Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
)Duhelo schreef:nou heb ik net mijn verzorgpaard te koop aangeboden gekregen.
kom ik thuis, begint mijn moeder met helemaal uit te kafferen dat een paard niet haalbaar is voor mensen zoals wij, dat ik mezelf in de sh*t ga werken
dat ik egoistisch ben (ja, stel dat je van je paard valt, wij zitten met de kosten blablabla)
nu vraag ik me eigenlijk af, heeft ze gelijk?
situatieschets:
ik ben single, woon nog thuis bij men moeder, heb een fulltime baan in een dierenspeciaalzaak.
ik heb het minimumloon voor bedienden in belgie (ik ben 21 trouwens)
ik heb enkel mijn thuis (200 euro) en mijn auto als vaste kosten (+- 250 euro / maand inclusief benzine en lening, in oktober loopt die lening trouwens af, aan 120 euro)
het paard is een belgisch trekpaard, kan zomer winter dag en nacht buiten, zou mss bij de eigenaar nu kunnen blijven staan.
kwa materiaal heb ik alles al, voeding kan ik op mijn werk kopen met 10 % korting (biks dan)
in mijn ogen is het wél haalbaar, zeker eens nadat mijn lening afbetaald is.
kwa dierenartskosten, in die vijf jaar dat ik ze ken heeft ze nog nooit iets ernstigs meegemaakt (kan altijd gebeuren uiteraard.
dan blijft er bij mijn weten dus gewoon de voeding, wormenkuren, entingen en hoefsmid over.
welke dingen moeten er nog gedaan zijn (verzekeringen?)
wat vergeet ik
en vooral, is het haalbaar
(loon kun je opvragen per pb)

)Midasje schreef:Ik denk niet dat je het moet doen je hebt geen enkele steun van je ouders. En idd als je je baan verliest wat dan??? Je hebt niemand om op terug te vallen.
@nikita; De voeding, stalling en dergelijke zijn de belangrijkste zaken, niet de dekjes en het tuig dat is bij-zaak. Dat paard intereseerd het geen hol of hij een rossner of kieffer zadel heeft hoor als het maar goed ligt.
Midasje schreef:yep dat klopt maar veulentjes worden groot, en dat wordt ook vaak vergeten. Ik ben van mening dat ze het niet moet doen. Ze heeft absoluut niemand om op terug te vallen.
Duhelo schreef:dan zet ik hem op mijn balkon en geef ze groentesoep
sorry, door je onderschrift kwam mijn pennytijd weer boven
Waarschijnlijk koop ik de oudere merrie niet, maar haar veulen
de merrie kan gewoon blijven staan waar ze staat