Onkruid maaien met de zeis, wie kan het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:12

loeske1 schreef:
Beste mensen, ik ben op zoek naar een zeisensliep oftewel een slijpsteen voor een zeis. Ik woon in de buurt van Wageningen. Heeft iemand een idee waar ik daarvoor terecht kan? Of zijn er misschien vakmensen in de buurt die hier wel mee overweg kunnen?
Het is idd weer eens tijd om de brandnetels aan te pakken, voor ze in het zaad gaan staan.

Groetjes
Loes

Ook ik kan zeisen, echter ik heb er geen meer. Nu heb ik aan de weide kanten veel bramenstengels en die zijn te dik om nu om te zeisen.

Slijpsteen voor het zeisen kan je vast en zeker bij de boerenbond (welkoop) kopen

Anoniem

Re: Onkruid maaien met de zeis, wie kan het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:15

Heel belangrijk is om de handvatten van je zeis goed in te stellen en niet te krom te gaan staan anders is je rug echt brak naar een uurtje...
Verder goed blijven wetten tussendoor en echt maaien ipv hakken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:17

Ons weiland van vroeger stond grotendeels vol met brandnetels, ging ik elke dag aan de gang om de bak vrij te houden :+ Sta je als 12 jarig meisje :)) Ik vindt het eigenlijk heel makkelijk haha, maar kan ook komen omdat ik het gewoon gewend ben. Nu doe ik alleen de randen van ons nieuwe weiland. En mijn vader soms met de bosmaaier.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 11:22

Er is zelfs een WK zeisharen :D

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:39

hallo allemaal,
Super oud topic, ik weet het, maar probeer het toch.
Is er iemand in de buurt van Ede die me wil leren zeis slijpen en techniek verbeteren?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:41

Ik deed dat dagelijks als 14 jarig meisje voor mijn verzorg pony. Ik snap nu eindelijk waarom ik nooit ben lastig gevallen door 'vieze mannen'. Die rende al angstvallig weg toen ze zagen dat ik goed over weg kon met een zeis :) Bij ons op stal zou een goeie zeis niet misstaan, we hebben alleen een die krom is en dat maait erg vervelend. Heb het altijd erg leuk werk gevonden, als ik een zie staan wil ik er ook altijd even mee spelen :)

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 23:03

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 06:06

Ik heb het geleerd van mijn grootvader, na een tijd werd ik er echt best goed in :+

Alleen het slijpen deed hij altijd voor me, dat heb ik nooit zelf hoeven doen. Toen ik vorig jaar mijn onkruid wilde maaien met de zeis kon ik 'm niet slijpen natuurlijk... Mijn buurman heeft me dat toen eens getoond.

Als je wat op het platteland woont vind je makkelijk wel een wat oudere persoon die dat nog kan :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:50

Ja ik ga in de buurt eens vragen!