Wanneer kan een paard met zijn/haar welverdiende pensioen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elegance_

Re: Wanneer kan een paard met zijn/haar welverdiende pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:58

Kun je geen leeftijd op plakken. Dit bekijk je per paard. Mijn vorige pony is met 18 jaar met pensioen gegaan. En met 19 overleden.
Een vroegere verzorgpony van mij was 33 jaar en daar kon ik nog gewoon regelmatig recreatieve ritjes op maken. Beetje dressuur, springen en lekker door het boscrossen. Ze is rond haar 35 volledig met pensioen gegaan. Weet helaas niet hoe oud ze is geworden.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:10

Ik ben het met voorgaande eens...hangt heel erg af van wat er met het paard in het verleden is gebeurt en wat er allemaal is doorgeërft etcetc. En goed blijven kijken hoe het paard zich voelt. Wil hij door, dan lekker doorwerken...want rust roest. Mijn paard was op 5 jarige leeftijd eigelijk al kapot gesprongen maar heeft zich tot zijn 22e op zijn manier gegeven. En we hebben m sterk gehouden met werken. Maar op een gegeven moment gaf hij zelf aan dat het klaar was...
Er is ook best een verschil tussen ponies en sportpaarden. Ponies zijn doorgaans veeel sterker en worden ook gemiddeld ouder......

quadripes

Re: Wanneer kan een paard met zijn/haar welverdiende pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:17

toevallig moet ik me heel vaak verdedigen als ik vertel dat mijn 16 jaar oude volbloed met pensioen is. Hij staat met een weidemaatje de hele dag lekker op de wei, ik longeer of werk hem nog eens in de week. Verder poetsen en ik zorg dat hij elke avond in een schone stal staat, genoeg hooi heeft en op gewicht blijft. Toch vinden mensen het raar dat mijn paard nu al met pensioen is. Als ik dan uitleg dat hij sinds zijn 2e al in de sport rondloopt (rensport, horseball en daarna dressuur) en lichamelijk gewoon op zijn top was (qua dressuur), dan vinden ze nog dat ik hem elke week zijn wei uit moet sleuren om een uurtje door het bos te kachelen. Waarom? Hij geeft aan dat hij het prima vindt op die wei, hij ziet er beter uit dan ooit, hij heeft lol in zijn leven en kan het heel goed vinden met zijn maatje. Waarom pas een paard met pensioen sturen als ie niet meer kan? Ik vind het raar dat ik me daarvoor moet verdedigen telkens.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:04

Mijn verzorgpony is 30 en is nu 1 jaar met pensioen.
Maar dat is aan elke pony verschillend.
Mijn vz. heeft atroze, dus daar wordt niet op gereden, dus die is gwn met pensioen omdat ze tog niet meer hoeft te werken( kan ook niet meer door de atroze, we moeten alleen wel veel stappen/lopen naast haar)! & ja ze heeft het natuurlijk super vedient! Want ze heeft heel der leven wedstrijden gedaan, en hard gewerkt, dus daarom heeft ze haar welverdiende pensioen.
en dat hoeft ze ook niet :o
Het is alleen dat ze veel moet bewegen vanwege de atroze, maarja, elke pony moet lopen, en dat is altijd bter.
maar ze hoeft niet meer aan de longeerlijn, of zulk soort dingen.

Sommige pony's gaan vroeg op pensioen, omdat ze wat hebben, andere als ze in de 30 zijn.
Maar zelf vindt ik als een pony nog goed is en alles, waarom zou je hem dan met pensioen doen?
Als die oud is ( 27 bijv. ) & je pony gedraagt zich nog als een 10-jarige, zou ik wel wat rustiger aan nog doen, maar pensioen niet.
Als die 27 bijv. is en alles gaat nog wel, maar ook niet altijd even soepel, zou ik het rustiger aan doen, en hem langzaam aan wel een pensioen geven:P

Als ze hun hele leven hard hebben gewerkt, en oud zijn en het verdienen een pensioen te hebben, dan mogen ze dat zeker ;3
en ookal is dat al als ze 18 zijn, of nou 20, of nou 30. Als ze het verdienen, en oud zijn voor hun, mogen ze hun welverdiende pensioen ;d

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:57

Mijn paard is een geschatte 25 jaar en ik doe er echt amper iets mee. Als ik soms zin heb ga ik er eens een wandelingetje van een uur meedoen ( nooit meer ) en dat zet ik hem terug op de wei. En geloof mij , hij geniet daar echt van :) Maar bijvoorbeeld vorig jaar stond hij in de manege in de grote vakantie en dan heb ik er wel nog stage meegedaan en 4 keer jumping meegedaan. En wie weet is dit dit jaar weer het geval..