitten er meer omdat onze pasgeboren veulens dwars door het lint heen gingen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 08:40

en op welke hoogtes hangen de linten en het hout ongeveer?
Ik denk dat ik even ga opmeten hoe hoog mijn knie en voet zitten als ik te paard ben, en dan op die hoogtes maar niets bevestigen :D

noellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:43

Lucky_Star schreef:
als ik jou was zou ik een schuin hek nemen...
thuis heb ik zelf een recht hek, en de planken zitten ook nog eens aan de buitenkant :S, daarnaast heb ik een pony die graag tegen de bakrand aanloopt, waardoor ik blijf haken.
heb al diverse malen op mijn schenen en knieën blauwe plekken gehad en eenmaal gescheurde chaps... als ik opnieuw de keus had zou ik het iets schuin doen...

Haha Monique, vooral met Frits toendertijd!
Goh, toen heb ik ook een stel blauwe plekken gehad dankzij je lieve pony :+

Ik zou zelf voor een iets schuiner hek gaan :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:46

Hoe de hoogtes precies zijn, weet ik niet, maar hier heb je een idee. Het paardje wat er in loopt, is ongeveer 1.50m. hoog.

Afbeelding

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:50

iemand was me al voor. :D

hier idem verhaal over planken,veel onderhoud en veel geknaag ect.
hout vervangen voor bioband,bevalt super!
staat geloof ik een foto in mijn profiel.

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:51

De prijs van beo band ligt een aan de breedte die je wilt. Wij hadden ongeveer 240 meter (bak van 20x40, 2 rijen) voor +/- 390 euro, dacht ik. (een beetje kwaliteit hout is wel duurder).
Ze hebben een eigen site met daardop de prijzen. Als je de bak alleen gebruikt om te rijden en niet om paarden in te houden en je hebt geen mini shetlanders is 2 rijen echt wel voldoende.
Ook nog een voordeel tenopzichte van houten planken is dat je palen wat verder uit elkaar kan zetten. Bij onze houten bak stonden de palen 2,5 meter uit elkaar en hadden we planken van 5 meter. Nu staan de palen 3 meter uit elkaar dus hadden we minder palen nodig. De hoogte van de palen ligt natuurlijk ook aan de bakrand hoogte die je wilt. Onze bak is boven de grond 1,30. en de palen waren 3,5 meter. De eerste rij lint hangt 3 centimer van de bovenkant van de paal. De tweede rij daar zo,n 40 centimer onder. Een bodemplank langs de grond van 20 centimeter. (dus tussen de plank en de onderste band zit 45 centimeter)Zo ongeveer. Ook eenvoudig stroomdraadje, beugels voor het lint ed. kan je bij beoband bestellen, kijk op hun site.
Probeer toch een kraantje te huren voor de palen erin te jassen.
Met de hand is echt haast niet te doen. Hoekpalen erin, touwtje spannen voor een rechte lijn en hoogte, palen op de gewenste afstand klaarliggen, met kraan erin drukken, uurtje gepiept.
succes.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:58

xxxphoebe schreef:
Met de hand is echt haast niet te doen. Hoekpalen erin, touwtje spannen voor een rechte lijn en hoogte, palen op de gewenste afstand klaarliggen, met kraan erin drukken, uurtje gepiept.
succes.

Mijn man heeft alles met de hand gedaan, maar dat is wel een echte klusser :D .

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:05

xxxphoebe schreef:
De prijs van beo band ligt een aan de breedte die je wilt. Wij hadden ongeveer 240 meter (bak van 20x40, 2 rijen) voor +/- 390 euro, dacht ik. (een beetje kwaliteit hout is wel duurder).
Ze hebben een eigen site met daardop de prijzen. Als je de bak alleen gebruikt om te rijden en niet om paarden in te houden en je hebt geen mini shetlanders is 2 rijen echt wel voldoende.

ik zet swinters mijn paarden wel los in de bak en ik heb een mini shet. :D
toch waren 2 rijen voldoende. ;)

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:14

toen wij onze bak moesten neerzetten heb ik direkt gevraagt om het schuin neer te zetten,ik heb namelijk ook weleens in een bak gereden met rechte palen met lint en soms stond daar ook nog stroom op omdat ze er ook weleens paarden in los gooiden.en als je er dan tegenaan aan kwam met je been schrok je natuurlijk maar je paard nog meer.
ik wou een foto plaatsen maar ik weet niet hoe dat gaat. :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 11:22

Het plaatsen van de palen maak ik me op zich niet zo'n zorgen over, zou fijn zijn als hij dat laat doen maar wil het anders zelf ook wel doen. Wij hebben onze huidige wei van 5000m2 ook omheind en in kleinere stukken verdeeld, alles ook met de hand geplaatst en wilde prima.
Kost alleen wel tijd en wat zweet ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:27

onze buitenbak is recht afgespannen met kunststoffen palen en wit (elektrisch) weidelint. maar het losse zand stopt op 30cm van de omheining dus zijn de paarden niet zo geneigd om veel steun te zoeken. In de binnenbak hadden we vroeger schuine houten wanden heel handig, want nu ze weggehaald zijn en er rechte muren overblijven komt de muur soms akelig dicht als m'n paard eens niet zo vlot wil draaien of teveel steun zoekt op de lange zijde.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 15:54

Mac schreef:
Wat voor hout hebben jullie gebruikt voor de dwarsbalken Zammie? Ziet er heel mooi uit, jullie bakrand!

Zijn gewoon geimpregneerde tuinplanken, dus geen onderhoud aan. Hoeven niet onderhouden te worden. Zitten er nu 11 jaar aan en slechts 1-tje gesneuveld in al die jaren. Ik heb de paarden er nu niet meer in los lopen (heb nu een aparte paddock) maar had daar dus inderdaad een draadje boven de planken langs en ook draden bovenlangs ivm de coniferen, die wel op voldoende afstand staan, maar wil toch zekerheid dat ze er niet bij kunnen komen. Ik heb geen plank onderlangs als beschot. Vind dit zelf juist eng om te rijden of los te laten, dat er een paard op komt te staan of zo. Wij hebben de bak destijds dus helemaal met de hand gedaan en was inderdaad veel werk (bielzen in de grond) maar wij hoeven nu nooit meer echt zwaar werk eraan te doen. Is dus echt gemaakt om hier dus nog jaren plezier van te hebben...

Ik heb hem wel voldoende hoog (ong 1.75 hoog) ivm de jonkies die ik altijd beleerde. Voor al goed beleerde paarden is dat natuurlijk niet nodig. Dan is 1.50/1.60 voldoende hoog...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:12

Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook uit naar schuin, ik ben zelf eens met mijn knie achter een rechte paal blijven hangen, dat was ook direct een tijdje rust houden :D
De ene kant was van houten planken, de andere kant was met stroomlint, het nadeel hierbij vond ik dat als je per ongeluk tegen het stroom aankomt.. je direct een aardige schok naar binnen krijgt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 21:43

Hmmm.. hoor net dat er problemen zijn met de bak zelf :(
Het idee was om de grond om te keren en te omheinen, maar het grondverzetbedrijf is vandaag geweest en die heeft gezegd dat dit niet goed te doen was door de bomen eromheen, ivm de wortels die ze dan tegenkomen, en het grondwaterpeil ivm de sloot die ernaast loopt. Een optie zou zijn om de grond 20cm af te vlakken, daarna op 30cm ongeveer drainage te plaatsen en daarna met goed zand (?welk type?) weer op te vullen. Kostenplaatje: 6000euro!!!

Hoe hebben jullie de bak aangelegd?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:51

zap schreef:
Of juist niet Oakland, leer je het gelijk af :P

Ja nadat ik 3 rijbroeken en een leren laars heb vernield :Y) :+

Ik kies altijd voor schuin!!!!

@ TS, daarom heb ik zelf ook geen bak en rijd ik gewoon bij de buren!
Wij hebben een varkensschuur onder de grond liggen, waardoor het bij ons ook ontzettend duur is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:43

Wij hebben gelukkig geen bomen rondom de bak en hebben hem dus inderdaad gewoon kunnen laten "omzetten". Wel drainage eronder en een goede sloot ernaast. Wij hadden mazzel met de grond, want het is hier woudzand wat eronder zit...

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:33

In zou de afrastering ook schuin zettten.
Als ik jou was ging ik eerst na de gemeente toe. Dit voorkomt veel ellende achteraf.
Tegenwoordig als je de jurisprudentie(rechtsuitspraken leest) heb je voor de paardrijbak een vergunning en een bouwblok nodig.
Tegenwoordig is een afrastering van je paardrijbak een constructie en daarvoor heb je een bouwvergunning nodig net als voor de op de grond liggende rand die je door b.v bielzen realiseerd omdat deze dan de bodem omsluit.
Voor de bodem in de paardrijbak heb je een aanlegvergunning nodig als dit voorgeschreven staat in je eigen geldende bestemmingsplan.

Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:53

Balen van de boomwortels en waterstand! Als je je bak goed droog wilt, zit er denk toch niets anders op dan zoals ze het je zeggen. En inderdaad regel wel je vergunning! Anders kan je dalijk je bak weer weghalen, dat gebeurd hier in de omgeving namelijk, ze zijn volop aan het controleren. Al hoorde ik dan weer wel dat je soms wel een paddock zonder vergunning aan mag leggen en dan moet je de omheining van paaltjes en lint dus gewoon zo zetten zoals het beschreven staat voor een paddock (ik neem aan dat dat dus recht is). Dat je het dan gebruikt om in te rijden naast het erin zetten van je paarden is detail 8-) Ik weet niet of dit nog steeds zo kan...

Zelf zou ik de bak recht afzetten, dat is een stuk makkelijker en met rijden moet dat niks uitmaken, je stuurt tenslotte zelf je paard langs de omheining. Als je blijft haken is dat een goed moment om eens wat te doen aan je stuurkunsten! :D