2 pony's, 1 stal ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wednesday

Re: 2 pony's, 1 stal ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:13

Momenteel staan mijn paard (1m60) en shet (1M) samen in de stal (veel kleiner dan jouw stal omdat het een L-vorm is) Wel hangt er bij mij geen deur in. Dus moest het ruzie zijn kunnen ze der altijd uit! Wel gaan we over een maandje 1 muurtje opschuiven zodat er zo'n 4 m² bijkomt! Maar dan staan ze alsnog samen! Ik kan ook niet herbouwen omdat het niet mijn grond en stal zijn!
Ik zou het niet vertroiuwen met de deur dicht! Dan kunnen ze geen kant op ( bv. als de grote de kleine insluit ofzo!) Kan je geen kleine uitloop maken?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 22:05

uitloop is geen optie, stallen grenzen direct aan het erf waar de auto's langsmoeten.
wel heb ik enige maatregelen in de vorm van een infraroodcamera die binnen in huis is aangesloten, en de pony die ik nu op het oog heb is een bruik leenpony.
bij absoluut niet klikken, in welke stadia dan ook, gaat de pony weer terug naar eigenaar.

enige mogelijkeid om 24 uur op de weide te staan is dat de pony alleen staat, en 99% van de dieren die ik heb meegemaakt, vinden dit niet zo wouwie :+
( geen opties tot nog meer dieren, 4 is echt genoeg, en eigen huidige dieren gaan niet de weide op 24 uur per dag)

Rianntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:45

dat hebben wij ook.
Een welshD pony(wel een slanke, 1.43) staat samen met een grote, dik uitgevallen 'shetlander'
we hebben er gewoon een soort hindernisbalk tussen hangen, aan touwen.
de welsh heeft iets meer ruimte, de balk hangt zegmaar meer richting shet.
het is dus een soort stand-idee, maar ze kunnen makkelijk liggen, en zelfs helemaal omdraaien omdat de balk kan bewegen.

ik vind t heel fijn, ook met uitmesten :P

ze staan er trouwens alleen (een korte) nacht in de stal.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:49

Ik kende ook iemand die had haar pony (iets van 145 cm) met een shet van een meter staan in een stal.. Was niet perse een super grote stal en de paarden stonden ook niet altijd buiten. Voor zover ik weet is dit altijd gewoon goed gegaan ;) Voorwaarde is wel natuurlijk dat de paarden elkaar kennen en mogen.

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 19:57

hm , mijn a pony stond samen met en andere c welsh geloof ik ? in 1 stal dat moest wel goed gaan dacht iedereen maar toch is er s'nachts iets in geknapt in stal, me pony was over ze hele nek stuk gebeten door de ander. Dus geen fijne ervaringen ermee. Je weet nooit wat er kan gebeuren ondanks dat ze buiten echte vriendjes zijn in 1 stal met ze 2e kan niet fijn uitpakken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:47

Ken ook aantal pony's die zo staan. oa 2 welshjes samen en twee grote b, kleine c-pony's samen. Lukt perfect. zolang ze aan elkaar gewend raken met meer ruimte, lukt dat wel hoor in de stal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:08

Wat op de wei super samen kan gaat op stal of paddock lang niet altijd goed. Ik heb er zelf een voorbeeld van staan. Op de wei in de kudde uitstekend, maar met geen enkel lid van die kudde kon hij op de paddock zonder dat hij ging jagen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 23:23

de cluo gaat dus puur liggen op:
wie vind elkaar lief :=
vandaag weer de stal kritsch bekeken met de eigen dieren erin, en vooral de middelste stal MOET gewoon passen.
dan kunnen ze nog steeds prima om elkaar heen lopen etc.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:31

om elkaar heen lopen is leuk, maar hebben ze ruimte om ergens achter te schuilen of weg te komen als de ander een keer niet zo lief is. Dat is het probleem.

Ik heb dat opgelost met een hooibak in het midden van een ruime stal en daar werd ook gebruik van gemaakt door 1 van de 2.

Maar goed, het is je eigen keus en je eigen risico en kan natuurlijk goed gaan, maar houdt er ook rekening mee dat als het een bruikleenpony is, dat je flink gedoe kan krijgen met de eigenaar als er wel wat mis gaat en die pony flink de pineut is...
En tijdens de nacht ben je er niet bij omdat je dan zelf ook slaapt en in een uurtje of 8 kan er, totaal onverwacht, heel veel misgaan.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:48

Licht er aan hoe groot de stal is, of het alleen voor snacht's is en of de paarden met elkaar op kunnen schieten.
Wat eigenlijk idiaal is, als je pony's met elkaar op kunnen schieten, is een stal met wei er aan vast,
zo staan mijn 2 vz shetlanders ook, en dat gaat echt super fijn. :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:28

HorsesWoman schreef:
Licht er aan hoe groot de stal is, of het alleen voor snacht's is en of de paarden met elkaar op kunnen schieten.
Wat eigenlijk idiaal is, als je pony's met elkaar op kunnen schieten, is een stal met wei er aan vast,
zo staan mijn 2 vz shetlanders ook, en dat gaat echt super fijn. :)

zoals je al meerdere malen hebt kunnen lezen ;)

A: de stal is 3.50 breed en lang
B: er is GEEN mogelijkheis tot uitloop
C: paarden staan alleen 's'nachts in de stal
D: of ze met elkaar kunnen opschieten moeten we dus nog afwachten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:59

En naar welke combi gaat nou jouw voorkeur uit, even afgezien van of het gaat klikken; puur even wat betreft stokmaten bij elkaar?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:12

Oke, sorry ik had niet het hele topic door gelezen.
Ik zou zeggen probeer het overdag een tijdje,
kijk dan hoe het ging, als het super goed gaat zou ik ze gewoon vanaf b.v 7 uur in de stal zetten, en dan ( ik weet niet of ze bij huis staan en of er iemand is die bij ze kan kijken? ) elk uur gaan kijken. Of mischien eerst aan nachtje samen in de wei als die mogelijkheid er is. Dus gewoon uitproberen.

Lighttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:50

Ben ik nu dom of niet, ik lees dat je dus 3 stallen hebt. Waarom dan zo moeilijk als je een derde pony bij koopt? :?
Of lees ik nu verkeerd?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:04

Mss voor opslag? Wij hebben ook 3 stallen, maar eentje wordt voor het hooi gebruikt, dus de shetten delen een stal.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:18

Nee ze heeft toch meer ponys al?

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:18

aerdenhout1 schreef:
Kijk eerst maar eens of ze met elkaar kunnen opschieten!
Als het op de wei niet klikt, dan kunnen ze zeker niet met elkaar in 1 box, dat is vragen om moeilijkheden.

Hey, ja dat zou ik eerst ook proberen, en anders (wat al gezegd is) die Tinker naar en kleinere, en de Arabier en die Welsch samen naar een grotere.

.M.V.G.

Mandy.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 20:15

Lighttt schreef:
Ben ik nu dom of niet, ik lees dat je dus 3 stallen hebt. Waarom dan zo moeilijk als je een derde pony bij koopt? :?
Of lees ik nu verkeerd?

* kijkt sneeky*
ik heb er dus al 3 en wens er een 4de bij :+

combi waarvan de meeste hoop heb dat het klikt is merrie van 1m56 en nieuwe van rond de 1m10/1m15

combi grote C pony van 1m36 X nieuwe van 1m10/1m15 klinkt idealer,maar die C pony is wel de leider van de groep.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:29

Hoi,

Soms gaat het goed, soms niet (meer).
Ik heb min. 3 jaar mijn fjord met mijn vroegere shetlander samen gehad. Eerst een paar jaar in pension, hier hadden ze een uitloopstal die ze samen deelde (kon niet dicht overigens). Na onze verhuizing stonden ze met zijn 2en in 1 stal. Ging super! (gewoon 3x3). Juist omdat ze zo goed met elkaar opschoten stonden ze bij elkaar (we hadden zelfs nog stallen over).
Maar, van de een op de andere dag was die vriendschap plotseling voorbij.. Geen idee waardoor, maar shet was opeens doodsbang van mijn fjord en wilde er dus ook écht niet meer bij op stal en in de wei. Ik heb om deze reden mijn shetlander weggegeven aan zijn verzorger, omdat ze echt niet meer samen konden staan.

Nu ik dus dus heb meegemaakt zou ik dus geen pony meer bij een ander proppen, wanneer ik geen andere stal over zou hebben. Stel dat het niet goed gaat of later opeens klapt dan ben je echt oneerlijk als je de bange pony er tóch bijpropt ivm stallengebrek..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 07:35

Heb je wel een punt inderdaad; wat als het niet goed meer gaat; waar laat je dan je kleine pony?
Is het echt geen mogelijkheid om iets ander te creeeren bij je stallen? Een afdakje ernaast waar de nieuwe komt te staan, een uitloopje, iets in het gangpad etc etc?

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:39

Ik zie het probleem niet zo, het gebeurt zo vaak dat ponies samen in een paardenbox (3.5x3.5) gestopt worden. Zeker als ze overdag buiten staan moet het kunnen.
Verder is het prettig dat het paardje een bruiklener is, zodat als het niet klikt ze ten alle tijden terug kan naar de eigenaar.
Ik zeg, uitproberen, gaat het niet kan ze/hij altijd nog terug.

Alleen wat je zelf al zegt, goed uitkijken als je hem/haar bij die C zet omdat zij de leider is. Maar wie weet gaat het wel goed.
Ik denk dat er maar 1 manier is om erachter te komen of het werkt, en dat is proberen.
Het gebeurt iig zeker vaker dat ponies bij elkaar gezet worden.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:24

Ik heb 2 shetlanders altijd bij elkaar in een stal kunnen zetten. Het waren 2 merrie's.
Één shetlander heb ik weggedaan en er een andere voor in de plaats gekocht ook een merrie. Maar deze 2 kunnen na een maand nu nog steeds niet samen in 1 stal staan. Het is gillen en trappen als ze samen staan en de stal is 2.30 m x 5 m. Mijn shetten zijn Bonnie 92 cm en Floor 104 cm.
Ik hoop nog steeds dat het binnenkort wel gaat lukken zodat ik de stal weer open kan zetten als het slecht weer wordt en ze het samen gebruiken als schuilstal.
Als ik de stal nu open zet en er gaat er 1 naar binnen en de andere komt er ook bij dan is het echt trappen naar elkaar, en helaas blijven ze beide ook binnen staan, geen van beide denkt erover na om dan weer naar buiten te gaan. Volgende week ben ik weer een paar dagen vrij dan kan ik het zelf weer in de gaten houden en ga ik het weer proberen.

In de paddock waar ze overdag in staan 6 m x 30 m gaat het goed en nu staan ze wel steeds dichter bij elkaar in de buurt. Eerst stond de ene aan de ene kant en de andere 25 meter verder, nu staan ze nog een meter of 2 á 3 uit elkaar.
Als ze op de grote graswei staan dan lopen ze ook bij elkaar in de buurt.

peppalover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:48

Het zou het veiligst zijn denk ik als de stal open blijft want dan kunnen ze "vluchten" als het nodig is.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:51

Ik heb een shet en een a pony bij elkaar in een box van 3 bij 3, dat gaat makkelijk ze hebben plaats zat. Af en toe een onenigheidje maar dat is maar van korte duur

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 22:24

In verband met reacties van mensen hoe dit verhaal uiteindelijk is afgelopen, the story.. the ending;

de Welsh is toendertijd helaas niet meer doorgegaan.
via bokker flettie mocht ik een van haar shetlanders in bruikleen, die heeft de zomervakantie bij ons op de weide gestaan 24 uur per dag om aan de kudde te wennen.
Na het inrijden van dit diertje bleek de pony zo leuk in de lessen mee te lopen, en er was zo'n goede klik met mijn Tinkermerrie, dat ik de pony heb overgekocht.
sinds augustus staat er dus in de middelste stal een Tinkermerrie samen met een shetlander van 88 cm. Verder geen ruzies omdat ponylief toch niet bij de voerbak kan, en hooi wordt in 2 hoeken gevoerd zodat er geen voernijd ontstaat.

beide dieren kunnen prima lopen/liggen/spelen ( :+ ja echt) in de stal, en ook op de weide gaat het erg goed met de gehele kudde.
eerste nachten waren wat spannend ( what if it goes wrong?) maar is meer dan positief uitgevallen.
dankzij jullie tips een goed einde, en ik m'n 4de pony :Y)

Afbeelding