teken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:51

Tekentang zit standaard in mijn poetskoffer voor het geval dat. In het korte gras hebben ze er weinig last van, in het lange gras langs struiken en onder bomen hebben ze sneller een teek en datzelfde geldt voor mensen.
Hier heb ik dit jaar nu 2 of 3 teken verwijderd bij mijn paarden.

DEET werkt wel tegen teken bij mensen, of het bij paarden ook werkt weet ik niet, maar die brengen ook veel meer tijd door in het gras, dus bijna ondoenlijk ze altijd in te spuiten. Dan beter gras kort houden bij de randen met struiken en bomen en elke dag controleren.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:31

Jemig, wat een gedoe. We staan sinds feb. op een andere stal (aan een bosrand) en jawel, heb in 2 dagen tijd al 3 teken weggehaald. Voorheen nooit geen last gehad. Ik weet nog van een ver verleden dat wij gewoon frontline-spray (honden/katten) gebruikten dus die ga ik morgen maar weer halen. En jag, wat vind ik ze vies :r

robin_hood

Re: teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:26

Ik had er vroeger ook nooit last van bij mijn pony's maar nu heb ik bij mijn pony al 6x een teek verwijderd in 2 weken tijd. Hij gaat steeds "schoon" de wei in en komt geregeld met een teek uit de wei. Ik controleer daarom elke keer als hij uit de wei komt op teken en verwijder ze meteen. Hopelijk kan ik zo voorkomen dat hij de ziekte van Lyme e.d. krijgt.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:24

Hee..

je kan teken niet voorkomen..
ja een deken opdoen maar dan zweet je paard dood ..

teken kan je ook weg vriezen met een speciale tang (bestellen @ internt)

X

Wildgirl

Re: teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:28

Nou verklaar mij dan maar voor gek maar ik ga echt niet iedere dag mijn paard op teken controleren, heb er zelf ieder jaar ook zeker een stuk of 8 die ik wél weghaal en nog nooit iets vervelends meegemaakt.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:18

Wildgirl schreef:
Nou verklaar mij dan maar voor gek maar ik ga echt niet iedere dag mijn paard op teken controleren...

Dat is jouw keus. Het kost echt niet zo veel tijd hoor. Even met je vlakke hand over het hele lichaam strijken en je voelt direct elk bultje. Kleine moeite dat een hoop ellende kan besparen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:21

robin_hood schreef:
Wildgirl schreef:
Nou verklaar mij dan maar voor gek maar ik ga echt niet iedere dag mijn paard op teken controleren...

Dat is jouw keus. Het kost echt niet zo veel tijd hoor. Even met je vlakke hand over het hele lichaam strijken en je voelt direct elk bultje. Kleine moeite dat een hoop ellende kan besparen.

Dat werk al niet aangezien mijn merrie een allergie heeft(waarvoor dat ben ik nu aan het uitzoeken)en dus véél bultjes heeft wat géén teken zijn.
Daarnaast zie ik haar ook niet iedere dag, maar ik ben met je eens; anders is het een kleine moeite :j

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:43

Zo, heb frontline gehaald! DA stond erbij toen ik zei dat ik het op paarden wilden doen en die beaamde dat. Dus nu kwestie van benen, nek en onderkant hoofd 1 x per week insmeren en klaar is klara }:0

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:10

Gewoon weg blijven halen :+.

Ik heb er bij mijn jaarling laatst ook één weggehaald, op een rottige plek, namelijk op haar oor ...

Mijn paard kruipt vaak lekker weg in het hoge riet, onder de struiken, tsja, dan hou je het niet tegen. Ik wil haar verder niet lastig vallen met een vliegendeken dus zal ik ze gewoon weg blijven halen wanneer ik ze zie.

Ik controleer haar niet per se op teken, maar ik 'controleer' toch altijd wel haar hele lichaam als ik haar uit het land haal, onder een poetsbeurt bijv. Je weet nooit wat je aantreft immers :D.