Wormenkuur alleen geven als paarden te dun zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Re: Wormenkuur alleen geven als paarden te dun zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:51

ik ontworm 4x per jaar, om en om met een gewone spuit en met een spuit die ook tegen lintwormen is

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:13

Wij doen om de paar maanden een mestonderzoek. En ontwormen dus pas als het nodig is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:19

als je pas ontwormd als het paard dun word ben je veel te laat....dan is er al flink wat schade aangericht in de maag/darmen.

Resistentie tegen pyrantel en ivermectine is in amerika....in nederland is daar nog niets over bekend.
Ontwormen op z'n minst 4x per jaar(ik doe het iedere 8 weken)
en de werkzame stof aanpassen aan het jaargetijde.
Verder stal en weiland schoonhouden of iedere 8 weken omweiden.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:21

moet toch gewoon 2 á 3 keer per jaar en als je een drachtige merrie hebt, een week voordat ze is uitgeteld want dan krijgt het veulen het ook gelijk mee

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:24

4xper jaar. In het voor- en najaar een spuit tegen lintwormen en bloedwormen en tussen door de "gewone".

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:25

Ik doe het nog steeds iedere 8 weken. Vooral omdat er bij onze stal al eens is gebleken dat er paarden met wormen lopen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:37

wij doen twee keer per jaar een mestonderzoek en pakken het dus effectiever aan, varierend per paard etc. Op die manier voorkom je resistentie. Dik of dun is bij mij geen signaal, sommige blazen namelijk op en andere vallen in

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:42

bij mestonderzoek is het erg belangrijk dat dat gedaan word bij wassende maan(nee....ik vertel geen onzin...)
De wormen hebben namelijk ook een cyclus,dus de eitjes worden niet continu uitgescheiden.....alleen bij wassende maan.

Als je dan net laat controleren als het niet die periode is dan worden er dus geen eitjes gevonden terwijl het paard wel degelijk wormen heeft.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 14:49

geerke schreef:
bij mestonderzoek is het erg belangrijk dat dat gedaan word bij wassende maan(nee....ik vertel geen onzin...)
De wormen hebben namelijk ook een cyclus,dus de eitjes worden niet continu uitgescheiden.....alleen bij wassende maan.

Als je dan net laat controleren als het niet die periode is dan worden er dus geen eitjes gevonden terwijl het paard wel degelijk wormen heeft.

intressant,heb daar nog nooit over gehoord van mijn DA of iemand anders,ga ik eens navragen,is anders idd wel een belangrijk punt wat ze duidelijk zouden moeten vermelden mocht het waar zijn.