1ste eigen paar, en niks over de verzorging weten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:37

Jeanine84 schreef:
AaronYve schreef:
Vond die reactie van brennie75 ook al een beetje flauw. Is toch niet nodig.
En ts, misschien kan je het eens overwegen om een tijdje mee te helpen op een manege?
Een verzorgpaard nemen terwijl je er geen verstand van heb is net zoiets als een eigen paard kopen alleen zijn dan de kosten voor ts
En vooral veel boeken lezen, meehelpen en adviezen vragen.

Dan zijn er nog altijd de eigenaren van het paard die haar kunnen helpen lijkt mij, ik was 13 toen ik mijn eerste verzorgpaard kreeg en heb daar zo ontzettend veel van geleerd..ik belde zelf de DA en de hoefsmid maar de eigenaresse was altijd mijn back up..we deden de verzorging samen en daar heb ik ontzettend veel van geleerd, hij was niet mijn eigen paard maar zo voelde het wel! Was er dan ook 7dgn per week! Pas dan leer je wat een eigen paard hebben is..af en toe mee lopen bij een manege niet, een eigen paard is heel anders!

Ik denk dat je van het meelopen op de manege meer leert dan van een verzorgpaard. Als je hulp krijgt bij een verzorgpaard is dat natuurlijk harstikke goed en daar kan je ook veel van leren. Maar vaak hebben de eigenaren geen tijd en zoeken ze iemand die zelfstandig de paarden kan verzorgen. Of je moet een boer hebben die het allemaal niks uitmaakt maar dan leer je de verkeerde dingen.
Dat was wat ik bedoelde met mijn post. :)

fab_pacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:37

Idd, als je nog geen ervaring heb met de paardenverzorging zou ik inderdaad geen eigen paard nemen!
Het zou wel een idee zijn om op een goeie manege/pensionstal te gaan staan, waar altijd veel mensen
zijn die je altijd wel willen en kunnen helpen! :9

Heb je al een paardje gevonden/gekocht?

Groetjes

beantsje

Re: 1ste eigen paar, en niks over de verzorging weten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 20:41

Ga op ponykamp (als je daar tenminste niet te oud voor bent) of ruiterbewijsweekend, lees veel boeken en het belangrijkste; stal je paard op een goede manege of stal waar altijd iemand is om je te begeleiden.

golden29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 21:17

Nou het is absoluut geen grapje! even een antwoord op een vraag, ik rij wel prive lessen op de manege maar echt de verzorging daar word weinig over verteld. Ja hoeven uitkrabben maargoed dat is geen paard goed verzorgen. Ik heb wel vriendinnen die mij kunnen helpen, maar die kunnen ook niet altijd. Is het bijv verstandig een bijrijder te nemen.
Enne even op het berichtje arm paardje...... er is nog niet eens een paard. Ik ben een groot dierenliefhebber en mijn dieren tot nu toe komen bij mij niks tekort....

golden29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 21:18

nee heb nog geen paard gekocht hoor! en ik ga niet op pony kamp haha ben 27 jaar hahah, maar dat kan jij natuurlijk niet weten

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:22

Waarom geen paard kopen? Ik zie het probleem echt niet hoor. Zoek een leuk paardje wat erg braaf is in de omgang en met rijden waar jij nog veel van kunt leren. Zoek een stal waar ze je goed kunne helpen als je eens vragen hebt over de verzorging en zorg voor goede begeleiding met les.

Verder zou ik zo veel mogelijk boeken proberen te lezen over de algemene verzorging. Heel simpel maar vaak wel effectief zijn de kinderboeken. Ook volwassenen kunnen daar nog veel basis info op een simpele manier uithalen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:23

27 of niet, ik snap wel wat ze bedoelen en het is soms wat hard, maar ze hebben wel gelijk, er komt nl zo ontzettend veel bij kijken bij een eigen paard, dat je echt beter eerst een tijdje een verzorgpaard kan nemen en daar eerst wat van de verzorging en de verantwoordelijkheden kan leren. (En dan heb ik het niet eens over het financiele plaatje.)
Verzorging leer je nl niet uit een boekje en je kan er niet telkens iemand bij hebben die je helpt neem ik aan.
Bijrijdster is alleen handig voor de dagen dat jij niet kan, dus daar heb je niet veel aan.
Neem ons advies aub gewoon van harte en wacht gewoon nog even.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:25

Ja, Ik ben het met Thats_me eens. Als je een aantal boeken goed door leest kun je al veel dingen opsteken. En een bijrijdster is in het begin voor jezelf misschien wel handig of zoek iemand die jou helpt met zelf een band met je paard opbouwen en alles leren over verzorgen en alles wat er bij hoort!

Succes!

Gra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:31

Is het geen goed idee om eerst een te leasen? :)*

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:32

ik zag in je andere topic dat je een stadsweide zoekt. Ik heb ook op zo'n weide gestaan en vergis je niet; het is hard werken. Juist op zo'n weide moet je de hele verzorging zelf doen. Dat is best wennen met een eerste eigen paard. Op een manege of pensionstal heb je meer mensen om je heen die je hulp en advies kunnen geven. Op een stadswei moet je het net treffen. Ik stond er goed en kreeg veel hulp van de anderen op stal maar er zijn ook veel momenten dat je op je zelf aangewezen bent. Ik wens je veel succes!

golden29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 21:33

ja dat zou inderdaad ook een idee zijn om te leasen.....

golden29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 21:35

maar even voor de duidelijkheid, ik zag ook een reactie van mensen die op een veulen van 7 mnd gingen zitten. Nou zo achterlijk ben ik niet. Ik ben iemand die dingen snel oppakt zodra het verteld of uitgelegd word. maar inderdaad boeken kunnen natuurlijk ook informatief zijn

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:37

Nou weetje Golden29, ik zou je maar niet te veel af laten schrikken door sommige reacties hier. Ja een eigen paard hebben is zwaar maar als je bereid bent om te leren, dan valt alles wel op zijn plaats. Gewoon op een stal komen te staan waar het gezellig is, iedereen een beetje op elkaar let en waar je mensen hebt staan die je willen helpen. Iedereen met paarden heeft zijn/haar eigen eerste paardje moeten hebben en heeft dat allemaal moeten leren. Zo’n eigen paardje is hartstikke spannend, en je moet het eventjes op het begin door hebben, maar volgens mij ben je oud en wijs genoeg om dat te weten! Dus zoals ik, en ook wat andere al zeiden, gewoon eerst lekker een stal zoeken waar het gezellig is en mensen je graag willen helpen. Dan een brave knol kopen en lekker GENIETEN. :D

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:42

Met een eigen paard kun je tenminste fatsoenlijk leren en kan je alles doen. Het is wel superbelangrijk dat je er goede begeleiding bij krijgt, zoals bijvoorbeeld je instructrice en je vriendinnen. De basis leer je sneller dan je denkt en een verzorgpaard, meelopen op een manege bereid je misschien een beetje voor maar het verschil met een eigen paard is enorm hard.
Ik vind het ook super dat je hem op pension gaat zetten! Zo is er steeds iemand in de buurt om dingen aan te vragen en die je kunnen helpen!
Ik zou zeggen, als je het kunt, ga ervoor maar laat je ook goed begeleiden en weet niet alles beter, maar dat zal wel geen probleem zijn hoor

golden29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 21:50

ja zulke reacties daar heb ik wat aan... Ik weet dat een eigen paard hebben zwaar is, en daarbij werk ik natuurlijk fulltime. Maar ben bereid er gewoon alles voor te doen wat nodig is, ik koop geen dieren om ze te verwaarlozen. Ik ga inderdaad ook eerst kijken op de pensionstal zodat ik een indruk kan krijgen, en of de mensen bereid zijn vragen te beantwoorden.
ik heb natuurlijk ook al naar het financiele plaatje gekeken, ik bedoel als ik met mijn hond naar de dierenarts ga is het duur... ,maar met een paard 10x zo duur.
Dus het is niet zo dat ik vanmorgen wakker ben geworden en tegen me vriend zei ik ga een paard kopen haha

golden29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 21:53

en daarbij respecteer ik ook de reacties van mensen die zeggen dat ik even moet wachten hoor! Kan me dat ook goed voorstellen

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:01

Toen ik begon wist ik ook niets van paarden...maar had wel meteen m'n eigen pony! zonder dat ik op een manege oid ben geweest!
Alleen was bij mij wel het geval dat ie bij m'n oom stond...en hij verzorgde het beestje...ik hoefde toen alleen maar te poetsen en te rijden! Door de jaren heen heb ik natuurlijk heel veel geleerd over de verzorging! Dus ik weet het nu echt wel...maar goed iedereen moet een keer beginnen!
Of je nu jong bent of oud...iedereen moet eens de stap maken!

Kortom: ik zou gewoon een goede pensionstal zoeken waar ze je volledig kunnen helpen en dit ook aangeven dat je nog niet zo veel weet...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:02

Wat leuk dat de paardesport je zo bevalt dat je van plan bent om je eigen paard te kopen!
Ik sluit me helemaal aan bij @Lydia_ een eigen paard hebben is soms erg zwaar maar met hulp kun je best een paard aanschaffen hoor.
Zie het hier om mij heen zoveel mensen kopen paarden zonder er ook maar iets van te weten, zolang jij advies en begeleiding vraagt aan mensen die bereid zijn om dat te geven is er geen probleem en rol je er zo langzaam in zodat je spoedig je eigen gang kunt gaan.
Ik rijd zelf vanaf mijn 13de (ben nu 40), heb twee jaar een verzorgpony gehad, een half jaar een verzorgpaard en 3 jaar mijn eigen paard in Nederland.
Altijd dagelijks in de paarden gezeten.
Genoeg ervaring zou je zeggen voor wederom een nieuw eigen paard.
Nou niet dus met mijn huidige merrie Flash heb ik de nodige problemen gehad.
Met paarden blijf je elke dag leren, in de praktijk, met hulp en begeleiding, door te lezen enz.
Volgens mij maakt het niet zoveel uit hoeveel tijd je in de paarden hebt gezeten, wel is denk ik belangrijk goed op de hoogte te zijn van de medische kant en voeding en beweging.
Ik wil je heel veel succes en plezier wensen als je tenslotte besluit je eigen paard te kopen.

Gra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:06

Goed zo!You go girl! *\o/*
Het is iig goed dat je het hier in de groep gooit toch?
Beter dan sommige die DENKEN dat ze er alles van weten en er uiteindelik niks van bakken! _O-
Niemand weet er alles van is mijn mening.Het is een leerproces en iedereen heeft dit moeten doorlopen.
Het zal vast wel goed komen. Veel plezier alvast!
En uuuuuhhhhhh....wel even laten weten he als e er een hebt gekocht!!! Foto's!!!!!
:j

golden29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 22:10

hahahhaha is goed gra, als ik een beslissing genomen volgen zeker weten foto's - lig helemaal blauw om je berichtje whhahah

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:12

Zoals de meesten hier reageren is wel erg zwart wit. Wij hebben twee jaar geleden een pony gekocht voor onze dochter. Zij heeft 5 jaar gelest op een manege waar ze alleen mocht zadelen en hoeven krabben en wist dus niets van de verdere verzorging af. Helaas is ze ook gezegend met ouders die niets van paarden afweten.
Wij hebben een goede pensionstalling gezocht waar goede begeleiding bij was. Stallen werden uitgemest en pony wordt alle dagen buiten gezet en binnen gehaald en gevoerd. Dus de basics waren geregeld. Enige eis die wij onze dochter gesteld hebben is dat zij haar zaterdag op de manege besteedde met stallen mesten en vegen en alle voorhanden klussen.
Ondertussen "werkt" ze al haar vrije dagen (incl. zondag) en heeft al heel veel meegemaakt en vooral ontzettend veel geleerd. Natuurlijk heeft ze fouten gemaakt, daarvoor is ze menselijk. De pony heeft er nooit onder geleden. Het is dus wel degelijk mogelijk om een eigen paard aan te schaffen zolang je zorgt voor de goede begeleiding!! Waar een wil is, is een weg. Zolang jij beseft dat het heel veel tijd en inzet vergt en vooral niet vergeet dat er geen domme vragen bestaan komt het wel goed.
Onze dochter heeft eerst een half jaar geleerd hoe het is om een pony te hebben. Hierna is ze ook wedstrijden gestart en volgende week zaterdag start ze haar eerst Z1 wedstrijd!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:19

Je hebt helemaal gelijk hoor melkbus, sommige mensen op bokt menen dat je voordat je ook het woord eigenpaard/pony maar in je mond mag nemen je alles tot in de kleinste details moet weten.

Het is toch juist goed dat de TS vraagt wat ze moet doen?

Toen ik zelf een pony kreeg had ik precies de zelfde ervaring als die van de dochter melkbus.

TS, veel succes en voor héééél veel plezier met het vinden van een stalling en een paardje.
En gewoon goed informatie opdoen uit boeken en hulp vragen aan je vriendinnen enzo. Dan gaat het volgens mij helemaal goed komen! Heel veel plezier, en idd wel een foto plaatsen als je een paardje hebt gevonden.

bonnie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:22

als een eigen paard jouw droom is, moet je je daar niet van af laten brengen door andere mensen
met de juiste instelling kun je ver komen hoor, tis vallen en opstaan, letterlijk en figuurlijk :D
zo zijn we allemaal begonnen niemand uitgezonderd ;)

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:27

elvirah schreef:
als een eigen paard jouw droom is, moet je je daar niet van af laten brengen door andere mensen
met de juiste instelling kun je ver komen hoor, tis vallen en opstaan, letterlijk en figuurlijk :D
zo zijn we allemaal begonnen niemand uitgezonderd ;)

Psies, en ik weet zeker dat alle paardenliefhebbers je een handje willen helpen of tips kunnen geven.
Zou wel op een grote pensionstal of manege gaan staan als ik jou was, daar zijn nl altijd wel mensen aanwezig die jou antwoord kunnen geven op jou vragen.

Go for it girl

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:31

De enige tip die ik kan geven is: zorg ervoor dat je op een stal komt met goede begeleiding, er waar je altijd om hulp kan vragen als dat nodig is.
Ik was 14 toen ik m'n paard kreeg, kon rijden en poetsen, maar dat was het ook wel. Inmiddels ben ik 8 jaar verder, maar als er wat is ben ik nog steeds erg blij dat ik mensen om me heen heb ik veel meer ervaring hebben dan ik, bij wie ik met vragen terecht kan.

Om maar iets stoms te noemen: paard ging vorig jaar van haar ijzers af omdat ze moest bevallen, en toen zaten er na een weekje ineens witte zachte plekjes onder haar voet, die pijn deden als ik ze induwde. Dat was dus rotstraal :+
Wat voelde ik me dom, maarja dat had ze nooit eerder gehad en ik kende het alleen uit de boeken, en daarin zag het er heel anders uit ;)