hoe krijg ik nou die pokke brandnetels weg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:34

Gewoon regelmatig met de zeis maaien, al die giftige stoffen kan je beter niet op de weide gebruiken, het vernietigd heel het bodemleven
Brandnetels zijn erg gezond voor paarden ook, in het najaar als ze verdorren eten ze het op, en ook het maaisel kan je laten liggen na een aantal dagen eten de paarden er van, het komt doordat de mest blijft liggen op het land, haal je de mest weg en maai je met regelmaat dan geef je ze minder kans

aerdenhout1

Re: hoe krijg ik nou die pokke brandnetels weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:38

Met de zeis maaien is wel een leuke optie, maar er zijn maar heel weinig mensen die dat nog kunnen!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:39

Als ze door je kleren heen steken zijn het echt geen brandnetels hoor! Dan zijn het waarschijnlijk distels, die kun je met een spitvork diep lossteken zodat je alle wortels meeneemt en - met dikke werkhandschoenen aan - uittrekken. En daarna goed bemesten (zorg dat de paarden er dan even niet bijkunnen), meeste onkruiden hebben voorkeur voor schrale grond.
Laten droge en daarna voeren heeft bij distels niet veel nut, die blijven gedroogd ook scherp.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:50

Distels laten zich inderdaad niet wegmaaien, die moet je uitsteken!

ttpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:03

Voor het onkruid in de wei heb ik een ragfork gekocht. Dat vind ik een ideaal ding. Inderdaad het is heel veel werk, maar daarmee kun je alles met wortel en al verwijderen. Uiteraard met brandnetels zijn handschoenen en dikke kleding wel gewenst. Het kost 1x veel tijd, maar als je daarna regelmatig even de weides doorloopt en de zaak bijhoudt, dan gaat dit prima. Veel last van onkruid is vaak ook een teken dat de bodem niet in orde is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:47

aerdenhout1 schreef:
Met de zeis maaien is wel een leuke optie, maar er zijn maar heel weinig mensen die dat nog kunnen!

mwah zo moeilijk is dat niet. Even op youtube kijken bij 'scythe' en je ziet hoe het moet.

Ik heb ook een zeis gekocht ivm brandnetels en ik kon het binnen een kwartier. :Y)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:07

of even een oudere boer vragen om t je te leren... die kunnen dat nog wel :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:12

zij schreef:
of even een oudere boer vragen om t je te leren... die kunnen dat nog wel :)

natuurlijk duurt het ff voor je het zo zwierig kunt als zij, maar ik kwam hier al een heel end mee :j

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:27

vandaag heb ik met de zeis brandnetels weggehaald, was een makkie. Ik vroeg nog aan de boer hoe het moest, maar hij zei dat elke domme boer het kan. Is niet moeilijk hoor, niet teveel kracht zetten en ook niet teveel brandnetels tegelijk willen maaien.
We hebben een kruiwagen vol apart gehouden om te drogen, dit is nog experimenteel.
a

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:43

Gewoon platspuiten met MCCP, dat is al eerder genoemd maar blijkbaar is die hint nog niet overgekomen!!!

MCPA is volgens mij voor de distel ed.

Je gras gaat hier niet van kapot en de brandnetels zijn binnen een dag slap. Ook worden de wortels hiermee aangepakt.

MAAIEN = ZAAIEN

Je paard mag dan alleen twee weken niet op het stukje dat je gespoten hebt. Daarom ff afzetten.

En met zeis ed. weghalen is echt tijdelijk. De wortels zitten immers nog in de grond!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:59

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 10:44

Binnekort ga ik met de bosmaaier aan de slag. Wat overblijft gaat gif op!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:34

distel trekken = distels stekken
distels maaien = distels zaaien
distels steken = distels kweken...

En dit aloude gezegde geldt ook voor brandnetels...

Gif dat er speciaal voor ontwikkeld is, is de enige optie waardoor je er echt voorgoed vanaf komt (MCPA).
En de mensen die zeggen: ze komen net zo hard terug...die hebben de gebruiksaanwijzing niet gelezen.
Na verloop van tijd zul je de behandeling moeten herhalen, omdat dan de plantjes opkomen die op je eerste moment van spuiten nog onder de grond zaten.
Als je stug volhoudt: iedere nieuwe aanwas doodspuiten, ben je na één seizoen zorgvuldigheid er vanaf.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:48

ik ben nu ook bezig met mcpa voor de boterbloem, distel, brantnetel,zuring, kruiskruid en zelf die vervelende bramen die overal lang de rand van de wei groeien gaan hangen ervan, vorig weekend gespoten en dit weekend ga ik er nog eens overheen, werkt echt wel goed

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:14

risky schreef:
ik ben nu ook bezig met mcpa voor de boterbloem, distel, brantnetel,zuring, kruiskruid en zelf die vervelende bramen die overal lang de rand van de wei groeien gaan hangen ervan, vorig weekend gespoten en dit weekend ga ik er nog eens overheen, werkt echt wel goed

Wij zijn vorig jaar op onze nieuwe stek komen wonen en dat weiland was echt verwaarloosd, het stikte van de brandnetels, boterbloemen, distels...etc..
Met een goed spuitbeleid met MCPA vorig jaar, ligt onze weide er nu super bij. Op een paar zielige boterbloempjes na, groeit er niks anders meer dan gras....
Het was even heel intensief vorige zomer...maar daar hebben we nu dan ook goed plezier van.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:27

Dat de hint niet overkomt van gif spuiten, wat een onzin, ik WIL geen gif spuiten,
Paarden eten brandnetels en vinden bramen heerlijk, onze wei is heel groot dus laten we dat gewoon staan, we doen ze er een plezier mee ne het geeft variatie in de wei en in het menu

Karen

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 17:35

elmo1 schreef:
Dat de hint niet overkomt van gif spuiten, wat een onzin, ik WIL geen gif spuiten,
Paarden eten brandnetels en vinden bramen heerlijk, onze wei is heel groot dus laten we dat gewoon staan, we doen ze er een plezier mee ne het geeft variatie in de wei en in het menu

Karen

we hebben het toch tegen ts en niet tegen jou??

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:13

misschien denkt TS er ook zo over?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:18

elmo1 schreef:
misschien denkt TS er ook zo over?

Dat kan...maar daarover heeft ze nog geen uitspraken gedaan...en volgens mij gebruikte ze ook round up???
Het argument dat je heel het bodemleven er mee vernietigt ben ik het trouwens niet mee eens....dan zou er ook geen gras meer groeien op die plekken....en boeren die het in ander gewas gebruiken, zouden ook geen ander gewas meer op die bodem kunnen oogsten....maar dat kunnen ze wel.
Kijk...dat gif misschien niet de meest elegante oplossing is en dat je er principieel tegen bent...okay...dat kan ik snappen. Maar al het gif dat tegenwoordig verkocht wordt voldoet aan hele strenge milieu eisen, dus heel dramatisch is het ook niet. Als je kijkt wat er in de jaren zestig gebruikt werd....dan is er inmiddels veel veranderd.
En het is wel het meest effectief....
Maar dat je er vanuit een overtuiging niet voor kiest, kan ik begrijpen.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:32

Met het bodem leven bedoel ik niet de gewassen etc maar de diertjes die erin leven, insecten, wormen larven etc.
Maar ik heb makkelijk praten want onze wei is gewoon mega groot en er staan maar 2 paarden op dus is het goed bijhouden met maaien voldoende, we storen ons er niet aan in elk geval

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:37

elmo1 schreef:
Met het bodem leven bedoel ik niet de gewassen etc maar de diertjes die erin leven, insecten, wormen larven etc.
Maar ik heb makkelijk praten want onze wei is gewoon mega groot en er staan maar 2 paarden op dus is het goed bijhouden met maaien voldoende, we storen ons er niet aan in elk geval

Oh...dat bedoel je.... Ja...wellicht dat het op die beestjes ook effect heeft. Lijkt me heel waarschijnlijk.
Maar ik ben daar een beetje te veel boerin voor denk ik, om daar bij stil te staan.
Als je voldoende grond hebt, is het makkelijker dan wanneer je minder hebt. Dat is ook waar.

Maar als ik eerlijk ben: als ik hooi voor de winter heb, heb ik daar het liefst ook zo weinig mogelijk distels ed in....dus dan moet je ook wel weer wat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:16

Hoe gezonder je bodemleven hoe gezonder je gras en dus ook hoe gezonder de dieren die ervan eten.

Veel onkruid is een indicatie dat er in je zuurgraad en of mineralenbalans iets fout zit. Gif spuiten maakt en je grond ziek en pakt de oorzaak niet aan. Boterbloem en zuring geeft in elk geval aan dat de zuurgraad laag is (die wil je afhankelijk van de grondsoort tussen de 6 en 7 hebben) Daarnaast wil je dat de verhoudingen van mineralen en sporenelementen kloppen, dus bodemonderzoek doen en gericht bijmesten.

Verder hou je een dicht grasmat en heeft onkruid minder kans als je elke dag uitmest (brandnetel en distel zie je vaak op de mestplekken verschijnen) en oplet dat er bij slecht weer niet teveel stuk gelopen wordt, dus eventueel van het land af.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:18

heb even een vraagje hoor
waarom wil je ze eigelijk weghebben? :o

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:41

Ik heb net zo'n probleem, maar dan met distels. Wij doen echter niet aan gif, dus bij ons wordt het met de ouderwetse middeltjes gedaan, die ik nog niet heb gevonden.

Vorig jaar heb ik ellelang staan trekken om ze er uit te halen. Nu probeer ik ze de kop in te drukken door de koppen er in iedergeval steeds af te slaan en zo te zorgen dat ze niet gaan bloeien, hopen dat t werkt!

Voor brandnetels zit er bij ons ook niets anders op: er uit spitten...
En inderdaad mest weg blijven halen, helpt tegen distels. Mijn ervaring is echter
dat brandnetels juist ook groeien op arme grond, waar andere planten de kans niet krijgen, komen
deze rakkers overal op! In mijn wei gelukkig nog niet.

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:11

Door de koppen eraf te halen voorkom je dat ze gaan zaaien. Dan moet je echter de koppen wel netjes meenemen en niet op het land gooien of laten liggen....Helaas voorkom je daarmee alleen dat ze niet verder zaaien... De distels die er al staan zullen volgend jaar weer gewoon terug komen!!

Ik ben gewoon voor het gif. De andere manier kosten je allemaal je rug en je schiet er niets mee op! Ik snap best dat je liever geen gif gebruikt op je land. Maar als je het dit jaar op tijd wegspuit, waarvoor je eigenlijk alweer te laat bent, dan hoef je het volgend jaar bijna niet meer te gebruiken, dan is het met de hand prima bij te houden!! Gewoon je paard er twee weken niet op zetten nadat je gespoten hebt.

Maar ieder zijn ding!!!