Paard 10 dagen in het land, dag en nacht, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:38

Cowgirl schreef:
Geef mij eens een goede reden waarom een paard s'nachts op stal moet.

Als het paard niet gewend os om naar buiten te gaan en vervolgens dag en nacht naar buiten moet zal voor een dier die dat niet kent een hele grote stap zijn. Natuurlijk is het heerlijk dat hij het wel kan maar er zijn genoeg paarden die dat echt niet zien zitten. Ik keur het niet af maar kan mij goed voorstellen dat het paard het niet zo heel leuk kan vinden als er dan een dag slecht weer is.

Ik weet dat ik met deze opmerking half bokt over mij heen zal krijgen maar dit is mijn mening en ervaring. Ik zou het fijn vinden als dat gewaardeerd word. Daarbij als je helder denkt is het niet een rare redenering.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:39

juist hartstikke goed :)

Rebecca09

Re: Paard 10 dagen in het land, dag en nacht, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:55

Heerlijk voor je paard gelijk doen.
Alleen laat hem dan daarna rustig wennen aan het weer "opgesloten" moeten.
Of beter zorg dat hij dan ook lekker naar buiten kan

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:57

Kenzo schreef:
Cowgirl schreef:
Geef mij eens een goede reden waarom een paard s'nachts op stal moet.

Als het paard niet gewend os om naar buiten te gaan en vervolgens dag en nacht naar buiten moet zal voor een dier die dat niet kent een hele grote stap zijn. Natuurlijk is het heerlijk dat hij het wel kan maar er zijn genoeg paarden die dat echt niet zien zitten. Ik keur het niet af maar kan mij goed voorstellen dat het paard het niet zo heel leuk kan vinden als er dan een dag slecht weer is.

Ik weet dat ik met deze opmerking half bokt over mij heen zal krijgen maar dit is mijn mening en ervaring. Ik zou het fijn vinden als dat gewaardeerd word. Daarbij als je helder denkt is het niet een rare redenering.

dan wendt hij er toch aan _O- Mijn paard vond het heerlijk die "klap" die wil niks liever. En het is niet eens een koudbloed ;)

Hoe schrijf je "wendt?!" Went? wend? :o

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 19:56

Mijn paard staat ook altijd buiten, als het nu 20 graden of min 20 :D . Zeker als het paard gras gewend is. Is het de bedoeling dat ze 10 dagen op een land wordt gegooid zonder om te kijken? Als ik dan in jou schoenen stond zou ik iemand vragen om voor de zekerheid elke dag eens langs te gaan en-al is het maar vanop afstand-eventjes te controleren als alles goed is. Gewoon dat je weet dat er niet iets heel ergs gebeurd is. Maar dat is gewoon heel persoonlijk, er zijn ook mensen die er geen moeite mee hebben om hun paard een paar dagen in hun eentje te laten :) .
Ik ben wel voorstander van schuilmogelijkheid voor een paard (al is het maar een dikke boom waar ze onder de schaduw kunnen staan), ik weet niet als dat er staat?

Aysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:21

Ik zou het doen als hij gewend is aan gras. het weer is niet zo erg want ze hebben wel wat vet;)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 19:29

@Alexx: het is wenT. Stam + T. Wennen is het werkwoord dus een D heeft er in de tegenwoordige tijd niks te zoeken ;)

Verder ben ik een aanhanger van 24/7 de wei op.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 07:12

Geen probleem hoor, maar het is denk ik wel belangrijk dat er iemand is die hem in de gate houdt. EN dat hij wel ergens uit de wind en zon kan staan, mocht het toch nog gaan stormen, of heel warm worden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 07:15

Die van ons staan nu ook 24/7 buiten en ze vinden het heerlijk :D
Alleen met erg onweer gaan ze een nachtje naar binnen. Regen is niet erg het meeste drupt er wel bij langs ;)

_smurfje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:03

Ja hoor dat kan makkelijk.
Alhoewel ben ik wel bang voor de hoeveelheid gras.
Staat hij nu al overdag in het land?
Zoniet dan zou je dat toch echt moeten opbouwen.

Maris1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:09

Heerlijk toch. Onze pony staat ook graag buiten in de wei. Als er maar wel een vriendje mee is vindt zij er niets aan. Dus liever niet alleen, maar wel heel graag samen met anderen in de wei. En onze pony heeft laatst ook met dat noodweer buiten gestaan (lag er wel even van wakker) maar was zelf de volgende dag heel monter!!

ElineTje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:02

dat kan wel hoor, wij hebben de paarden ook dag en nacht buiten hoor kan makkelijk.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:14

zeker kan dat :D

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:15

flicka schreef:
@Alexx: het is wenT. Stam + T. Wennen is het werkwoord dus een D heeft er in de tegenwoordige tijd niks te zoeken ;)

Verder ben ik een aanhanger van 24/7 de wei op.

ja dat dacht ik inderdaad ook al, maar ik was het blijkbaar even helemaal kwijt ;) Bedankt he.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:21

Kan makkelijk, ik ga van de zomer weg en dan staat die van mij gewoon dag en nacht vakantie te vieren op het land.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:15

Kan heel goed hoor. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:19

Kan inderdaad heel goed. Alleen als je paard er niet aan gewend is en in eens in een volle weide komt zou ik wel oppassen ;)

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:57

Mijn merrie staat sinds een maand of 2 ook gewoon weer dag en nacht buiten. Inmiddels is het vrijwel niet koud meer, en van een beetje regen gaan ze ook niet dood. Alleen even zorgen dat je een kaal stukje hebt voor je paard, of een afgezet stuk zodat ze zich niet meteen ziek eet.

ilonatjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:48

het kan wel ken zat mensen die dat ook doen

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:39

mijn 2-jarige staat ook al vanaf april buiten.
zelfs met dat hele warme weer en dat gigantische nodweer van 2 weken terug.
en raad eens......? hij leeft nog :+

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:46

Mijne staat in de winter 10uur buiten en vanaf ongeveer maart (eerst opbouwen natuurlijk) 10uur op het land en vanaf april dag en nacht.

De 1e dagen dag en nacht staat ze savonds "zielig" voor het hek te draaien maar naar een dag of 5 is ze niet meer bij het hek te zien. Als je ze eruit haalt zodra ze gaan ijberen ofzo dan koppelen ze dat gedrag aan eten ( in stal ligt hooi/stro ect) terwijl als je er geen aandacht aan besteed houden ze er zo mee op en nu staat ze met harde regen zelfs ergens achterin het land met haar vriendjes.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:24

Wel even opletten wat voor weer het is, als het regent en ze zijn het niet gewend is het best opletten als je niets opgebouwd hebt.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:31

Als het mogelijk is dan zal ik het paard van tevoren al wel laten wennen door hem buiten te zetten en als het kan ook weidegang op te bouwen. Als dit niet mogelijk is zorg dan voor een waterdichte deken zodat het paard bij onstuimig weer en geen beschutting toch beschermd wordt. Je ziet vanzelf of ze staan te rillen en dan is een dek wel prettig. En als er veel wit aan het paard zit, denk dan ook aan zonnebrand.

Momenteel staan ook mijn paarden dag en nacht in het land. Alleen als ik ze rij blijven ze een nacht op stal omdat ze anders bezweet het land op moeten en krijgen ze wat brok.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:39

Die van mij staat ook alweer een paar weken lekker 24/7 buiten, ook met regen en slecht weer, ze draaien gewoon hun kont naar de wind en staan nog net zo lekker te grazen. Ook als hij bezweet is, gaat hij gewoon weer huppa het land in, hij wordt natuurlijk wel uitgestapt, maar daarna gewoon weer lekker naar buiten, hij gaat dan meestal lekker liggen rollen en dan weer snel kop naar beneden en eten.
Hij is echt nog nooit (even afkloppen) ziek, zwak, kreupel of wat dan ook geweest.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:44

de paarden hier op stal staan ook 24/7 buiten.
maar zoals al eerder gezegt is ,ik zou wel oppassen met het gras als hij het nog niet gewend is dan zou je het eigenlijk eerst even op moeten bouwen,dat hebben we hier ook gedaan met een aantal paarden.
deze paarden gaan alleen naar binnen s'nachts als het al een paar dagen regent maar dan puur omdat ze het land anders stuk maken (kleigrond) en dan wordt alles zwart.