Hoe en waar krijgen jullie water vandaan op jullie weiland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:49

Wij hebben zelf een grondwaterpomp en leidingen naar de wei waar automatische
drinkbakken op aangesloten zijn. Deze pomp voorziet ook de stallen van water in de
automatische drinkbakken. Maar voor in de winterperiode hebben wij ook een dompelpomp, die
kun je in de sloot leggen en op die pomp kun je een tuinslang aansluiten en dan kun je dus
water uit de sloot halen voor in de speciekuipen die we dan bij vorst in de stallen zetten.

Dus misschien een oplossing om een dompelpomp te kopen (misschien via MP) en daar een flink
stuk tuinslang op aan te sluiten zodat je niet elke keer heen en weer hoeft te lopen :)

tamary

Re: Hoe en waar krijgen jullie water vandaan op jullie weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:04

Ik zie hier ook wel pompen die op 1 of 2 kleine zonnepanelen werken. Vaak in combi met een voorraadvat voor als het een paar dagen bewolkt is.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 08:23

ProudJustify schreef:
drinkbakken op aangesloten zijn. Deze pomp voorziet ook de stallen van water in de
automatische drinkbakken. Maar voor in de winterperiode hebben wij ook een dompelpomp, die
kun je in de sloot leggen en op die pomp kun je een tuinslang aansluiten en dan kun je dus
water uit de sloot halen voor in de speciekuipen die we dan bij vorst in de stallen zetten.

Dus misschien een oplossing om een dompelpomp te kopen (misschien via MP) en daar een flink
stuk tuinslang op aan te sluiten zodat je niet elke keer heen en weer hoeft te lopen :)

Dat werkt waarschijnlijk met stroom?
Ik heb geen stroom :o dus dan zou zo'n dommpelpomp niet werken.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 08:24

Wij hebben een waterkraan bij het weiland, dus kunnen zo met een slang de emmers vullen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 08:28

ProudJustify schreef:
automatische drinkbakken. :)

Hier hetzelfde systeem.
Enige nadeel is als er stroomstroring is, want dan werken de pompen ook niet meer, en staat alles zonder water.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 08:36

http://tuin-terras.marktplaats.nl/overi ... ind=1&fs=1

Slang eraan en in het bassin of in een bron en klaar ben je.
Wel is het handig om er een gieter met water naast te laten staan zodat je hem weer makkelijk aan de gang kan krijgen als je hem een tijdje niet gebruikt hebt.

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:41

Hier drinken ze uit de sloot. Kunnen ze zelf bij.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:43

Wij hebben ook een stuk weiland een stukje van de manege aan
Wij gaan met 3 jerrycans in een 45 km autootje naar de wei :+
Dat ding heeft het maar moeilijk (dat autootje is van een meisje die daar ook rijdt)
Maar misschien kun je een fietskar aanschaffen en daar de emmers/jerrycans in zetten

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:44

Wij hebben de luxe van een sloot langs het weiland, maar die kan ik niet zomaar voor je maken.

Ik zie vaak tanks (van 1 bij 1 ofzo) staan in weilanden, met een kraantje en een teil er onder. Misschien is dat wat?
Kun je voor dat waterbassin anders niet een trap meenemen in de auto (ik weet niet hoe hoog dat bassin is) en dan kun je de keren daarna gewoon water uit dat bassin halen (als je die trap daar laat liggen?).

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:07

Wij hebben aan de ene kant 2 badkuipen en aan de andere kant een cilinder van 1m hoog 1m breed , dus je kan er wel een tijdje mee voort :)

binky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 08:43

Anne_GTI schreef:
http://tuin-terras.marktplaats.nl/overi ... ind=1&fs=1

Slang eraan en in het bassin of in een bron en klaar ben je.
Wel is het handig om er een gieter met water naast te laten staan zodat je hem weer makkelijk aan de gang kan krijgen als je hem een tijdje niet gebruikt hebt.

:D [moet ergens een pomp op de kop gaan tikken] Dit lijkt mij ook DE oplossing !

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:46

Een put laten slaan is niet meer zo onwijs duur volgens mij, ik geloof iets van 200 euro en dan een handpompje erbij en je hebt water.
Zo'n handpompje krijg je bij de boerenbond en zal zo'n 50 euro kosten en je krijgt er spierballen van :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:46

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:05

Wij hebben ook veel gesleept met emmers (sta op een pensionstal met speciebakken in de weides) maar nu heeft de vader van staleigenaar iets handigs gefabriceerd: hij heeft een afdekplaat op een kruiwagen geschroeft, met aan de voorkant een stukje hieruit gezaagd voor het vullen. Nu kunnen we dus met een hele kruiwagen vol water naar de wei lopen, en is de speciebak ineens vol.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:35

jesito schreef:
Een put laten slaan is niet meer zo onwijs duur volgens mij, ik geloof iets van 200 euro en dan een handpompje erbij en je hebt water.
Zo'n handpompje krijg je bij de boerenbond en zal zo'n 50 euro kosten en je krijgt er spierballen van :D

Bron slaan is heel erg afhankelijk van hoe legaal, door wie je het laat doen en hoe diep het water zit. Als je door een bevriende boer met giertank en dunne slang een bron slaat kost je dat een fles drank en een pijp met sok voor in de grond à 15 euro. ;)

Laat je het via een loonwerker met de officiele vergunning van de gemeente gaan ben je wel een heel stuk duurder uit.

Voor de koeien hebben we in de polder gewoon een weidepomp met een emmer in de sloot liggen. Die tappen zelf, wel net zo makkelijk. Als je een pomp hebt die niet te zwaar loopt kan een paard dat ook prima.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 07:51

Inmiddels heb ik de oplossing gevonden,en misschien ook wel voor sommige van jullie ;)
Vandaar dat ik deze foto even wil plaatsen moderator?

Afbeelding

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 08:06

Waar heb je de slang op aangesloten binky? Gewoon aan de kraan thuis of????

Edit: ik denk dat ik het al weet, in het waterbasin natuurlijk :)

binky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 11:08

ProudJustify schreef:
Waar heb je de slang op aangesloten binky? Gewoon aan de kraan thuis of????

Edit: ik denk dat ik het al weet, in het waterbasin natuurlijk :)

slimpie :+
Je moet met deze constructie wel de slang er uit halen na gebruik anders ligt je basin in het weiland want het blijft doorstromen.....

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 11:14

Ha ha ha, ja nog niet wakker he, maar toen ineens :)*

Ja dat is ook niet handig als je hele weiland ondergelopen
is ;)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:41

Bij mijn verzorghafjes komt de opa van de eigenaar iedere dag hooi geven, en dus ook water. Vanuit jerrycans in een specibak.
Bij de merrie die nu een aantal maanden weg is, krijgt ze het ook elke dag in een specibak.

En bij mijn laatste nieuwe verzorgpaard is het gewoon regenwater opgevangen, en als het erg leeg is word het bijgevuld met de tuinslang.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:00

Bij mijn pony staat een regenton, en daar zit een slang op aangesloten. Daar haal ik water vandaan. Niet altijd ideaal, want als het lang droog is, is het water op! Dan neem ik water in 1,5 liter flessen mee!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:54

Nell_ schreef:
Bij mijn pony staat een regenton, en daar zit een slang op aangesloten. Daar haal ik water vandaan. Niet altijd ideaal, want als het lang droog is, is het water op! Dan neem ik water in 1,5 liter flessen mee!

1,5 liter flessen? Dat schiet ook niet op :D . Er van uitgaande dat een (kleine) pony gemiddeld een 30 liter per dag drinkt, dan moet je dus 20 flessen per dag naar je pony slepen :P . Dan kun je toch beter een paar jerrycans van 10 of 20 liter kopen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:58

Mooie oplossing zo vanuit de waterbassin! :)
Ik heb zelf gelukkig een mooie sloot rondom de wei, dus daar drinken ze zelf uit. Is ook schoon water, stroomt goed door (leven ook veel visjes en waterdiertjes in).
Maar heb 1 keer een wei gehuurd waarbij de sloot droog kwam te staan... dat was minder := Dus ben ik met de jerrycans in de weer gegaan :)

wups81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:27

ik gebruik ook altijd een paar jerrycannen standaard achter in de auto