Paard onderhouden terwijl je alleenstaand bent

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 08:36

Ik denk dat je ouders er heel verstandig aan doen je te waarschuwen - het hebben en houden van een eigen paard neemt heel wat verplichtingen en kosten met zich mee, ook onvoorziene!

Wat gebeurt er bv als je je baan verliest? Dat is in de huidige tijd niet ondenkbaar. Zou je het redden van een uitkering ?

En waarom dit specifieke paard? Je schrijft ergens: "enige waar ze last van heeft is chronisch progressief lymfoedeem", een typische trekpaardenziekte die met het vorderen van de leeftijd - het woord chronisch zegt het al - alleen maar erger kan worden. Te genezen is het blijkbaar niet, maar dat gaat wel onkosten veroorzaken en het is maar de vraag of je, als je een ziektekostenverzekering zou nemen, een verzekeraar een 'gekende' ziekte zal willen verzekeren. Het kan ook zijn dat ze de premie dan flink omhoog schroeven.

Ik denk dat je heel realistisch naar je budget moet kijken en vooral ook realistisch naar je omstandigheden. Zolang je in een aantal zaken afhankelijk bent van anderen en gedeeltelijk nog op anderen kunt steunen ( zoals je levensonderhoud omdat je nog thuis woont, het gebruik van iemands piste, stalling) heb je geen realistisch beeld.
Bedenk aleer je begint !!

Duhelo

Re: Paard onderhouden terwijl je alleenstaand bent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 20:04

waarom precies dit paard? omdat het "mijn" paard is, ik weet het, er zijn veel andere paarden, maar ik heb gewoon geen behoefte aan andere paarden.

het CPL is zo goed als onder controle
het enige dat je als ziektebeeld ziet is nu en dan een kleine open wonde aan haar benen (en dat vooral in de winter)
ze heeft hele lichte verdikkingen, maar dat zie je niet (door de sokken) en voel je amper (want ze schopt :D)
kwa algemene gezondheid en beweging zie je er niks aan.
indien de "ziekte" zo vordert zoals ze nu bezig is kan ze nog makkelijk tien jaar mee.

gebruik van iemands piste en stalling zal ik altijd hebben, behalve als ik eigen land heb, of zie ik dit nu verkeerd?

YanceyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:44

Ik vind het wel haalbaar maar je moet dan keuzes maken.
Een paar dagen naar de zee ipv een dure skivakantie, een merkloze broek ipv een dure merkbroek,...
Gewoon een kwestie van prioriteiten stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:46

het is te doen,maar je moet keuzes maken.
ik kocht mijn vorige paard toen ik samenwoonde.
na een maand waren we uit elkaar.
toen ik hem kocht calculeerde ik wel in of het zou lukken in mijn eentje,en dat ging.
nu is de mijne net verkocht en ga ik leasen,qua kosten verandert er voor mij vrij weinig dus.
ik kan niet veel uit eten,of uit,of dure luxe dingen kopen..
woon op mezelf met auto en dus een paard.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:06

Duhelo schreef:
nou heb ik net mijn verzorgpaard te koop aangeboden gekregen.
kom ik thuis, begint mijn moeder met helemaal uit te kafferen dat een paard niet haalbaar is voor mensen zoals wij, dat ik mezelf in de sh*t ga werken
dat ik egoistisch ben (ja, stel dat je van je paard valt, wij zitten met de kosten blablabla)

nu vraag ik me eigenlijk af, heeft ze gelijk?

situatieschets:
ik ben single, woon nog thuis bij men moeder, heb een fulltime baan in een dierenspeciaalzaak.
ik heb het minimumloon voor bedienden in belgie (ik ben 21 trouwens)
ik heb enkel mijn thuis (200 euro) en mijn auto als vaste kosten (+- 250 euro / maand inclusief benzine en lening, in oktober loopt die lening trouwens af, aan 120 euro)

het paard is een belgisch trekpaard, kan zomer winter dag en nacht buiten, zou mss bij de eigenaar nu kunnen blijven staan.
kwa materiaal heb ik alles al, voeding kan ik op mijn werk kopen met 10 % korting (biks dan)

in mijn ogen is het wél haalbaar, zeker eens nadat mijn lening afbetaald is.
kwa dierenartskosten, in die vijf jaar dat ik ze ken heeft ze nog nooit iets ernstigs meegemaakt (kan altijd gebeuren uiteraard.
dan blijft er bij mijn weten dus gewoon de voeding, wormenkuren, entingen en hoefsmid over.

welke dingen moeten er nog gedaan zijn (verzekeringen?)

wat vergeet ik
en vooral, is het haalbaar
(loon kun je opvragen per pb :) )

Ik ben alleenstaand en heb 2 paarden te onderhouden... Het is haalbaar, maar daar moet ik wel bij zeggen dat je sommige dingen moet laten (niet maandelijks kleding kopen etc.)... Ik werk trouwens part-time, 28 uur in de week...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:10

Hier nog 1. Ben 26 jaar, heb 2 pony's (fjord en shet) woon in een studentenhuis, werk fulltime, heb een auto, brommer en fiets :')
Ik houd niet van tierelantijntjes, dus ik heb weinig zooi voor mn paarden. Alleen het hoognodige heb ik. Verder ga ik toch elk jaar op vakantie en ik heb niet het idee dat ik iets tekort kom doordat ik paarden heb :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:20

inderdaad,ik koop ook geen onzinnigheden voor het paard.
als je 234 setjes wilt,dan zou ik goed nadenken of je daar geld voor hebt...
daar kan je gemakkelijk op besparen.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:48

en heb je je verzorgpaard gekocht?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 07:28

nee, ik kijk het nog een paar weken aan
volgens de eigenaar heeft het geen haast, en kan ze eigenlijk blijven staan
eerst laten veulenen, en dan zien we wel wat of hoe

peppalover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:42

Ik denk dat het wel haalbaar is, je werkt toch fulltime? En als je bijv. minder geld uitgeeft aan kleding en eventueel uitgaan scheelt dat ook al. Ik zou er gewoon voor gaan :D

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:45

Tja.. een paard wordt oud, en jij wordt ouder. Hoe ga je het doen als je straks op jezelf zou gaan wonen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 12:13

dan zet ik hem op mijn balkon en geef ze groentesoep :D

sorry, door je onderschrift kwam mijn pennytijd weer boven :D

Waarschijnlijk koop ik de oudere merrie niet, maar haar veulen
de merrie kan gewoon blijven staan waar ze staat :)

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:27

Ik ben ook single, of laat het zo zeggen: ik woon alleen en onderhoud mijn paard zelf.
Verdien voldoende om paard ruim te onderhouden, leuke dingen te doen met of zonder paard en ook nog mezelf goed te onderhouden.
Waar een wil is, is een weg vind ik.

Ik heb wel eens krappe maandjes. Maar ach, je word er wel creatief van ;)
Er is altijd voor alles wel een uitweg. Dan maar eens een broek minder of ga ik niet op stap of niet uit eten of .... noem maar op.

Succes met je beslissing!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:33

het is wel haalbaar maar je zal soms dingen moet laten zoals stappen of nieuwe dekjes kopen. ik heb ook van weinig een pony gedeeltelijk onderhouden zoals tuig kopen enz. alleen stallings en voer kosten had ik niet. maar als je haar ergens goedkoop bij een boer kan stallen of kunt laten staan waar ze nu staat is het wel haalbaar denk ik

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:49

Ik denk niet dat je het moet doen je hebt geen enkele steun van je ouders. En idd als je je baan verliest wat dan??? Je hebt niemand om op terug te vallen.

@nikita; De voeding, stalling en dergelijke zijn de belangrijkste zaken, niet de dekjes en het tuig dat is bij-zaak. Dat paard intereseerd het geen hol of hij een rossner of kieffer zadel heeft hoor als het maar goed ligt. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 14:54

ben het wel met je eens Midasje,het is wel prettig als je íets hebt om op terug te vallen.
Als je de stalling,voer en medische zorg sowieso kan betalen.
Een dekje meer of minder,ach,dat is nog niet zo heel erg.
je kunt veel spullen missen of 2e hands kopen...

Gekkigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:07

als ik naar mezelf zou kijken vind ik het altijd belangrijk wat geld te kunnen blijven sparen. en zoals al eerder werd geschreven, wat als je op jezelf gaat, kan het dan nog steeds?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 15:53

zoals gezegd, al het tuig heb ik inmiddels wel al, ik rij en verzorg twee volwassen paarden, daarbij voor een veulen heb ik de eerste drie jaar niet meer dan een halster en borstels nodig (wat ik dus allemaal ruimschoots liggen heb :D)

ik ben ook erg zuinig op mijn spullen, dus neem aan dat mijn zadel wel nog een tijdje meegaat ...

voeding kan ik op mijn werk kopen, praktisch tegen inkoopprijs, zou dus enkel nog stalling hooi en stro willen ...

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:21

Midasje schreef:
Ik denk niet dat je het moet doen je hebt geen enkele steun van je ouders. En idd als je je baan verliest wat dan??? Je hebt niemand om op terug te vallen.

@nikita; De voeding, stalling en dergelijke zijn de belangrijkste zaken, niet de dekjes en het tuig dat is bij-zaak. Dat paard intereseerd het geen hol of hij een rossner of kieffer zadel heeft hoor als het maar goed ligt. ;)

haha ja midasje dat klopt ik had mazzel dat ik dat niet hoefde te betalen maar voor een veulen heb je toch geen tuig nodig dus dat scheeld al.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:39

yep dat klopt maar veulentjes worden groot, en dat wordt ook vaak vergeten. Ik ben van mening dat ze het niet moet doen. Ze heeft absoluut niemand om op terug te vallen.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:53

Midasje schreef:
yep dat klopt maar veulentjes worden groot, en dat wordt ook vaak vergeten. Ik ben van mening dat ze het niet moet doen. Ze heeft absoluut niemand om op terug te vallen.

nee klopt tenzij je heel veel gespaard hebt. nu hoeft ze voor de komende 3/4 jaar geen tuig te kopen maar als ze het wil inrijden is er toch echt tuig nodig of het tuig dat ze heeft moet passen.
maar de verzorging zoals stalling en voer is duurder als het tuig dat is in 1 keer een dure aankoop maar het voer zal elke keer weer betaaldmoeten worden korting of niet via het bedrijf.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 19:54

nogmaals: tuig en dergelijke is geen probleem, ik heb alle spullen (ve halster tot een zadel) al.

en kwa passen: ik heb hoofdstellen liggen voor gewone paarden en voor trekpaarden, halsters idem.
zadel is een boomloos zadel dat goed ligt op zowel de belg als op mijn kleine ranke fries.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:43

Ik hoop iig Duhelo dat je de juiste keuze maakt ga op je eigen gevoel af en laat je zeker niet STUREN door ons, maar neem het mee als advies. Jij bent later degene die voor het paard zorgt of spijt heeft dat je het niet genomen hebt.
Succes verder.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 08:11

zeker:
dank je wel :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 09:03

Duhelo schreef:
dan zet ik hem op mijn balkon en geef ze groentesoep :D

sorry, door je onderschrift kwam mijn pennytijd weer boven :D

Waarschijnlijk koop ik de oudere merrie niet, maar haar veulen
de merrie kan gewoon blijven staan waar ze staat :)

Pennytijd rules :Y)

Veulen… maar is een veulen niet nóg kostbaarder? Dan denk ik nog niet eens aan trainingskosten (wellicht kun je zelf inrijden ed?) maar het tuig zal passend gemaakt moeten worden ed.

Als je goed verdiend is op jezelf wonen en een paard onderhouden enigzins te doen. Maar als je minimumloon hebt… dan wordt het op zijn zachts gezegd…uhm… krap.

Waar een wil is is een weg. Maar als het geld op is, is het op.