paarden geheel het jaar de wei op, wie heeft dat ook

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:06

vier paarden.

Ik heb liever dat ik wat extra werk moet doen, dan gezeik met stalgenoten of pensionstal eigenaar. Ik wil zelf voeren en mesten, dan weet ik tenminste zeker dat het goed gebeurt :+

Een van mijn paarden heeft ooit heel even op een stal gestaan waar de eigenaar 2 plakjes hooi per dag wel genoeg vond. En een uurtje per dag buiten was ook voldoende. Toen ik eigen hooi had bijgekocht, schoof hij dat aan de kant en voerde daar stiekem z'n andere paarden mee _-:(

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:48

Emaartje schreef:
mijn pony staat ook 24/7 dag en nacht buiten met schuilstal,wordt niet meer bereden,haal elke dag de mest eruit,enz

(ze staat er samen met een ander paard die ook met pensioen is,dus ze heeft gezelschap en er is elke dag kijk op de weide is bij iemand aan huis,hun zorgen elke dag voor het water,alleen ik moet en ga er elke dag naartoe omdat mijn pony zoweizo de medicijnen moet hebben,voor haar artrose....

Mijn andere paard heb ik wel op een pensionstal staan omdat ik hem berijd,en hier is geen rijbak bij waar ik mijn pony heb staan,en ik heb hem graag op stal staan ook in de winter enzo en sta er aan het bos,alles wordt gedaan hier op stal binnen en buitenzetten en voeren alles all in ik vind het alleen niet goedkoop 200euro in de maand voor paarden..

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:42

Ik heb mijn paarden het hele jaar door op de wei. Ik vind dit fijner dan snachts oid op stal en de paarden zelf ook. Ze kunnen bij jou dan ook zelf kiezen met de schuilstal. Vaak mest ik elke dag de wei uit, soms sla ik een dagje over als er niet erg veel ligt. Ik ga er wel sowieso elke dag heen, dat vind ik wel zo eerlijk tegen over het paard. Overigens hoef je niet smorgens/smiddags/savonds te gaan, als ze echt zoveel gras hebben daar (vanwege het voer). Ik voer mijn paard zelf 1x per dag omdat ik niet 3x kan komen maar er is bij mij wel toezich op en iemand die evt. kan voeren dan. Mijne heeft meestal wel 24/7 hooi dus dat scheelt (+dan de hele dag op de wei). Ik ben er sowieso voorstander voor want mijn paard is er veel gelukkiger op geworden!

ikowtje

Re: paarden geheel het jaar de wei op, wie heeft dat ook

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 07:26

Het is goed te doen, mits je een schuilstal voor ze hebt, en een plek waar ze de winter kunnen staan.
Wat bedenk wel: een weiland wordt geheel kapot gelopen en modderig (hangt wel van de grond en de hoogte van de grond tov het waterpeil af).

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:56

Mijn paarden (4 met net een veulen erbij!) staan ook 24 uur per dag zomer en winter op het land (ca 3 ha). Wel heb ik een grote schuilstal met boxen waar ze vrij in en uit kunnen lopen. Even een paar dingen die mij door het hoofd schieten.
- Ik ben daar begonnen zonder stroom. De omheining zat onder stroom via een batterij (werkt als de grond droog is niet super) en ik had er een aggregaat staan voor bv licht. Afzien in de winter hoor! Ben blij dat ik er nu stroom heb.
- Vergis je sowieso niet in de winterperiode. Paarden drinken veel dus je zult veel met jerrycans moeten slepen.
- Voor wiens kosten komt het onderhoud van de wei? Zeker als je ze 's winters ook op (een stuk van) de wei laat lopen, moet je in het voorjaar flink aan de gang. Graszaad is duur en kunstmest (dit jaar zeker) ook. Als je de wei zelf moet onderhouden krijg je nog te maken met kosten van de loonwerker (tenzij je zelf een tractor met apparaten hebt); kalk strooien, bossenmaaien, de stukken die ze niet eten eraf halen etc etc .... er is altijd iets te doen. Kan je het stuk beregenen?
- Kuilvoer kost zo'n 27,50 per pak en in de winter eten ze veel om warm te blijven. In de winter zal je naw ook krachtvoer moeten bijvoeren.
- Het is handig om boxen te hebben ivm hoefsmid, dierenarts of als een paard ziek is
- Als je de mest eraf gaat halen, kost dat niet alleen tijd maar je moet ook denken aan de afvoer van de mest dwz aanhanger en een plek waar je kan storten (=kosten). Ik haal de mest er 1x per dag af (ongeveer 1 uur werk): beter voor de wei, het vermindert mogelijke wormbesmetting en het oog wil ook wat.

Je doet het allemaal voor je paarden maar vergis je niet in de tijd en de kosten! Verder geldt: al doende leert men. Je zult in het begin veel dingen 'fout' inschatten en doen. Als ik jou was zou ik er goed over nadenken. Als je het puur doet vanwege de kosten, dan vraag ik me af of je per saldo wel goedkoper uit bent.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:01

Mijn leaspaard staat ook 24/7 buiten, het hele jaar door.
Alleen met heel erg rotweer gaan ze naar binnen.

Heb je daar een bron water?
Dat het niet kan bevriezen?
Of iets anders?
Maar ze hebben water heel hard nodig.

In de winter wordt er bij ons wel hooi bijgevoerd.
Ik merk wel dat alle paarden die daar in de wei staan(8 paarden) het heel leuk vinden en als ze binnen staan heel onrustig zijn.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:59

Wij hebben de twee paarden ook het hele jaar 24/7 buiten. Wel met inloopstal en een schuilstal. De inloopstal is kan gewoon dicht, en dan is het een normale stal. In de schuur zitten twee stallen, maar daar wordt er op het moment maar 1 van gebruikt.
Daarnaast staat er nog een mini schuilstalletje voor de shetlander. Die mag niet altijd in de inloopstal van mijn paard, vandaar dat hij zijn eigen stalletje heeft.
In eerste instantie hadden wij helemaal niet de bedoeling om ze 24/7 buiten te laten. We waren van plan ze 's avonds op stal te zetten en overdag in de wei (zonder inloopstal). Maar na dag 1, was het ons duidelijk. Mijn paard is een echt buitenpaard. Hij breekt de stal af als hij daar te lang in moet staan. Hij slaapt het liefst buiten en voelt zich veilig buiten. Dus het ontwerp van de stal is aangepast en omgetoverd tot inloopstal. Nu vindt hij het fantastisch. Staat best vaak in de stal, maar heeft gewoon zelf voor het kiezen wanneer hij erin of eruit gaat.

Ze hebben in de inloopstal en schuilstal onbeperkt hooi ter beschikking. Ook gewoon het hele jaar door. Natuurlijk eten ze in de winter veel meer hooi dan in de zomer. Maar dat bepalen ze dus zelf.

Wij hebben de weide en stal naast huis liggen. Dus qua voorzieningen ed. is dat natuurlijk makkelijker. We hebben in de stal gewoon normaal kraanwater, grondwater om te sproeien, elektriciteit en drinkbakken die niet kunnen bevriezen in de winter.
Het enige gróte nadeel vind ik dat ik de stront uit het weiland moet halen. Ik vind dat echt verschrikkelijk, het went langzaam. Doe het nu al 6 jaar, maar vind het nogsteeds rotwerk. Of nouja, eigenlijk vind ik al het weideonderhoud niet echt leuk om te doen.

En wat betreft het elke dag (meerdere malen) erheen moeten. Ik vind dat niet meer dan logisch eigenlijk, het is eigenlijk gewoon heel fijn om ook de verzorging van je paard in eigen handen te hebben. Je weet wat hij krijgt, het gebeurd zoals jij dat wil. En je paard ziet jou daardoor véél meer als zijn baas. Hij ziet je meerdere malen per dag, zowel als het gaat om voeren, weideonderhoud of het rijden van het paard.
Ik zit momenteel op kamers, daardoor worden de paarden nu 4 dagen per week door mijn vader verzorgd. Ik vind dat echt heel moeilijk. Wordt ook weleens boos, omdat hij het niet zo doet zoals ik het wil. Terwijl dat ook niet terecht is, want eigenlijk moet ik blij zijn dat hij dat wil doen. Maarja, hij doet dat niet zoals ik dat wil en dat vind ik echt verschrikkelijk lastig. Toen ik gewoon nog thuis woonde en elke dag zelf de verzorging in handen had, vond ik dat eigenlijk véél makkelijker en fijner.
Heb het vorzorgen van de paarden nooit als straf gezien. Zelfs niet als ik na een avond stappen, 's morgens vroeg mn bed uit moest om de paarden te voeren.

Natuurlijk moet je nu voor de vakanties wel zelf wat regelen, ed. Maar voor mij is dat allemaal erg makkelijk. Mijn vader zorgt eigenlijk gewoon standaard voor de paarden als ik er niet ben. Dat is in de vakanties dus niet anders. Als je eenmaal iemand hebt waar je op kan rekenen als jij er niet bent, is op vakantie gaan dus niet zo'n probleem.

Ik zou het niet anders willen. De voordelen zijn érg groot. Dat weideonderhoud neem ik dan maar op de koop toe.
Dus kortom ik zou zonder twijfel de kans aangrijpen om je paard het hele jaar naar buiten te doen.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:09

Ik heb mijn paard s'nachts binnen en overdag buiten in de wei, alle dagen, zomer en winter, ik hall 2 a 3 keer per week de mest eruit en dat gaat prima.
Als ik jou was zou die wei nemen, paard is veel happyer als die 24/7 met zijn neus aan de grond kan, het is de meest natuurlijke manier van paarden houden.
Als je slim bent deel je de weide in meerdere stukken, zodat je ze om kan weiden van het een naar het andere zodat het gras ook eens rust heeft en je houd waarschijnlijk genoeg over voor het hele jaar.. ik weet niet hoe groot je wei is die je kan huren?

skawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 03:15

mijn paardjes staan altijd het hele jaar op de wei. ik huur ook gewoon een losse wei en vind het heerlijk. ook geloof ik dat de paarden zo gelukkiger zijn als er een schuilstal is is het helemaal goed gewoon doen! ja het is wat meer werk elke dag je wei uitmesten plus onderhoud ect maar scheelt een hoop geld

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:12

Ik heb mijn fjord het hele jaar in de wei staan, het bevalt me erg goed. Me paard vindt het ook geweldig, en het is goedkoper.

peppalover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:35

Mijn pony loopt ook het hele jaar door op de wei. Maar wij hebben wel een stukje afgezet met tegels zodat hij altijd op droge grond kan staat. En een warme stal erop met overkapping zodat het niet inregend en hij ook op de tegels droogstaat.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:15

Mijn pony's staan ook het hele jaar door buiten. Ik heb stallen maar die worden niet of nauwlijks gebruikt. 's nachts gaan ze wel op een kaal stuk of in een zand paddock met schuilstal. De dames, tinkers en shetlanders, blijven liever buiten maar dan worden ze te dik (ook in de winter).

Water is het grootste probleem, paarden drinken heel veel, en in de winter komt daar vrieskou bij. Mijn weides liggen achter het huis maar in de winter heb ik er bijna een dagtaak aan om het "vloeibaar" te houden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:30

Ik heb ook alles aan huis. Stallen, weide, molen en bak en longeerpiste en uiteraard weide.

Onze jonge dieren staan het jaar door op de weide, met een schuilhok. De andere komen enkele uren per dag buiten op kleine weides (30x60)

Weides vragen onderhoud management. Zoals mest verwijderen, draad en of houtwerk nakijken. Ik doe ook een jaarlijkse bodemanalyse en bemest daarnaar.
Verder moet je het onkruid bijhouden.
Schuilstallen van het jonge spul wordt in de winter wekelijks opgestrooid en dan eens per maand volledig uitgemest. De bodem is bils met zand op, dus blijft droog en zeker in de zomer hoef je dan niet te strooien enkel de mest te verwijderen.
Verder hebben we twee drinkbakken die zelf vullen en een grote waterton, zodat ze veel kunnen drinken.

Ja de sportpaarden staan dus binnen, dus ja dat is dagelijks de stallen doen, eens per twee weken alles eruit.

Dus op zich heel leuk dat je alles zelf kan doen, maar er schiet wel veel tijd bij in. Tijdens de wintermaanden staan onze sportpaarden op een pensionstal en moet eerlijk toegeven dat ik dan wel blij ben, omdat je dan echt kan komen voor je paard. Dan kan ik 4 paarden per avond rijden, waar ik anders een heel schema maak waarbij ik moet steunen op de goodwill van men vader om een paard(en) te longeren om het allemaal rond te krijgen. Want het blijft wel een hobby, dat naast mijn professioneel leven speelt.

xHors3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:32

Ik zou het zeker doen!
Maar het licht eraan of jullie paarden dat gewend zjn.
Mijn haf weet niet beter dan alelen maar op het land staan :P
Mara het is wel lekker als je een eigen weide hebt.
Alle rust en je eigen regels ;)