Paard rent weg bij in de wei zetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nataschamarc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:37

probeer het met een hengsteketing over zijn neus heen.
maar wees er wel voorzichtig mee want op de neus zijn ze gevoeliger dan er onderdoor ( schadegevoeligheid)

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 20:39

Bedankt voor al jullie tips! :D
Vandaag bij het terug zetten in de wei samen met iemand net zo vaak in en uit de wei gelopen tot ze normaal de wei in liep. We hebben zo'n drie keer de wei doorgelopen om der terugtehalen maar uiteindelijk kon ik zelf met der in de wei lopen en ook het draadje weer achter me dicht gedaan :D
Ik ga dinsdag weer kijken hoe het gaat (en of ze dan nog steeds weet dat ze niet mag wegrennen) Ik zal jullie ook wel vertellen hoe het is gegaan! Maar ik hoop dat het probleempje nu is opgelost *D

We hebben het trouwens wel met een hengstenketting gedaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:04

veertj96 schreef:
Vandaag bij het terug zetten in de wei samen met iemand net zo vaak in en uit de wei gelopen tot ze normaal de wei in liep. We hebben zo'n drie keer de wei doorgelopen om der terugtehalen maar uiteindelijk kon ik zelf met der in de wei lopen en ook het draadje weer achter me dicht gedaan :D
Ik ga dinsdag weer kijken hoe het gaat (en of ze dan nog steeds weet dat ze niet mag wegrennen) Ik zal jullie ook wel vertellen hoe het is gegaan! Maar ik hoop dat het probleempje nu is opgelost *D

Maar ik maak hier uit op dat ze zich alsnog losgerukt heeft? En met een hengstenketting om????
Als je je paard dood wil hebben moet je dat doen, als ze op het touw gaat staan kan ze met die hengstenketting haar neus breken!!!
Dan kun je beter een hoofdstel nemen met de teugels over de nek, daar kan ze tenminste niet op gaan staan.

Het is echt een kwestie van direct omdraaien en onder geen voorwaarde loslaten. Omtrekken die handel, flinke ruk als het nodig is, want dat kunnen ze best hebben.

Edit: Niet boos bedoeld, maar ik schrok er gewoon van...

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:00

Mijn verzorgfries kan een drammer zijn met loslaten, zowel in de bak als de wei. Hij is 1 keer over me heen gelopen, toen ik hem net verzorgde. Ik heb hem toen gelukkig niet losgelaten en hij heeft toen 1 flinke tik gehad(wat denkt hij wel, hij kan gewoon even wachten!), hij is nooit meer over me heen gelopen.
Nu is het zo dat als ik de wei/bak inloop hij al weg wil rennen terwijl ik het touw nog vastheb. De eerste keer dat hij dat deed verwachtte ik het niet en schrok ik er wel van, hij sleurde mij een stukje mee. Ook dat is maar 1 keer gebeurd, hij heeft toen nl een flinke ruk aan het halstertouw gekregen en ik heb hem omgetrokken(ook heb ik mijn stem goed gebruikt).
Hij blijft het wel proberen, maar het is al een stuk beter dan in het begin. Ik let altijd goed op en zodra ik de bak/wei inkom zorg ik dat zijn hoofd mijn kant opkomt en dat hij gewoon rustig stil blijft staan. Hij krijgt dan van mij een klopje en een brokje en kan ik rustig het touw losklikken, dan mag hij gaan. Hij blijft zo nu en dan proberen om sneller weg te komen, maar ik blijf net zo lang staan totdat meneer ook rustig blijft staan. Hij heeft naar mij te luisteren.
Succes!

Bramasole

Re: Paard rent weg bij in de wei zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:11

Zoals je het nu hebt gedaan, wilde ik je ook deels adviseren. Mijn paard wilde mij naar de weide brengen toen ik hem net uit de opfok had gehaald. Ik accepteerde dit niet en een van de eerste opvoedlessen was dat ik beslis wanneer hij de weide in mag.

Steeds omhoog komen en mij op willen jutten hoorde daar niet bij. Ik liet hem net zoveel lopen (en de rest was dan al in de weide, hij kon me wel dood kijken) tot hij netjes bij me bleef lopen, netjes en rustig omdraaide en met alle vier de benen op de grond bleef staan. Ik was een zeikerd hoor; geen gedoe en dan krijgt hij zijn ultieme beloning, namelijk de weide in. Geen vinger toe geven.

Evito_06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:58

Neem een stukje wortel of appel.. (neem geen snoepje worden de meeste paarden happerig van) en geef hem/haar eerst een wortel loop dan naar de wei/bak en laat haar omdraaien (als je halster buiten afdoet, dat dan doen) geef je de wortel of appel. En na een paar keer leert je paard/pony het wel :9

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:01

Miss_Malfoy schreef:
veertj96 schreef:

Maar ik maak hier uit op dat ze zich alsnog losgerukt heeft? En met een hengstenketting om????
Als je je paard dood wil hebben moet je dat doen, als ze op het touw gaat staan kan ze met die hengstenketting haar neus breken!!!
Dan kun je beter een hoofdstel nemen met de teugels over de nek, daar kan ze tenminste niet op gaan staan.

Het is echt een kwestie van direct omdraaien en onder geen voorwaarde loslaten. Omtrekken die handel, flinke ruk als het nodig is, want dat kunnen ze best hebben.

Heel erg mee eens!

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 16:37

Joceline schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Heel erg mee eens![/quote]

Ik begrijp heel goed dat jullie er erg van schrikken, ik zat ook heel angstig te kijken. Maar ik kan er echt niet veel aandoen, ik ben zelf maar 12 en daarom heb ik het ook niet zelf gedaan maar samen met emand anders gedaan. Maar die kon Idie zelfs niet houden. Gelukig gaat het goed en is Idie zo slim om met haar hoofd opzij te rennen. we maken de hengstenketting wel alleen onder de neus vast maar ik weet hoe gevaarlijk het is. Maar die vrouw heeft Idie ook echt een ruk gegeven maar nog rukte die het touw uit haar handen.
Maar ik snap goed dat jullie dit zeggen ik schrik er ook van elke keer dat die weer wegrende ik hoop dat die het nu ook heeft afgeleerd.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:28

Ze heeft keer op keer sucses gehad, lekker kunnen rennen, dus nee, ik denk niet dat ze het af heeft geleerd. Bovendien kwam de "straf" veeeeels te laat.

Dus toch nog even wat tips.

Naar de wei lopen:
Paard met z'n hoofd net achter jouw schouder. Je moet je arm opzij kunnen doen zonder hem te raken. Nooit de schouder van het paard voorbij je laten komen, is dat gebeurd dan kun je het namelijk wel vergeten. Probeert je paard dat toch? Hand hoog in de lucht voor z'n neus. Geen reactie? Met het touwtje of een zweepje op z'n borst meppen tot 'ie achteruit gaat. En dat mag je flink hard doen. Af en toe controleren of dat hand op steken werkt, als jij je hand opsteekt en stil staat moet je paard ONMIDDELIJK hetzelfde doen. Niet nog even een stapje naar voor, want dan passeert hij je en ben je 'm kwijt.

De wei inlopen:
Eventueel touwtje of hekje al open doen. Controleer nog eens of de rem werkt, waarschuw 'm met je stem dat 'ie op moet passen op een boze lage toon. Jij gaat eerst de wei in, en voor je paard er al helemaal goed en wel in staat TREK je 'm als de sodemieter om. Daarna de boel losmaken, paard goed in de gaten houden. Ik zeg terwijl ik de ketting eraf haal, of het touwtje, altijd wachten.. wachten... Ga maar! (En dan zelf een stappie naar achteren.) En op ga maar mag hij 'm peren van mij.

Sucses er nog mee!

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 19:56

Idie loopt eigenlijk meestal met z'n hoofd bij mijn schouder en ik probeer altijd om der verder naar achter te laten lopen, maar niet met veel succes. Ik denk dat ze zelf ook gewoon door heeft dat ze groter en sterker is. Maar morgen ga ik er weer heen en kijken hoehet dan gaat.
Wel bedankt voor alle hulp!

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:00

ik zou het inderdaad ook proberen met pas een beloning geven als je paard gewacht heeft op je. Mijn verzorgpaard die wil nooit uit het land en zo probeer k het m nu ook aan te leren en het gaat redelijk goed.

xSurvival

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:41

Ik zou ook elke keer weer opnieuw hem laten wachten en dan een beloning geven, deed ik ook en het ging elke keer een stukje beter en nu is het vanzelfsprekend dat hij wacht tot hij los is en dan mag hij gaan!

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:12

Vandaag ging ik Idie weer in de wei zetten. Het ging best wel goed alleen hoefde ik het draadje niet zelf open en dicht te doen (iemand anders deed dat al) Ze is er niet van door geschoten bleef gewoon best wel netjes bij me.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:55

veertj96 schreef:
Vandaag ging ik Idie weer in de wei zetten. Het ging best wel goed alleen hoefde ik het draadje niet zelf open en dicht te doen (iemand anders deed dat al) Ze is er niet van door geschoten bleef gewoon best wel netjes bij me.

Oké dat is mooi!
Nu nog oefenen met dat draadje, met dat zal dan ook wel lukken. Paard met 1 hand vast, touwtje open, erin lopen, touwtje vasthouden, paard draaien, losklikken met 1 hand, en een stap naar achter.

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 15:09

Ja dat ga ik zaterdag proberen, hoop dat het goed gaat!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:11

Als je voelt dat ze weg wil even haar stil zetten en dan weer lopen
En als je bij de wei bent de wei inlopen en dan omdraaien en dan weglopen
Niet met je rug naar het paard toe maar achteruit

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 07:59

Gister was ik er weer heen geweest, bij het terug zetten ging het super. Ze bleef gewoon bij me en is niet weggerend! ik hoop echt dat ze het nu heeft afgeleerd