Er vandoor gaan aan het halster!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 20:13

Ilse schreef:
Wat ook helpt is een controller halster.

Nou, ik heb ook zo'n ding, maar ik merk weinig verschil met een gewoon halster *LOL* Je bedoelt toch zo'n halster dat als de druk op het touw groter wordt, dat het strakker om de neus komt te zitten?

Bud loopt ook gewoon naast me, aan een slap touwtje. Als hij gaat drammen geef ik hem een mep met het uiteinde van mijn touw en dat is een behoorlijk dik en zwaar touw met een leertje aan het eind. Werkt prima. Hij heeft in het begin een aantal meppen gehad, nu heb ik het bijna niet meer nodig Lachen Nu loopt hij elke keer met zijn neus in mijn nek (gevaarlijk!), wat ook resulteert in een klap en aardig wat respecttraining.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-03 21:14

gijsenkim schreef:
vooral fjorden kunnen nogal eens scheit aan je hebben

Heb je inderdaad 300% gelijk in en dat is ook HET probleem hier. En grover/groffer (??) werkt in dit geval averechts. Ze deinst absoluut niet terug daarvoor...en geeft ook niet over.
Andere paarden en zelfs andere fjorden geen last van....maar bij haar!!!

Mgoed, zoals ik boven ook al zei. Het gaat steeds beter. We blijven nu gewoon 5 keer stilstaan wanneer we richting stal gaan, zo leert ze al beter meelopen!

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:26

Goh, dit komt mij dus erg bekent voor. Elke keer als Sabientje uit haar stal komt en ik heb haar aan het halstertouw vast sta ik zonder pony zonder touw in m'n handen bij de poetsplaats. Ze doet eerst alsof ze de poetsplaats eng vindt en dan draait ze vliegensvlug om en rent ze weg. De tip van Okkie1 werkt idd wel. Doe ik ook nu en het gaat al iets beter. En anders de hengstenketting...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 22:08

jasmine schreef:
Hm freedom doet dit ook, als ik dr stal uitmest zet ik dr even in de paddock, zodra ik klaar ben en ik haal dr er weer uit aan het halster, sleurt ze je weer mee dr stal in Gaaaap , maar als je dan een ruk aan het halstertouw of haar dr stal weer wil uit halen gaan ze lopen stijgeren Boos!,
dan krijg ik dr alleen nog maar dr stal uit door haar te lokken met een snoepje...dus als iemand hier ook nog tips voor mij heeft? Schijnheilig

Palermo deedt dit ook.
Wat bij mij hielp was der naast gaan staan...en gewoon blijven staan....tot ze het zat was en zelf wilde gaan lopen...tsja en toen moest ze blijven staan.

Ze doet het tegenwoordig bijna niet meer, maar als ze het doet ga ik naast haar staan en dan is ze binnen een minuut zo ver dat ze wilt gaan lopen, alleen dan moet ze weer wachten van mij.

Duurt wel iets langer maar tegenwoordig loopt ze al door als ik alleen nee meissie kom op zeg.
Dus ze heeft blijkbaar toch door dat ze alleen maar zichzelf ermee heeft als ze blijft staan.
Misschien dat het bij jou ook werkt.

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 22:56

Haha! dat is nou precies het probleem hier met de dames Haha!
Die zijn niet te houden aan een halster.........behalve bij mij, maar ach ben ook wel erg lief Schijnheilig
Bij Truus gebruik ik altijd een bitje, die ik aan het halster klik.....dan kan ik haar gemakkelijk binnen en buiten zetten zonder mijn hoofdstel te pakken.
Als ik een keertje geen zin heb om een bit te zoeken, gebruik ik een hengstenketting, bij Truus gaat hij over haar neus en bij Brechje kan hij gewoon onder de kin door. Wat bij Brech ook wel helpt is een lus van het halstertouw om haar neus...dan hoef ik maar 10 meter te lopen en de rest kan ze gewoon los, dan weet ze weer wie er de baas is Tong uitsteken
Maar kan ook gewoon vertellen dat ze een snoepje krijgen, moet je dan eens kijken hoe braaf en netjes ze meelopen, zonder te knokken tegen het bitje *LOL* Zijn ze echt heel vervelend en heb even geen andere keus, gaat er een touw door de mond....want 1000 kg aan de kletter dat wil je niet meemaken Scheve mond
Brechje is trouwens ook altijd super braaf als ik een tijdje met haar ga trainen in het weiland voordat ik haar meeneem, laat haar dan dingetjes uitvoeren op free-style basis los of aan de lange teugel en ze blijft daarna altijd nog in haar rol...lekker ding!
Hier moet ik altijd de paarden met bit pakken, maar doe het eigenlijk heel weinig..........dit geld op het erf!
Ga ik met de paarden de straat op, dan doe ik altijd een hoofdstel in....de paarden wennen al van veulen af aan aan een bitje (eerst gebroken bitje) en zodra ze voor de ploeg of kar lopen of onder het zadel gaan...krijgen ze al een stang in, dus ze zijn gewend dat ze zo worden gepakt van stal of weiland. Ik deel het altijd de nieuwe mensen meteen mee, hoe het bitje te gebruiken.....want Truus en Brechje maken er namelijk meteen gebruik van gebruiken ze hem niet
gelukkig zijn marion en vinessa een stuk makkelijk....die lopen meestal gewoon helemaal los mee Haha!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 09:44

Mijn vroegere pony was nogal een vreetzak, dus op weg naar het weiland rukte ze zich al los. En in de avond moest ik haar met brokjes lokken.
Had ik haar vast, vrat ze de brokjes op en rende weg en zo ging dat eindeloos door. Ik deed haar dan een hoofdstel en langelijn om en deed net als Martin Gaus. Ze rende een paar meter weg en dan rukte ik een keer goed aan die lijn en dan was het weer een tijdje over.
Na een half jaar probeerde ze het wel weer, maar ja, zo kon ik het redelijk oplossen.