kosten paarden aan huis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:31

1 voordeel: huis wordt na een aantal jaren wel meer waard.
Ik heb de afgelopen 2 jaar enkel op de WOZ-waarde al 20.000 euro "winst" bijv.
Dat drukt dan wel weer de kosten ;-)

Kosten? Mmm, die vallen bij mij wel mee: 50 tot 70 euro per maand per paard... basisverzorging. Nog geen DA langsgeweest of op wedstrijd geweest e.d. Of tandarts. Maar deze kosten zijn variabel.

cindybijl

Re: kosten paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:45

interessant topic dit!
Ook wij willen heel graag onze paarden aan huis binnen nu en een paar jaar! Dan is het heel handig te weten waar we op moeten rekenen kwa kosten.
We hebben al een huis op het oog, het staat alleen nog niet te koop....

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:46

heb de paarden thuis aan voer ben ik gemiddeld per paard 75 euro per paard kwijt.
Zelf kuil laten maken,stro van het land

Miss__Sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:22

Ik ben ook zoiets van een neem nu 70 a 75 euro per maand kwijt. De shetlander eet nu ook mee wat hooi maar die verbruikt echt weinig, het merendeel gaat naar het grote paard.
Hangt nu wel een beetje af hoe duur je hooi en wat je als bodemlaag in de stal legt en dergelijke..

Maar ik denk dat het daar wel rond gaat draaien.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 08:24

Als je een huis koopt moet je er rekening mee houden dat er vast wel het 1 en ander aangepast moet worden zodat het naar wens is. De opsomming van DinoPino is heel helder. Houd er vooral rekening mee dat je geld moet hebben voor zaken die kapot kunnen gaan.
Paarden die door de omheining heen denderen en je daardoor schrikdraad moet vervangen. Paarden die per ongeluk hun waterbakje hebben afgetrapt omdat ze lomp aan het stuiteren waren in hun stal.
Kosten waar je nu geen rekening mee houdt maar die wel om de hoek komen kijken op momenten wanneer het niet (en eigenlijk nooit) uitkomt. Denk ook aan de andere zaken die niets met je paarden te maken hebben. Er is een lek in het dak van je eigen huis. Dat moet gemaakt worden en ook betaald worden. Je CV Ketel was nog zo jong en toch legt ie het loodje. Je auto die er heel goed uit ziet maar motorisch weer gemaakt moet worden voor € 430,00
De deken is gesloopt door een ander paard en er moet een nieuwe deken gekocht worden.
Je paard die ergens ingetrapt heeft en nu een fikse hoefzweer heeft.
Hoofdstel geknapt en er is toch echt weer een nieuw hoofdstel nodig. Allemaal van die rotgeintjes die gewoon niet welkom zijn. En juist die kosten kan je de kop kosten om je toko te kunnen blijven betalen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 08:29

Downhill schreef:
Als je een huis koopt moet je er rekening mee houden dat er vast wel het 1 en ander aangepast moet worden zodat het naar wens is. De opsomming van DinoPino is heel helder. Houd er vooral rekening mee dat je geld moet hebben voor zaken die kapot kunnen gaan.
Paarden die door de omheining heen denderen en je daardoor schrikdraad moet vervangen. Paarden die per ongeluk hun waterbakje hebben afgetrapt omdat ze lomp aan het stuiteren waren in hun stal.
Kosten waar je nu geen rekening mee houdt maar die wel om de hoek komen kijken op momenten wanneer het niet (en eigenlijk nooit) uitkomt. Denk ook aan de andere zaken die niets met je paarden te maken hebben. Er is een lek in het dak van je eigen huis. Dat moet gemaakt worden en ook betaald worden. Je CV Ketel was nog zo jong en toch legt ie het loodje. Je auto die er heel goed uit ziet maar motorisch weer gemaakt moet worden voor € 430,00
De deken is gesloopt door een ander paard en er moet een nieuwe deken gekocht worden.
Hoofdstel geknapt en er is toch echt weer een nieuw hoofdstel nodig. Allemaal van die rotgeintjes die gewoon niet welkom zijn. En juist die kosten kan je de kop kosten om je toko te kunnen blijven betalen.

Veel dingen die jij nu opnoemt heb je ook als je een gewoon eigen huis hebt en paarden op pension.
Dan is de verwarmingsketel ook voor jezelf. Ook de auto en ook het kapot getrokken deken.
Het zijn wel die dingen als de draad gaat alweer kapot.
Er staat zoveel onkruid dat je echt de loonwerker eens wilt laten spuiten en je grond eens laat bemonsteren in wat er nu op je weide moet aan kalk oid.
Dat soort zaken zijn de extra zaken.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:01

vorame schreef:
Downhill schreef:

Veel dingen die jij nu opnoemt heb je ook als je een gewoon eigen huis hebt en paarden op pension.
Dan is de verwarmingsketel ook voor jezelf. Ook de auto en ook het kapot getrokken deken.
Het zijn wel die dingen als de draad gaat alweer kapot.
Er staat zoveel onkruid dat je echt de loonwerker eens wilt laten spuiten en je grond eens laat bemonsteren in wat er nu op je weide moet aan kalk oid.
Dat soort zaken zijn de extra zaken.

Maar dan hoef je het niet zelf te betalen om het weer te vervangen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:42

Dus jij hoeft bij een eigen huis niet te verwarming te betalen?
En bij een eigen huis ook niet het lek in het dak?
Waar vindt jij zulk huis? Die wil ik ook :D

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:12

als ik land huur 50 euro in de maand voor een hectare + 2 paarden erop +50 euro per maand apart zetten hoeveel kost dat??

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:33

vorame schreef:

Ik gaf de opmerking over dat als je paard in pension staat.
Als ie daar door het draad heen gaat, hoef je het zelf niet te maken of te vervangen. En alle andere zaken die te maken hebben als je paard op pension staat. ;)

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:39

Per jaar ben ik ongv.
140,00 Ja weet het is weinig maar hooi en stro krijg ik van m'n oom die geeft dat gewoon gratis :D
En musli kost 20,00 en een grote zak koop ik in een jaar ongv. 4x ;)
en hoefsmid ongv. 50,00 per jaar :)
En 10,00 voor extra spulletjes bijv. borstels enz.
En mijn ouders betalen als DA nodig is ect.
En weide hebben we zelf,en in de winter mag Bonny op de grote wei van 4 hectare van m'n oom die geeft dat gewoon allemaal gratis :+:

Ik vind het een groot voordeel dat ik haar thuis heb staan,anders had je toch wel vaak die kosten van stallen enz.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:02

haha wat ben je voor 2 paarden van circa 175 stevige beesten +50 euro van gehuurt land in de maand + 50 euro apart kwijt?

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:04

Ik heb drie paarden aan huis staan en heb in verhouding tot veel anderen hoge voerkosten. Ik heb weinig weiland tot mijn beschikking (0,4 hectare) en heb twee paarden die erg slecht tegen gras kunnen. Daardoor voer ik dagelijks drie balen hooi, dus een baal hooi per paard à 3,50 euro (kruidenhooi uit Duitsland, ik kan ook aan goedkoper hooi komen, maar daarvan vind ik de kwaliteit niet geweldig). Daar komt nog krachtvoer bij, ca vier zakken per maand à 12 euro. Verder gebruik ik zaagsel, mijn paarden vraten dagelijks een baal stro op, stelletje vreetzakken... Ik denk dat ik per maand 6 balen zaagsel gebruik à 7 euro (mijn paarden staan in een zandpaddock met inloopstal van 3x6 m). Alleen aan voer en zaagsel kom ik dus op bijna 400 euro per maand voor drie paarden, 125 euro per paard. Voor het drinkwater van de paarden hebben wij een grondwaterpunt aangelegd (geen idee wat de kosten hiervan waren). De hoefsmid komt hier gemiddeld 4 keer per jaar en kost 22,50 per bekapping. Voor een inenting betaal ik 32 euro per paard. De mest laten we 4 keer per jaar ophalen en hiervoor betalen we 75 euro per keer. Ieder jaar laat ik een nieuwe lading zand storten in de zandpaddock, hiervan weet ik de kosten niet, maar ik gok op 200 euro. Mijn land wordt bemest en gehooid door een bevriende buurman, die volgens het principe van wederdienst werkt. Voor een dagje stro laden krijgen wij onze hooibaaltjes.
Persoonlijk zou ik geen pensionpaarden aan huis nemen. Tenzij je een hoge stalhuur aanhoudt, zal je er financieel weinig aan overhouden, maar je bent wel jouw privacy kwijt. Hou er rekening mee dat veel gemeentes andere regelgeving aanhouden voor het houden van meer dan 5 paarden.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:07

Wij hebben vier paarden aan huis.
De kosten zijn veel minder dan bijv. twee paarden in pension.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:11

Downhill schreef:
vorame schreef:

Ik gaf de opmerking over dat als je paard in pension staat.
Als ie daar door het draad heen gaat, hoef je het zelf niet te maken of te vervangen. En alle andere zaken die te maken hebben als je paard op pension staat. ;)

Dat schrijf ik toch ook in de regel onder wat jij dik hebt gemaakt?

Maar voor de duidelijkheid, kosten aan het huis zijn gelijk bij een eigen huis zonder paarden. of met paarden
Het zijn die dingen als stal en weide beheer wat meer kost.
Maar het stalgeld is dan ook weer minder.

En de tijd, die moet je niet gaan tellen, dat moet je echt als hobbie zien. :)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:36

In de "verbruikskosten" kan ik je niet echt adviseren, ik heb 4ha. grond bij huis voor 2 shetlanders en een tinker dus ik verbruik 4 zakken muslie per jaar en ik heb altijd 50 pakjes hooi liggen voor nood. Als er bv 1 ziek wordt, tijdelijk niet op gras mag etc. Als stallen hebben wij paddocks met kapschuren op wit zand, dus ik verbruik geen stro. Maar heb wel de mogelijkheid om gras inname te beperken.

Er worden veel dingen genoemd zoals hoefsmid, wormenkuur etc. deze kosten had ik in pension ook.

Paarden aan huis en veel grond aan huis kosten vooral veel tijd, en werk. Sloten bij houden, hekken bijhouden, mesten etc.

Buiten het feit dat je natuurlijk bij je hypotheek een bedrag voor stallen, rijbak weideafrastering moet op tellen is mijn beste aanschaf ooit een tractor met fronthef geweest, ik heb er een cultivator, weidesleep, grasmaaier voor de slootkanten en een kiepende aanhanger bij zo kan ik heel veel zelf doen. Ook met verbouwen heeft dat ding zichzelf terug betaald.

Ik zou er ook goed overnadenken of je wel paarden in pension wil, ik heb jaren een camping gehad en voor mij is het een weloverwogen keus geweest om het niet te doen. Ik vindt het heerlijk om geen mensen op het erf te hebben. Hoe vriendelijk ook, vind ik het een aanslag op je prive / gezinsleven, maar dat is voor iedereen natuurlijk anders. Als je wel paarden in pension neemt maak dan strakke duidelijke huisregels. (mensen zijn van nature profiteurs)

Ook vindt ik het voor prive dieren makkelijker om "oppas " te vinden, dan een "bedrijfsleider" voor je pension stal als je een keer weg moet (of wil).

Maar ik kan ondanks het nadeel dat je gebonden bent met dieren aan huis, zeggen dat ik er nooit een seconden spijt van het gehad, en als je 's avonds in de schemering je paardjes controleert voel je je het rijkste mens op aarde.